Gezocht: KAAS-KENNERS en tips voor (vreemde) lekkere kaas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VDB

Gezocht: KAAS-KENNERS en tips voor (vreemde) lekkere kaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 13:37

Volgende week heb ik weer een paar vrienden op de borrel en dan horen er uiteraard LEKKERE kazen bij de wijn. Nu zijn we altijd wel lekkere kazen aan het eten, ook de stink-kazen uit Zwitserland en Frankrijk. We eten het op z’n Bourgondisch. Dus lekkere verse stokbroden met diverse kazen en schransen tot je er, net niet, bij neervalt. En niet te vergeten de wijnen die al klaar liggen.

Maar ik ben weleens benieuwd welke kazen nog meer lekker zijn die wij niet kennen. Dus eigenlijk de wat meer onbekendere (stink) kazen.
Brie, Camembert en dergelijke zijn niet de kazen waar ik naar zoek hoewel met de Camembert er ook nog heel veel bijzondere en lekkere soorten zijn (waaronder de boeren camembert die bijna uit elkaar valt)

Gisteren heb ik een heerlijke extra belegen kaas gegeten van een Jersey koe en die was ook nog eens biologisch. Erg lekker, erg machtig maar die komt volgende week zeker weer op tafel Knipoog

Munsterkaas de Gerome, de echte stinkkaas maar zo lekker! Is ons al bekend.
Tete de Moine = wat beleger en zachter maar ook erg lekker. Maar die kennen we nu ondertussen ook wel.

Wie kan mij helpen en vooral ook je voorstel van de kaas duidelijk omschrijven? Ik weet dat het niet makkelijk is maar iemand die veel kazen eet kan dat wel, dat weet ik zeker.

Ik kom regelmatig bij de kaasboer maar ik vind het een beetje A-sociaal om in die winkels vele kazen te gaan proeven. Proeven doe ik altijd wel maar er staan meerdere klanten in die winkel. Tong uitsteken Deze twee kaasboeren geven mij ook regelmatig advies en komen met leuke ideetjes (waaronder die Jersey biologisch kaas)

De tips hoeven trouwens niet alleen maar biologische kaas zijn.
Alvast super bedankt!

Soda

Re: Gezocht: KAAS-KENNERS en tips voor (vreemde) lekkere kaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:38

Ik maak er vanavond een Spaans avondje van en daar hoort Manchego bij. Ik weet alleen niet of je dat vreemd en exotisch genoeg vindt? Haha! Het is in ieder geval een harde Spaanse schapenkaas, qua smaak wel een beetje te vergelijken met Pecorino, maar wat minder zout. Het wordt vaak gegeten met dulce de membrillo, kweeperengelei, en vooral de combinatie van de kaas met die zoetigheid is heerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:43

Camazola, dat is een blauwschimmelkaas, en wat denk je van Port Salut (een lekker romig kaasje) Meer?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 17:46

Manchego is bij mij onbekend. Lachen
Harde schapenkaas en vergelijkbaar met Pecorino....
Pecorino heb ik van gehoord maar nog nooit gegeten. Maar ben heel benieuwd.
Heb net op Google gekeken en zie ook dat er Pecorino Romano is? Ken je die ook? (die heb ik namelijk vanmiddag in de vitrine zien liggen Knipoog

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 17:50

suleilitha schreef:
Camazola, dat is een blauwschimmelkaas, en wat denk je van Port Salut (een lekker romig kaasje) Meer?

Haha!
Dankzij Port Salut (de echte uit Masevaux) heb ik de wat onbekendere kazen leren eten. Maar dat is al weer 20 jaar geleden Tong uitsteken

Port Salut uit de supermarkt is gewoon slecht en smaakt naar plastic..... Clown

Is Camazola machtig? En is het ERG blauw, want persoonlijk houd ik daar niet zo van. Kan je wat meer vertellen over de Camazola?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:51

manchego vind ik ook echt een heerlijke kaas. deze heeft een tijm korstje, wat je lekker in de kaas proeft..
lekker met een goeie volle rode wijn..
en wat dacht je van een lekker stukje parmesan.. wordt vaak aleen over pastas gebruikt, maar is ook erg lekker uit het vuistje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:52

Camazola is niet heel erg verschrikkelijk blauw, ik vind het wel lekker.
Port Salut uit de supermarkt lust ik ook niet, maar van een goed kaasboertje weer wel!

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:53

Ik ben niet een vreselijk pecorinokenner hoor, ik vind het vooral erg lekker. Mijn vader neemt af en toe een stuk voor me mee uit Italië, maar ik bestudeer nooit het etiket. Het zou goed kunnen dat het officieel Pecorino Romano heet. De Appie Heijn verkoopt het ook, maar die versie is erg zout. Leuk om je risotto mee op te leuken, maar niet uit het vuistje. Ik heb in Toscane ooit eens pecorino met peer gegeten. Blokjes kaas met goede rijpe peer in stukjes met flink veel versgemalen peper er over. Was érg lekker!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 18:07

He jakkes! Had ik dit topic nou maar niet geopend. Door jullie voorstellen heb vreselijk veel zin in die kazen Clown

Ahaaa Soda houdt van PITTIG Duivel
Heb gezien dat Pecorino meerdere versies heeft. Hij staat er inderdaad bekend om dat ie erg zout is. Maar als ie niet lekker uit het vuistje is of voor een stukje stokbrood, durf ik het risico niet te nemen.
De pecorino met stukjes peer is wel een uitdaging. De zoetigheid van de peer zal de pecorino in balans brengen. Die versgemalen peper had ik er persoonlijk niet op gedaan. (raak dan aan de spetterpoe. ) Haha!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 18:10

FitzChivalry
Manchego klinkt erg lekker! Ik ben gek op thijm en gebruik ook vaak thijm in mijn pasta's.
Is het een harde of een zachte kaas? Gewoon van de koe?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:12

Bij de betere kaasboer (althans, die hier) hebben ze ook zeewier kaas. Deze is erg lekker, erg groen, en goed betaalbaar...

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:16

ik ben zelf helemaal weg van Raclette kaas
volgens mij gewoon van de koe (maar hou me even ten goede)
geweldig stinkende kaas , en heel uitgesproken sterk van smaak
ietwat bitter het eerste hapje maar als je hem even in je mond hebt komt er een zoetachtige smaak
maar let op koop hem niet in de super maar echt bij de kaasboer

heerlijk op stokbroodje of toastje met een volle rode wijn

damn krijg er honger van Vork

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 18:18

Hoe smaakt de zeewierkaas Vjestagirl?
Is die pittig?
Ik dacht persoonlijk dat zeewier best wel flauw van smaak was?
Is dat een harde of een zachte kaas?

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:20

chaumes.....Roosbacterie kaasje, zacht romig.
Stilton.... blauw ader kaasje, Pittig.
Roque fort.. Franse blauw ader kaas, Scherp

Verder moet je bij mij niet zijn voor kaasjes, want ik lust alleen de jonge kaas van de Aldi en smeerkaas haha ROFL

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 18:21

ROFL Huilen van het lachen Zydeco jij kan de kaas wel heeeeel mooi omschrijven (voor tv reclame!)

Als ik je zo hoor wil ook aan de kazen beginnen.

Kaas koop ik inderdaad bij de kaasboeren (2 kaasboeren waar ik koop)
Hoewel mijn vriendin ook wel eens VERSE kaas bij de grotere AH vandaan haalt en dat smaakt ook heerlijk. Lachen

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:23

ik was bezig met typen en ik verloor mijzelf een beetje , geloof ik Haha!
nou is geloof ik wel duidelijk dat ik hem echt lekker vind hihi

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 18:26

YES Renate!!!!
Chaumes (spreekt uit GOM) is inderdaad ook lekker.
Ook leuk voor de koelkast die er ook naar gaat ruiken Clown Dat is het nadeel van stinkkazen maar je vergeet dat direct zodra je de kazen zelf gaat eten.

Chaumes is 1 van mijn lievelingskaasjes. Ik ben erg gek op zachte maar pittige romige kazen. Hij heeft wel een dominante smaak en ik pak hem altijd aan het eind van de avond (als er dan nog over is) Tong uitsteken

Wat is Stilton? Harde kaas? Zal haast wel als ie aders heeft. In wat voor zin is hij pittig? Peperpittig of machtig pittig?

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:39

Hm lekker kaas, een van de lekkerste bij een wijntje vind ik de Shropshire Blue een gele blauwschimmel kaas, errug lekker Vingers aflikken Magor doet het altijd goed, Bleu Stilton, die is het lekkerste als er ook port in zit (zetten ze de fles op z'n kop in een gat en dan trekt ie langzaam door de kaas) en Brin de Paille (vooral de koelkast gaat er lekker van ruiken) zijn zo de eerste die in me op komen.........

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:47

Downhill schreef:
Hoe smaakt de zeewierkaas Vjestagirl?
Is die pittig?
Ik dacht persoonlijk dat zeewier best wel flauw van smaak was?
Is dat een harde of een zachte kaas?

Hij is niet heel erg pittig, maar heeft wel een duidelijke smaak. En het is een redelijk zachte kaas. Ik vind hem persoonlijk heel erg lekker, maar ik ben dan ook een groot fan van hele jonge kaas.

Edit: kaas met algen is ook erg lekker.
http://www.beversekaas.be/Fotos,cliparts/Kaas_Algen.JPG
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 25-10-08 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:50

Downhill schreef:
FitzChivalry
Manchego klinkt erg lekker! Ik ben gek op thijm en gebruik ook vaak thijm in mijn pasta's.
Is het een harde of een zachte kaas? Gewoon van de koe?

ik denk dat het van schaap is.. qua textuur zit ie een beetje tussen hard en zacht in, en dan naar de harde kant..
kan het nog vager Bloos
Afbeelding

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 18:59

Jeeeheee Tavanta, Die kaas met port lijkt mij wel apart om te proeven hoewel ik helemaal geen fan van port ben Clown
Maar je moet alle kazen een keer geproefd hebben Knipoog

Vertel eens wat meer over Magor, Tavanta? Smaak? Harde of zachte? Pittig? Machtig? Waar vandaan en van de koe?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 19:00

FitzChivalry, ik zie de thijm helemaal niet om het korstje, zoals jij omschreef. En ook niet in de kaas.....

Ik dacht dat er echt stukjes thijm in zat Cool
Of is dit niet de Manchego?

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:20

Volgens mij wordt Manchego gerijpt in gevlochten mandjes van gras. Dat patroontje zie je ook in de korst van de kaas. Het tijmverhaal kende ik niet.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:53

Ik heb een aantal jaar kaas en andere delicatessen verkocht, dus ik ken een hele hoop kaas. Moet zeggen dat ik er maar een paar lekker vind. Houd niet evan enorme (blauw) schimmelkazen, niet van geitenkaas, niet van schapenkaas en al helemaal niet van kaas die flink stinkt Nagelbijten / Gniffelen

Zelf ben ik dus binnen de iets specialere kazen voor bijvoorbeeld, om iets te noemen, brandnetelkaas of kaas met diverse italiaanse kruiden en groenten.

Manchego is een schapenkaasje en rijpen voor zo ver ik weet tussen iets samenpersende houten plankjes.

Pecorino Romano is te vergelijken met Parmazaanse kaas (Parmigiano Reggiano). Hard en iets brokkelig. De Pecorinio is wat lichter van kleur en smaak dan de Parmazaanse. Ik vind het te doen over de pasta, maar uit de hand lijkt het me niet de meest geweldige kaas. Meer een kaas om iets mee te bereiden.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:00

Volgens Wikipedia is er naast Pecorino Romano ook Pecorino Sardo, die is minder hard en wat zoeter. Die komt o.a. uit Toscane en daar wordt het inderdaad vaak gegeten met peer aan het eind van de maaltijd.