Frituurpan-vraagje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

Frituurpan-vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 14:55

Zo heel af en toe diepen wij de frituurpan op uit de kast, als we zin hebben in een "vette hap".
Niet TE vet, dus uiteraard moet het vet dan op tijd verschoond worden.
Nu gebruiken wij "vast" vet, en hebben we niet zo'n frituurpan met zo'n slangetje.

Heeft iemand DE tip, hoe van he oude vet af te komen?
Waar laten jullie dit, en hoe krijgen jullie dit er fatsoenlijk uit??

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:01

Ik laat de pan altijd zo'n halve minuut warm worden. De buitenkant van het vet smelt dan, zodat je daarna de pan met vet kunt omkiepen boven een krant.
Je hoeft dan alleen nog maar met keukenrolpapier de kruimels eruit te vegen.

Pytje

Re: Frituurpan-vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:05

gister hoorde ik iemand op tv met een cafetaria, daar mochten mensen hun frituurvet inleveren. Dan werd het via hem afgevoerd. Misschien kun je eens bij jou in de buurt informeren. Op je andere vragen heb ik geen antwoord, ik zit niet zo op frituren.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:07

Frituurvet moet je in principe afvoeren als chemisch afval. Dus naar het depot brengen, of als er een chemokar in je buurt is daarheen brengen.

Hoe vast vet te verwijderen weet ik niet, ik frituur in zonnebloemolie.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:08

zit er geen soort ontdooi stand op,op de mijne wel (anders op de laagte stand een beetje laten smelten )dan zet ik die aan en als het dan gesmolten is doe ik het in oude melkpakken gieten die aan de bovenkant zijn open geknipt en doe dat dan in de grijse bak als het weer gestold is.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:11

Vloeibaar vet schijnt minder ongezond te zijn. Kun je er dan inderdaad uitgieten en met een trechter weer in de bussen van je nieuwe frituurvet overgieten. Misschien een tip voor volgende keer :)

Vast vet kun je het beste eruit halen door de pan heel even zachtjes aan te zetten, zodat de buitenste laag vloeibaar wordt. Dan kun je de grote massa eruit scheppen (niet té warm laten worden, met warme olie wil je niet in de weer) ;)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:16

Het is inderdaad beter om in vloeibaar vet te frituren. Zonnebloemolie is er voor geschikt (maar niet boven de 180 graden verhitten dan verbrandt het ) archeïde(pinda) olie is nog beter (kan meer hitte hebben). De cafetaria houder krijgt voor zijn oude vet een compensatie van degene die het bij hem ophaalt dus misschien mag je het daar wel inleveren. wat innepin zegt lijkt me wel een goede manier om het uit je pan te krijgen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:19

Ik laat m altijd iets warm worden, doe in een emmer 2 of 3 grote pendaalemmer zakken in elkaar (voor de stevigheid) giet daar het vet in en laat het stollen. Knoop de zak dicht en je kan het gestolde vet in de zakken zo eruit trekken.
De pan maak ik altijd schoon door er water en een vaatwasmachine tablet in te doen, even een poosje aan. Niet te vol anders bruist het er over heen! Goed spoelen en je pan is weer schoon.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:20

Van vast vet kan je ook vetbollen voor de vogels maken. Dan sla je twee vliegen in een klap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:06

Is al een topic over geweest met heel veel tips Sans :)
Chiqa @ [LZP] hoe frituurpan schoonmaken?

Ik frituur alleen nog maar met hard vet, dat vloeibare wordt een grote gum bende.
Mocht je hem schoon willen maken met water en een afwasblokje, let op, dit kan je je themostaat kosten omdat hij niet af zal slaan omdat vet een hoger kookpunt heeft dan water.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:08

hier staan bij de supermarkten tegenwoordig gele containers waar je je frituurvet in kunt gooien!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:16

Chiqa schreef:
Is al een topic over geweest met heel veel tips Sans :)
Chiqa @ [LZP] hoe frituurpan schoonmaken?

Ik frituur alleen nog maar met hard vet, dat vloeibare wordt een grote gum bende.
Mocht je hem schoon willen maken met water en een afwasblokje, let op, dit kan je je themostaat kosten omdat hij niet af zal slaan omdat vet een hoger kookpunt heeft dan water.

Dit wist ik niet, doe de pan er regelmatig mee, maar laat m dan maar even aan staan...

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:19

vloeibaar vet is wel gezonder als vast vet. voordeel is ook dat het in een fles zit die ik gewoon bewaar en als ik het vet weg wil gooien maak ik van krant en trechter en giet het erin terug.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:23

Let er wel op, dat als je frituurvet 'terug' giet in zo'n fles het niet te heet is! Ik heb namelijk eens gehad dat de onderkant wegsmolt en het vet alsnog door het putje wegspoelde.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 19:28

meggiemeg schreef:
Ik laat m altijd iets warm worden, doe in een emmer 2 of 3 grote pendaalemmer zakken in elkaar (voor de stevigheid) giet daar het vet in en laat het stollen. Knoop de zak dicht en je kan het gestolde vet in de zakken zo eruit trekken.
De pan maak ik altijd schoon door er water en een vaatwasmachine tablet in te doen, even een poosje aan. Niet te vol anders bruist het er over heen! Goed spoelen en je pan is weer schoon.

Is het vet dan (als het warm genoeg is dat het aan de buitenkanten smelt) niet te heet waardoor het door die pedaalemmerzakken heen smelt?

Iedereen bedankt voor de tips en ook voor de link naar het andere topic.
Ik zal even Temmen dat ivm het andere topic, hier een slotje op mag.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:31

zorg dat je bij laatste keer gebruik het zeefje niet in het ver zet
dan even aanzetten, zodat het net los komt van de pan, en dat in kranten wikkelen en weggooien

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:32

Volgens de gebruiksaanwijzing op de fles, van het merk diamant, mag je het oude vet daarin doen, en het zo in de vuilnis doen?????? of zie ik het verkeerd???

Er staat op, dan mag het zo met het restafval mee.

Ik gebruik de vloeibare van het merk diamant, van die stevige grijze fles, met een handvat erin.

Als er paneermeel en of resten in is achtergebleven, laat ik het vet gewoon afkoelen en giet het met een trechter zo in de lege fles, daar waar het ook vandaan komt, en dan de frituurpan schoonvegen met keukenpapier en dan huppekee zeef gebruiken en het vet er weer in, blijven de resten achter en je hebt weer een schoon frituurvet, een klusje van 10 minuten.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:46

Ik gebruik Diamant-vet, dus de vaste vorm.
Als ik weet dat het de laatste keer is dat ik het vet verwarm, haal ik het mandje er al vast uit.
Dan gewoon af laten koelen. Wanneer ik het ga vervangen haal ik de bak uit de frituurpan (kan je er zo uit lichten) en schep ik met een lepel het oude vet uit de bak en dat doe ik dan in een dubbele plastic zak. Die gooi ik in de kliko.
De restjes vet in de pan schraap ik er even met een keukenpapiertje uit en dan gaat het hele zwikkie in de vaatwasser, dus ook mandje, deksel en bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:02

sans6 schreef:
Is het vet dan (als het warm genoeg is dat het aan de buitenkanten smelt) niet te heet waardoor het door die pedaalemmerzakken heen smelt?

Heet vet gaat overal doorheen. Ik laat hem meestal een paar seconden aan, tot het blok los zit
(En idd mandje moet dan omhoog staan) snij het blok in stukken en werp dat in oude melkpakken oid.
NIet in een tas dat gaat niet.

meggiemeg schreef:
Dit wist ik niet, doe de pan er regelmatig mee, maar laat m dan maar even aan staan...

Nee je kan hem beter op tijd uitzetten anders wordt je thermostaat nooit op temperatuur dus zal hij heel erg moeten stoken om die 140 graden te moeten halen...en dat zal ie nooit halen water kook al bij 100 graden

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:30

Ik heb er nooit last van dat de pendaalemmerzakken gaan smelten, ik laat het blok dan ook niet in zijn geheel smelten. De pan gaat maar heel even aan om de buitenkant even los te laten zeg maar..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:32

[LZP] > [VT]

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:57

it_is_me schreef:
Let er wel op, dat als je frituurvet 'terug' giet in zo'n fles het niet te heet is! Ik heb namelijk eens gehad dat de onderkant wegsmolt en het vet alsnog door het putje wegspoelde.

Sowieso nooit met hete olie/ vet in de weer gaan.

Vloeibaar hoef je helemaal niet te verwarmen om te gieten. Vast vet moet je ook niet willen verwarmen tot vloeibaar om zo uit de pan te gieten. Gewoon heel even de pan aan zodat aan de buitenkant van het blok net genoeg is gesmolten om niet meer in de pan vast te plakken..

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:41

breng het maar naar mij toe :D haha..

nee zonder grapjes .. mn vader smelt dit weer om voor de biodieselindustrie :P dus als jullie wat kwijt willen, ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:42

waypoint schreef:
breng het maar naar mij toe :D haha..

nee zonder grapjes .. mn vader smelt dit weer om voor de biodieselindustrie :P dus als jullie wat kwijt willen, ;)

Kom maar halen :D

Bienotje ja dat zeg ik ;) Gamma.