vegatarisch,...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

vegatarisch,...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 15:07

hey,

omdat volgens mijn ouders en zus vegatarisch vies en slecht is, wil ik ze graag wat van het vegatarisch eten laten proefen, op moederdag ;) . (ik ben zelf vegatarisch)

ik wil iets wat niet verschrikkelijk duur is om te maken, maar wel te eten is.
nou heb ik al een ''toetje''.

1 mango
250 gr. aardbei
1 dl. wijn, witte, zoete
3 el. basterdsuiker, witte
1 snufje piment
0.5 tl. kaneel
1 zakje vanillesuiker
1 bakje braam
dit gaat erin.

maar wát moet ik als ''hoofgerecht'' doen?

alvast bedankt :D

IceMam

Re: vegatarisch,...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:08

Oooh, broccoli met slagroom en cashewnoten!

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:09

Of spitskool met currypasta, kokosmelk en pistachenoten.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:10

hartige taart, ovenschotel....
eigenlijk kan heel veel wel, maar ik denk dat ze wel vrij snel zullen zeggen dat ze het vlees missen.

maar wil je ook gebruik maken van vleesvervangers?
of wil je dat ook niet

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:10

Lekker, aardappeltjes, broccolie/ bloemkool en vegetarish vlees.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 15:11

siskeh schreef:
hartige taart, ovenschotel....
eigenlijk kan heel veel wel, maar ik denk dat ze wel vrij snel zullen zeggen dat ze het vlees missen.

maar wil je ook gebruik maken van vleesvervangers?
of wil je dat ook niet

jawel hoor, vleesvervangers zijn prima :)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:40

Zijn eigenlijk alle toetjes niet vegetarisch of zie ik wat over het hoofd? :)

Maar gewoon een wokschotel met aardappels, groente en vleesvervanger kan ook. Of een vegetarische lasagna? Of kies gewoon jouw favoriete gerecht om ze voor te schotelen.

Ik hoop wel dat je ouders er sowieso voor open staan, anders zijn ze al zo bevooroordeelt dat je weinig kans hebt dat ze er positief op gaan reageren ;)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:44

Ik maak voor vanavond :
Gevulde paprika's, jammie!

Je snijdt een paprika in 2en en je haalt alles er uit, doe ze in het water en kook ze 2 minuten. Vul ze met puree met feta erdoorheen(en kruiden naar keuze!)en daaroverheen geraspte kaas. (wij eten per persoon 1 paprika, dus 2 keer een helft en een vegaburger). Heerlijk recept!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:49

Ik snap niet hoe ze vegatarisch vies kunnen vinden...
Het enigste wat je niet eet is vlees. Maar daar kun je in plaats van genoeg andere dingen verzinnen lijkt me. Die zelfs kant en klaar te koop zijn in de supermarkt.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:50

En eten kan trouwens niet vies zijn..niet lekker is een beter benaming heb ik altijd geleerd ;)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:33

Phad thai met cashewnoten, simpel en heel lekker!

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:30

1. Het is vegEtarisch, niet vegatarisch
2. Het is ik ben een vegetariër, anders zeg je van jezelf dat je plantaardig bent (niet echt een compliment, zou ik denken)
3.
Citaat:
"het is enigszinds beledigend om tofu en z'n verwanten 'vleesvervangers' te noemen en bovendien gaat dit etiket in andere delen van de wereld niet op. In India ben je ofwel een 'gewone' eter, ofwel een 'niet-vegetariër'. Je kunt net zo goed varkensvlees een 'seitanvervangers' noemen."

Even voor de duidelijkheid. ;)

Als hoofdgerecht eten wij heel graag een veggie versie van Moussaka:

- 100 g kikkererwten een nachtje laten weken of 15 minuten koken. Afgieten en fijnmalen in de keukenmachine samen met 50 g hazelnoten.
- 1 gesnipperde ui en 2 fijngehakte teentjes knoflook fruiten in olijfolie. Doe er 1/2 liter tomaten in stukjes bij (vers of blik). Zodra het sausje kookt, doe er de kikkererwten en hazelnoten bij. Voeg 2 kl komijnzaad, 1/2 kl kardemom en 2 kl oregano toe. Neem de pan van het vuur en laat de pan afkoelen in een koudwaterbad.
- 2 aubergines wassen en in plakken snijden. Even bakken in olijfolie en laten uitlekken. Leg ze dakpansgewijs op de bodem van een ingevette ovenschaal.
- Roer 2 losgeklopte eieren door het tomaten-kikkererwtenmengsel. Schep het op de aubergines en strijk plat.
- Meng 200 g kwark met 2 dl yoghurt en 2 eieren. Kruid met peper, zout en nootmuskaat. Giet het over de groenten.
- Bak de moussaka een uur in een voorverwarmde oven van 180°C.

Serveer er nog tzatziki, Griekse salade en Griekse pasta bij. Smakelijk!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:49

Er staan heeeeeeeel veel vegarecepten op internet, kijk maar op Vegatopia, of veganisme.org. En die zijn super!

Als ik je een tip mag geven: ga ze geen vegaburgers serveren, want dan gaan ze het vergelijken met echt vlees en vinden ze het al snel 'vies' (behalve Valess misschien, heb de ervaring dat vleeseters dat meestal nog wel lekker vinden), dus gewoon een lekkere curry (met bijv. verse koriander erdoor!), gevulde paprika's inderdaad (hmmm) of een lekkere pasta (bij de natuurwinkel kun je pestotofu kopen wat je daardoorheen kunt gooien, al mijn vleesetende vrienden willen altijd dat ik dat voor ze kook!). Succes er mee! Laat je nog even weten wat ze er van vonden? :)

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 15:03

Als je het makkelijk wilt houden kun je toch ook gewoon een vegetarische burger (Javaanse schijf bijvoorbeeld) nemen, met gebakken aardappeltjes en sperziebonen/sla?

Zet hem op. Vegetarisch is niet slecht, maar je moet wel de juiste en voldoende vervangingen hebben voor o.a. ijzer, eiwit en B12. Daarbij is vooral ijzer belangrijk.

Je hebt tegenwoordig veel lekkere vegetarische burgers, wel moet je even wennen omdat het natuurlijk niet naar schnitzel of wat dan ook smaakt. Je hebt heerlijke vegetarische falafel bijvoorbeeld, maar ook burgers, balletjes, reepjes en schnitzels. Voor elk gerecht dus een goede vervanging. Nadeel is dat het vaak duur is en als je echt milieubewust bent is dagelijks producten op basis van soja eten ook niet goed. De tropische wouden worden namelijk gekapt om sojaplantages aan te leggen. Dus als je het doet vanwege het milieu/diervriendelijkheid, dan raad ik je aan om vegetarisch afgewisseld met biologisch vlees te eten. Of natuurlijk ook vleesvervangers op basis van schimmeleiwitten zoals quorn.

Good luck

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:00

Litterbox schreef:
Als je het makkelijk wilt houden kun je toch ook gewoon een vegetarische burger (Javaanse schijf bijvoorbeeld) nemen, met gebakken aardappeltjes en sperziebonen/sla?

Zet hem op. Vegetarisch is niet slecht, maar je moet wel de juiste en voldoende vervangingen hebben voor o.a. ijzer, eiwit en B12. Daarbij is vooral ijzer belangrijk.

Je hebt tegenwoordig veel lekkere vegetarische burgers, wel moet je even wennen omdat het natuurlijk niet naar schnitzel of wat dan ook smaakt. Je hebt heerlijke vegetarische falafel bijvoorbeeld, maar ook burgers, balletjes, reepjes en schnitzels. Voor elk gerecht dus een goede vervanging. Nadeel is dat het vaak duur is en als je echt milieubewust bent is dagelijks producten op basis van soja eten ook niet goed. De tropische wouden worden namelijk gekapt om sojaplantages aan te leggen. Dus als je het doet vanwege het milieu/diervriendelijkheid, dan raad ik je aan om vegetarisch afgewisseld met biologisch vlees te eten. Of natuurlijk ook vleesvervangers op basis van schimmeleiwitten zoals quorn.

Good luck

Ik denk dat de TS daar ook al wel van overtuigd is. ;)

Als ik als omni jouw reactie zou lezen, zou ik denken dat vegetariërs enkel kant-en-klare burgers en soja kunnen eten. Dat is niet zo! Denk ook eens aan bonen, peulvruchten, seitan, quinoa... Bovendien is het eten van biologisch vlees niet meer ecologisch verantwoord dan soja! Alpro Soya bijvoorbeeld, gebruikt namelijk geen soja waarvoor na 1994 nog tropisch regenwoud is gekapt.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:15

Leonie schreef:
Ik denk dat de TS daar ook al wel van overtuigd is. ;)

Als ik als omni jouw reactie zou lezen, zou ik denken dat vegetariërs enkel kant-en-klare burgers en soja kunnen eten. Dat is niet zo! Denk ook eens aan bonen, peulvruchten, seitan, quinoa... Bovendien is het eten van biologisch vlees niet meer ecologisch verantwoord dan soja! Alpro Soya bijvoorbeeld, gebruikt namelijk geen soja waarvoor na 1994 nog tropisch regenwoud is gekapt.

Leonie, je hebt helemaal gelijk! :) Nog één toevoeging: de meeste dieren krijgen een mix met soja als veevoer, met als gevolg dat je, als je een stuk vlees eet 9 keer zoveel soja 'consumeert' (en dan vaak gen ecologisch verantwoorde) dan als je gewoon soja eet. Alpro producten zijn dus zeer verantwoord. Veel van hun soja komt zelfs uit bijv. Oostenrijk, waar naar mijn weten niet zoveel tropische regenwouden zijn. ;)

En seitan is heerlijk! :9 Bleh, Javaanse schijven eet ik al jaren niet meer!

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:45

Dat was ik er inderdaad vergeten bij te zetten. Ik had weinig tijd, daarmee.

Seitan kan idd heerlijk zijn, maar dan moet je wel een goed merk hebben. (of een goed recept om het zelf te maken).
Ik weet niet of die bij jullie verkrijgbaar zijn, maar je moét gewoon de burgers van La vie est Belle eens proberen, die zijn echt goed! En de seitan van Maya. :9