Aparte (culinaire) producten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorée

Aparte (culinaire) producten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 11:11

Tegenwoordig zijn er heel veel kookprogramma's op tv en Wie is de Chef is toch wel favoriet. :D
Ik vind het erg leuk om op deze manier wat meer bijzondere gerechten en producten tegen te komen en vooral om te zien hoe ze bereid worden (in een restaurant zie je dat natuurlijk niet :Y)). Veel boodschappen worden er gedaan in de sponsorsupermarkt, maar vaak gebruiken ze ook 'apartere' producten, zoals schorseneren, eendenlever, truffel, (varkens)tong, etc.
Nu zijn er niet veel producten die ik nog nooit gegeten heb, ben opgegroeid met apart en culinair eten, maar zelf kan ik die producten bijna nooit vinden. Komt ongetwijfeld ook omdat ik bijna alleen maar naar de Albert Heijn ga en af en toe de markt (en mijn studentenbudget het vaak ook niet toelaat :+), maar 'ouderwetse' groenten als postelein, schorseneren en koolrabi vind ik sowieso niet in de supermarkt en vaak ook niet op de markt. Ook de wat meer bijzondere vlees- en visproducten kan ik nergens vinden.

Het leek me daarom wel leuk om hier een topic over te starten, er zijn vast meer mensen die dit soort dingen kennen, eten of graag willen proberen (er zijn dan ook al een paar mensen waarvan ik zeker een reactie verwacht :D). Ik ben benieuwd naar alle tips en natuurlijk bijbehorende recepten!

Edit: ik heb hier natuurlijk maar een paar producten genoemd die zo even snel in me opkwamen, maar ben natuurlijk benieuwd naar al jullie ideeën, suggesties, recepten, etc.! 8-)

Graag zie ik dit topic niet uitdraaien op een wel of niet lekker/zielig discussie. :)
Laatst bijgewerkt door Dorée op 12-02-09 11:46, in het totaal 3 keer bewerkt

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:16

Bij de luxere groentenboeren zijn die ouderwetsere groenten meestal wel te krijgen hoor. Ik denk dat je voor de bijzondere vleesproducten naar een speciale slager zal moeten, al hebben ook hier weer de luxere slagers een uitgebreider assortiment... Maarja, voor die luxe betaal je ook ;)

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 11:30

Ik zal eens naar een echte ouderwetse groentenboer gaan. Maarja, waar zijn díe!? :D Zou echt niet zo snel weten waar er in Utrecht (woon in het centrum) een groentenboer is. Weet wel veel Turkse groentewinkels te vinden, maar die hebben juist die Hollandse groenten weer niet. Haha lekker handig. :+

Voor de mensen die een Sligro/Makro/etc. pas hebben: verkopen ze daar niet ook aparte producten, zoals bijv. (biologische) eendenlever e.d.? Kan wel een keer met de pas van mijn moeder naar zo'n groothandel toe, nadeel daarvan is alleen dat het allemaal van die grootverpakkingen vaak zijn.

SillyB

Re: Aparte (culinaire) producten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:37

bij de groothandels hebben ze inderdaad heel veel keus. Bij de Sligro qua vlees etc veel meer dan bij de Makro. Je kunt bij de sligro ook regelmatig stukjes proberen, zoals ook speciale kazen etc. Dat is allemaal veel uitgebreider dan bij de makro

(degenen die ik ken dan)

Verder zit er bij ons inderdaad een 'erkende groenteboer' gewoon in het winkelcentrum naast de super, schoenmaker en bakker. Die heeft in ieder geval schorseneren,postelein, dadels etc. Op een grote weekmarkt willen dat soort groenteboeren ook wel staan maar dan moet je echt de betere hebben.

zelf ben ik niet zo van die ouderwetse groente, eerder van de multi-culti invloeden van tegenwoordig. Ik ga graag naar de turk voor hun sambal, wijnbladeren etc :9

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 11:49

Silviabol schreef:
bij de groothandels hebben ze inderdaad heel veel keus. Bij de Sligro qua vlees etc veel meer dan bij de Makro. Je kunt bij de sligro ook regelmatig stukjes proberen, zoals ook speciale kazen etc. Dat is allemaal veel uitgebreider dan bij de makro

(degenen die ik ken dan)

Verder zit er bij ons inderdaad een 'erkende groenteboer' gewoon in het winkelcentrum naast de super, schoenmaker en bakker. Die heeft in ieder geval schorseneren,postelein, dadels etc. Op een grote weekmarkt willen dat soort groenteboeren ook wel staan maar dan moet je echt de betere hebben.

zelf ben ik niet zo van die ouderwetse groente, eerder van de multi-culti invloeden van tegenwoordig. Ik ga graag naar de turk voor hun sambal, wijnbladeren etc :9

Thanks voor de tip, ga een keer een dagje Sligro doen, volgens mij is dat echt een uitje. :D (Ben er volgens mij nog nooit geweest, wel Makro en VEN)
Ik ga overigens ook graag naar de Turk voor hun typische producten, vind die invloeden ook heerlijk, maar die weet ik dus wel te vinden en de rest dus minder. ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:05

ik was er vast wel een die je verwachtte hier ;)

ik koop idd graag bij de Turk, en in allerlei buitenlandse supermarkten leef ik me helemaal uit. Zo heb ik tegenwoordig altijd gepureerde kappertjes in een tube (italie), ideaal in de dressing bv. De Jumbo heeft ook heel veel lekkere en aparte dingen, zo kon ik daar eindelijk eens dragon vinden.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:29

Kijk ook eens bij een biowinkel. Vaak hebben die nogal wat producten die je elders niet vindt, zoals 'vergeten groenten', speciale pastasoorten, kazen, kwaliteitsvlees, siropen etc.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 13:42

Lielle schreef:
ik was er vast wel een die je verwachtte hier ;)

:j Absoluut! :))

De Jumbo is ook de supermarkt die Wie is de Chef sponsort en het verbaasde me juist vaak dat de kandidaten daar hun boodschappen deden (verpakte vis bijvoorbeeld). Maar daar moet ik dan toch maar eens gaan kijken! :D

Leonie: ook een goede tip, ga ik zeker ook een keer doen. :)

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:50

Voor groenten doe ik sowieso boodschappen op de Kanaalstraat (lekker makkelijk omdat ik daar woon). Daar hebben ze best nog wel eens aparte producten en het is daar zoveel goedkoper. Halverwege aan de linkerkant zit een leuke, te herkennen aan de sapmachine voor de deur. Maar je moet er eigenlijk gewoon een paar binnen lopen, keus genoeg!

Iets wat eigenlijk niet zo exclusief meer is maar ik wel lekker vind bij van alles: parmezaanse kaas. Helaas is dat ook weer wat duur voor ons studenten.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 09:34

Kanaalstraat ga ik regelmatig naartoe. Is absoluut dé plek in Utrecht voor Turkse (groenten)winkels. Als ik lamsvlees nodig heb, vind ik de Turkse slagers overigens ook vaak beter en goedkoper.
Ze hebben daar zeker dingen die anders dan anders zijn, maar toch niet echt de 'culinaire' producten die ik bedoel.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:40

Bij de grotere Jumbo-vestigingen hebben ze inderdaad veel aparte dingen, dat was mij ook al opgevallen :j
Als je naar de Makro / Sligro gaat, vergeet dan zeker de diepvriesafdeling niet. Veel bijzondere stukken vlees / vis zijn niet vers voorradig (de omloopsnelheid zal niet zo hoog zijn), maar in de vriezer liggen vaak hele aparte dingen.
Ik heb vorige week nog een groot stuk contrafilet meegebracht, dat kun je een beetje vergelijken met een heel groot stuk entrecote. Je kunt het in lapjes snijden, maar je kunt het ook klaarmaken zoals je dat bij rosbief doet, eerst even aanbraden en dan laten garen in de oven. Dit soort vlees vind je eigenlijk maar zelden bij de supermarkt of slager, terwijl het wel heel erg lekker is :)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:07

Biologische groentewinkels hebben zulke dingen vast wel. Ik ken iemand die elke week een groentepakket kreeg van een biologisch boer, allemaal aparte groenten er in.

En ga je nooit naar jumbo, schande, het is uitgebreid en ook vaak veel goedkoper.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 16:00

Ik zie dat er vooral wordt gereageerd op de verkrijgbaarheid van de 'ouderwetse' groenteproducten (wat ik overigens heel fijn vindt!).

Maar, en ik heb het in de openingspost misschien niet zo duidelijk gezegd, ik bedoel met dit topic eigenlijk echt álle aparte culinaire producten, dus niet alleen de groenten. ;)
Waar kun je bijvoorbeeld verse truffel, eendenlever, rundertong, truffelaardappelen, zwezerik, etc, kopen? En wat kun je ermee doen? :)

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 21:19

Jemig, ik heb ik vindt geschreven! :oo Echt totaal niets voor mij! :7
Nouja, kan het niet meer editten. :+

Nog meer mensen goede tips? :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:26

Je kunt dit soort speciale producten bestellen bij een slager.

Ook bijvoorbeeld de Hanos: http://www.hanos.nl/ heeft erg veel speciale producten. Je vindt daar bijvoorbeeld ook verse truffels. Eigenlijk alles van je lijstje!! :)

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:06

MoonChloe schreef:
Biologische groentewinkels hebben zulke dingen vast wel. Ik ken iemand die elke week een groentepakket kreeg van een biologisch boer, allemaal aparte groenten er in.

Mijn ouders hebben ook een tijdje een groentepakket besteld, die ze overgins gewoon bij de Spar konden afhalen :Y).
Er zaten vaak aparte groenten in (pompoen, schorseneren ed) en recepten om de groeten klaar te maken, misschien is het een optie om achter zo'n groentepakket aan te gaan? Ze zijn er volgens mij ook voor één of twee personen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:33

om even op iets anders dan groenten over te gaan, bij de Aldi kun je erg goede ingevroren kreeft kopen. Heerlijk als Lobster Thermidor of gegratineerd :j

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 16:24

Wij hebben vroeger thuis ook een tijd zo'n biologisch groentepakket gehad. Volgens mij werd die aan de deur gebracht, maar dat weet ik niet meer helemaal zeker, was toen een jaar of tien denk ik. :+

Iris82 schreef:
Je kunt dit soort speciale producten bestellen bij een slager.

Ook bijvoorbeeld de Hanos: http://www.hanos.nl/ heeft erg veel speciale producten. Je vindt daar bijvoorbeeld ook verse truffels. Eigenlijk alles van je lijstje!! :)

Fijne website van de Hanos. :j Jammer alleen dat er geen in Utrecht zit, maar volgens mij is bijvoorbeeld de Sligro wel vergelijkbaar. Zal ook eens naar een echt goede slager gaan om te kijken wat je daar allemaal zou kunnen bestellen. Best lastig alleen om die te vinden, vind ik. Weet wel een goede biologische in Utrecht, ga daar eens heen voor info binnenkort. :)

Lielle schreef:
om even op iets anders dan groenten over te gaan, bij de Aldi kun je erg goede ingevroren kreeft kopen. Heerlijk als Lobster Thermidor of gegratineerd :j

Klinkt goed zeg! Heb dat nog nooit bij de Aldi gezien, volgende keer maar eens beter kijken. Kende de naam Lobster Thermidor niet, maar na even googlen gevonden wat het was. Kende het gerecht wel, alleen de naam erbij niet. Heerlijk is dat! Vind alleen verschillende recepten, de ene met kervel (op ah.nl) en een ander (meer uitgebreid) met dragon (Culinair Kookboek).
Ben benieuwd naar jouw recepten. :j

Zou die kreeft niet ook gewoon lekker zijn met een simpele botersaus of hollandaise of is de smaak wel echt minder doordat hij ingevroren is?

Ik ga binnenkort echt een keertje naar een groothandel, daar kom je toch wel binnen op het pasje van iemand anders?
Krijg van dit soort dingen altijd heel veel zin in het houden van dinertjes met vrienden, maar dan moet ik eerst nog even verhuizen uit mijn studentenhuis naar een huis met een fatsoenlijke keuken en -apparaten :D
Laatst bijgewerkt door Dorée op 17-02-09 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:57

*heeft het topic ook gevonden*

Wij hebben het geluk dat we voor de Sligro, Makro en Hocras een pas hebben.
Hocras heeft vaak handige hoeveelheden maar de Sligro is mijn favoriet. Vooral omdat je vaak kunt proeven en ze heel kundig personeel hebben.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 17:01

:D Katja :+

Mijn moeder heeft dus ook van die passen, maar zij woont in Haarlem dus moet die dan echt een keertje ophalen. Volgens mij kom ik daar wel op binnen. :j
Ben met haar vroeger wel geregeld naar de VEN en Makro gegaan, ook horecagroothandels, vond dat altijd geweldig. Hoor van alle kanten erg goede verhalen over de Sligro en Hanos, dus ben erg benieuwd wat ik daar allemaal vind. Ga er dan wel met honger naartoe, kan ik meteen alles proeven. :+

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:08

Ik wil je wel een keertje oppikken als ik naar de Sligro in Nieuwegein ga.
Moet eerlijk toegeven dat als ik naar de Sligro gaan rond lunchtijd ik daarna vaak niet meer hoef te eten. :o

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 17:12

Een Sligromeeting! :D Wat lief aangeboden, lijkt me een topplan! (en ik kan er ook zelf wel naartoe, hoef je niet de hele stad door, hij zit in Nieuwegein toch, in dat industriegebied langs de A12?)
Haha, moeten we dus maar rond lunchtijd gaan. :D

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 11:13

Lielle schreef:

Heb gisteren even bij de Aldi in de buurt gekeken maar helaas hadden ze daar geen kreeft. Hebben ze bij Aldi ook verschil in winkelgrootte en bijbehorend assortiment? Dan moet ik een keer een andere (grotere) opzoeken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:15

Bij onze Aldi kan ik het ook niet vinden helaas.
Zal ik een seintje geven als ik weer richting de Sligro ga? Dan kunnen we vast iets afspreken.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 13:01

Misschien is het wel op bepaalde momenten tijdelijk in het assortiment? Ze hebben volgens mij ook niet altijd hertenbiefstukjes, maar rond kerst weer wel. (Zag die gisteren trouwens wel in de Aldi liggen, daar gaat m'n theorie... :+)
Zal ook eens bij de Lidl kijken, volgens mij zit die in Overvecht en daar werk ik vlakbij dus kan ik mooi een keertje in de pauze langs.