Groente stomen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brittol

Groente stomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 14:57

En hier alweer een topic van mij Huilen van het lachen

Ik wil vandaag eens een keer groente gaan stomen, maar aangezien ik dit nog nooit heb gedaan, vraag ik toch maar even om hulp.
Ik heb bijvoorbeeld helemaal niets in huis wat speciaal voor stomen is.
Heb wel een vergiet, meerdere zelfs, maar weet niet echt hoe ik ze dan zou moeten gebruiken.

En als iemand nog lekkere stoomgroente tips weet, ze zijn altijd welkom.
Hebben op dit moment Sugar Snaps en sperziebonen in huis, maar ga vanmiddag toch nog naar de winkel.

Alvast bedankt,
Groetjes Britt. Lachen

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Groente stomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:11

met een vergiet heb ik geen ervaring, maar lijkt mij vrij ondoenlijk, omdat je het tenslotte moet kunnen afdekken om stoom te genereren... Ik heb bij de toko een bamboe stoommandje gekocht, kost geen moer Haha! maar werkt perfect....af en toe ruikt het wel wat bamboe-ig, vooral als ie nog nat is, maar ach....lekker en gezond... Pling Vooral broccoli en bloemkool doe ik veel, boontjes duren me vaak te lang, dus die kook ik liever....niet lang, maar duurt altijd nog minder lang dan stomen bij mij.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:14

Mijn moeder heeft zo'n mandje (van metaal) die je in je pan kan doen. Met een laagje water. In die mandje doe je groente/aardappelen en gas aan en stomen maar.
Hoe lang precies weet ik niet.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:25

MoonChloe schreef:
Mijn moeder heeft zo'n mandje (van metaal) die je in je pan kan doen. Met een laagje water. In die mandje doe je groente/aardappelen en gas aan en stomen maar.

Als het goed is kun je voor stomen ongeveer dezelfde tijd aanhouden als voor koken. Lachen

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:03

Mireille schreef:
MoonChloe schreef:

Als het goed is kun je voor stomen ongeveer dezelfde tijd aanhouden als voor koken. Lachen

Oh, nou bij mij werkt het gas dan zeker anders Koe Soms duurt stomen wel tien minuten langer...vreemd...Bijv boontjes doe ik tien minuutjes in het water en dan vind ik ze lekker, maar als ik ze stoom soms wel 15-20 minuten.... Anders zijn ze nog knoerthard.... Boos!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:49

Gewoon een beetje in prikken, merk je vanzelf wanneer het gaar is Tong uitsteken

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:31

Rijerijerije schreef:
Mireille schreef:

Oh, nou bij mij werkt het gas dan zeker anders Koe Soms duurt stomen wel tien minuten langer...vreemd...Bijv boontjes doe ik tien minuutjes in het water en dan vind ik ze lekker, maar als ik ze stoom soms wel 15-20 minuten.... Anders zijn ze nog knoerthard.... Boos!

Bij de stoom oven ook. Moet soms zoo lang wachten tot het lekker is.

Vis is daarin tegen heerlijk gestoomd. stinkt niet en is zo klaar.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:49

dienetje schreef:
Rijerijerije schreef:

Bij de stoom oven ook. Moet soms zoo lang wachten tot het lekker is.

Vis is daarin tegen heerlijk gestoomd. stinkt niet en is zo klaar.

Jaaaaa lekker gestoomde zalm, mmmmm, idd lekker snel, makkelijk én gezond
(nu klink ik al een voedingscentrum-reclame Zij zijn groot en ik is klein! )

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:34

hoe werkt een bamboe gevalletje? Zet je dat in een pan?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:44

meart schreef:
hoe werkt een bamboe gevalletje? Zet je dat in een pan?

Klein laagje water in een ruime pan, aan de kook brengen, mandje erin, eten erin, deksel erop, vuur laag, ff wachten, KLAAR! Haha!

Eet smakelijk!

Edit: tenminste zo doe ik het, omdat ik geen bijbehorende pan heb (schijnen ook te bestaan)...
Ja kan hem ook, als dat past, OP een pan met kokend water zetten en dan de deksel erop.