makreel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zaina

makreel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 12:52

heb wat verse makreel in de vriezer liggen (hele vissen) maar heeft iemand enig idee hoe lang dat houdbaar is in de vriezer??
en iemand nog een idee hoe je dit lekker klaar kan maken? heb helemaal geen ervaring met hele vissen....

Dorée

Re: makreel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:29

Hoe lang het houdbaar is: http://www.foodbgood.com/index.php/Houd ... in_vriezer
Al moet ik zeggen dat ik het nooit zo nauw neem met dit soort 'richtlijnen', zou het prima na een half jaar nog eten zolang het goed ruikt en er goed uit ziet. Knipoog (Maar ik ben daar over het algemeen niet zo moeilijk in, zie ook ander topic over houdbaarheidsdatum. Clown)

Makreel is vette vis dus sowieso twee maanden houdbaar in de vriezer.

Lekkere (Indische) recepten met makreel:

Ikan Pepesan. Heb even gegoogled hoe je het helemaal zelf maakt (1e link, er zijn nog meer recepten te vinden), je kunt ook een boemboe kopen bij de toko of grotere supermarkt, zijn net zo lekker en makkelijker. Knipoog

Makreel met ketjap en sambal uit de oven:

Makreel schoonmaken (kop, ingewanden, vinnen en staart eraf) en aan de buikzijde helemaal opensnijden, openvouwen en op de velkant in een ingevette ovenschaal leggen. Halve citroen erover uitpersen. Knoflookteentjes (naar smaak) erover uitpersen en uitsmeren. Ketjap en sambal eroverheen uitsmeren en de oven in. Ik heb eigenlijk geen idee hoe lang dit in de oven moet (:+), maar 15 minuten op 180 graden moet denk ik wel genoeg zijn. Knipoog

Edit: Ik denk trouwens dat het in dat andere recept van pepesan ook de bedoeling is dat je de makreel opensnijdt en de boemboe uitsmeert over de twee binnenkanten. Dat doe ik tenminste wel altijd met de boemboe pepesan. Lachen Je kunt hem dan natuurlijk wel weer dichtklappen en inpakken in folie, maar het lijkt me niet de bedoeling om het aan de buitenkant te smeren.

lovely82

Re: makreel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:30

Surinaams makreel erg lekker Knipoog

Ingredienten (voor 1 persoon):

1 makreel
1/2 citroen
2 eetlepel bloem
1 eetlepel kruiden naar smaak (kerrie massala b.v.)
1 ui
4 teentjes knoflook
1/2 verse peper madam janet
bosje selderie
zonnebloem olie

Bereiding:

Verwijder schubben en maak huid schoon door met een mes van de staart richting kop te schrapen.
Snij de vis in moten van circa 4cm breed, spoel de moten af met vers water en laat deze uitlekken.
Knijp de citroen uit over de vismoten en laat dit circa 10 minuten intrekken, laat het geheel vervolgens uitlekken.
Meng de bloem en kruiden in een schaaltje en wentel de makreel door dit mengsel.
Bak de makreel vervolgens in circa 2cm zonnebloemolie tot ze een knapperig bruin laagje heeft.
De makreel pas omdraaien als hij vanzelf los komt van de pan (na circa 3 minuten).
Schep de bruin gebakken makreel uit de pan.
Gaar de makreel in een sausje van gefruite fijn gesneden ui, knoflook, verse peper en selderie in circa 10 minuten.