Ovenfrietjes slap en vet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Ovenfrietjes slap en vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 18:14

Ik heb absoluut geen zin om zo meteen te gaan koken en heb nog wat ovenfrietjes liggen, maar het resultaat is altijd slappe vette friet, en daar hou ik absoluut niet van.
Nu weet ik alleen niet of ik juist de temperatuur moet gaan verhogen of de duur?
Doe het overigens zoals het op de verpakking staat maar dan is het dus niet te eten :=

Sleeper

Re: Ovenfrietjes slap en vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:17

Heeeeeeeel lang er in laten liggen. Ik eet ze soms omdat het gezonder schijnt te zijn dan friet van piet :) Maar mijn ervaring is dus dat je ze eindeloos lang moet laten liggen, wel af en toe even kijken of ze niet dan niet zwart worden :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:21

Ik heb daar dus géén last van. Heb de oven altijd heet staan. Ergens rond de 220. Dan doe ik de frietjes op aluminiumfolie wat ik op de bakplaat heb liggen verspreiden.

Dan is het even afwachten en halverwege een keertje draaien. Vaak zijn ze dan nog slap en moet je nog wachten. Ik wacht altijd totdat ze niet meer slap en vet zijn maar goudbruin en knapperig :) Moet zeggen dat het hier perfect werkt!! Had namelijk gedacht dat ovenfriet echt niet te eten was door jou redenen maar doordat ik ze nu gewoon bruin bak op bovenstaande manier zijn ze net zo als gewone friet eigenlijk :)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 18:23

Hmm zou het misschien kunnen schelen dat ik geen aluminium folie gebruik maar het direct op een glazen plaat leg?
Zal i.i.g. ze er dus langer in leggen en even kijken op hoeveel graden ze moeten volgens de zak.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:24

Ik leg ze altijd op vetvrij papier.

Cheetje

Hoe ik het ook doe, ze blijven smerig :=

Kattenbak

Je hebt nu ook Crunchy ovenfrites van Aviko geloof ik... Deze heb ik laatst gekocht en die waren perfect uiteindelijk. Op de verpakking staat dat ze ongeveer 20-25 mins in de oven moeten, maar ik houd ze er gerust 40-45 erin... Mjam!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:25

Zou dat aluminuimfolie de oplossing zijn, ik leg het altijd op bakpapier. Werkt dat misschien anders?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:26

ik zet de oven op max temperatuur. Goede voor laten verwarmen. En ik leg de friet op bakpapier. Ze zijn altijd lekker krokant ;)
frikandellen uit de oven zijn trouwens niet te eten :+

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:27

Sleeper schreef:
Zou dat aluminuimfolie de oplossing zijn, ik leg het altijd op bakpapier. Werkt dat misschien anders?

Ik had geen bakpapier alleen maar aluminiumfolie in huis. Dus of bakpapier hier slechter werkt weet ik niet. Maar goed zoals ik het omschrijf werkt het voor mij prima. Ik moet zeggen dat ik echt geen 40 min. op m'n ovenfrietjes hoef te wachten hoor. Denk eerder 20-30 min ongeveer.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 18:28

Ik ga het zo gewoon proberen, hogere temperatuur en er langer in laten liggen, alleen oppassen dat ik ze niet zwart laat worden :=
Bakpapier heb ik niet, folie wel dus zal dat ook meteen testen, werkt het niet doe ik het wel met mn visstickjes :=

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:31

Nijn schreef:
Ik ga het zo gewoon proberen, hogere temperatuur en er langer in laten liggen, alleen oppassen dat ik ze niet zwart laat worden :=
Bakpapier heb ik niet, folie wel dus zal dat ook meteen testen, werkt het niet doe ik het wel met mn visstickjes :=

Ha ha ook al zo creatief met eten :Y) ( ik ook hoor ;) )

Succes met je frietjes :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:06

bakpapier, 250 graden en baktijd verdubbelen. laatste 4 minuten even de grill erop. succes gegarandeerd!

eet smakelijk!

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:10

En is het gelukt? :Y)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 19:14

Ze zitten er nu nog steeds in, eerst maar de hond uitgelaten, heb ik nu de tijd om de frietjes in de gate te houden :=
Op de zak stond overigen 15-20 minuten op 200 graden, heb het nu maar op 220 graden gezet en 30 minuten, ben benieuwd :)

En tja Thats_Me, ik ben nu eenmaal geen keukenprinses, en kan zelf ook totaal niets bedenken :o

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:42

Nijn schreef:
Hmm zou het misschien kunnen schelen dat ik geen aluminium folie gebruik maar het direct op een glazen plaat leg?
Zal i.i.g. ze er dus langer in leggen en even kijken op hoeveel graden ze moeten volgens de zak.

NIET op een glazen schaal leggen! Heb ik ook gedaan waardoor de schaal kapot geklapt is omdat het dan de warmte niet goed kwijt kan.
Ennee... was een nieuwe schaal zonder barsten of wat dan ook. Ik laat het meestal ook veeeel langer liggen dan op de verpakking staat, maar dan vind ik het eigenlijk de moeite al niet meer waard!
Ovenfriet uit de frietpan is wel lekker :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 10:40

Ik doe ze gewoon in de glazen ovenschaal, gaat prima. Wel de oven heter zetten dan op de verpakking staat en de baktijd verdubbelen, maar dan is het prima te eten.
Ik betwijfel trouwens of het echt zoveel minder vet is dan gewoon verantwoord frituren in goede frituurolie, maar het scheelt in ieder geval die vette patatlucht in je huis.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:06

Ovenfriet, ik vind het maar veel gedoe :))
Om ze een beetje fatsoenlijk te krijgen stal ik ze uit op bakpapier, dat bakpapier leg ik dan in een grote braadslee. Volgens mij is het wel belangrijk om genoeg ruimte tussen de frietjes te hebben, als ze op elkaar liggen dan wordt het niks. Dan de oven goed voorverwarmen op de hoogste stand en evt. nog even de grill aanzetten om ze af te bakken.
Dan heb je na een half uur / drie kwartier eindelijk je frietjes en die vallen vervolgens weer tegen omdat ze naar mijn mening nooit zo lekker zijn als echte friet ;) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:40

Wat eigenlijk zéker zo lekker is:

Zakje kleine krieltjes even inprikken en 5 minuten in de magnetron. Ondertussen grill voorverwarmen. Aardappeltjes uit magnetron, even in groter plastic zakje, met 2 tenen geperste knoflook, uienpoeder, beetje kerrie, beetje paprikapoeder, klein scheutje olijfolie, zak opblazen, dichtdoen en ff lekker schudden.

Dan even onder de grill tot ze knapperig zijn, en yummmiiieeeee!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 16:24

Nou gister avond is de helft alsnog ''mislukt'' :=
Alles wat een de buitenkant lag ging veel te hard, wat in het midden lag te zacht, constant alles verplaatst maar was het op een gegeven moment zo zat dat ik het maar heb laten liggen. :+

Sonja klinkt goed, gaat alleen bij mij geheid mislukken :=

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:27

Gewoon naar de vettent voortaan, Nijn :Y)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:31

vettent ook lekker :j

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 16:55

Vind dat een heel sterk plan van jullie, iemand een halve zak oven frietjes hebben? :Y)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:56

Gewoon in de frietpan gooien :j

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:57

Frituurpan werkt nog altijd heb beste voor lekkere patatjes. ;)