Wie weet een lekkere!!! veganistische kaas?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Wie weet een lekkere!!! veganistische kaas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 13:47

Voor de veganisten onder ons.
Wie kan mij helpen aan de naam van een lekkeren veganistische kaas?

Kaas is het enige wat ik soms mis in sommige gerechten.
Mijn man was zo lief om mij gisteren een stuk veganistische kaas van Yaks mee te nemen. Nou de naam zegt het al: 'Jak!' :r
Het smelt welliswaar en in gesmolten vorm is het beter te verhapstukken dan in zijn gewone vorm maar het is bij langena niet wat ik zoek.
Voelt als rubber, ruikt heel zuur en mag echt niet de naam 'kaas' hebben.

Maar welke is dan wél echt lekker?

Hellup veganistische bokkers!

odetteke

Re: Wie weet een lekkere!!! veganistische kaas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:48

Bij de natuurwinkel hebben ze wat, weet alleen neit welk merk.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 14:51

Bij onze natuurwinkel hebben ze dus idd alleen die Yaks.
Maar heb je er ervaring mee? Vind je het lekker?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:42

Nee, gelukkig niet :+ Ik hou het bij vegetarisch gestremde kaas ;)

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:43

LZP -> VT

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:45

Als je veganistisch bent, dan eet je toch helemaal geen dierlijke produkten, of wel? Ben heel benieuwd hoe zulke kaas dan smaakt, hoe het eruitziet en vooral waar het van is gemaakt. Ik houd het even in de gaten hier, pure nieuwschierigheid! :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:46

Wou hetzelfde zeggen een veganist eet helemaal geen dierlijke producten, dus ook geen kaas..

ben erg benieuwd wat jij dan bedoeld met kaas?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:48

Er kan kaas gemaakt worden van sojamelk.... btw, ik bedenk me dat ik bij de jumbo het eens heb zien liggen!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:09

Een Jak is toch ook een rund dus wat is dan het verschil met gewone kaas??

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:03

Yakso is een plantaardige kaas op basis van soja. Die heb ik ook al eens geprobeerd en smaakt net naar rubber!

Tofutti is een hele goed roomkaas, en je hebt e in verschillende varianten.
Wat betreft harde kazen kun je best Cheezly nemen, die bestaat o.a. in Gouda en in Mozzarella stijl. Er is ook nog een Grieks merk, Santiciano of zoiets, dat door velen bejubeld wordt. Dit merk is wel niet in België verkrijgbaar. In Nederland denk ik ook niet, maar je kan wel eens informeren bij een natuurwinkel of ze het kunnen bestellen.

Succes!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 20:59

@Odetteke: ja die heb ik ook jaren gegeten maar nu al een tijd niet meer omdat ik over ben gestapt naar veganistische levenstijl. Maar kaas is echt iets dat ik mis. Ik zou er bijna een moord voor doen - nou ja, bij wijze van dan hè? :D

@Echwel, misschien even beter lezen wat ik schreef in mijn openingstopic? :=

@Leonie, Tofutti zit volgens mij in die ronde kuipjes toch? Kun je die ook smelten?
Ik zal eens zoeken naar Cheezly, mss dat dat wat is.
Bij Veganwonderland waar ik mijn nepzuiveldingen bestel hebben ze ook meerdere soorten, ook die Cheezly die jij beschrijft. Heb daar pas een zakje No Muh Chäs snack besteld. Best te eten maar kaassmaak - nix, noppes, nul, nada ;(
Dat Griekse merk hebben ze idd ook.
Heb je zelf ervaring met de smaken?

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:14

Ik heb het enkel nog maar op de boterham en in risotto gebruikt. Mensen die ik ken gebruiken het ipv mascarpone, Philadelphia of MonChou, bv in cheesecake of roomsauzen.

Cheezly is van hetzelfde merk als Tofutti dacht ik. Ik heb de Gouda en Mozzarella geprobeerd, en ze zijn beide goedgekeurd. Ik zou ze wel niet gebruiken om zo te eten, maar om warm te gebruiken.

http://www.alternativestores.com/ethica ... 20free.jpg
Op een vegan foodblog heeft iemand dit gebruikt in een recept voor macaroni met kaassaus.

Haar comment:
Citaat:
Die Free & Easy Cheese Sauce Mix komt van veganshop.de . Er zijn nog wel andere (Duitse) internetshops die die ook verkopen. Ik gebruik 'm graag in ovenschotels (bv. ook voor gegratineerde aardappelschijfjes), maar om echt als uitsluitende basis voor een kaassaus te dienen smaakt ie net te weinig door

Weet je hoe het komt dat je zo graag kaas eet? Ik kaas zit een verslavende stof, caseïne. Als je een tijd geen kaas eet, ga je er ook niet meer naar verlangen. (Ik kan spreken uit ervaring) :P

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:34

Mijn moeder heeft ook altijd kazen van de natuurwinkel ..
geen idee ,, maar zij heeft vaak van die speciale met bazilicum of met umh stukjes noten in ofz van die dingen ,, geen idee of dei met koemelk zijn gemaakt maar dacht van niet ,, anders moet je eens informeren bij de natuurwinkel want normaal gezien kan je ook wel een aantal kazen bestellen

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 10:33

Ja ik weet het van die verslavende stof! Errug hè?!
Maar dacht dat ik daar toch allang overheen zou zijn zeg.
Nou ja, anders nog maar even doorbijten - maar dan niet in kaas :D

@Mexx, de meeste kazen zijn van melk helaas dus de kans is groot dat de kaas die je moeder meeneemt ook van melk is. Misschien wel vegetarisch maar niet veganistisch.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:36

Ik zag gisteravond het programma jong van de eo, de presentator ging daar een veganistische leefstijl uitproberen........ van de veganistische kaas moest hij bijna overgeven :+

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 10:39

O gatver! Nou ik kan me er wat bij voorstellen!!!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:44

In kaas een verslavende stof?
Ik wist wel dat het bij Mc Donalds in het voer zat en in chocola zit een stof waar je "gelukkig" van wordt, maar in kaas????

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 10:53

Liezel, bijna in alles zit suiker en als je het over een verslavende stof hebt!!!
Suiker is net zo verslavend als cocaïne maar de meeste mensen weten het niet eens. Er wordt echt vanalles door ons voedsel gesmeerd om ons maar aan het eten te houden. Nou ja, eten doen we toch wel maar fabrikanten zien graag dat we hun merk nemen natuurlijk.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:45

ranna, de verslavende stof in kaas is caseïne en chocolade is niet verslavend. Je kan wel aan suiker verslaafd geraken, maar niet aan chocolade.

C3.nl schreef:
Is chocolade eigenlijk verslavend? In chocola zit onder andere ß-fenylethylamine, theobromine, cafeïne, serotonine, tryptofaan, magnesium en anandamide. Deze laatste stof is verwant aan het molecuul 9-tetrahydrocannabinol, de stof die in marihuana en hasjiesj voor het roeseffect zorgt. Dit leek dan ook een goede verklaring voor het ontstaan van de 'lust' voor chocola. Toch is dit niet zo! Bij anandamine (een lichaamseigen stof) is het 'lusteffect' vele malen zwakker dan bij softdrugs. Om enig roeseffect te krijgen moet je 25 kilogram chocolade eten! Als je dit al zou lukken dan loop je een grote kans op een theobrominevergiftiging, wat de hele pret bederft. Chocolade leidt dus niet tot lichamelijke verslaving, zoals bij echte drugs wel het geval is. Het is eerder een psychische afhankelijkheid: een zekere mate van verwennerij, troost en zekerheid. Toch is er iets waardoor de mens verzot is op chocola. Misschien is het wel de combinatie van zoet en vet, de twee aangeboren smaakvoorkeuren? Deze combi komt namelijk niet in veel andere voedingsstoffen voor. Of het feit dat we van jongs af aan al worden beloond voor goed gedrag met een lekker stukje chocola?

Wikipedia schreef:
Chocolade is een product dat diverse stoffen bevat die een bewezen effect op de hersenen hebben zoals de neurotransmitters β-fenylethylamine, dopamine, serotonine en endorfine[2], de stoffen cafeïne, theobromine en anandamide, een stof die verwant is aan THC (de werkzame component van cannabis). Vanwege de aanwezigheid van deze stoffen is het populaire misverstand ontstaan dat chocolade een stimulerend effect op de hersenen zou hebben en bovendien verslavend zou zijn. Dit is echter niet het geval, omdat de genoemde stoffen in een dusdanig kleine concentratie voorkomen in chocolade, dat een gemiddeld mens vele tientallen kilo's pure chocolade zou moeten eten om ook maar het geringste effect te ervaren.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 22:32

Nou wat er ook in kaas of chocolade zit, ik vind het gewoon lekkerrrr :+ Alleen wil ik geen kaas van melk dus tja...
Maar oké, ik hoef dus niet afkicken, das weer een meevaller!
Had trouwens ook al gedacht dat dat inmiddels allang gebeurd had moeten zijn ;)

25 kilo chocola voor een roeseffect, pfieuw, ik eet het graag hoor, maar das wel veul! :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:35

Ik heb 2 weken koolhydraat arm en geen geraffineerde suiker gegeten, dus ook geen boterhammen, van middag dus 4 boterhammen, had zo een honger, maar 3 uur later ging ik bijna van mijn stokkie, zo beroerd was ik, was niet meer gewend aan zoveel suikers. Dan besef je wel hoe slecht suiker eigenlijk is.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 09:56

@Leonie, ik wist zeker dat ik had gelezen dat kaas verslavend was dus heb even wat gezocht en hoefde niet eens veel moeite te doen
Citaat:
Waarom is kaas verslavend? Omdat het opiaten bevat!
Opiaten zijn drugs: ze veroorzaken intense gevoelens van genot, waarna een gewaarwording van kalmte en rust volgt.

Moet dus nog even volhouden en doorzetten, zal nog wel aan het afkicken zijn dan :Y)

@Russel, komt me bekend voor.
Ik maak het mezelf ook graag moeilijk met voedsel :7
Eet geen geraffineerde produkten, dus ook geen brood, en probeer een zo natuurlijk mogelijke eetwijze te hanteren van veel fruit en (rauwe) groente. Niet alles rauw hoor, eet ook gekookte groente maar bijv. weer geen aardappelen.
Als je zoiets een tijd niet hebt gehad en het opeens wel weer eet voel je idd hoe beroerd je daarvan kunt worden. Ik heb zelf een flipperende bloedsuikerspiegel - hypoglycamie, maar zolang ik van de overdadige koolhydraten en geraffineerde toestanden afblijf merk ik daar niks van. Dan voel ik me duidelijk stukken beter.
Heb ook zelden honger trouwens omdat je je metabolisme verlaagd.

De enige uitzondering die ik maak is als ik migraine heb. Dan heb ik tijden dat ik iets 'stevigs' móet eten en dan eet ik aardappelen en brood, maar zo weinig mogelijk. Na de migraine stop ik daar ook gelijk weer mee.
Ik drink veel gemengde groente- en fruitsappen en krijg zo veel voedingsstoffen binnen die je normaal niet zou krijgen. Bevalt me super.
Dat gezegd hebbende, ga ik nu aan de slag om fruit en groente te ontsappen om de voorraad van vandaag te maken ;)

En over suiker? Dat is echt zo'n rotzooi! Het veroorzaakt zo'n onbalans in je systeem en daardoor ziektes.
Maar veel mensen willen het niet weten omdat het je leven een stuk minder makkelijk maakt als je op dat soort dingen gaat letten.
Wat men niet lijkt te willen begrijpen is dat we het gevolg met elkaar ophoesten in onze ziektekostenpremies en niet te vergeten onze beroerde gezondheid. Want wie is er nou graag ziek?

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:08

ranna, het had fijn geweest mocht je het artikel helemaal geplaatst hebben. Ik heb het even gegoogled en het bevat heel wat interessante informatie over zuivel.

Volkorenbrood zou normaal gezien weinig tot geen geraffineerde suikers moeten hebben, dus ik zie daarin geen probleem. En wat met aardappelen? Om het zetmeel?

Ik zou graag eens een dag/weekmenu zien van jou, als je het niet erg vindt. Gewoon uit interesse hoor.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:20

Leonie schreef:
ranna, het had fijn geweest mocht je het artikel helemaal geplaatst hebben. Ik heb het even gegoogled en het bevat heel wat interessante informatie over zuivel.

Volkorenbrood zou normaal gezien weinig tot geen geraffineerde suikers moeten hebben, dus ik zie daarin geen probleem. En wat met aardappelen? Om het zetmeel?

Ik zou graag eens een dag/weekmenu zien van jou, als je het niet erg vindt. Gewoon uit interesse hoor.

hier ben ik dan ook wel erg benieuwd na.
Ik heb toevallig ook de eo jong uitzending gezien en daar werd verteld dat het niet duurder is dan normaal voedsel.
dit omdat alles in kleinere verpakkingen zit.

klopt dit? en hoe ervaar jij dit?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 19:50

Haha, de vraag over wat ik nou eigenlijk eet krijg ik vaker :)

Ik eet hoofdzakelijk noten, zaden, pitten, groente en fruit. Puur mijn eigen keus hoor. Koolhydraten (zoals bijv. aardappelen en brood) worden door je lichaam omgezet in suiker wat weer zorgt voor pieken in je bloedsuiker.

Als ik 's morgens zou ontbijten met brood, zoals ik ben opgevoed en wie niet, krijg ik een 30 á 40 minuten daarna een vreselijke dip in mijn bloedsuiker. Wordt echt heel beroerd, lijkbleek en voel me errug poedersuiker.

's Morgens ontbijt ik met óf heel fruit wat ik dan vaak in de blender gooi óf ik bewaar groente/fruitsap van de vorige dag en drink dat op.
's Middags vaak een soep met veel groente, tussendoor noten, pitten en zaden en 's avonds gekookte groenten met salades.

Klinkt mss allemaal wat vreemd als je het niet gewend bent maar het bevalt mij erg goed.

Oja, de link waar het citaat vandaag komt: http://users.bart.nl/users/lightnet/zuivel.html

@Annehoe, hoe bedoel je met niet duurder omdat het in kleinere verpakkingen zit?