Eieren breken, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Casca

Eieren breken, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 13:35

Goedemiddag!

ik bak graag cakes en andere dingen, alleen moeten daar eigenlijk altijd wel eieren bij. Probleem is, ik kan geen eieren breken! Clown Mijn hele handen komen eronder, en als ik ze kapot tik op de rand van een kopje loopt er al een deel naast het kopje op de tafel. Ik kan nooit de eieren er netjes bij doen zonder mezelf+tafel er helemaal onder te kliederen Koe

Heeft iemand misschien de gouden tip voor mij hoe je wél eieren moet breken?

__Esther__

Re: Eieren breken, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:37

Ik pak altijd een mesje en dan tik ik halverwege een deukje/gat er in. Werkt bij mij iig altijd prima Lachen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:38

stevige glazen of stenen schaal, die redelijk zwaar is, die kiept niet als je je ei op het randje tikt.
Liefst schaal met dun randje, dan breekt het ei makkelijker.
(meer kracht op kleiner stukje)
En dan niet het hele ei tot moes slaan, maar met mate. Haha!

Helaas geen gouden tip.
Misschien nog iemand de gans met gouden eieren voor me?
Die zoek ik namelijk nog.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 13:42

@_Esther: En dan met je handen openen boven de bak? Heb ik dan het goede voor me? Of laat je het er dan 'uitlopen'. hmm, ga ik ook eens proberen! Haha!

@Sjolvir: haha, dat zie ik ook nog wel gebeuren dat ik em helemaal tot moes sla... Maar ik doe dan eigenlijk hetzelfde maar dan op de rand van het kopje, en dan loopt er dus al een deel naar de buitenkant Tong uitsteken

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:47

Als je zachtjes slaat op de rand van een kopje zou het goed moetengaan. tenzij je eieren met een heel dunne schaal hebt. Dan het ei met 2 handen vastpakken en voorzichtig de scheur die ontstaat groter maken.

Wil je eierdooiers en wit scheiden doe je dit met een hand boven en de ander onder (de scheur zit dan horizontaal ipv vertikaal). Dan met de schaal heel voorzichtig opengeklapt laat je het eiwit eruitlopen in een kopje terwijl je de dooier van de ene naar het andere schaaldeel laat glijden.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:48

Dan doe ik het idd met mijn handen verder openmaken boven de bak. Uitlopen doe ik meestal niet. Soms gaat er dan alsnog een schilletje mee en soms met het ei ook gesplitst worden. (daar hebben wij zo'n scheider voor)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:06

Ik doe het altijd met een groot vlijmscherp vleesmes, dan hoef ik maar een klein tikje te geven, en is het ei mooi opengeslagen zonder dat er schaal valt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:11

Zou ik dat doen heb ik meteen tomatensap bij de eieren zitten.Dat lukt me dus echt niet.Of ik zit in mijn vinger of het ei is al meteen een klutsei. Bloos

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:19

Ik tik altijd heel zachtjes met het midden van het ei op een niet-kiepend kopje of schaal, net zolang totdta het ei breekt. Tik ik te zachtjes, dan tik ik de volgende keer iets harder. Dat is er een klein scheurtje in het ei, die ik voorzichtig met mijn handen verder openwerk. En dan kun je heel makkelijk het eiwit eruit laten glijden en de dooier heen en weer bewegen, of gewoon het volle ei in de bak mieteren Clown

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:24

zacht tikje, en verder kapot trekken... ik doe t met 1 hand, en eigenlijk vrijwel altijd zonder schil in de kom of pan Lachen

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:31

Oefenen oefenen en oefenen Tong uitsteken werk in bakkerij en moet elke dag 48 eieren tikken. Je leert het vanzelf. Kan het nu ook aardig snel. Ik tik op zijkant van de bak waar het in moet. Niet te zacht anders moet je 2x tikken en krijg je geknoei. Gewoon 1x hard tikken maar niet te hard tikken want dan gaat het ook fout :p

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:37

Niet te hard tikken en niet te zacht, dus oefenen Knipoog
Dan vind je vanzelf een techniek die wel lukt! Haha!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 20:10

haha, ja, ik zal even flink gaan oefenen nog Haha! toch eens even dat met het mes proberen Tong uitsteken

@ikenindi; dat kan Jamie Oliver dus ook, met 1 hand een ei erin doen.. ikke helemaal jaloers toen ik dat zag ROFL

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:11

Nou succes dan maar he Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:16

Koop geen eieren uit de winkel, maar van een boer / boerenwinkel oid. Die kippen hebben namelijk vaak meer kalk bij hun eten gehad en daardoor krijgen hun eieren ook een stevigere schaal. Hierdoor breekt hij bij het breken ook mooi in tweën zonder allemaal stukjes. Scheelt al een boel.

Wil je een ei scheiden, dan tik je het aan, met de zijkant op de rand, dan draai je het een kwart zodat het 'rechtop' staat, en dan haal je de ene helft eraf, hierdoor stroomt al het eiwit eruit en kan je daarna de dooier over gieten en zo het eiwit eraf halen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:33

Dat scheelt idd Maya. Ik heb normaal eieren van mijn vader maar had nu een doos bij de Appie meegenomen en dat is echt even omschakelen.

Niet teveel kracht zetten is denk ik de beste tip je kunt makkelijker nog een tikje geven dan een ei weer in elkaar zetten als je hem tot moest geslagen hebt.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:28

200 eieren kopen en een middagje voor uittrekken om te oefenen Haha!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:34

Maya klopt inderdaad. onze eigen eieren moet je flink hard meppen om ze in 2en te krijgen maar de eieren uit de supermarkt zijn al stuk als je ze uit het doosje pakt ongeveer.

heb je geen andere keus dan supermarkt eieren dan is het een kwestie van oefenen en voorzichtig zijn. De bio eieren of graseieren uit de supermarkt hebben al een dikkere schaal dan de voliere of scharreleieren (lees een iets groter hok dan standaard)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:59

Ik ben ook zo'n heerlijke kluns met eieren breken. Meestal doe ik het op de pasen manier Vork
Gaatje aan de boven en onderkant en dan blazen. Moet wel zeggen dat je ze na vier eieren ziet vliegen ROFL

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:04

Ik tik altijd met een gewoon broodmes een flinke scheur erin.
Daarna opentrekken met je handen.
Af en toe komt er een stukje schil in (omdat ik iets te enthousiast tik Vork ) of komen mijn handen onder te zitten, maar oefening baart kunst!

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:34

zachtjes een 'deukje' in het ei tikken, twee duimen in het deukje zetten (het ei met het deukje onder houden) en zo de twee eierdoppen 'uit elkaar trekken'. Klinkt niet echt logisch als je het zo schrijft maar goed Clown