de eetbare tuin vervolg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 13:30

Goeie, niet aan gedacht, we hebben er eentje op een km of 20 zitten. Ga ze eens een berichtje doen.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 14:16

Leuk, de belangstelling voor de tuinbonen-test :)

En hoewel ik geen moestuin heb, zag ik hier op mijn inheems-/vogelbalkon afgelopen zomer ook een enorme liefde van luizen voor mijn Vliertje. Die zag er zwart van, en die kliertjes sprongen vervolgens ook over naar mijn klimop. Ivm met de vogels en insecten (daar is het balkon tenslotte voor) kan ik ook niet sproeien met giftige spullen.
Ik heb er op een gegeven moment maar de hardste straal van mijn tuinslang op gezet.
Dat hielp enorm, kon zonder beschadigingen de planten helemaal schoonspuiten. Later las ik dat als je dat een paar keer doet, de luis vanzelf afhaakt omdat ze de plant dan niet meer fijn en veilig vinden, ze houden niet van water :+
Heb op die manier mijn hele balkon goed vrij kunnen houden van luis.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 15:08

Kaka schreef:
Nee, tuinbonen kunnen heel goed tegen kou, hebben het juist graag niet te warm bij het kiemen. Eigenlijk zou ik ongeveer nu beginnen met zaaien in de kas (zou ook al in december kunnen), maar nu wacht ik even op het pakketje van Moestuinmix.

Oke ik heb geen kas, wat raad je dan aan?

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 10:46

Hoii,

ik zou graag met jullie willen meepraten :)
Sinds afgelopen jaar wat fanatieker in de moestuin van mijn moeder bezig, het grootste succes waren de cherry tomaten (soms totaal wel 4 kilo in een week). Nu werden die halverwege het seizoen ziek, dus nu opzoek naar een ander plekje om deze neer te kunnen zetten.

wij zijn nu opzoek naar een goed adres om zaden te kopen, waar we ze normaal haalde zijn ze erg duur geworden.. hebben jullie nog goede tips?

We zaten nu zelf te denken om het volgende te planten:
- tomaat
- Courgette
- peultjes
- Sperziebonen
- langwerpige stokbonen
- snijbiet
- snijbonen
- andijvie
- sla

Tips voor deze groente zijn altijd welkom! Meer past helaas niet in de tuin..
Daarnaast wel een bramenstruik en een frambozen struik die het elk jaar goed doen *\o/*

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 11:07

Welkom!
Ik kan je helaas niet helpen want ik teel geen eenjarigen. Veel te veel werk. Ben momenteel wel bezig met groente maar alleen met vaste groenten die dus vanzelf elk jaar weer opkomen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 12:59

Welkoop heeft veel zaden, vaak ook in kleinverpakking zodat je niet een hele doos bonen of peultjes hoeft te kopen maar gewoon een zakje.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 13:18

Als je de standaard groentes zoekt, kan je Lidl even in de gaten houden, die hebben een display zaden staan zo februari.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 14:31

Ik koop het een en ander bij Vreeken en in het tuincentrum (Sluis zaden).

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 18:48

Hier ook Vreeken zaden, voor pepers kijk ik sneller naar Peperzaden.nl

@Dorine92, wat kweek jij zoals?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 21:02

Ik ben afgelopen week nog bij Vreeken geweest, het is wel heerlijk om tussen al die zadenzakjes te snuffelen :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 06:29

Xyris schreef:
Hier ook Vreeken zaden, voor pepers kijk ik sneller naar Peperzaden.nl

@Dorine92, wat kweek jij zoals?

Nouja ik heb tot nu toe niet veel ervaring omdat ik deze winter flink ben gaan aanplanten..
Ik had altijd al daglelie, dat is een super makkelijke plant en de grote gele bloemen smaken als een soort zoete ijsbergsla. En ik had al vaste kruiden zoals lavas, bieslook, salie, tijm, marjolein etc. En rabarber en asperges en daslook
Wat ik nu aan het neerzetten ben onder andere:
Winterlinde (Tilia cordata, als je hem knot of scheert kun je steeds het jonge blad eten als sla)
Uiensoepboom (Chinese mahonie, blad en takken smaken naar bouillon)
Brave hendrik (als spinazie te eten)
Eeuwig moes (als boerenkool te eten)
Kaukasische klimspinazie (als spinazie te eten)
Japanse gember ("bloemen" kun je roerbakken en er zijn volgens mij meer toepassingen mogelijk)
Allerlei eetbare bloemetjes zoals salvia, labrador viooltje, maarts viooltje
Zeekool
Oerprei
Nine Star perennial broccoli
Egyptische ui
Altailook
Zoethoutgras
Suikerbladframboos (bladeren als zoetstof te gebruiken)
Pimpernoot (jong blad en knopjes te eten)
Roomse kervel
Duizendblad
Zwartmoeskervel
Suikerwortel
Yacon
Aardpeer
Zonnewortel
Aardakker
Mierikswortel
Crosne
Wilde rucola
Enz enz enz

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 22:02

Herkenbare lijst! :D Veel staat hier ook in de tuin, ligt klaar om te zaaien of staat nog op mijn verlanglijstje. Maar je hebt er ook een paar tussen die ik nog niet echt op mijn radar had. Dus dat is extra leuk!

Ik kan over meerjarige groenten dit boek echt aanraden.

Afbeelding

Ik bestel mijn zaden ook bij Vreeken. Die hebben de grootste keus. Er is altijd wel iets nieuws te ontdekken. En ik neem me elk jaar voor de standaard via Velt te bestellen. Maar daar ben ik elke keer te laat voor.

Dit jaar heb ik voor het eerst een kas (al moet hij nog geplaatst worden). Dus ik hoop echt op een goede tomaten oogst. Ik vind het echt heerlijk dat ik nu nog tomaten uit de vriezer kan trekken om een 'verse' pastasaus te maken. Ik heb dan ook uiteraard gelijk te veel soorten zaden besteld. O:)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 23:54

Dat is leuk, een kas. Ik heb er geen ruimte meer voor, ik heb elke centimeter nodig en het staat al allemaal erg dicht op elkaar

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 18:14

Ik ga ook een kleine kas plaatsen, was mijn verjaardagskado maar hij moet nog altijd gekocht worden. :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 19:06

Wat voor kas gaat het worden? Weet je dat al?

Hier komt er een koepel te staan van 5 meter doorsnede.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 21:26

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 22:45

Malenka schreef:
Wat voor kas gaat het worden? Weet je dat al?

Hier komt er een koepel te staan van 5 meter doorsnede.

Zo dat is groot!
Ik heb, omdat ik geen kas heb, gewoon geaccepteerd dat ik alleen kan telen wat buiten overleeft. Een kas zou sowieso alsnog altijd te klein zijn trouwens. Er is zoveel leuks

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 23:00

Echt al super leuk Neonlight! Zo'n kleintje maakt dat je heel kritisch moet zijn over wat je er in zet. Maar dat garandeert dan ook wel gelijk dat je er waarschijnlijk heel erg goed op let.

Dorine, ja dat is best een formaat. Ook hoog. Bijna 3 meter in het midden. := Dus ik moet maar eens goed bedenken wat voor boompje of struik zich daar wel thuis zal voelen. En ja, je kunt altijd meer ruimte gebruiken... Ooit komt er ook een orangerie aan het huis van 9*3. :D Maar eerst het huis verder afbouwen. Dat schiet er wel eens bij in. _O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 05:59

Bij onze bouwvergunning in Frankrijk hebben we een passieve kas (passive solar greenhouse met climate batterie, zoek maar eens op als je het niet kent) en Orangerie aangevraagd, de kas wordt 10x15 (gaat wel ongeveer 2,5m van de 10 af voor opslag) en 8,25 hoog. De Orangerie wordt 75m2 en 4,5m hoog.

Ik had al gekeken naar wat er allemaal voor leuks is en mijn conclusie wordt waarschijnlijk dat ik nog steeds te weinig ruimte ga hebben :+ _O-

Plan is om volgend jaar hier in NL een kleine passieve kas te maken met zoveel mogelijk hergebruikte materialen, zodat we het principe alvast kunnen leren, en ik alvast kan beginnen met leuke dingen zaaien/stekken/verzamelen. Ik was al begonnen en dat begint nu een beetje in de weg te staan :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 11:17

Dat zijn wel droom afmetingen. Maar niet op een kavel zoals dat van ons. Wel heel erg gaaf.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 14:10

Malenka schreef:
Dorine, ja dat is best een formaat. Ook hoog. Bijna 3 meter in het midden. := Dus ik moet maar eens goed bedenken wat voor boompje of struik zich daar wel thuis zal voelen.

Nectarine en aardbeiguave

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 16:06

Wat betreft gemeentecompost.... als ik ergens spijt van heb is dat het wel :=

Was op zich wel hele mooie compost en spul groeide er goed op....maar de 10+ jaren erna dat je nog steeds allerlei er doorheen vermalen piepkleine stukjes plastic, glas en dergelijke rommel er uit vist zijn het imo echt niet waard :n

Als ik had geweten dat er zoveel zooi tussen zou zitten dan had ik het nooit gedaan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 21:56

Eens, ik haal ook geen compost meer bij de gemeente. Het ruikt ook gewoon vreemd en vies de laatste keer dat ik ging kijken. En inderdaad allerlei rotzooi er in...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 05:54

Ik haal sowieso nooit compost. Veel te veel werk :') Maar ik zet wel stikstofbinders neer en alle snoeihout knip ik in stukken en gooi ik op de bodem. Dat composteert vanzelf wel en is een stuk minder werk.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 07:27

Voor eenjarigen ontkom je niet aan een goede laag. En ik wil de moestuin weer uitbreiden (het zou zomaar een beetje een verslaving kunnen zijn :') ) en daar moet ook een flinke laag op. Maar ik denk dat ik een goede gevonden heb die los wil storten. Dit weekend mag ik weer 6 kuub met de kruiwagen verrijden.

Wat kas betreft: ik heb een kas van 3 bij 5 en die is veel te klein voor al mijn wensen, staat elk jaar overvol.