Grr cake wil maar niet rijzen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Grr cake wil maar niet rijzen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 13:59

Het frustreert me }:0

Ik doe dus alles net zoals in de kookboek, maar toch wilt mijn (gewone) cake niet rijzen! Ik bak wel met zo'n minioventje omdat m'n grote stuk is, kan het daaraan liggen?

Als ik hem in de midden zet met zowel boven als ondergrill aan is hij de dag erna beenhard. Zet ik hem vanboven is hij kool. Zet ik hem onderaan maar met enkel de bovenste grill aan ziet de bovenkant nog steeds zwart en de onderkant is dan wel goed maar nog niet volledig droog, hangt nog een deegsmaakje aan.

Wie helpt er deze gefrustreerde bokker :Y)

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:23

Als ik zo je beschrijving lees, lijkt het me toch aan je oventje te liggen eerlijk gezegd. :=
Heb je deze cake nog al gemaakt, met je gewone oven?
Het kan ook gewoon dat de verhoudingen in je kookboek niet kloppen, heb ik ook al meegemaakt.. :j
Misschien vind je hier nog wat; http://www.classofoods.com/pagina4_2.html

Anoniem

Re: Grr cake wil maar niet rijzen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:43

Hoe maak je de cake zélf? Gewoon even de omschrijving overtypen van hoe jij hem maakt, wij maken hem bijv. ook altijd anders dan op het pak, en hij rijst stukken beter :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 21:38

Ik heb het uit het kookboek he :D

Er staat in

Per ei: 35gr boter, 50gr zelfrijzende bloem, 50gr suiker, 1 zakje vanillesuiker. Er gaan 4 eieren in.

Dus ik meng alles eerst behalve het eiwit. Dat klop ik nadien stijf en mix ik er nadien kort onder. Dan gaat het in de bakvorm, zo eentje van silicoon.

Dan een uurtje in de oven op 160 graden en dan zou het volgens het boek een mooie lichtbruine mooi gerezen cake moeten zijn.

Bij mij is het 'ding' zo'n 5cm groot, onderaan te weinig gebakken en bovenaan teveel.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:46

Dus 4 zakjes vanillesuiker? :=

Maargoed als ik een cake bak mix ik de boter en de eieren eerst apart van elkaar en daarna pas alles bij elkaar.

Verder zou het inderdaad aan de oven kunnen liggen, dat maakt vaak wel veel uit...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 21:47

Oeps, foutje. Nee, maar 1 zakje vanillesuiker :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:49

mmmm ik weet niets van recepten af, maar ik denk eigenlijk dat het aan het oventje ligt....
we hebben zelf een combimagnetron, maar in die van ons moet je echt niet gaan proberen een cake te bakken hoor!
de mooie grote oven maakt wel prachtige baksels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:29

Ik denk eigenlijk dat het aan het recept ook ligt :+ Oven kan ook hoor.

En wat als je cakemeel gebruikt, en volgens dat recept werkt? Bijv. van Honig. En dan een extra ei erbij pakken, geen melk. Eieren ook apart houden. Alles goed luchtig kloppen, ei er op het laatst bij, en dan zo min mogelijk omscheppen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:47

Let er ook op, dat je niet de kloppers of lepel waarmee je het beslag over schept in je cakevorm aftikt op de beslagkom of op je cakeblik. Daarmee tik je de lucht die je erin geklopt hebt, er zo weer uit en rijst je cake ook slecht, of hij rijst wel, maar zakt tijdens het afkoelen onmiddellijk weer in.
En ook op letten dat er geen tocht langs je oven komt, dat is ook funest.
Vroeger, toen wij nog een ouderweste gasoven hadden, deden we de keukendeur altijd op slot als de cake in de oven stond, want als die open was gegaan tijdens het bakken, mislukte de cake ook.
Met modernere ovens is het meestal geen probleem meer, maar misschien, omdat jij zo'n mini-oven hebt, kan adt hier ook weer meespelen.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:59

Heb laatst een kook demonstratie van Soezie bakmixen gedaan toen kregen we een handige uitleg mee voor eerste hulp bij cake bakken, zal het vanavond even overtypen staan handige tips in.

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:24

Ik bak vaak appelflappen of een boter- / gemberkoek in mijn kleine oventje (heb helaas geen behoorlijke keuken ivm verbouwing :D ) Maar die lukken wel altijd. :Y)
En als je de cake nu op een platte vorm maakt in plaats van een hoge? Zou dat misschien helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:29

Als je cake onderaan te weinig gebakken is en bovenin te veel dan denk ik dat er met je oven iets niet klopt. Heb je de oven wel zo ingesteld staan dat hij boven en onder even warm wordt? Bij sommige ovens kan je namelijk een verschillende temperatuur boven en onder instellen.
Anders zou je een lagere baktemperatuur kunnen proberen.

Je recept vind ik eerlijk gezegd ook wat vreemd. Voor gewone cake gebruik ik altijd gelijke hoeveelheden suiker, zelfrijzend bakmeel en boter. Bij 150 gram van dit alles gebruik ik 2 eieren.
Hoe groot je cake dan wordt vind ik moeilijk inschatten, ik bak namelijk meestal cupcakes of bolcakes en geen rechte.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:42

Ik denk dat het grotendeels aan je oventje ligt.
In zo'n kleine oven verbrandt iets al snel, terwijl het moeilijker 'gaar' wordt; de temperatuurverschillen tussen boven- en onderkant zijn vaak te groot.
In jouw geval zou ik eens een stuk alumiumfolie boven over de vorm leggen. Dan kun je de cake wat langer in de oven laten zonder hem aan te laten branden :)
En het deurtje natuurlijk dichthouden he tijdens het bakken, maar dat wist je waarschijnlijk al ;)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:51

4 eieren :oo
en eiwit later in doen..
ik doe er zelf altijd 2 of 3 eieren erin, en niet splitsen.. gewoon heel in doen..

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:11

Het klinkt ook als een heel klein cakeje, en dat dan een uur,..
Ik denk als je een grotere zou maken dat dat ook al scheelt.

...maar dat past dan misschien weer niet.

Misschien heb je hier wat aan, ik maak deze heel veel.
Je moet dan van alles wat minder nemen.

Fantacake
Ingredienten:
4 eieren
250 gr bloem
250 gr suiker
1 zakje vanillesuiker
Half zakje bakpoeder
125 ml zonnebloemolie
150 ml fanta

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 170 graden.
Mix de eieren met de suiker en vanillesuiker tot een lichtgele luchtige massa. Voeg dan fanta en olie toe en mix dat er goed door. Meng bloem met bakpoeder en zeef dat erboven. Mix er goed door tot een glad en luchtig beslag. Vet een vorm van 30 cm doorsnede in (de kleinste bestillavorm) en bestrooi met bloem.
Giet het beslag erin en bak in ongeveer 30-40 min gaar

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 08:56

Ik denk echt dat het aan je oventje ligt, die zijn niet echt geschikt om cake en taart in te bakken. Een cake met best wel lang in de oven op een lage temperatuur, bij die oventjes kan je de temperatuur niet instellen, dus is de buitenkant al hard terwijl de binnenkant nauwelijks warm is kunnen worden.

"Mijn" recept voor cake, gelijke delen boter, suiker, eieren en bloem. Dus bijvoorbeeld 200 gram boter, 200 gram suiker, 2 eieren en 200 gram bloem.

Eerst de boter en de suiker goed mixen met de mixer, dan de eieren er één voor één bij mixen. Vervolgens de bloem er voorzichtig doorheen scheppen met een lepel (het liefst zo'n pollepel met een gat erin) En dan een uurtje in de oven op zo'n 150 graden.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:28

als je bovenkant te gaar is en de onderkant te rauw, dan moet je je temperatuur iets lager zetten van je oven.
iedere oven heeft toch weer een eigen temparatuur (er staat wel op 200c maar dat word meestal in de grote bakkerijen,en ovens niet getest.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:33

Afgelopen weekend weer twee cakes (tulbanden) gemaakt. Ons recept :

5 eieren kloppen met 200 gram kristalsuiker. (gesmolten) boter (200 gram) erdoorheen roeren. 1 zakje vanillesuiker erbij. Voor 10 minuten de mixer op de bak laten staan.
Daarna 200 gram cakemeel omscheppen, rustig verdelen, niet meer mixeren.
In de ingevette vorm die daarnaast bestrooid is met paneermeel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:59

pluche_pluus schreef:
als je bovenkant te gaar is en de onderkant te rauw, dan moet je je temperatuur iets lager zetten van je oven.
iedere oven heeft toch weer een eigen temparatuur (er staat wel op 200c maar dat word meestal in de grote bakkerijen,en ovens niet getest.)

Dat is het probleem van die kleine oventjes die de TS gebruikt, die hebben geen regelbare temperatuur.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:07

een mini oventje? Is dat zo'n ienie mini ding met een grill boven en onder en meer niet? dat je alleen kan instellen welke kant er grillt of beide kanten? Die zijn volgens mij niet geschikt om iets in te bakken...meer voor pizza en tosti's enzo...

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:55

Wat grappig dat er zoveel verschillende recepten zijn :D
"Mijn" recept:
200 gram zachte boter, 200 gram (basterd)suiker, 2 zakjes vanille suiker, 4 eieren en 200 gram zelfrijzend bakmeel.
Boter en suiker mixen tot schuimig mengsel. De eieren 1 voor 1 erdoor (steeds mixen tussendoor). Als dat een glad mensel is, zelfrijzend bakmeel erdoor mixen.
Overscheppen in de (ingevette) vorm. 80 minuten bakken op 150 graden (in voorverwarmde oven).

Maar begrijp ik nou dat je de grill gebruikt???? Hij moet echt in een oven hoor :j

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:14

Die kleine oventjes zijn vaak niet geheel luchtdicht en dan rijst je cake niet.
Had vroeger ook z'n ding alles ging behalve dingen die moesten rijzen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:29

Zo te lezen wordt het te warm in je oventje.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 19:17

Ja, wij weten 't dus ook niet. Heel stom is dat.
Als we in Zweden cake willen bakken lukt dat ook niet, maar dat kan met 't land te maken hebben...

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:54

Denk ook dat het aan je oventje ligt. Ik neem zelf een pak cakemeel, 4 eieren en 200 gram boter. Soms doe ik er appel en kaneel bij door. En dan in de combi magnetron, gaat prima