kan iemand mij meer vertellen over inductie kookplaten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

inge81

kan iemand mij meer vertellen over inductie kookplaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 22:15

Ik ben mijn keramische kookplaat meer als zat, ik kook er nu 3 jaar op en kan er niet aan wennen. Nu ben ik me dus aan het oriënteren om een andere kookplaat aan te schaffen.

Keuze 1: Inductiekookplaat, echter heb ik niemand in mijn omgeving die ervaring heeft met het koken op inductie. Dus graag zou ik daar wat informatie over willen (welke niet uit een boekje komt, maar gewoon daadwerkelijke ervaringen)

Keuze 2: gewoon gasfornuis, echter 1 nadeel er zit geen gasaansluiting in de keuken en de funderingsbalk in het midden van de woning bevat geen gat om doorheen te kruipen en het staat altijd vol water hier. Dat aanleggen van gas naar de keuken gaat dus een flinke duit kosten, aangezien ik dan eerst moet zorgen dat de kruipruimte leeggepompt word (en blijft) en er zal een bedrijf moeten komen om een kruipgat te maken door de funderingsbalk heen.

Dat ik nieuwe pannen moet aanschaffen :Y) is geen probleem, dat zat toch al in de planning ;) . Dus wie o wie kan mij wat info verstrekken om zo mijn keus goed te kunnen maken.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:21

wij hebben al jaren een inductiekookplaat. Het is echt ideaal koken. Het is erg snel warm en weer afgekoeld, super goed te regelen/af te stemmen. Ik heb absoluut geen negatieve punten kunnen ontdekken van inductie koken tot nu toe.
Dus ik zeg: doen.

edit na bericht Annemeik: over die standen, onze kan van 1 - 9 met stappen van een half. En 2 platen hebben een PowerBoost en dan gaat het dus extra snel, handig voor water koken oid. Ook zit er een timer op 2 pitten en een warmhoudplaat in het midden. (totaal 4 pitten + 1 warmhoudplaat)
Laatst bijgewerkt door Pytje op 22-05-09 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:23

Ik kook al jaren inductie en moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben. Je kunt goed aanpassen, en ik heb iets van 10 trappen om aan te passen incl een jet-functie waarmee je water binnen 2 min kookt. Onze is van Whirlpool.

Wat je wel moet onthouden is dat je er elke keer na gebruik even vlug met een doekje overheen haalt, dan kan het vuil niet aanhechten. En ik maak hem 1x in de week schoon met muscle inductiekookplaat reiniger.

Gas vind ik nog steeds wel fijn ook, maar keramisch is helemaal een drama hoor. Inductie vind ik net even wat makkerlijker afstellen en veiliger dan gas.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:23

Mijn ouders hebben jarenlang een inductie gehad. Nadeel van inductie is dat je allemaal specifieke pannen moet hebben. Op inductie kunnen namelijk niet automatisch alle pannen.
Verder moet je bij inductie even goed letten op welke wél meteen afkoelen en welke niet. Wij hebben twee verschillende merken gehad (géén idee meer welke helaas) waarvan er 1 wel direct afkoelde en de ander niet.
Verder als je dingen laat overkoken ( :o ) zoals melk moet je wel direct alles goed schoonmaken met een vochtige doek, anders wil het wel eens vastkoken := (ervaring mee :') ).

Groot voordeel van inductie is dat het bij lange na niet zo snel aanbrand als bij gas, inductie heeft namelijk verschillende standen en dat is wel ideaal! Gas heeft daarintegen wel het voordeel dat het hoe dan ook wel snel kan gaan.

Zal eens even verder voor je nadenken of mij nog dingen te binnen schieten.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:26

Hier nog 1 die al jaren induktie kookt, keramisch komt er hier nooit meer in.
Induktie is net zo snel als gas.
Niet elke pan past op induktie, maar als je met een magneetje de onderkant uit probeert (dus als het magneetje blijft plakken) dan is de pan geschikt voor induktie.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:30

ik kook ook al weer enkele jaren met inductie nadat ik alleen gas heb gebruikt, kan eigenlijk geen nadelen vinden behalve dat je speciale pannen moet gebruiken die meestal wel wat duurder zijn.
met een speciale reiniger (ik heb van dat blauwe spul) is ie echt in no time schoon echt superspul, met een gas kookplaat heb je toch wel wat meer werk om het weer schoon te krijgen.

ook handig: zonder pan kun je hem ook niet aanzetten per ongeluk

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 22:31

bedankt voor de reacties (en al zo snel). Dat van die pannen is bekend, ik wacht alleen nu even met m'n nieuwe pannenset tot ik weet wat ik ga nemen.

Ik heb een mooie inductie gezien van Miele, http://www.keukenloods.nl/apparatuur/in ... tnr=KM5955 en ik heb wel het gevoel dat Miele een goed merk is. Maar ik vind het een hoop geld voor een flopaankoop zeg maar ;)
Dat overkoken en vooral inkoken, is juist 1 van de dingen die me nu heel erg tegenstaat. Nadeel van keramisch blijf ik namelijk vooral vinden dat uit niet uit is. Dus als iets over drijgt te koken, brand ik m'n handen omdat ik de pan eraf moet pakken lager draaien heeft dan geen nut. Nu had ik van de verkoper hier bij de keukenzaak begrepen dat dat met inductie wel is, als je m lager/uit zet dat dat dan ook nagenoeg direct zo is.

Hawai, dank voor de tip. Had mooie pannen gezien, speciaal voor inductiekoken. Dus als de plaat er komt komen ook die pannen erin.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:33

Op inductie en gas koken is inderdaad bijna hetzelfde.
Als je patatten kookt, na een paar keer weet je wel de stand waarop je je vuur moet zetten zodat het net genoeg kookt en niet overkookt. Dan stel je gewoon je tijd in, en na x-aantal minuten (die van uw tijd dus) valt je vuur gewoon uit. Dus daar moet je niet meer naar kijken.
Overkoken gebeurt bijna nooit, omdat als je je vuur zachter zet, het ook onmiddellijk zachter gaat. En omgekeerd dus ook, het warmt direct op.
Is een zaligheid om mee te koken.
En ik persoonlijk vind inductie veiliger dan gas, ja kan je gas ook niet perongelijk laten openstaan en weet ik veel wat (ik heb ook schrik van vuur)...

We hebben naar ik meen hier een vuur van Miele, gaat wel goed.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:34

wat het inkoken betreft... daar heb ik persoonlijk geen last van (en er kook vaak genoeg wat over), maar na het eten maak ik hem altijd schoon met glassex, dan met een nat dweiltje en daarna met een theedoek afdrogen. Is 2 tellen werk en hij blijft super mooi.

Hawai

Re: kan iemand mij meer vertellen over inductie kookplaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:37

Het is met induktie echt zo dat als je de plaat uit zet hij ook geen energie (warmte) meer doorgeeft dus als iets overkookt dan kun je de pan gewoon laten staan.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 22:38

pytje, bij mjin keramische kookplaat wil jij niet direct na t eten je handen op de kookplaat leggen ;) wat dus meestal resulteerd dat het overgekookte spul al muur en muur vast zit en ik dus veels te lang (voor mijn gevoel uren) sta te boenen.

Maar ben blij positieve reacties te horen, indien iemand nog ervaringen heeft graag. Maar ik denk dat ik dan wel met een gerust hart naar inductie over kan stappen, zeker als het op gas lijkt (qua koken)

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:39

Oja en wat dat inkoken betreft dat is lang niet zo erg als met keramisch. Gewoon een natte doek er gelijk over en klaar ben je.
Zelfs als hier iets overkookt dan doe ik het gelijk af met een keukenpapiertje terwijl ik de temp wat lager zet.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:43

ah ik dacht dat je dat met inductie bedoelde, maar idd zodra je de pit uitzet is hij erg snel afgekoeld.
Je kunt bijvoorbeeld ook gewoon je hand naast de pan op de plaat leggen zonder te verbranden, hij wordt echt alleen warm daar waar de pan staat.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:51

In feite is inductie ook keramisch ;) Keramisch is namelijk alleen het glas waar je op kookt (keramiek). Inductie is koken mbv magnetische velden, koken met 'keramisch' (highlights) gaat weer met een andere vorm van energie. Heb zelf echt heel goede ervaringen met inductie en echt specifieke pannen hoeft nou ook weer niet, als het maar van staal is ;)

Inductie warmt erg snel op en is ook vrij snel weer afgekoeld.

Je hebt ook keramische gaskookplaten btw (ik houd zelf helemaal niet van gas en vind het ook langzaam, maar het ziet er wel ontzettend mooi uit!).

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 23:03

heb je voor inductie niet een een 3fasen aansluiting nodig?

Ik heb hier ook inductie. Vindt het nadeel dat het vrij lang duurt voor de afkoelen als je hem van standje max op minimaal zet. Resultaat is vaak overkokende pannen :') Met gas nooit last van. Gas terug is gelijk de temperatuur ook lager. Alleen bij gas duurt het altijd zo lang voor het aangestoken is. Die startdingen werken voor geen meter.

NAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 23:31

mijn ouders hadden al jaren inductie, het is inderdaad goed regelbaar en kookt wel fijn. Maar nu heb ik een 6 pits gasfornuis en dat vind ik toch stukken fijner koken!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 23:36

Inductie gaat net wat minder snel dan gas, maar het scheelt niet heel veel. Het fijnste van inductie vind ik dat er meestal een warmhoudplaat bij zit. Geweldig voor pannenkoeken en als je teveel tegelijk wilt maken :j
Je moet wel opletten dat het op de juiste manier werkt qua stekkers/stoppen. Ons inductiefornuis en bijbehorende oven hadden 1 stekker (of 2 maar alles op 1 stop ofzo, het was iig een onhandig systeem), dus als we 3 of meer pitten aanhadden en dan de oven aanzetten, was het boem :D

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 23:46

Stoeptegel schreef:
heb je voor inductie niet een een 3fasen aansluiting nodig?

Ik heb hier ook inductie. Vindt het nadeel dat het vrij lang duurt voor de afkoelen als je hem van standje max op minimaal zet. Resultaat is vaak overkokende pannen :') Met gas nooit last van. Gas terug is gelijk de temperatuur ook lager. Alleen bij gas duurt het altijd zo lang voor het aangestoken is. Die startdingen werken voor geen meter.

Weet je zeker dat je induktie hebt dan?
Hier is het net als bij gas , temp lager is ook gelijk lager

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 08:03

Ja, maar misschien ligt het aan mn kookkunsten :') En als je knoeit brand het in op de plaat en dat krijg je er zelfs met een beitel niet meer af.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 08:07

ik kook ook inductie,gaat best lekker, maar vind het jammer dat ik er niet goed mee kan wokken,dat gaat op gas beter.
wij zijn erg tevreden,zelfs de kat kan koken........dus geen pannetje op de plaat laten staan,de kat liep over de knop heen(vorige inductieplaat) en de pan ging aan...kan nu niet meer met beveiligingsknop die eerst aan moet voor ik de plaat kan verwarmen. ;)

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 10:12

haha, nou mijn katten verplaatsen zich niet meer op t aanrecht nadat er 1 heeft geprobeerd erover te lopen, net na ik klaar was met koken.

Stoeptegel, wat jij omschrijft heb ik nu ook, heb je ook een inductie of een keramische kookplaat?

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 11:19

Mijn ouders thuis hebben ook inductie. Ik vind het heerlijk om op te koken. Wel hebben wij nog 1 gas pit erbij voor de wok. Wokken gaat toch gemakkelijker op een gas pit. Maar misschien is dat ook gewoon wennen.

Groot voordeel vind ik ook dat het makkelijk schoon te maken is. Een gas fornuis heeft allemaal hobbels, bobbels, hoekjes, ditjes en datjes (zijnde dus de pitten :P) maar inductie is gewoon 1 glad oppervlakte, dus dat is met een doek zo schoon gemaakt.

Bij ons is het ook zo dat zodra je de plaat lager zet, dan is het direct een lagere temperatuur. Het is wel zo dat zodra je iets over laat koken, dan moet je het direct schoonmaken want als het inbrand moet je echt je best doen om het schoon te maken.

Soms heeft die van ons nog wel eens kuren. Bij voorbeeld met schoonmaken, dan ondervind de plaat druk op twee van de toetsen, en dan gaat ie flippen wan dan snapt ie het niet meer. Maar als je dan een doek er over haalt is dat zo weer weg.

Nog wel een kleine tip: De onderkant van de inductie plaat wordt ook warm. Wij hadden eerst de bestek la onder de plaat zitten, met zo'n plastic bestekbakding. En stinken dat het deed als we kookten, en we konden maar niet achterhalen hoe het kwam, tot we tafel gingen dekken en een schroeiplek op de bestekbak ontdekte. Nu liggen onze placemats en de onderzetters in die la en het probleem is opgelost. Misschien dus wel iets om rekening mee te houden als je je keuken indeelt, maar zeker geen reden om geen inductie te nemen natuurlijk!

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 11:25

Wij hebben ook inductie, het is ideaal wat sommige al zeggen het is nel warm je pannen zijn zo aan de kook en het is ook zo weer afgekoeld plus dat als je de tijd er op heb staan je plaat gewoon uit gaat als het klaar is en je er even niet bij kan zijn.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 11:04

[LZP] > [VT]

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:09

Wij hebben het ook.
Makkelijk en snel koken.
Veel sneller dan gas. Kookt zo over.
Is het niet iets verdachts net zoals de magnetron? (aangezien je kookt met trillingen). Maargoed daar moet je maar net iets in zien/ erin geloven.