Paella pan, wie heeft een idee voor ons

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XLeandrosX

Paella pan, wie heeft een idee voor ons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 17:25

Van mijn vader heb ik een Paëlla pan voor mijn verjaardag gekregen. Dit omdat ik in de zomer kook voor al onze gasten die graag een hapje mee eten. (we hebben namelijk een vakantieboerderij in Z-Frankrijk www.la-mouline.nl)
Ik maak altijd van te voren een menu voor 3 weken en dat rouleer ik dan. Ik heb bedacht om dus de éne week nassi te maken in de paellapan, de andere week paella, en de andere week........

Wie heeft een lekker rijst recept wat een echte complete maaltijd is, niet te moeilijk en voor veel mensen te bereiden. Ik kook namelijk vaak voor zo'n 20 tot 50 personen.

Alle ideetjes zijn welkom!

Lielle

Re: Paella pan, wie heeft een idee voor ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:32

leuke vraag :j

Indiase curry een idee? Alleen heb je daar niet echt een paellapan voor nodig. Wel makkelijk te maken voor veel mensen.
Ratatouille met provencaalse groenten en gehakt, door de rijst?

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 22:01

het heet jambalaya. Ik ga even googelen voor je wat er precies in zit!

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 22:04

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 22:18

Als je wil weten hoe een echte lekkere spaanse paella wordt klaargemaakt, laat me het dan weten...dan stuur ik je wel een berichtje :D

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 22:32

Een heel andere vorm dan "normale" nasi is "Jeroen-nasi" (mijn oom heeft dit bedacht en heet Jeroen, vandaar Jeroen-nasi)

Recept Jeroen-nasi: (2-3 personen)

*1 ui fuin snijden
*1/2 paprika fijn snijden
*1 kleine prei fijn snijden
*paar teentjes knooflook persen (niet al te zuinig doen :D ben dol op knoflook :9 )
*2 a 3 stukken kipfilet in stukjes snijden, doe dit meestal op gevoel, weet niet precies hoeveel gram ik er in doe.

Als je de kip heb aangebraad, doe dan de bovenstaande groentes erbij (in ruim olie bakken)
Vervolgens:

*4 eieren klutsen en toevoegen
*ve-tsin erbij, ook niet te zuinig, maar als je het niet kunt krijgen kun je dit ook weglaten.
*snufje zout erbij
* 1 ons (gesneden) ham in reepjes snijden en ook nog even meeverwarmen.

Op het laatst de rijst erbij en goed warm roeren.

Je zou er eventueel nog wat satesaus bij kunnen serveren (vind ik wel lekker altijd, maar het is niet noodzakelijk!!)
Al met al is het een snel gerecht en uitermate geschikt voor een groep groep mensen!!

EET SMAKELIJK :Y)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 07:55

Die jambalaya vind ik echt een super leuk idee. Heeft ook een leuke naam, bekt lekker om zo maar te zeggen. Dat vinden gasten ook vaak leuk.
Ik ga het één deze dagen een keer uitproberen om te kijken of ik het lekker vind en of het iets is voor de gasten.
Jeroen Nasi is een leuk alternatief voor de nasi, ga ik ook zeker een keer uitproberen.
hahaha kan nu al 4 weken vooruit wat betreft de paellapan!

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 20:05

Ik heb verschillende pb tjes gekregen dus ik zet het maar ineens hier... :D

Waar vaak fout wordt gegaan bij een paella is dat men het vlees of de vis mee laat bakken...dit heeft tot gevolg dat het vlees/vis uitgedroogd is tegen dat de paella klaar is.

Hoe doen wij het hier ? Met veel groenten en daarna er bovenop meestal langoustines

Basis:
Bijvb. in een pan voor 5 personen:
Laagje Olijfolie

500 gr spekjes in kleine stukjes bakken en dan in potje opzij zetten

dan
ajuin,
rode, groene, gele paprika
courgettes
alles in kleine teerlingen gesneden en bakken

dan per persoon 1 hand rijst toevoegen...even meebakken in de pan

daarbij 5 ontpelde en ontpitte tomaten toevoegen (ook in blokjes gesneden)

de gebakken spekjes er terug bij, alles mengen, schudden met de pan zodat alles goed verdeeld en even hoog licht.

dan voldoende kokend water toevoegen zodat alles in de pan net onder staat...wij doen in het water altijd een paar bouillonblokjes.

Normaal duurt het een 20 tal minuutjes opdat de rijst gaar is....5 minuten voor t einde leggen we er het apart gebakken vlees/vis mee op de pan...

Smakelijk :9

Owja...safraan voor de gele kleur en wij hebben hier ook nog "ñoras" gedroogde pikante rode paprika...die komt erin om het wat pikant te maken....