Recept voor fijne cake

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sodera

Recept voor fijne cake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 10:47

Ik ga van het weekend een taart maken en wil hiervoor graag een fijne cake als basis gebruiken. Dit wordt gebakken in een 24 cm springvorm.

Nu wil ik dus graag een goed recept voor cake!!

Ook nog een vraagje, zou 1.5 keer de hoeveelheid voor een cake in een platte vorm genoeg zijn om een taart van te maken? De taart moet nog een keer doorgesneden worden(horizontaal) dus hij moet wel een beetje fatsoenlijk hoog zijn.

Het wordt een choco cake, dus wanneer doe je dan de cacao erdoor? Op het laatst neem ik aan?

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:49

Boerencake van Koopmans...!! Die is echt heel erg lekker. Ik doe er zelf vaak stukjes appel in....
Ik weet alleen niet of ie in een springvorm kan, vast wel. Ik bak m iig altijd in een rechthoekige bakvorm...

Maar de Boerencake is het lekkerst en dan wel Koopmans!! *vind ik... :o *

Suuces

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:51

PS: had niet opgelet dat het chococake moest worden.... Maar Koopmans heeft ook hele lekkere choco cake, wordt alleen niet in iedere supermarkt verkocht, dus zul je even naar op zoek moeten.... Maar is erg lekker (zitten hele kleine stukjes chocolade in) :Y)

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 10:52

Maar dat is een wat grove cake toch(korrelig).
Ik wil namelijk graag iets wat heel fijn is, absoluut niet korrelig.........

Maar in ieder geval bedankt voor je reactie!

edit:
Het wordt een gewone cake waar ik cacao doorheen meng, dus moet juist wel een gewone cake zijn ;)!

edit2: ernstige typefout :o

Caira

Re: Recept voor fijne cake

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:13

Cacao doe je erdoor op het laatst idd. Best is wel om goeie cacao te gebruiken, dus bijvoorbeeld Droste. Je kunt ook eerst de gewone cake in de vorm storten (2/3e beslag), en dan het laatste met cacao mengen, en dan die in het midden gieten, zo krijg je gemarmerde cake.

Voor jouw geval : gewoon cakemeel van Honig en werken met hele fijne kristalsuiker. Niet van die grove pakken. Daarnaast kun je het meel ook nog eens zeven, helpt vaak wel.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:17

Uit mijn hoofd, dus ik hoop dat alle verhoudingen kloppen (zal het vanavond even nakijken, ben nu aan t werk). Dit is veruit het lekkerste cake recept wat ik ken, het komt uit een kookboek uit de jaren '60.

Recept (warm) voor fijne cake.

200 gr. zelfrijzend bakmeel
200 gr. boter
100 gr. suiker
2 eieren
wat gerapste citroenschil
zakje vanillesuiker

Smelt de boter zachtjes in een pannetje, het mag niet bruin worden.
Verwarm in een ander pannetje de eieren en de suiker samen, onder voortdurend roeren. Het mag niet koken, het moet alleen warm worden. Neem het pannetje met het eier-suiker mengsel van het vuur. Roer er zachtjes de boter door en daarna ook de citroenrasp en vanillesuiker. Klop het mengsel luchtig met een garde. Spatel er daarna in delen het bakmeel door en klop het geheel nogmaals luchtig (hoe luchtiger het beslag, hoe luchtiger de cake), klop er nu ook de cacoa (naar smaak) en eventueel wat gesmolten chocolade door.

Doe het beslag in een ingevette vorm en zet 1,5 uur in een voorverwarmde over op 160 graden.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:20

Maya schreef:
Cacao doe je erdoor op het laatst idd. Best is wel om goeie cacao te gebruiken, dus bijvoorbeeld Droste. Je kunt ook eerst de gewone cake in de vorm storten (2/3e beslag), en dan het laatste met cacao mengen, en dan die in het midden gieten, zo krijg je gemarmerde cake.

Voor jouw geval : gewoon cakemeel van Honig en werken met hele fijne kristalsuiker. Niet van die grove pakken. Daarnaast kun je het meel ook nog eens zeven, helpt vaak wel.

ipv kristalsuiker kun je ook basterdsuiker gebruiken, is heel erg fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:57

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:47

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:57

Van basterdsuiker wordt je cake idd fijner :j

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 13:00

Maya schreef:

We hebben thuis geloof ik Blooker staan, die is ook wel goed.

Zou dan 1.5 pak genoeg zijn voor een goede hoge cake in een springvorm? Lijkt me toch wel?

edit: en basterdsuiker hebben we ook nog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:07

Blooker is idd ook goed.
Ik denk van wel, maar ben niet 100% zeker. Zou ik even bij mijn ma moeten navragen.

Ik zou sowieso wel alles zeven dan ook :j Ook de basterdsuiker.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:16

Ik vrees dat basterdsuiker zeven niet echt lukt, is namelijk vrij plakkerig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:27

Ik had er anders nooit problemen mee? Kost wel wat meer schudden met je zeef :+ maar je kan het best zeven :j Het laatste eindje 'druk' je er dan doorheen met een lepel.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 15:43

Ok tanx!

Zou jij dat willen vragen Maya, of 1.5 pak genoeg is?

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:46

Van Homemade hebben ze caces die je zowel kunt bakken als in de magnetron kunt doen, en dat worden bij mij altijd hele luchtige cakes, en ze rijzen goed! Misschien dat daar een choco-variant van is?

Ik maak hem altijd klaar in de magnetron, werkt prima :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:10

Ik was vandaag nog bij de supermarkt, en zag daar van Koopmans 'fijne cake' staan. Misschien is dat wat?

Verder, jij zegt 1,5 pak : maar dat betekent dus eigenlijk dat je 3 cakes in 1 vorm wilt doen? Gezien er uit 1 pak twee cakes kunnen :) Dus naar ons idee is 1 pak voldoende :)

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 08:19

Ow ok O:)
Haha dan idd 1 pak denk ik, dat zou volgens jullie voldoende moeten zijn voor een mooie taart?

Koopmans Fijne cake schijnt vaak te mislukken.........(heb ik uit het Marsepeinen boltaartje topic)
Volgens mij staat er op een van de soorten cakemeel hoe je hem fijner kan krijgen dus ik ga het proberen!