Witte wijn citroensaus, recepten gevraagd!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Witte wijn citroensaus, recepten gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 17:22

voor bij de forel op 1e kerstdag wil ik graag een zelfgemaakte witte wijn saus maken met een vleugje citroen erdoor, heeft iemand tips?
de sauzen op internet bevatten allemaal liters room etc kan ik dat ook vervangen door bijv creme fraiche?

alle hulp is welkom Haha!

groetjes wildgirl

Lielle

Re: Witte wijn citroensaus, recepten gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:54

dat kan, let wel op dat het niet gaat schiften. Je kunt evt ook koffiemelk of slankroom gebruiken om het wat minder vet te maken.

Ik maak meestal wat olie warm, fruit een met bloem (voor het binden) bestrooid uitje met een bouillonblokje tot die glazig zijn. Dan een scheutje citroensap en een glas witte wijn erbij en afmaken met room of koffiemelk. Evt zeven zodat de uitjes eruit zijn.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:09

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 22:33

danku Haha!

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:01

creme fraîche ìs slagroom, in nederland een dikkere versie maar in frankrijk gewoon de benaming voor slagroom (of creme fleurette), de dikkere versie heet hier dan creme fraîche epaisse.
maargoed, niet zo boeiend natuurlijk.
om te beginnen zou ik dus niet aan halfvet produkten beginnen, je maakt een saus, doe het dan ook goed, je hoeft er geen liters van te nemen tenslotte.
en doe er anders gewoon citroen bij, dat is zo mager als maar kan.
die citroen zou ik uit de saus weglaten, ik zou ook de olietip van eerder naast me neerleggen, deze twee geven een hele grote kans op het schiften van je saus wat erg zonde is.
als je creme in een saus met olie combineert kun je die onmogelijk terugkoken, dat kan alleen als je boter gebruikt, dat is familie van elkaar, en die hebben het erg gezellig samen.
mooi recept;
15 g boter
3 fijngehakte sjalotjes
300 ml witte wijn
300 ml visfond
400 ml crème fraîche (dikke dus)
boter smelten en sjalotjes 5 minuten aanzetten
witte wijn erbij en tot 3/4 terugkoken
fond en crème fraîche erbij
verder terugkoken tot een fluwelige consistentie
dat is 'sauce bonne femme' en is om je vingers bij op te vreten Haha!.
ik maak zelf mijn sauzen altijd met vloeibare slagroom waar ik wat meer van gebruik en die ik wat verder in laat koken, dat vind ik lekkerder.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:18

ik heb zeer regelmatig de saus gemaakt zoals hiervoor beschreven en nog nooit problemen met schiften gehad Knipoog Je moet er opok geen liters olie in doen, gewoon een scheutje. Koffiemelk variant werkt ook uitstekend.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:32

Lielle schreef:
los van je opmerkingen, ik heb zeer regelmatig de saus gemaakt zoals hiervoor beschreven en nog nooit problemen met schiften gehad Knipoog

doordat je er bloem bij gebruikt, bloem maakt een huwelijk tussen de olie en de creme, maar is (vind ik) stukken minder lekker als inkoken, dat is wat een goeie saus wil, daar wordt ze blij van Haha!.
alle gekheid op een stokje, ik kan er niks aan doen dat ik zo praat, dat heb ik hier allemaal geleerd, in frankrijk is eten zo vreselijk met de cultuur verweven dat je daar met iedereen uren lang over kan praten.
en dan roepen ze dus dergelijke dingen, pas une bonne mariage, une bonne mariage, een slecht en een goed huwelijk dus.
en een dergelijke saus met bloem binden is gewoon vloeken, sorry dat ik het zeg...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:33

dat zal dan een cultuurverschil zijn want dit is is een echt Italiaanse saus *LOL*

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 09:51

ik ga hem vanavond proberen te maken luxx, zal laten weten hoe het smaakte(proefeten noemen ze dat; he-le-maal niet erg Haha! )