Gezonde tussendoortjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tijger

Gezonde tussendoortjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 10:41

hallo allemaal,

als opdracht voor school ga ik met 2 klasgenootjes een klas kinderen wijzen op gezonde tussendoortjes.
we zoeken dus allemaal Simpele, low budget recepten van gezonde tussendoortjes.
Liever geen dingen met vlees, mag wel maar dan kijken wij even wat we kunnen gebuiken aangezien mijn begeleider vegetarisch is en er 2 kinderen in de klas zitten die geen varkensvlees mogen eten.
de gerechten gaan gemaakt worden door de kinderen zelf. er is een oven ter beschikking.
de groep die het gaat maken is groep 4/5.

wat wij zelf al hebben bedacht:
- paddenstoelen (kerstomaatje in tweeen als kapje en een blokje kaas eronder als steel, dit aan elkaar maken zodat het er niet af kan vallen).
- fruitsalade met seizoensfruit.
- wraps (kipfilet, kruidenkaas, een rucola/ijsbergsla)
-groentesoep (dit is nog niet helemaal zeker maar als we het maken is het ook met seizoensgroente).

we kiezen bewust voor seizoensgroente en fruit zodat de kinderen zich hier ook wat bewust van worden en het is natuurlijk ook goedkoper.

ik hoop dat jullie ook nog iets voor ons weten.
alvast bedankt.

groetjes tijger

Anoniem

Re: Gezonde tussendoortjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:30

Je kan ook fruitspiesjes maken, door stukken fruit op een sate-prikker te steken dus. Dat kan natuurlijk ook met groentes, bijv. schijfjes komkommer en kleine tomaatjes oid.
Rijstwafels met smeerkaas Clown Maar dat is niet zo leuk om te maken. (wel lekker :6 )
(Magere) Yoghurt met fruit ofzo?

Plakjes appel even in de oven/magnetron en dan kaneel eroverheen.

tijger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 11:37

heey dank je:D
er zitten zeker leuke ideeen bij.
fruit en groente op een sate prikker ga ik er ook bij zetten. we kunnen dan ook de groente en fruit van de anderen gerechten gebruiken. en de appel met kaneel uit de oven is ook erg leuk.

als er nog iemand iets weet, graag Haha!

groetjes tijger

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:23

*** Was minder gezond tussendoortje Knipoog ***
Laatst bijgewerkt door Kris op 06-11-08 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Minder gezonde snacks verwijdert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:27

Maar cakejes versieren, mini tompouchen en die muizen zijn toch juist niet echt de 'gezonde' tussendoortjes? Of begrijp ik het nou verkeerd Clown ?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:41

dat lijkt me niet gezond idd Knipoog Bladerdeeg met cocktailworstje ook niet (veel vet en veel koolhydraten (zet zich ook om tot vet)), maar vinden ze wel lekker.

kiwi's halveren, druiven halveren. Kiwi is het lijfje, dan met stukjes cocktailprikkertjes de druifjes als pootjes bevestigen aan het lijfje. Kopje maken met een aardbei (evt oogjes maken met au bain marie gesmolten choco)

tijger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 22:39

heey,

leuk dat iedereen zo enthausiast reageerd.
inderdaad zijn cakjes versieren, tompouchen en dingen met bladerdeeg niet echt de dingen die ik bedoel.
we bedoelen juist de dingen die voor de kinderen heel makkelijk thuis te maken zijn als ze lekkere trek hebben en de meeste kinderen krijgen al genoeg van dat soort dingen.
ze vinden het heerlijk dat absoluut maar wij willen juist de lekkere en gezonde dingen die ze niet zo snel zullen kiezen.
het beestje van de halve kiwi met druiven vind ik erg leuk.
@ MiSs_vOsj ; hoe wil je de krokodil van komkommer maken want alles wat ik gevonden had was niet echt leuk te verdelen voor de hele groep?

heel erg bedankt voor al jullie reacties Haha!
meer reacties zijn natuurlijk welkom want we zijn echt van plan wel een aantal dingen neer te zetten zodat de kinderen een aantal ideeen hebben om thuis te eten in plaats van chips of om mee naar school te nemen in plaats van koek.

super dat jullie zo meedenken Haha!

groetjes tijger