Voeding zonder geraffineerde suiker - tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BabbieB

Voeding zonder geraffineerde suiker - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 12:56

Op aanraden van mijn osteopate ben ik enkele maanden geleden gestopt met het eten van geraffineerde suikers - suiker uit een potje, zeg maar.

Ik voel me er goed bij en vraag me af of er meer bokkers zijn die deze stap hebben genomen.

En zoja, hebben jullie nog tips voor de variatie?

Bij de natuurwinkel waar ik regelmatig producten koop, hebben ze bijvoorbeeld een heerlijke cola op basis van mineraalwater en druivesap, die echt naar cola smaakt en toch geen suiker bevat. Ik vind 'm heerlijk als ik toch weereens een zoetigheidskick zoek :o

Ook hebben ze een soort sultana's die gezoet zijn met tarwestroop i.p.v. suiker en die gebruik ik bijvoorbeeld als tussendoortje op het werk - ideaal!

Neverhere

Re: Voeding zonder geraffineerde suiker - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:19

Ik ben jaaaren geleden door eenzelfde soort iets gestopt met suiker, dat was door een chiropractor ;)
In het begin erg lastig, alle etiketten lezen en idd uiteindelijk in de natuurwinkel terechtgekomen.
Om dingen zelf te zoeten kun je agavesiroop gebruiken.

Wat ook een idee is, is een boek over rawfood te kopen waar recepten instaan. Dan kun je je eigen gezonde snacks maken om mee te nemen als ook je eigen 'taarten' maken.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 14:59

Natuurlijke suikers, zoals agavesiroop of ahornsiroop zijn goede vervangers. Je hebt o.a. ook oersuiker, Muscovado suiker en stevia. Denk uiteraard ook aan fruitsuiker. Ze zijn veel zoeter, en bevatten minder caloriën. Ze bevatten ook mineralen en vitamines.

Denk niet dat alle siropen niet geraffineerd zijn! Je hebt er ook met geraffineerde suiker die vloeibaar gemaakt is.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 07:07

Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf weinig maak :o Met avondeten heb ik er ook niet zo'n problemen mee, maar ik vraag me af of ik bijvoorbeeld mijn beleg niet wat meer zou kunnen varieren.

Ik eet nu:
- kipfilet
- kaas
- pindakaas
- rosbief (eens per week)
- zonnatura jam (met agavesiroop)
- worst

En als tussendoortje zijn er gelukkig verschillende goede producten bij de natuurwinkel.

Als ik uit de band wil springen, neem ik een gezoute popcorn of chips, maar ben me ook weleens te buiten gegaan aan stroopwafels met tarwestroop i.p.v. suiker :o Toch nog een klein beetje verslaving dat tussen mijn oren zit, vrees ik. :o

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 08:36

Lol: die verslaving zit niet tussen je oren hoor ;)
Suiker is net zo verslavend als cocaïne dus je moet echt afkicken. Zoals bij andere dingen ook kan afkicken maar op 1 manier, er écht helemaal vanaf blijven. Ook geen hapje van iets nemen waar wel suiker inzit om jezelf te belonen dat je het zo goed hebt gedaan afgelopen week ofzo maar er totaal vanaf blijven.

Over broodbeleg kan ik je geen advies geven omdat ik geen brood eet maar daar hebben anderen misschien wel tips.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 08:38

Honing op je brood? Ik lust het zelf niet, maar het schijnt erg lekker te zijn over bijvoorbeeld pindakaas of gewoon zo op brood :)
En bij de natuurwinkel heb je snoep zonder suiker! :j

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 08:49

ik heb dat ook een tijdje gedaan, op het moment doe ik het niet meer, maar inderdaad in de natuurwinkel hebben ze ook suikervrije taartjes enzo.. erg lekker hoor! je moet echt alles bij de natuurwinkel kopen, want er zijn in gewone winkels zoveel verschillende namen voor geraffineerde suiker, en er is ook bijna niets te vinden. sommige chips zit geen suiker is. maar zelfs in de meest rare dingen zit suiker. moet je maar even googlen op de verschillende namen van suiker op etiketten. dat is niet normaal. succes!

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 08:52

Ik heb jarenlang een zwaar dieet zonder gerafineerde suikers gehad. Ik at zelfs geen aardappelen. Wat ik dan wel at? Zilvervliesrijst, volkoren pasta, veel groenten, rauwkost, sommige fruit, alleen rood vlees en vis, had altijd rijstwafels in mijn tas en een enkele keer sultana's en ik dronk vrijwel alleen zoethoutthee en water en soms verse jus d'orange. Heel af en toe at ik ook wel chips, friet of aardappelen, maar dan was ik aan het zondigen tegen mijn dieet. Het is best te doen hoor, is gewoon een kwestie van gewenning. Ik voelde me er bovendien prima bij, wat ook weer een motivatie was om het vol te houden. Ik kon me zomaar direct zo ziek als een hond voelen als ik wat buiten mijn dieet naar binnen had gewerkt. Het vervelendst vond ik nog wel op feestjes van mensen die het maar overdreven vonden en bleven aandringen met gebak, snoep en koeken. Later ben ik wel weer suikers gaan eten, maar ik ben het nu weer aan het afbouwen, voel me stukken beter als ik het niet gebruik.
Wat ik héél lekker vond was de notenkoek die ik kocht bij een speciale natuurlijke bakkerij achter de Markiezenhof in Bergen op Zoom (ik weet niet of die nog bestaat).

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 08:55

ranna schreef:
Lol: die verslaving zit niet tussen je oren hoor ;)
Suiker is net zo verslavend als cocaïne dus je moet echt afkicken. Zoals bij andere dingen ook kan afkicken maar op 1 manier, er écht helemaal vanaf blijven. Ook geen hapje van iets nemen waar wel suiker inzit om jezelf te belonen dat je het zo goed hebt gedaan afgelopen week ofzo maar er totaal vanaf blijven.

Inderdaad. Ik heb er destijds 3 maanden over gedaan om zonder moeite produkten met suiker te laten staan. Daarna was het niet moeilijk meer.

Qua broodbeleg had ik meestal runderrookvlees, maar ik heb ook vaak genoeg droog brood gegeten (wel altijd brood met veel granen of Waldkorn).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:01

Ook dit topic ga ik even volgen (nav het veganistische kaas topic) en hoop hier weer veel te leren :)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:05

@Macusa, leuk is dat hè? Dat je er niet meer naar taalt.
Het doet me echt helemaal niets meer als ik een pot drop of gebak of wat dan ook voor m'n neus krijg. Alles wat ik nu zie, als ik naar dat soort dingen kijk, zijn transvetten en lege caloriën die je lichaam afbreken en ziek maken, het doet me niets meer.

BBreedveld: even doorbijten joh, maar dan in een appel i.p.v. een stroopwafel, al is deze gevuld met tarwestroop ;)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:07

Nog even over snoep (of andere dingen) zonder suiker.
Pas in vredesnaam op dat je geen chemische suikervervangers als natrena, aspartaam e.d. gebruikt. Als je het over ongezond hebt....

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:21

Ik heb jaren op een zeer streng dieet gestaan, geen suikers, kleurstoffen, etc etc.
Zodra ik weer suiker eet merk ik het van alle kanten, ik voel me niet lekker, word druk, chaotisch en kan niet meer van de suiker afblijven.
Voor producten: de natuurvoedingswinkel en in de gewone super een aantal producten van zonnatura.
Tussendoortjes maak ik gewoon vaak hartig,veel fruit, aparte broodsoorten, salades en wat ik verder maar kan vinden in de natuurvoedingswinkel.

Zelf producten maken scheelt echt zoveel, qua geld maar ook in de variatie.
Schaf een goed kookboek aan, bij onze natuurvoedingswinkel hebben ze die gewoon liggen.

Ik eet zelf bijvoorbeeld vaak mueslibrood (van de reform, dus zonder suiker ed.) als tussendoortje. Met smeerbare geitenkaas, walnoot en honing, heerlijk.
En in plaats van gewone chips: tortilla chips met zelfgemaakt guacamole en crème fraîche of nacho's met kaas uit de oven.
Om het broodbeleg probleem te omzeilen neem ik naar mijn werk meestal salade mee: Italiaans met tomaat en mozzarella, rauwe andijvie met mandarijntjes en vegetarische kaas, pasta met pesto en rauwkost, couscous met paprika.
Ook eet ik veel noten en maak ik met sojamelk en fruit allerlei soorten shakes.
Maar dat vergt dus wel tijd en je moet zelf in de keuken gaan staan.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:29

In biowinkels verkopen ze veel broodbeleg. Ik weet niet of ze allemaal zonder geraffineerde suikers zijn, maar de kans is in ieder geval groter.

Abinda, Vers en Veggie, Provamel, Bio par Coeur, Monki, 't Vlierbos, De Hobbit, Granovita, Tartex en Zwergenwiese zijn voorbeelden van merken die vegetarische spreads produceren.

Je kan natuurlijk ook zelf aan de slag. Neemt wel wat meer tijd in, maar daar kunnen ook lekkere resultaten uitkomen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:51

Iemand enig idee wat voor effect dit heeft op zwangere vrouwen en ongeboren kinderen?
Ik lees dat suiker effect kan hebben op de hormonen en dat het echt verslavend is.
Worden er bij mensen met een doorsnee voedingspatroon 'suikerkindjes' geboren, aangezien zij dat in de buik meekrijgen van de moeder? (en komt daar de uitspraak "je bent toch niet van suiker vandaan" hahaha :D )
Oftewel net als met rokende of drugsmoeders, dan wordt het kindje ook al verslaafd geboren. Zijn wij ook geboren met een suikerverslaving? En zo ja, hoe lang duurt het voordat de verslaving uit je lijf is?

Of draaf ik nu door :z

Hoe doen jullie dit met visite, uit eten, bij familie eten enz.
Dat ik vergetarisch ben, vind ik al vervelend genoeg voor anderen als zij koken.
Maar om nou mams en schoonmams verplicht suikervrij te laten koken -wat je vanuit het niets waarschijnlijk niet eens lukt?- als we angskomen vind ik een beetje te ver gaan. Net als het ziek worden van suiker als je het wel een keer eet. Kun je dan beter voor 90% suikervrij gaan eten of werkt het dan niet goed genoeg?

Ben benieuwd naar wat inside-information :D

We zijn al druk aan het lezen op www.suikerwijzer.nl en lezen daar veel interessante dingen!
Iemand anders nog goede sites aan te bevelen?

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:13

Ik probeer ook sinds 2 maanden suikervrij te leven. Het candidadieet was hetgene wat ik aan
wilde houden maar vind het erg zwaar. Extra zwaar voor mij omdat ik ook nog eens gestopt
ben met roken. Ik heb heel veel aan "het heden ik kookboek" van annemarie reuzenaar (dacht ik uit mijn
hoofd). Gewoon te bestellen bij Bol.com er staan echt veel super recepten in en tips o.a. voor ontbijt.
Wat ik eet op mijn brood is geiten(smeer)kaas, fruitbeleg, notenpasta en idd kipfilet en rosbief.
Verder kom ik ook nog niet maar ben dan ook niet een echte brood eter. Ik eet graag een bak biogarde met een scheutje diksap, gebrokenlijnzaad en kamutpops (soort van manna iets).
Ik vind dat er niet echt veel variatie is in de suikervrije recepten op internet.
Op verjaardagen zie ik mijn dieet nog wel eens door de vingers, ik drink een wijntje en eet een
snackie dit omdat ik het anders niet vol hou om de sigaretten te laten liggen.

Maar in iedergeval, mochten er hier mensen zijn met goede recepten!! ik ontvang ze heel graag!!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 15:54

Ik ben al wel een maand of drie gestopt met het eten van suiker hoor. En ik kan er nu redelijk goed van af blijven.

Maar ik was altijd nogal een emotionele eter en dat breekt me nu nog weleens op. Dat bedoelde ik met de verslaving die tussen mijn oren zit; hij komt niet meer vanuit mijn bloesuikerspiegel, haha :D Van de echte cravings heb ik praktisch geen last meer - heerlijk om daarvan verlost te zijn, daar zat ik soms echt mee over in de knoop met mezelf.

Het is alleen wel lastig als je een etentje hebt, want inderdaad, bijna overal zit suiker in of bij.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:59

Ik ben ook gestopt met suiker. Alleen tja mijn eetpatroon is nu een beetje eenzijdig omdat ik ook een moeilijker eter ben. Maar ik voel me wel stukken beter!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:37

Ah, dus je bent al wel zo ongeveer afgekickt :D

Het is idd wel lastig als je etentjes hebt e.d. maar ik blijf toch bij mijn standpunt dat ik geen suiker wil. Goddank hebben we niet veel etentjes en ach een lekkere salade wil de kok altijd wel klaarmaken.

@Opisop, uiteraard krijgt een baby de stoffen binnen die de moeder binnenkrijgt maar als na de geboorte borstvoeding wordt gegeven blijven ze die stoffen krijgen. En als ze het niet krijgen geloof ik trouwens niet dat een baby helemaal zal flippen :D
Wat ik wel denk is dat de opname van stoffen die worden geblokkeert door de inname van suiker ook bij het kind geblokkeert worden.

Eten bij familie e.d. eten vind ik nooit zo'n punt. Vaak neem ik zelf een grote schaal salade mee, waar iedereen van kan genieten en als ik dat niet doe is er bijna altijd wel íets wat ik kan eten. Als ik vermoed dat dat helemaal niet het geval zal zijn eet ik thuis eerst wat ik normaal ook eet en neem bij het etentje alleen groente voor zover die niet met suiker is behandeld.
Maar je hebt gelijk, 't is wat lastig - vinden de meesten :)

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 14:23

Maar wat als je nu echt niet anders kunt dan iets te eten waar misschien een heel klein beetje suiker in zit? Weiger je het dan ook?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:03

Leonie schreef:
Maar wat als je nu echt niet anders kunt dan iets te eten waar misschien een heel klein beetje suiker in zit? Weiger je het dan ook?

Haha, ik zou niet weten in wat voor situatie dat zou zijn.
Ik zorg er over het algemeen voor dat ik in twijfelgevallen iets meeneem en anders neem ik niets.
Aan de andere kant, mensen in mijn omgeving weten dat ik niet de normale dingen eet en houden daar rekening mee.
We hadden in juni bijv. een afscheidsfeestje van 2 collega's. En wat denk je? Een BBQ -O- al die lijken op het vuur!
In mezelf denk ik dan echt :r maar weet dat dan toch goed te verbergen en mag ook niet klagen want er waren allerlei zelfgemaakte salades en een schaal met allerlei soorten vers fruit. Er werd zelfs nog geïnformeerd door een paar mensen of ik dingen van mijn gading kon vinden.
Vond ik echt hartstikke lief. Ondanks dat ik wat dat aangaat een vreemde opvatting heb zoals de meeste mensen vinden, houden ze er goed rekening mee.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:35

Vanwege een voedselintolerantie voor geraffineerde suiker, dextrose en glucose eet ik al meer dan 10 jaar suikervrij (en ook ivm hypoglykemie). Omdat ik er echt niet tegen kan (wordt ziek) weiger ik alles waar ook maar een beetje suiker in zit. Is wel eens lastig met een etentje maar ik weet inmiddels uit ervaring wat ik veilig kan bestellen en wat niet. Sausjes bijvoorbeeld, of gemarineerde producten neem ik niet. Toetje meestal ook niet want dat hebben ze vaak niet suikervrij. Op verjaardagen moet ik de taart afslaan, tenzij mensen een suikervrij gebakje voor me gehaald/gemaakt hebben. Het is aanpassen, maar ik vind het heel goed te doen.

In de supermarkt moet je letten op: saus uit pakjes, soep uit blik en pakjes, brood (zit vaak dextrose in!), groenten uit blik en diepvriesgroenten zoals bijvoorbeeld rode kool. In deze producten zitten vaak verborgen suiker(s).

op is op shop: dat je in de zwangerschap voorzichtig moet zijn met suiker heeft te maken met schommelingen in je bloedsuikerspiegel, als die te laag is grijp je snel naar suikerhoudende producten, gevolg is nog meer schommelingen en dat is niet goed.

Edit: ts, heb/ben je wel eens getest op hypoglykemie? Jouw klachten komen daar zo op het eerste oog wel mee overeen.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 06:47

SusanH: Op hypoglycamie nog nooit, wel eindeloze keren op diabetes aangezien allebei mijn ouders dit hebben en ik daar door de hypoglycamie nogal wat trekjes van had.

Heb gelukkig geen echte diabetes - wat een opluchting!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:47

ik kom hier toevallig terecht, maar ik heb nog wat weinig beeld waar dan wel geraffineerde suikers in zitten. Ik gebruik sowieso nergens suiker in, ben geen liefhebber van zoetigheid, drink altijd spa rood en eet eigenlijk altijd verse groente. Ik las hierboven al brood, en bij drop (daar ben ik wel dol op) kan ik me ook wel iets voorstellen, maar verder heb ik dan geen idee waar ik veel geraffineerde suikers in zou eten, behalve kant-en-klaar maaltijden. Marinades e.d. maak ik ook altijd zelf van basisingredienten. Wie kan me beter informeren?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:59

Lielle, het beste is gewoon de ingrediëntenlijst van alle verpakte voeding te lezen. Ze pleuren het letterlijk overal in! In de meest vreemde dingen waar ik het nooit had verwacht. Zo had ik bijv. eerder een yoghurtsladressing die zuur smaakte maar wat denk je? Ja hoor, suiker erin. Dit is al jaren terug maar ik stond er toen heel raar naar te kijken.
Vers eten is het beste wat je kunt doen dan weet je zelf wat je erin doet.

Bbreedveld: hypoglycamie is een voorloper van suikerziekte en is moeilijk vast te stellen omdat je bloedsuikerniveau nogal wisselt gedurende de dag.