Broodpudding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Njen

Broodpudding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 13:10

Wie heeft hier een lekker recept voor of misschien leuke variaties? :) Normaal zitten er rozijnen in en daar ben ik niet zo'n fan van dus :D

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:34

Nee, ik heb geen recept voor je. Er zullen veel lezers zich afvragen waar je het over hebt. Dat weet ik wel namelijk :D . Is het niet echt iets Indisch of space ik 'm nu :+

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 13:35

opala schreef:
Nee, ik heb geen recept voor je. Er zullen veel lezers zich afvragen waar je het over hebt. Dat weet ik wel namelijk :D . Is het niet echt iets Indisch of space ik 'm nu :+

Wat ik op google tegenkwam is het belgisch, maar ik heb het in ierland als toetje op :+ Kwam ook een indische variant idd tegen :D

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:37

:D En ik maar denken dat het typisch Indisch is. Heel vroeger maakte mijn moeder het :P . Ik ben geen keukenprinses, maar eten doe ik wel heel graag ;)

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 13:40

opala schreef:
:D En ik maar denken dat het typisch Indisch is. Heel vroeger maakte mijn moeder het :P . Ik ben geen keukenprinses, maar eten doe ik wel heel graag ;)

Bij het ene restaurant was ik ook gelijk verkocht, jammergenoeg viel de 2de erg tegen :+ En ik wil het graag zelf proberen te maken :D

petitparis

Re: Broodpudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:53

Bij ons verkopen sommige bakkers het op maandag, want ze maken het van de overgebleven koffiekoeken etc. Dus zit er al eens wat krieken, appelmoes of abrikoos in.
M'n moeder gebruikte vroeger ook wel eens gedroogde abrikozen ipv rozijnen

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:33

Oooh broodpudding :+:

Vroeger maakten wij het meestal met rozijnen en kaneel in, nu maak ik hem meestal met bananen en chocolade, of bananen, rum en rozijnen. Met banaan en Bailey's is ook lekker.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 10:42

Leonie schreef:
Oooh broodpudding :+:

Vroeger maakten wij het meestal met rozijnen en kaneel in, nu maak ik hem meestal met bananen en chocolade, of bananen, rum en rozijnen. Met banaan en Bailey's is ook lekker.

Heb je een recept? :) Ik kom nml verschillende hoeveelheden op google tegen :o

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:45

Miss stukjes appel hmm :)

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:33

Broodpudding met Bailey’s en banaan

Ingrediënten:
    350 g oud brood
    500 ml melk
    150 g lichtbruine basterd- of rietsuiker
    2 eetlepels honing
    2 grote of 3 kleine bananen
    4 borrelglaasjes Bailey’s
    1 zakje vanillebloem

Verwarm de oven voor op 200°C.
Scheur het brood in stukken en doe het in een kom. Verwarm de melk tot ze lauwwarm is en roer er de suiker en de honing aan toe. Voeg de suikermelk toe bij het brood en laat het weken tot al het brood doordrenkt is. Plet het mengsel met een vork tot je een dikke brij bekomt. Doe er de vanillebloem, geprakte bananen en Bailey’s bij. Roer alles goed door elkaar.
Vet een vuurvaste vorm in, vul ze met het mengsel en bak het ongeveer 45 minuten in de oven.

Broodpudding uit de microgolf:

Ingrediënten
    400g (oud) brood
    1/2 l melk
    3 eieren
    4 el bruine suiker (naar smaak)
    1 zakje vanillesuiker
    1 zakje puddingpoeder
    rozijntjes (naar smaak)
    1 appel

Scheur het brood in stukjes en doe ze in de pot. Doe een beetje melk in een tas en giet de rest bij het brood. Warm de pot 2 minuten in de microgolfoven op op 600W zonder deksel. Kluts de eieren.
Haal de schaal uit de microgolf, voeg de bruine suiker toe en meng goed dooreen. Voeg de eieren en de vanillesuiker toe en meng goed. Meng de puddingpoeder met de melk in de tas (poeder moet helemaal opgelost zijn). Giet het bij het broodpapje en voeg er de rozijnen naar smaak toe. Meng goed. Schil de appel, verwijder het klokhuis en snijd hem in stukjes. Meng de stukjes appel door het mengsel. Zet de pot mét deksel in de microgolfoven op 600W. Haal na 7 minuten het deksel eraf en zet zo nog ca 7 minuten in de microgolf.

Haal hem eruit en laat ca 5 minuten afkoelen.

Variëertip:
- Doe er eens een mespunt kaneel bij.
- Schenk er een scheutje rum, baileys of calvados bij.
- Gebruik eens ander fruit, zoals appelsienen (schenk er dan eens een borrelglaasje cointreau bij).
- Laat de appel en de rozijnen weg, vervang de bruine suiker door donkerbruine suiker en schep er een eetlepel cacaopoeder door.

Alsjeblieft. :)

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 19:37

Thnx! Ik ga ze eens uitproberen :D

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:48

ik ken het niet, maar het kinkt wel erg goed! denk dat ikhet maar eens ga proberen :D

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:19

Laten jullie ook even weten of het gesmaakt heeft? :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:30

Chocoladebroodpudding:

Voor 6 personen.
Ingredienten:
6 dikke sneden wit brood zonder korst
4,5 dl melk
1,75 dl gecondenseerde melk uit blik
2 el cacaopoeder
2 eieren
2 el bruine basterdsuiker
1 tl vanille-extract
poedersuiker

Voor de saus:
55 gr pure chocolade, in stukken
1 el cacaopoeder
2 el rietsuikerstroop
5 gr boter of margerine
2 el bruine basterdsuiker
1,5 dl melk
1 el maizena

1: Vet een ondiepe overnschaal in. Snijd het brood in vierkanten en leg dit in lagen in de schaal.
2: Verwarm de melk, gecondenseerde melk en cacao op een laag vuur, onder af en toe roeren, tot het mengsel lauwwarm is.
3: Klop de eieren met de suiker en het vanille extract. Voeg het melk-mengsel toe en meng goed.
4: Schenk dit over het brood zodanig dat alles bedekt is.(soms heb ik erg weinig brood in vergelijking met pudding nu en voeg ik naar eigen idee nog wat brood toe) Doe huishoudfolie over de schaal en zet deze 1-2 uur in de koelkast.
5: Bak de pudding 35-40 minuten in een op 180 C voorverwarmde oven tot de vulling gestold is. Haal de pudding uit de oven en laat hem 5 min rusten. (in deze 5 minuten zakt de pudding een stuk in in vergelijking met hoe hij uit de oven komt. Dit is bij mij alle 50 keer gebeurd dat ik hem maak, dus zal wel zo horen)
6: Doe voor de saus, de chocolade, cacao, stroop, boter en maizena in een pan. Verwarm dit al roerend op een laag vuur, tot een gladde saus is ontstaan.
7: Bestrooi de pudding met poedersuiker, serveer hem direct warm met de warme saus.