Hertenvlees, wat ermee te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lipydo

Hertenvlees, wat ermee te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 13:05

Ik heb van een kennis een 'klomp' hertenvlees van 1600 gram meegekregen Haha!

Nou wil ik voor kerst het vlees gebruiken, maar nou heb ik er eigenlijk weinig kaas van gegeten... hoe te bereiden?

Hebben jullie ervaringen en lekkere recepten?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Hertenvlees, wat ermee te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:48

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 14:06

Dat heb ik uiteraard al gedaan Knipoog

Ik zou graag ervaringen willen hebben met het bereiden ervan, en andere recepten. Evengoed bedankt! Lachen

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:49

Denk dat het vooral belangrijk is dat je weet wat voor soort vlees het is; biefstuk, stoofvlees, met/zonder bot e.d. Aan de hand daarvan kunnen er betere tips gegeven worden. Iemand kan nl wel een heerlijk gemaakt gerecht aanprijzen voor gebakken hertenbiefstuk, maar als het dan hertenstoofvlees blijkt te zijn, is het nogal taai als je het alleen maar bakt. Haha! Clown

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 14:53

Ja dat klopt Clown , hier hik ik ook een beetje tegenaan... op het etiket staat:

Venison game meat, boneless leg knuckle. Ik maak hiervan uit dat het bout is zonder bot? Lachen

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:47

Ik heb wel wat fijne makkelijke recepten voor je maar kijk eert even wat voor vlees het is, snijdt even klein stukje af en braad het in wat boter, proef gewoon en kijk of het suddervlees is of bv biefstuk, zonde als je zon stuk vlees gaat verknoeien omdat je niet weet wat het is.

biefstuk blijft fijn mals, suddervlees smaakt wel lekker maar moet je echt op kauwen om het weg te krijgen als het nog niet gaar is(gaar suddervlees valt uit elkaar als je het goed bereidt)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:49

Kuch. weet je zeker dat het hert is en geen ree? Vermoedelijk heeft die kennis het arme dier ondersteboven gereden. En heeft hij dit wel gemeldt??

Pas wel op met aangereden vlees. Als je het niet zelf hebt aangereden en die gene die het aanbrengt ook niet.... wie weet hoe lang het er ligt! Dan zal er met dit weer niet snel een rottingsproces beginnen maar toch...

En nog wat.... reeenvlees verkoopt erg goed bij de poelier, zeker rond dit tijdstip van het jaar..

Edit... even ergens overheen gelezen... Zag niet dat er een etiket op stond...

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 18:49

smokey17 schreef:
Kuch. weet je zeker dat het hert is en geen ree? Vermoedelijk heeft die kennis het arme dier ondersteboven gereden. En heeft hij dit wel gemeldt??

Pas wel op met aangereden vlees. Als je het niet zelf hebt aangereden en die gene die het aanbrengt ook niet.... wie weet hoe lang het er ligt! Dan zal er met dit weer niet snel een rottingsproces beginnen maar toch...

En nog wat.... reeenvlees verkoopt erg goed bij de poelier, zeker rond dit tijdstip van het jaar..

Edit... even ergens overheen gelezen... Zag niet dat er een etiket op stond...

Haha. Moet er wel even om lachen. Er komt hier in de buurt geen enkele hert of ree langs, anders eet ik mijn schoen op Haha!

Maar wel bedankt voor de waarschuwing! Deze man krijgt elk december overschot aan vlees van een zwager die bij een restaurant werkt, dus ik denk dat het gewoon eerlijk vlees is. Komt trouwens uit New-Zeeland.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 18:52

berpie schreef:
Ik heb wel wat fijne makkelijke recepten voor je maar kijk eert even wat voor vlees het is, snijdt even klein stukje af en braad het in wat boter, proef gewoon en kijk of het suddervlees is of bv biefstuk, zonde als je zon stuk vlees gaat verknoeien omdat je niet weet wat het is.

biefstuk blijft fijn mals, suddervlees smaakt wel lekker maar moet je echt op kauwen om het weg te krijgen als het nog niet gaar is(gaar suddervlees valt uit elkaar als je het goed bereidt)

Dat is wel een goed idee ja, MAAR het vlees is bevroren en ik kan er dan natuurlijk voor geen mogelijk er een stukje afhalen zonder het te laten ontdooien. Als ik het laat ontdooien kan ik het niet meer opnieuw bevriezen... dus een dag van te voren ontdooien, dan wat proberen en dan de rest van het vlees bewaren in koelkast?

Heb je gelezen wat er op het etiket staat?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:48

Gezien het gewicht (ruim anderhalve kilo) lijkt het me zeker geen biefstuk, het zal wel een bout zijn Ja
Een bout kun je klaarmaken als stoofvlees.
Je kunt er ook een lekkere ragout van maken.
Als je ragout maakt dan kun je de hele bout aanbraden en gaar stoven en later in stukjes snijden, maar je kunt ook eerst snijden en dan stoven.
Als je er wat uiringen, een beetje knoflook en veel paddestoelen bij doet en later nog een paar potten wildfond en wat room, dan kun je een heerlijke ragout maken Lachen
Evt. nog wat binden met bloem (roux) of met rouxkorrels, en je kunt na een paar uurtjes aan tafel Lachen