Recept Frikandellen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LovingTweety

Recept Frikandellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 22:54

Voor mijn familie die in Canada woont ben ik eens op internet aan het kijken voor recepten voor frikandellen maar overal zie ik verschillende recepten, met koksroom, met slagroom, met aardappel.

Maar wat is nou jullie recept? En lijkt die een beetje op de kant en klare uit de vriezer?

Siggislief

Re: Recept Frikandellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:18

Eerlijk gezegt haal ik het liever bij de snackbar of een winkel waar ze de frikandellen maken dan dat ik het maak.. :=

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 18:33

Dat kan best idd, ik ook. Maar in Canada hebben ze geen frikandellen of kaassoufles of kroketten ;)

Dus dan moeten ze het wel zelf maken :)

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:19

Volgens mij bestaan frikandellen uit restafval; volgens mij wil je die niet eens zelf maken als je ze daarna nog moet eten :Y)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:55

Niet aan beginnen, als je dat probeert na te maken dan heb je voor de komende jaren gegeten en gedronken ;) :D

Ik zou het bij de kroketten en kaassoufle's houden, die kun je wel zelf maken zonder meteen kotsneigingen te krijgen :))

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 21:15

Maja.Als je kijkt naar google bestaan er genoeg normale gerechten voor. Haha. Dus het moet te doen zijn. Zonder restvlees. Ze willen echt frikandellen. De rest kunnen ze al.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 08:41

In indonesië kennen ze ook een frikandel, dat is echter niet een frikandel zoals je hem uit de cafetaria haalt, maar wel heel erg lekker. Ik denk dat dit de recepten zijn die je op internet tegen komt.

Ik heb 2 recepten die ik tegenkwam geprobeerd en deze onderstaande vond ik het dichts bij een echte frikandel komen. Ik heb een goede slagroomspuit (zo'n zak) waarmee ik de staafjes maak. Alvorens ik ze in het water laat glijden laat ik ze wel door en door koud worden in de koelkast, ze zijn dan wat stijver en blijven dan mooier recht.

Dit recept is goed voor ongeveer 4 frikandellen. Benodigdheden: 500 gr runder- of kalfsgehakt, zeer fijn gemalen 1 theelepeltje zout 1 mespunt peper 1 mespunt piment 1 mespunt nootmuskaat Naar smaak iets uienpoeder 75 gram koks- of slagroom. Bereiding: Alles gaat nu in de keukenmachine en op hoge snelheid wordt er in korte tijd een 'farce' van gemaakt, dit is een zeer fijn vleesdeeg. (In slagerstermen heet dit 'cutteren'). Daar moeten nu, dat is het moeilijkste, pijpjes van gedraaid worden. Die slappe pijpjes gaan meteen in heet water. Ze worden stijf en gaar. Na 10 min. er uithalen en op laten drogen. Ze kunnen nu gebakken, gefrituurd of geroosterd worden. Opmerking 1: Als je het water een kleurtje geeft met bijv. Buisman, worden de pijpjes bruin. Opmerking 2: In plaats van rundvlees kun je ook kippen-, kalkoen- of varkensvlees nemen. Opmerking 3: Het slappe deeg kun je met je duim ook door een smal buisje (3 cm.) drukken, rechtstreeks het hete water in

Dit is het andere recept:
Ingredienten voor de frikandel :

1/2 kilogram varkensgehakt
1 halve ui
1 teentje knoflook
2 gekookte aardappels (tot puree gestampt)
1 ei
1 theelepel (versgemalen) peper
2 theelepels keukenzout
1 theelepel (versgeschraapte) nootmuskaat

Maal alle ingredienten door elkaar, draai ongeveer 20 centimeter lange dingen zo dik als je duim en frituur de aldus gefabriceerde frikandellen in de hete olie tot ze bruin zijn. Je kunt ze zo opeten of in de lengte richting inkepen en opleuken met mayonaise, ketchup of curry en rauwe uitjes.

Leuk om te maken hoor, erg makkelijk en weer eens iets leuks om met de kinderen samen te doen, beter dan die afvalfrikandellen uit de cafetaria (al lust ik die ook wel erg graag!)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 18:42

Dankje!!

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:54

abbeltje schreef:
In indonesië kennen ze ook een frikandel, dat is echter niet een frikandel zoals je hem uit de cafetaria haalt, maar wel heel erg lekker. Ik denk dat dit de recepten zijn die je op internet tegen komt.

Jij hebt het niet over de frikandel, maar over frikadel :o (laatst geleerd bij smaken verschillen)

Jouw frikadel maak je in een blikvorm en ziet er dan ongeveer uit als een plak cake :P maar vast ook erg lekker! (ga m van het weekend proberen).

Niet helemaal dus de oerhollandse frikandel

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:28

Frikadel en frikandel mogen allebei sinds een paar jaar. :P

Wel grappig dat je ze ook zelf kunt maken, ben benieuwd hoe dat zou moeten smaken. TS hou je ons op de hoogte?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:30

lieke2 schreef:
abbeltje schreef:

Jij hebt het niet over de frikandel, maar over frikadel :o (laatst geleerd bij smaken verschillen)

Jouw frikadel maak je in een blikvorm en ziet er dan ongeveer uit als een plak cake :P maar vast ook erg lekker! (ga m van het weekend proberen).

Niet helemaal dus de oerhollandse frikandel

Nee, de indonesische :=

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:04

De Indonesische frikadel ken ik als langwerpige worstjes, een beetje dik en ovaal. Zo maakte de oma van een vriend van ons ze.
Lieke2 heb je ze al gemaakt en zo ja wat vond je er van?