Welk fornuis!?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WillemYntJee

Welk fornuis!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 20:49

Geen idee of t hier goed staat of beter bij Technische vraagbaak kan, maar het gaat om het koken dus ja?

Ik zie door de bomen het bos even niet meer wbt elektrische fornuizen.
Heb al zo veel websites afgezocht en overlegd met vriendlief maar we komen er gewoon echt even niet meer uit.

Wat we zoeken:
een vrijstaand elektrisch (!!!) fornuis, keramisch of inductie dus, we hebben geen gasaansluiting dus gasfornuis is echt uitgesloten ;)
4 'pitten' met redelijke oven (hoeft niet super uitgebreid maar wel: hete lucht, ontdooien enz), max 70 cm breed.
Het liefst RVS kleurig met digitaal klokje, maar dat zijn geen eisen.

Hoe denken jullie over het verschil tussen keramisch en inductie, wat is verstandiger?
We wonen samen in een huurhuis, waar we de komende 4/5 jaar zeker nog wel in zullen wonen. Mn zwager zegt inductie is uiteindelijk goedkoper, maar ook duurder in aanschaf. Na hoelang heb je die kosten eruit? Keramisch is goedkoper in aanschaf, maar iets duurder in gebruik. En de plaat blijft heet ook al staat er geen pan op, dat heb je met inductie niet.

Stel dat we dan keramisch nemen, kunnen we dan beter een wat goedkoper model nemen (indesit oid) zodat we na 5 jaar daar de kosten zeker van uit hebben (maar t ding zelf waars niet heel veel langer mee gaat..) of een wat duurdere (bosch/siemens) zodat stel dat we langer in dit huis blijven geen nieuwe hoeven te kopen?

Kortom: I need help please ! :P

edit: ervaringen met bepaalde apparaten zijn ook welkom!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 13:46

Helemaal niemand? ;(

Anoniem

Re: Welk fornuis!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:56

Sorry, kook op gas :)

Ik ben zelf gewoon gesteld om een goed fornuis en oven en zou daar dus niet op bezuinigen om eerlijk te zijn :) Bij een eventuele verkoop kan het juist ook weer als een pluspunt gezien worden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:59

bij ikea hadden ze best leuke keukens en ovens ed, aangezien ik ook gas heb weet ik niet hoe veel ze in assortiment hebben van electrisch/keramisch, maar je kan altijd eens gaan kijken

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 08:57

Ja de meeste mensen koken denk k op gas, mja we hebben geen keus helaas..

Vervelend is ook dat als k bijv een fornuis heb gevonden op internet en ik tik het typenr in bij bijv de bosch website, kan ie dat fornuis niet eens vinden?! Alsof het niet bestaat.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:51

Heb je ondertussen al wat????

Zelf heb ik keramisch gekookt, buitengewoon.
Het is snel, veilig en super handig.
Als je het eenmaal een beetje onder de knie hebt, dan kan je voordeliger gaan koken.
Zo draaide ik al vrij snel de pit uit, maar gebruikte de restwarmte om het eten verder te bereiden.

Inductie is fijn, maar besef dat je vermoedelijk allemaal nieuwe pannen zult moeten aanschaffen die geschikt zijn voor inductie.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:55

inductie kookt als gas; het is snel warm, snel koud, itt keramisch. De nieuwe pannen zijn inderdaad een nadeel, maar vind het zelf zoveel fijner koken dat dat er voor mij ruim tegenop zou wegen :j

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:04

Inductie, wil nooit meer anders.

Voordelen:

- Water koken en bakken gaat erg snel
- De plaat wordt alleen op de kookplaats warm
- Plaat koelt heel snel weer af
- Als er iets overheen gaat bakt het niet in
- De plaat is heel snel schoon te maken, natte doen erover en klaar.
- Aanschaf is wat duurder, maar in gebruik weer goedkoper

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 19:10

We zijn toch voor een keramische gegaan, mede door de kosten want 1750 euro was ons toch echt teveel. Bovendien weten we niet wat we over 5 jaar doen als k klaar ben met studeren (wie weet kopen we dan wel wat en nemen we een inbouwkeuken) en tegen die tijd heb je echt de kosten er nog niet uit wbt het goedkoper koken.
Pannen die we hebben zouden evt ook op inductie kunnen dus daar hebben we geen problemen mee.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 07:55

Ik kook al een aantal jaar op keramisch en ik vind het heerlijk hoor, ook ik gebruik heel veel de restwarmte van de pit. Als er iets overkookt dan schraap je het naderhand met zo'n mesje eraf en dan met poetsmiddel eroverheen. Zie je niks meer van :) .