Ik zou eens proberen om voor de wedstrijd al flink te drinken en vooral gelijkmatig (met een volle buik op het paard klimmen lijkt me niet erg prettig). Niet een dag van tevoren, maar wel bijvoorbeeld 4 uur voor het sporten al een reservevoorraad opnemen (teveel van de vorige dag wordt namelijk uitgescheiden door de nieren..) Vooral gaan voor isotone en hypotone drankjes, geen hypertone drankjes voor het sporten, deze zijn moeilijker op te nemen, het lichaam moet hier namelijk zelf moeite voor doen en dit kost je spijsverteringskanaal energie. Ook water is in dit stadium goed (genoeg).
Voor het sporten nog een paar glazen (of een half flesje) is aan te raden, zeker als je zo lang gaat sporten. Dit zal je echter voor jezelf moeten uitzoeken, nogmaals, met paardrijden een volle maag hebben is niet prettig.
Onder het sporten geldt ongeveer hetzelfde. Isotone en hypotone dranken blijven drinken, ook hierbij wil je namelijk niet je spijsverteringskanaal aan het werk zetten. Ik weet echter dat er duursporten zijn waarbij kleine beetjes hypertone sportdrank wel worden gebruikt, omdat het lichaam suikers nodig heeft om te kunnen presteren. Ik zou je niet durven zeggen of dit bij endurance ook het geval is, maar ik denk het wel, zeker bij een wedstrijd van 10-12 uur. Vanaf het begin dus steeds kleine beetjes hypertone drank, aanvullen met hypotone drank, of isotone drank. Geen water drinken!!
Pas na het sporten zijn hypertone dranken geschikt. AA staat niet voor niets voor after activity
. Ik zou je echter aanraden om eerder een paar boterhammen of een flink bord pasta of ander graanproduct te eten hierna. En ook na het sporten, genoeg water blijven drinken.
Verder kan ik je alleen maar aanraden om in gesprek te gaan met een sportdietiste. Die kan je hier echt nog veel meer over vertellen.