Soja melk, Bah?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Soja melk, Bah?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 17:56

Als eerst wist ik niet goed waar het moest staan maar vt leek me toch de meest geschikte plek.
Ik heb PDS (spastische darm) en kan niet goed tegen melk (lactose) maar omdat ik 's morgens alleen een cornflakes product van bolletje weg krijg moet ik toch iets hebben in de melk trant. Ik heb nu soja melk maar ik vind het echt niet te eten :=
Ik vroeg me af of er verschillen zijn in soja melk, qua smaak ect. En wat jullie ervaringen zijn met soja melk.

Ik heb op dit moment Natural soja-drink van Natural people.

Ik hoop dat iemand me kan helpen

Knuffeldier

Re: Soja melk, Bah?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:06

Door gevoelige darmen gebruik ik ook al jaren sojamelk. Goed nieuws en slecht nieuws:

Slecht nieuws: alle soorten sojamelk hebben zo'n soja-smaak. Die smaak die je niet zo lekker vindt zul je altijd proeven. Het is wel de moeite waard om verschillende soorten te proeven. Probeer Alpro soja eens. De hebben veel varianten (bio, gewoon, zonder toevoeging van suiker en zout (de rode pakken, deze zul je nog minder lekker vinden) enz). Ze hebben ook een peuter variant, die vind ik zelf wel lekker. Beetje zoeter. Of anders zoet.

Goed nieuws: je went echt aan de smaak. Probeer het vol te houden. Na een tijdje ga je de sojasmaak zelfs waarderen!

Wat je ook kunt proberen: sojavla (de pakjes van Alpro soja met vanille, choco of caramel smaak zijn erg lekker! Staat bij de houdbare melk). In de koeling vind je ook nog wel eens yoghurt toetjes van Alpro (van die plastic bekers van 0.5 liter). Ook lekker!

Als je echt niet aan de smaak kunt wennen zou je ook geitenmelk kunnen proberen. Smaakt beetje anders dan koeienmelk (moet je ook aan wennen!), maar het is veel lichter verteerbaar dan koeienmelk. Voor mij werkte het!

Heel veel succes, pb gerust als je meer vragen hebt!

(sojamelk is trouwens ook nog eens erg gezond! Wat ik zelf wel erg belangrijk vind is om op een keurmerk te letten. Voor soja plantages wordt namelijk vaak regenwoud gekapt! Bijvoorbeeld Alpro heeft een keurmerk wat garandeert dat er geen regenwoud is gekapt, maar dat de soja op duurzame wijze wordt geteeld)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 18:43

Bedankt :)

Ik denk dat ik ook maar over ga op alpro soja :j mijn schoonmama heeft ook altijd van alles van alpro soja. En de melk met bananen smaak en chocolade smaak vind ik best oke smaken.

Ik ben benieuwt ga eens goed rondneuzen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:48

Alpro soja verse yoghurt heeft het typiese soja smaakje veel minder vind ik zelf.

De ongezoete versie kan ik je niet aan raden, voor koken misschien maar om zo te drinken vind ik hem niet lekker. De soja-melken met smaakjes (en dan vooral perzik en banaan) vind ik persoonlijk goed te drinken. Zelfde geldt ook voor de toetjes ect.

Iets wat ik voor door de mueslie/cornflakes ook wel erg lekker vind is adez. Vruchtensap en soja gecombineerd :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:49

ik heb een periode de vanille melk achtig iets van alpro soya gehad, vond ik erg lekker.

ook gebruik ik wel eens provamel, bijna hetzelfde als alpro soya.

aanrader: de yogurtachtige(niet natural maar met perzik oid) dingetjes!!
en ik had ook een soort soya yoghurtdrink van de supermarkt, was ook erg lekker

edit:ff een linkje
http://www.alprosoya.nl/producten-nl/dr ... no_cache=1

hier zijn ook meer interesante producten!

en kun je niet tegen geitenmelk? of heb je dat al geprobeerd?
Laatst bijgewerkt door siskeh op 26-01-09 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:50

Mijn broertje is allergisch voor koemelk, en heeft altijd Alpro Soja door zijn cornflakes.. Dat heb je echt in heel veel verschillende smaken :) Hier staan alle producten op: http://www.alprosoya.nl/

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 19:04

Ik weet niet of ik tegen geitenmelk kan, heb dat nog nooit geprobeerd. Ik neem aan dat daar minder lactose inzit?

Oke al een aantal goede verhalen over alpro soja dus.
Door mijn cornflakes wil ik het liefst een 'melk' zonder zoet smaakje ofzo.
*gaat op de site kijken

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:09

Ik kan ook niet tegen melk. De gewone soja melk heb ik niet geprobeerd, maar de alpro soja met aardbei is best lekker. Je proeft dat het een beetje anders is, maar het is prima te drinken :)

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:14

[***] schreef:
(sojamelk is trouwens ook nog eens erg gezond! Wat ik zelf wel erg belangrijk vind is om op een keurmerk te letten. Voor soja plantages wordt namelijk vaak regenwoud gekapt! Bijvoorbeeld Alpro heeft een keurmerk wat garandeert dat er geen regenwoud is gekapt, maar dat de soja op duurzame wijze wordt geteeld)

Soja wordt niet alleen geteeld voor sojamelk, tofu ed. Ook in veevoeder wordt veel soja verwerkt. Maar ik geef je wel gelijk over het keurmerk hoor. ;)

Behalve sojamelk kun je ook amandel-, haver- of rijstmelk kopen. Vooral die laatste vind ik persoonlijk wel lekker. Ze zijn wel duurder, maar ecologischer wel beter dan soja- of gewone melk.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:56

ik vindt de melk niet lekker de yoghurt wel vooral die met vanille smaak :)

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:18

Ik vind alle Alpro sojadrankjes met een smaakje erg smerig, omdat ze naar mijn mening erg zoet zijn. Alleen de chocolademelk van Alpro kan ik niet onderscheiden van 'echte' chocolademelk. Ik heb een hele tijd gezocht naar een sojamelk die naar koemelk smaakt en vind dat de Alpro sojamelk uit het koelvak het meest in de goede richting komt. Dat is de Alpro Soya Naturel fresh. Bij mij in de supermarkt hebben ze nog twee andere soorten van Alpro met een naturelle smaak die buiten het koelvak bewaard kunnen worden en die vond ik wederom erg smerig. De ene vond ik veel te zoet (vanille) en de andere smaakte naar niets, maar had een meelstructuur. De natural fresh variant gebruik ik eigenlijk voor alles, dus ook voor pannenkoeken en Brinta e.d. Wat je zelf lekker vind is natuurlijk helemaal afhankelijk van jouw eigen smaak. Als je van erg zoet houdt, zul je de smaakjesvarianten kunnen waarderen. Probeer gewoon verschillende soorten uit!
Na diverse maanden sojamelk gedronken te hebben, heb ik trouwens een keer de overstap gemaakt naar geitenmelk (woon naast een geitenmelkerij). Ik merkte dat ik daardoor veel meer last kreeg van slijmvorming (heb astma) en ben nu toch echt wel gehecht aan de sojamelk :D. Alles went!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:38

Ik vind sojamelk heeeeeerlijk. Heb jarenlang niets anders mogen drinken ivm koemelkallergie. Mag het inmiddels wel, drink ook regelmatig gewone melk, maar soja blijft lekker. Net als sojavla en yoghurt en soja ijs enzo :9 (alles van Alpro trouwens)
De vanillesmaak van alpro sojamelk vind ik zelf het lekkerst, heb het een tijd met Loops (granenringen van Kellog's) als ontbijt gegeten :)

mik2987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:56

ik vind het best lekker hoor net zoals gewone melk :j

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:29

Ik gebruikte toen ik een tijdelijke lactose intollerantie had pilletjes zodat ik gewoon kleine hoeveelheden melk kon verdragen.
Soja vond ik vies en later bleek dat ik er ook licht allergisch voor was.

Valeriej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:03

Hier werd vroeger een koeienmelkallergie vastgesteld, nu is deze er wel niet meer dus waarschijnlijk was het niet zo.
Ik ben opgegroeid met Vitasoya van Nutricia. Hier in België is deze nu niet meer verkrijgbaar, maar ik ben nog steeds op zoek.

Alprosoja krijg ik dus echt niet binnen. Ik vind hem helemaal niet lekker!

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:16

Valeriej, het kan zijn dat je wel koemelkallergie had hoor. Over allergieën kun je overheen groeien, dus die kans bestaat. :)

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:36

Alpro Soja is best te drinken. Ik vind de bosvruchten versie wel lekker. De soja smaak blijft inderdaad, maar ach, dat is een beetje kwestie van wennen.
Gewoon wat smaakjes uitproberen inderdaad. :)