Toetje voor iemand met suikerziekte?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Toetje voor iemand met suikerziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 18:27

Ik moet op 1 jan koken voor een groepje mensen waarvan er eentje suikerziekte heeft.
Deze persoon is een zoetekauw Clown

Ik heb dus geen idee wat ik nou als toetje zou kunnen maken. Het moet iets zoet zijn.
Iemand een goed idee?

twinducklin

Re: Toetje voor iemand met suikerziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:30

Diabeet wil niet zeggen dat hij/zij geen suiker mag per definitie. Weet je wat de gewoonte van eten is van deze persoon? Is hij/zij insuline afhankelijk of tablet afhankenlijk? De gewoonte van de persoon maakt wat hij mag/kan eten want daar is hij/zij op ingesteld.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:32

De broer van mij oma (als ik het goed heb) had ook diabetes. Ging er niet zo nauwkeurig mee om. Kreeg op een verjaardag een flink stuk zoete taart. En die taart is hem zijn dood geworden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 18:33

twinducklin schreef:
Diabeet wil niet zeggen dat hij/zij geen suiker mag per definitie. Weet je wat de gewoonte van eten is van deze persoon? Is hij/zij insuline afhankelijk of tablet afhankenlijk? De gewoonte van de persoon maakt wat hij mag/kan eten want daar is hij/zij op ingesteld.

Deze persoon spuit niet. Tabletten dat weet ik eigenlijk niet. Maar ze moet een suikervrij dieet volgen (ik weet er niet heel veel vanaf maar dat is wat ze me gezegd heeft).

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:36

Een diabeet die niet spuit en een suikervrij dieet volgt is het moeilijk om een zoet toetje te maken. Kan niet zo fijne dingen tot gevolg hebben.. Kun je niet iets suikervrij halen bij een plaatselijke bakker?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:37

Laatst bijgewerkt door Sjoos op 22-12-08 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:38

Misschien kan het haar even zelf vragen? Dan heb je iig zekerheid. Het zou zonde zijn als je iets hebt gemaakt, en ze mag het niet eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:38

Je kan bij de supermarkt een flesje vloeibare zoetstof kopen, dat kan je gebruiken als suiker als je zelf gebak maakt bijvoorbeeld. Ook zijn er bij goede bakkers wel suikervrije taartjes/gebakjes te krijgen. De meeste supermarkten hebben wel suikervrije ijsjes.
Anders misschien een lekkere fruitsalade? (ook heerlijk voor iedereen die wel suiker mag)

Ik heb ook een tijdje suiker (en melk) vrij gegeten, en in het begon denk je dat er niks is, maar als je even zoekt kom je al snel vanalles tegen! Het is makkelijker dan het lijkt Knipoog

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:23

In fruit zitten toch ook vaak suikers?
Je zou evt naar suikervrij ijs kunnen zoeken, of iets in die richting. Nu ik er over na denk is vrij veel met suiker. Misschien gewoon een goede kop koffie met een drankje er naast, zoals ze ook in restaurants hebben?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:29

druivensuiker, dat is weer wat anders toch?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:32

Citaat:
Kreeg op een verjaardag een flink stuk zoete taart. En die taart is hem zijn dood geworden.

ROFL Sorry.. schoot echt in de lach, maar 't staat er zo grappig Clown

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:22

Tong uitsteken
Scum schreef:
twinducklin schreef:

Deze persoon spuit niet. Tabletten dat weet ik eigenlijk niet. Maar ze moet een suikervrij dieet volgen (ik weet er niet heel veel vanaf maar dat is wat ze me gezegd heeft).

Ik zou het even aan de persoon vragen, helemaal suikervrij is heel moeilijk in bijna elk eten zit namelijk suiker, misschien dat ze zoetstoffen mag hebben? Die kun je dan plaatsvervangend nemen. Weet niet wat ze normaal eet, want suikervrije pudding en ijs smaakt heel anders als " normaal ", en als je dat niet gewend bent kan het weleens helemaal niet lekker zijn Tong uitsteken
Ik zou het vragen, suikervrije dieeten worden namelijk zelden nog voorgeschreven.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:24

Mijn vader heeft ook suikerziekte, en eet vaak rijstepap, griesmeel en havermout.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:31

LaFunkyJazz schreef:
druivensuiker, dat is weer wat anders toch?

druivensuiker is enkelvoudige suiker, daarom wordt het snel in het bloed opgenomen. dat is bij een diabeet dus niet heel handig

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:32

Maar in het lijf werkt het toch anders, reageerd een diabeet niet anders op fruit dan op gewoon suiker?
Een client van mij heeft bv diabetes, en volgens de dietiste, liever een stuk fruit dan een koekje.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:35

alle suikers worden omgezet in enkelvoudige suikers om opgenomen te worden.
normale tafelsuiker is een 2 voudige suiker, dit wordt dus eerst afgebroken alvorens opgenomen te worden. dat duurt dus even.
in fruit zitten weer andere suikers, volgens mij dat dat polysachariden, die bestaan dus uit meerdere verbindingen en dat duurt nog weer een stuk langer voordat het afgebroken is en opgenomen kan worden. de suikerspiegel stijgt dan dus niet ineens, maar geleidelijk wat voor een diabeet inderdaad verstandiger is.
maar dan moet een diabeet alsnog insuline spuiten om de suikers om te kunnen zetten in ATP zodat het opgenomen kan worden in de lichaamscellen

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:38

De diabeet in kwestie spuit niet trouwens.
Ik snap het wel geloof ik. TS moet dan maar even met de persoon waar het in het verhaal om gaat overleggen, of evt druivensuikers wel kunnen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 06:14

Heeft iemand van jullie wel eens suikervrij ijs gehad dan
Ik vraag me af of het wel lekker is.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 09:03

Mn vader is een Diabeet.
En die eet gewoon deze Oud & Nieuw mee met de Chocolade Mouse die ik maak!
Maar hij spuit vaak dan wat extra.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:12

Scum schreef:
Heeft iemand van jullie wel eens suikervrij ijs gehad dan
Ik vraag me af of het wel lekker is.

Mijn moeder haalde dat voor wel eens mijn oma, toen ze nog leefde. Ging prima naar binnen bij oma, was volgens mij dan ook goed eetbaar. Klein beetje slagroom erbij, of wat vruchten en het zag er prima uit.

Overigens at mijn oma ook wel eens gewoon een klein stukje taart, of een klein stukje 'gewoon' ijs en dat ging verder gewoon goed. Alhoewel ze erg van zoet hield (volgens mij) hield ze zich prima aan het dieet en wist ook deze uitzonderingen erin te passen. Ze spoot niet, slikte wel tabletten.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:26

MarjonTampon schreef:
De broer van mij oma (als ik het goed heb) had ook diabetes. Ging er niet zo nauwkeurig mee om. Kreeg op een verjaardag een flink stuk zoete taart. En die taart is hem zijn dood geworden.

Hmm klinkt wel erg ongeloofwaardig.
Hoe kan hij daar nou weer dood aangaan?