(kerst) Zelf iets lekkers voor bij de koffie maken, ideeen??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

(kerst) Zelf iets lekkers voor bij de koffie maken, ideeen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 16:31

Met kerst gaan we allemaal iets maken, en mijn taak is om iets lekkers voor bij de koffie te maken.. Ik wil liever niet met iets van de bakker aan komen, maar juist zelf iets maken, moet lukken toch?! Haha! Maar ja, wat..

We zijn met 8 volwassenen, en een klein meisje van 1,5 jaar. Natuurlijk verschillen de smaken enorm, en ik weet echt niet wat ik zal kunnen maken. Ik dacht aan iets van slagroom gebak ofzo, want dat lust iedereen. Maar het is wel leuk als het ook iets met kerst te maken heeft. Heb ook al even aan de marsepijn boltaartjes gedacht, maar niemand lust marsepijn Huilen van het lachen

Ik ben natuurlijk ook al aan het googlen, maar misschien weet iemand hier ook iets leuks??

LovingTweety

Re: (kerst) Zelf iets lekkers voor bij de koffie maken, ideeen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:34

Heel simpel misschien, maar muffins met een blokje chocola erin? Dat maak ik vaak.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:52

LovingTweety schreef:
Heel simpel misschien, maar muffins met een blokje chocola erin? Dat maak ik vaak.

en dan zo'n plastic kerstboompje (of een eetbare kerstboompje, hoeft niet perse van marsepein te zijn) in stoppen.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:55

Of flensjes bakken (dat is echt zo klaar) en daar dan ijs bij doen, slagroom erop, wat vruchtjes (uit blik bijv.) erbuj, beetje hagelslag oid eroverheen. Dit kun je makkelijk optuigen, ziet er altijd super uit maar is heel simpel. Ik ben helemaal niet van het uitgebreide koken, vind simpel te maken en toch lekker te te eten en mooi eruit zien altijd de truc!

Tip: doe het ijs niet tegen de flensjes aan maar iets ervandaan, anders smelt dat te snel.

hlidar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:10

IJslandse donuts (kleinur)

500g meel
2½ theelepel bakpoeder
125 suiker
150 g boter
2 eieren
1½ theelepel cardamom
snufje zout
melk naar behoefte
vet om in te bakken (frituurpan!)

Doe alles behalve de melk in een schaal en kneed het goed door elkaar. Voeg melk bij totdat het deeg stevig, dus goed kneed- en vormbaar is. Rol het deeg uit tot een dunne plak van 3 tot 5 mm dikte. Snijd de plak deeg in schuine ruiten (ongeveer 2 bij 8 cm). Maak in het midden van iedere ruit een gat en doe één punt één keer door het gat om een leuke draai te krijgen. Frituur de deegvormpjes tot ze goudbruin zijn en laat ze daarna op keukenrolpapier uitlekken.

Met bovenstaande ingredienten kun je ongeveer 40 tot 50 kleinur maken, maar het hangt natuurlijk af van hoe groot je ze maakt! Kleinur worden zowel warm als koud gegeten. Het gebak wordt wel IJslandse donut genoemd. Toch zijn er enkele flinke verschillen met de donut. Wat het eerst opvalt is de vorm: een beetje drolvormig en aan beide uiteinden puntvormig. Verder bevat het kleina-deeg cardamom. Alhoewel de IJslandse donut niet zo zoet is als zijn Amerikaanse naamgenoot, is hij het lekkerst als je hem in een heerlijk kop thee dipt.

Afbeelding

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 12:25

Veel leuke tips al! Vind de ijslandse donuts leuk, daar had ik echt nog nooit van gehoord! Zal ze eens maken, en kijken of ik het lekker vind, kan me er geen voorstelling van maken!

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:49

Je kunt momenteel zulke leuke bakvormen krijgen, kerstbomen, kerstklokken, engeltjes, je ziet ze nu overal, zelfs bij de Lidl hadden ze ze laatst.
Bak een lekkere vruchtencake met geconfijte vruchtjes, of een lekkere kruidencake met gember, doet het erg goed in de wintertijd.
Succes!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:51

Misschien cupcakes?
Heel makkelijk te maken en je kan ze leuk versieren. Voor zowel kinderen als volwassenen is het lekker en je hoeft niet te klooien met bordjes en bestek (vooral handig met een 1,5 jarige erbij).
Je kan eventueel ook een helft gewone vanille cakejes maken en aan de andere helft wat cacao of kaneel toevoegen zodat je verschillende soorten krijgt.
Tenslotten een beetje glazuur en leuke decoraties en het ziet er meteen feestelijk uit!

edit: bijkomend voordeel, in een kwartier heb je beslag, 20 minuutjes in de oven en klaar! Geen uren in de keuken dus!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:53

Gevuld speculaas? Bij ons hebben ze mix ervoor bij MCD, maar AH etc. zullen het ook wel hebben.
Je moet er boter, eieren en een beetje water in doen geloof ik en amandelspijs ertussen natuurlijk. Hij is echt heerlijk, ik maak hem meestal met Sinterklaas. Vingers aflikken

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:12

wat dacht je van Chocoladetruffels Vingers aflikken

pond goede pure chocolade (minstens 60% cacao)
3 dl slagroom
evt klein scheutje rum, cognac of likeur
cacao

Hak de chocola heel fijn in de keukenmachine en doe de stukjes in een warme kom
Breng de slagroom (evt met de alcohol) aan de kook en giet deze langzaam en al roerend bij de chocola
Blijf roeren tot alle chocola gesmolten is
(Blijven er klontjes, dan de kom op een pan met heet (niet kokend) water en blijf roeren)
Zet dan de kom een uurtje in de koelkast en laat opstijven
Telkens 2 tl van het mengsel in een bord cacao laten vallen en rondrollen met de lepel tot het helemaal bedekt is
Laat de truffels dan nog op een schaal in de koelkast verder opstijven

Variatie
Ipv cacao kun je ook gehakte nootjes of koekkruimels nemen

jeanet01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:33

heel simpel maar wel erg lekker;
appelbollen.

nodig bladerdeeg (kant en klaar)
appels
spijs
kaneel
ei

schil de appels en verwijder het klokhuis met een appelboor, dit vullen met spijs (gemengd met kaneel)
appels in het bladerdeeg vouwen afstrijken met geklopt ei en afbakken op 200 graden. ( 1 appel per plakje bladerdeeg)

wel even aluminium schaaltjes onder de bollen doen.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:58

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:59

Fantacake
Ingredienten:
4 eieren
250 gr bloem
250 gr suiker
1 zakje vanillesuiker
Half zakje bakpoeder
125 ml zonnebloemolie
150 ml fanta
Bereiding:
Verwarm de oven voor op 170 graden.
Mix de eieren met de suiker en vanillesuiker tot een lichtgele luchtige massa. Voeg dan fanta en olie toe en mix dat er goed door. Meng bloem met bakpoeder en zeef dat erboven. Mix er goed door tot een glad en luchtig beslag. Vet een vorm van 30 cm doorsnede in (de kleinste bestillavorm) en bestrooi met bloem.
Giet het beslag erin en bak in ongeveer 30-40 min gaar (heb de tijd niet in de gaten gehouden, dus blijven opletten ).

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:51

Speculaastompouces
Voor 10 stuks:
10 plakjes diepvriesbladerdeeg, ontdooid
2-3 el kristalsuiker
2 tl speculaaskruiden
3-4 dl slagroom
30-50 g poedersuiker

Halveer elk plakje deeg en leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat. Prik het deeg met een vork regelmatig in. Meng de suiker met 1 tl speculaaskruiden en bestrooi hiermee de plakjes deeg. Leg een rooster op de deegplakjes, zo kan het deeg tijdens bakken niet rijzen en bak ze in 15-25 min. lichtbruin en krokant in een voorverwarmde oven op 200ºC. Klop de slagroom stijf met poedersuiker en 1 tl speculaaskruiden. Maak van de deegplakjes en de slagroom 10 tompouces. Het dunne laagje suiker op het bladerdeeg karameliseert tijdens het bakken. Daardoor worden de tompouces heerlijk krokant.
Bereiden: ca. 20 min. Oventijd: 15-25 min. Ca. 370 kcal p.st.