Kerst komt eraan + schoonmoeder HELP!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyBubble

Kerst komt eraan + schoonmoeder HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 12:59

Hoi! zoals hier boven vermeld, een serieuze nood oproep aan alle kokbokkers!!

Mijn schoonmoeder komt dit jaar bij ons in ons nieuwe huis eten, en Kákmadam verwacht natuurlijk dat ze créme dé la créme voedsel voorgeschoteld krijgt, gezien zij et soort persoon is wat over de 100 euro uitgeeft aan een stuk rosbief, kan ik niet aankomen met een afbakpizza!

Wat ik zoek is een 3 gangen menu met een amuse vooraf. dus
1. Amuse
2. voorgerecht
3. hoofdgerecht
4. desert

De bijgerechten zijn een bijzaak, ie kan ik zelf wel bedenken maar oh my god...stres stres.
Zit nu toch nog 3 weken met me poot in het gips, dus lijkt et me een mooi moment om een menu te gaan samen stellen.

Als jullie de ideen opnoemen, kunnen jullie dan zoveel mogelijk het recept meeschrijven, is natuurlijk niet verplicht want als je een menu opnoemt kan ik het ook opzoeken, het gaat ook puur om de ideen!!
Edit: Mádame eet GEEN kaas, Fondueen en gourmetten doet ze ook niet aan Clown dat vind ze alleen voor boeren Sigaar (like i said tis een kakmadam) ze kwam namelijk neet eens op mijn verjaardag omdat we gingen gourmetten..... Of ze vis eet weet ik niet, volgens mij wel maar mijn vriend is allergish voor vis
Bedankt mede kokbokkers!
Laatst bijgewerkt door PinkyBubble op 11-11-08 13:06, in het totaal 2 keer bewerkt

benangelique

Re: Kerst komt eraan + schoonmoeder HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:01

als amuse een koude tomatensoep, voorgerecht salade met geitenkaas, honing en walnoten, hoofdgerecht kaasfondue, dessert ijs met een zelfgemaakt kerstkransje?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:02

Tja in ieder geval leuk opmaken dus zorgen voor een mooie garnering dat is al een mooi gezicht.En rekening houden met wat ze lust,bv niet echt maken waar ze dol op is want dan proeft ze het verschil.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 13:03

benangelique schreef:
als amuse een koude tomatensoep, voorgerecht salade met geitenkaas, honing en walnoten, hoofdgerecht kaasfondue, dessert ijs met een zelfgemaakt kerstkransje?

Mádame eet geen kaas Boos! Ff kijken of ik dat nog boven kan vermelden

begonpost ge-edit.
Laatst bijgewerkt door PinkyBubble op 11-11-08 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:03

Ik heb maar twee tips voor je; als amuse kan je bij de xenos/ikea kleine amuse-glaasjes kopen en deze vullen met een klein soepje of een beetje garnalensalade-zalmsalade met een klein garnaaltje bovenop. Als hoofdgerecht; diepvries zalmen, geitenkaasje erop met wat provenciaalse kruidenbesprenkelen en natuurlijk wat kleine tomaatjes eromheen en in de oven, heerlijk! Als toetje zou je bijvoorbeeld creme brulee uit een pakje maken met een lekker gebrand suikerlaagje erop. of een luxe aparte (bijv. mosterdsoep met spekjes) soep nemen als voorgerecht. Alles wat ik heb genoemd is te koop bij Supercoop of albertheijn en nog veel meer winkels voor kleine prijzen. Sommige dingen hoef je alleen maar op te warmen en bij elkaar te doen. Je kan ook een lekker ciabatta-brood opwarmen met wat tapenades.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:07

amuse --> gazspatsjo (geen idde of je het zo schrijft klinkt duur maar is gewone koude tomatensoep bijv)
Voorgerecht --> Carpaccio met parmazaanse kaas en pesto
Hoofdgerecht --> ga ik nog even over nadenken
Dessert --> zelf gemaakte tiramisu (erg lekker)
PS ga je niet te veel uitsloven als ze 5 sterren eten wil kan ze ook naar een restaurant gaan.. het is je schoonmoeder en als ze het niet lekker vind dikke pech jij weet dat je er je best voor hebt gedaan!

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:09

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 13:09

Joceline schreef:
Ik heb maar twee tips voor je; als amuse kan je bij de xenos/ikea kleine amuse-glaasjes kopen en deze vullen met een klein soepje of een beetje garnalensalade-zalmsalade met een klein garnaaltje bovenop. Als hoofdgerecht; diepvries zalmen, geitenkaasje erop met wat provenciaalse kruidenbesprenkelen en natuurlijk wat kleine tomaatjes eromheen en in de oven, heerlijk! Als toetje zou je bijvoorbeeld creme brulee uit een pakje maken met een lekker gebrand suikerlaagje erop. of een luxe aparte (bijv. mosterdsoep met spekjes) soep nemen als voorgerecht. Alles wat ik heb genoemd is te koop bij Supercoop of albertheijn en nog veel meer winkels voor kleine prijzen. Sommige dingen hoef je alleen maar op te warmen en bij elkaar te doen. Je kan ook een lekker ciabatta-brood opwarmen met wat tapenades.

Klinkt goed, ik heb mijn begin post wat aangepassst, gezien ze geen kaas eet, en mijn vriend allergish voor vis is. ook voor schaaldieren

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:09

MaaykeKramer schreef:
PS ga je niet te veel uitsloven als ze 5 sterren eten wil kan ze ook naar een restaurant gaan.. het is je schoonmoeder en als ze het niet lekker vind dikke pech jij weet dat je er je best voor hebt gedaan!

Mee eens! Als het niet naar wens is, moet ze maar uit eten gaan of zelf iets maken Knipoog

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:10

Ik zou lekker kak hebben aan je schoonmoeder en gewoon iets lekker maken wat ook makkelijk is en van mij part is het een afbakpizza...
Sloof je niet uit het wordt dan toch neit gewaardeerd en ze zal er toch wel commentaar op hebben....

Gewoon lekker doen wat jij wilt....

En als ze het niet bevalt dan gaat ze lekker iets reserveren in een 5 **** restaurant en dan mag zij betalen...

Dit zou mijn reactie zijn op zo'n schoonmoeder.

Wij hebben wel eens met kerst 3 verschillende stampotten gemaakt... geweldig.. iedereen lekker zitten eten en de grootste lol gehad.

Succes met je schoonma...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:10

ik maak me er ook al druk over mijn schoonmoeder is ook heel erg en ik kan ook nog eens niet koken maar kijk anders op net5.nl voor de recepten van smaken verschillen daar staat veel lekkers tussen in verschillende prijsklasses

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:11

Niet te moeilijk doen stel het lukt niet helemaal dan heb je je voor niks uit gesloofd.

AnnebelleVD

als amuse een paar blaadjes sla (zakje) op een amuselepel leggen, met een beetje creme de balsamico erover (flesje) en twee plakjes gerookte eend (pakje van de albert heijn)

als voorgerecht simpele heldere runderbouillon, zelf trekken, niet moeilijk toch stijlvol en lekker. met een mooi groentegarnituur.

als hoofdgerecht rosbief aanbraden en als deze rondom is dichtgeschroeid in een grote overschaal leggen met grof gesneden groenten, uien in kwarten, halve tomaten, stukken wortel, paprika, knoflooktenen, alles wat je vinden kunt, heel grof houden. de boter waarin je gebakken hebt aanlengen met runderbouillon (beetje overhouden dus) en over het vlees gieten. 45 minuten in de oven, elke tien minuten omdraaien en elke 5 tot 10 minuten overgieten met het jusmengsel. nooit in prikken behalve aan het einde, dan prik je je mes bovenin het vlees tot middenin de rosbief en na 3 seconden haal je het eruit en leg je de mespunt op je bovenlip, als het warm is, issie klaar!
met een heel scherp mes in dunne plakken serveren nadat je het vlees 15 minuten hebt laten rusten.

dessert: parfait, bijvoorbeeld speculaasparfait of wat anders.(stilstaand bevroren ijs) heb je geen machine voor nodig dus lekker easy, garneren met een caramelsausje en daarna lekker cappucino's met wat lekkers erbij

menu geslaagd, schoonmoeder blij!

(mocht ze het niks vinden, dan geef je haar een blikje whiskas, gegarneerd met wat basilicum Knipoog )

Mando

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 13:12

MaaykeKramer schreef:
amuse --> gazspatsjo (geen idde of je het zo schrijft klinkt duur maar is gewone koude tomatensoep bijv)

ja dat is zeker weten zo, maar ik wil bewijzen dat ik ook wat kan. Ik kan erg goed koken alleen gelooft ze dat niet en denkt ze dat haar zoon iedere avond afbak pizza en magnetron maaltijden eet (op t moment wel omdat ik in het gips zit en mijn vriend geen kok is)

Ze zit mij altijd de grond in te boren met dingen zoals: Ja dit heb je zeker nog nooit geproeft, dit kreeg jij zeker thuis nooit, dit kan jij niet he?

Dus ik wil gewoon 1 keer, dat ze gewoon NIETS te zijken over mij heeft.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:12

Kijk ook eens op de sites van restaurants of ze al een kerstmenu hebben samengesteld, daar kun je leuke ideen opdoen en dat past normaal gesproken dan ook goed bij elkaar.

Wat eerder ook is aangegeven kijk dat je een mooie opmaak van de borden hebt. Tafel mooi aankleden, leuke kaarsen enz enz.

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:13

ik zou zeggen, kijk eens tv. komen tegenwoordig heel veel kookprogramma,s op..
bijv. wie is de chef? smaken verschillen..
en die recepten staan ook allemaal op internet..
en inderdaad, het is je schoonmoeder, ik zou zeggen we gaan lekker goumetten Clown

Joceline

Bij albert heijn hebben ze rond kerst ook chique gerechten kant en klaar. Zoals de carpaccio en de amuses maar ook de nagerechten tips en voorgerechttips hebben ze daar liggen. Zelf even uitpakken en deponeren en klaar. Verder zou ik niet persee voor je schoonmoeder heel erg je uitsloven, maar ik snap wel dat je een wat uitgebreider maal (wat dus helemaal niet veel tijd en geld kost) leuk vind om voor te bereiden met kerst..iedergeval dat heb ik zelf.

Krissie0

Joonsel schreef:
MaaykeKramer schreef:

Mee eens! Als het niet naar wens is, moet ze maar uit eten gaan of zelf iets maken Knipoog

Ik ben het daar ook mee eens ze eet maar wat de pot schaft. Komaan zeg moet toch niet gekker worden dat ze bij een ander eisen gaat stellen van wat ze wil eten. Als je ergens allergisch voor bent oke maar niet op zo'n manier.
Ik had gewoon op tafel gezet wat ik en me manneke lekker vinden en niet waar zij haar eisen aan stelt. Je bent bij een ander thuis dan moet je je ook maar aanpassen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:14

Dat jullie je zo druk maken om je schoonmoeder zeg. Als ze bij mij komt eten, eet ze wat de pot schaft, óók met kerst. Een simpel patatje zal ik dan niet voorzetten, maar als ik wil gourmetten, gá ik gourmetten. En als madame zich niet aan wil passen, zou ik zeggen dat ze naar een restaurant gaat of whatever. Maar ik zou me echt niet in de stress werken.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:15

Gewoon bestellen! Tegenwoordig kan je complete kerst menu's bestellen bv bij de V&D

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:16

PinkyBubble schreef:
MaaykeKramer schreef:

ja dat is zeker weten zo, maar ik wil bewijzen dat ik ook wat kan. Ik kan erg goed koken alleen gelooft ze dat niet en denkt ze dat haar zoon iedere avond afbak pizza en magnetron maaltijden eet (op t moment wel omdat ik in het gips zit en mijn vriend geen kok is)

Ze zit mij altijd de grond in te boren met dingen zoals: Ja dit heb je zeker nog nooit geproeft, dit kreeg jij zeker thuis nooit, dit kan jij niet he?

als ik jouw was zou ik dikke schijt aan der hebben jij weet dat je het kan en dat je vriend niet elke avond afbak pizza te eten krijgt! ohh ik zou daar zou slecht tegenkunnen! jij weet dat je het kan en laat je niks wijs maken door je schoonmoeder! ik zou gewoon voor de grap wel afbak pizza nemen haha staat ze even met de klep voor tanden Knipoog haha

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:20

PinkyBubble schreef:

En dat gaat je dus niet lukken. Ik ken je schoonmoeder niet, maar ik ken het prototype. Clown Clown Clown
Zulke hebben werkelijkwaar altijd wat. Je kunt haar verbazen, misschien zelfs imponeren, maar zulke laten het niet merken.

Ik zou gaan voor gerechten die ze niet kent, anders heeft ze het altijd wel ergens beter gehad. Carpaccio bijvoorbeeld, dat heb je op zoveel plaatsen, dat ga je al niet oovertreffen.

Kies een Libanese keuken of weet ik wat, als ze dat nog nooit gehad heeft kan ze het niet vergelijken. Clown Clown

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:23

Als toetje kun je kokosijs nemen met sinaasappelsap en stukjes tropische vruchten Lachen

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 13:24

ja ik snap wel at ik schijt moet hebbe aan haar, snap ook dat iedereen schijt aan schoonmoeders heeft, maar dat kan ik niet. Zelf vind ik he tleuk om te koken, en ook wil ik mijn mannetje een keer wat speciaals gunnen.