Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:43

8nnemiek schreef:
Wat leuk pien!
Hier in de wei en in de omgeving komen ook regelmatig champignons uit de grond. Ze ruiken heerlijk, maar ik durf ze toch niet te eten :+

Deksel, dat ziet er ook goed uit :9

Ze zijn zo heerlijk. De lucht is hier heel erg schoon waardoor zuiverder en lekkerder champignons kun je echt niet eten.

tess_84

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:27

Zal ik jullie ook eens jaloers maken hihi. Zaterdagavond waren we bij vrienden en mijn ML heeft zijn vegan lasagne gemaakt. Viel heel erg in de smaak,was heer-lijk!
Afbeelding

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:43

Eigen paddestoelen, yasss! Lekker hoor Pien :9

En lasagne, ook al zo fijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 17:53

Wat zijn poké bowls toch lekker zeg :9
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:50

Nog nooit gehoord van poké bowls, maar dit ziet er wel erg lekker en kleur rijk uit hoor Annemiek!! Jiij huodt duidelijk net als wij ook van grote porties.

Vanavond heerlijk vegetarisch gegeten en vrijwel alles uit de tuin. Op het toetje na was alles veganistisch.
Voorgerecht: Verse pittige tomaten soep ( := het kleine rode pepertje uit de tuin was wel heel erg pittig, met ui, knoflook en basilicum) en de rest in potten gedaan voor de toekomst (ik had wel 2 emmers tomaten)
Hoofdgerecht: Puree van pompoen (met pindakaas en knoflook) dat in eerste instantie erg apart smaakte, maar naarmate we meer hapjes er van namen, lekkerder en lekkerder werd, met spruitjes uit de winkel
Toetje peertjes met scrunch (peertjes, met rietsuiker, bloem en normale boter)
:9 :9

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:54

Ziet er heerlijk uit Annemiek! <3

Ik heb iets ontdekt voor degene die soms even niet wilt koken, maar toch gezond wilt eten! (Zelfs geen E-nummers!) Iglo heeft veggie bowls in de vriesvakken van de AH liggen. Zijn hele maaltijden die 7 minuten in de magnetron moeten en klaar is Kees. :D Natuurlijk lang niet zo lekker als zelf koken, maar wel stukke gezonder dan een patatje, haha!
Afbeelding

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 23:43

O!!! Wat een leuke tip. Ga ik proberen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 09:43

Ikea doet mee met eet-geen-dierendag! <3

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:06

Ja geweldig he!
Ook de smullers in Amsterdam biedt vandaag alleen vegetarische producten aan.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:21

Kijk, dat zijn nou eens mooie acties :)

Ik ben half mee aan het doen met de vegan-challenge. Alleen vegan koken (maar dat deed ik eigenlijk al) en... een maand lang geen kaas op brood. Waar ben ik aan begonnen? 8)7

Eieren eet ik maar weinig en ik ga mijn familie niet vragen vegan te koken, 9/10 keer is het dat wel of is het maar weinig kaas. Maar ik wilde sowieso mijn kaas-inname verminderen, ook omdat ik probeer af te vallen en merk dat het gezondheidstechnisch belangrijk voor me is. An sich vind ik kaas nog steeds geen probleem, zeker biologisch niet, maar de hoeveelheid mag van mij best minder, dus zodoende :)
Gelukkig ontbijt ik met havermout en heb ik 's middag vaak restjes van de avond ervoor, dus het is te doen. Maar nu is m'n havermout op en dan is het wel lastig, want er staat wel gewoon heerlijke oude kaas op tafel -O-

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:21

Anti-kaas protips: voor 1 kg kaas is er echt 10-15 liter melk nodig, een enorme conversie dus.
Kaas bevat daadwerkelijk verslavende componenten (caseïne), en ik moet zeggen dat ik het inmiddels ook een beetje raar vind dat mensen trots vertellen dat ze verslaafd zijn aan kaas := je zegt toch ook niet trots dat je een alcoholist bent?
Ik vind die mensen eigenlijk een beetje zielig, die luidkeels roepen "maar ik kan niet leven zonder kaaas" :')
Ik weet niet of je al eens vegan kaas hebt geprobeerd maar Violife vind ik zelf erg lekker, ook op brood/crackers ofzo. Vegetus heeft een kei makkelijk recept voor vegan roomkaas (eigenlijk gewoon tofu glad blenderen en er kruiden door roeren, kan met cashewnoten voor meer romigheid en/of kokosolie voor een stevig kaasje maar beiden zijn niet essentieel). Verder weet ik niet of je hummus lekker vind maar daar zijn ook zoveel smaken in dat je toch super lekker kunt varieren :j

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:53

Magrathea schreef:
Anti-kaas protips: voor 1 kg kaas is er echt 10-15 liter melk nodig, een enorme conversie dus.
Kaas bevat daadwerkelijk verslavende componenten (caseïne), en ik moet zeggen dat ik het inmiddels ook een beetje raar vind dat mensen trots vertellen dat ze verslaafd zijn aan kaas := je zegt toch ook niet trots dat je een alcoholist bent?
Ik vind die mensen eigenlijk een beetje zielig, die luidkeels roepen "maar ik kan niet leven zonder kaaas" :')
Ik weet niet of je al eens vegan kaas hebt geprobeerd maar Violife vind ik zelf erg lekker, ook op brood/crackers ofzo. Vegetus heeft een kei makkelijk recept voor vegan roomkaas (eigenlijk gewoon tofu glad blenderen en er kruiden door roeren, kan met cashewnoten voor meer romigheid en/of kokosolie voor een stevig kaasje maar beiden zijn niet essentieel). Verder weet ik niet of je hummus lekker vind maar daar zijn ook zoveel smaken in dat je toch super lekker kunt varieren :j

Ik weet het allemaal en ik kan prima zonder kaas, maar ik vind het wel heel lekker ;)
Mijn 'klacht' was dan ook met een dikke knipoog bedoeld.

Zoals gezegd, ik heb er goed over nagedacht en kan prima leven met de bio(dynamische) zuivel die vaak van een lokale boerderij hier komt en hier thuis gegeten wordt. Maar ik wil mezelf gewoon uitdagen om te minderen.
Alle vegan kaas uit de winkel valt af. Ik vind het niet te vergelijken, veel te duur en wil juist af van plastic. Vegan kaas maak ik regelmatig, maar ik hou juist van hele oude kaas en daar lijkt niets op, dus ik wil niet 'vervangen', maar gewoon andere dingen nemen. Voor de afwisseling zijn al die dingen lekker, maar ik maak alles zelf en dat kost gewoon best wel tijd. Tel daar bij op dat ik vaak enkele dagen ergens anders ben en ik niet wil dat iets beschimmelt... dat maakt gewoonweg dat het voor mij niet altijd zin heeft.

De ambitie om volledig plantaardig te eten heb ik niet (wel een ambitie om uiteindelijk verder zelfvoorzienend te worden, ook qua zuivel (en daarmee ook af en toe wat vlees), maar dat zal nog even moeten wachten tot na mijn afstuderen. Tot dan neem ik genoegen met mijn moestuin en vegan-experimenten). Maar ik vind het wél leuk en fijn om mezelf en anderen te inspireren om met (kleine) stappen bewuster te eten, minder afval te produceren én dan ook nog gezond en voor een lage prijs toch biologisch te eten. Als mensen al één van die stappen over durven te nemen dan heb ik wat mij betreft al heel wat bereikt. Ik ben immers ook niet perfect :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:53

Magrathea schreef:

Pffffffff Magrathea.........Op dit soort berichten knap ik zo af.........Vooral zie schuin gedrukte. Dat vind ik echt "het Nederlands vingertje komende uit onze Calvinistische geschiedenis". Dan moet ik dus echt mijn best doen om niet af te haken.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:01

pien_2010 schreef:
Magrathea schreef:

Pffffffff Magrathea.........Op dit soort berichten knap ik zo af.........Vooral zie schuin gedrukte. Dat vind ik echt "het Nederlands vingertje komende uit onze Calvinistische geschiedenis". Dan moet ik dus echt mijn best doen om niet af te haken.

Ik sluit mij hierbij aan, prima dat je veganistisch eet. Super goed bezig voor dieren, maar ...
Als andere mensen wel vegetariër zijn maar zo af en toe ‘verantwoorde’ kaas willen eten is dat hun eigen keus
Ik vind ook niet dat mar_fay zich daarvoor hoeft te verantwoorden?
Leven en laten leven :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:23

Joh ik zeg toch niet dat het zo slecht is dat je kaas eet? Ik zeg alleen dat ik het hele "maar ik ben verslaafd aan kaas" nogal... apart vind. In mijj omgeving en op social media zie ik dat ontzettend veel namelijk, en ik snap oprecht niet hoe je daar nou weer trots op kan zijn :o
En ook niet waarom ik die mening niet zou mogen hebben als ik eerlijk ben :o?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:30

Citaat:
je zegt toch ook niet trots dat je een alcoholist bent?
Ik vind die mensen eigenlijk een beetje zielig, die luidkeels roepen "maar ik kan niet leven zonder kaaas

Alles mag je vinden, maar dan moet je niet raar staan te kijken als ik pfffff zeg. Boven gequote is zo vreselijk veroordelend jegens mensen die zoiets zeggen of voelen of vinden. Dat vind ik echt afschuwelijk, dat je zo naar mensen kijkt die dingen anders beleven en doen, zeggen als jij.
En ik knap daar gewoon op af.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:06

Ik snap Pien en liespower wel :j Ik denk dat de meeste mensen met een dikke knipoog zeggen dat ze niet zonder kaas kunnen, dan is met een vingertje wijzen en vanuit je high horse roeptoeteren hoe erg dat wel niet is niet heel erg bevorderlijk. Het zal mensen in ieder geval niet heel snel motiveren om op zoek te gaan naar alternatieven of om zich te verdiepen in het verhaal achter kaas.

Ik snap ook niet hoe je erbij komt dat ze er trots op zouden zijn? Ik zou ook niet graag afstand doen van mijn verse broodje met een zacht gekookt eitje en kaas :9 maar ik ben er zeker niet verslaafd aan of trots op. Ik eet geen vlees (lust ik niet), maar heb niet te ambitie om volledig plantaardig te gaan. Wel drink ik geen melk en eet ik geen yoghurt/vla etc. Maar mijn extra belegen kaas blijf ik voorlopig nog lekker eten :D

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:16

Ik snap beide kanten. Maar net zoals Magrathea val ik wel over de zin "ik kan niet zonder kaas". Ik begin dan niet veroordelend te zeggen hoe slecht het voor het dierenwelzijn is, maar ik probeer hen wel uit te leggen dat het niets met kunnen, maar alles met willen te maken heeft. Wat oké is. Ieder maakt zijn eigen keuzes. Maar "kunnen" heeft er niks mee te maken. Je kan niet zonder eten, want dan zou je doodgaan, je kan ook niet zonder drinkwater, want dan zou je ook doodgaan. Maar "ik kan niet zonder kaas" is voor mij toch net iets anders.

Bovendien heeft Magrathea ook gewoon gelijk, met zuivel is minstens zoveel dierenleed gemoeid als met vlees, misschien zelfs nog meer omdat de dieren die de melk geven langer "uitgebuit" worden, de kalfjes worden meteen bij de moeder weggehaald enzovoort enzoverder. Dan kan je nog zoveel bio gaan als je wil, dat zegt weinig over de manier waarom de dieren gehouden worden of hoe lang ze bij de moeder mogen blijven. Er zijn wel richtlijnen, maar die verschillen helaas niet zo veel van die van de "gewone" melkindustrie.

Maar nogmaals, ieder maakt zijn keuze en dat is helemaal oké, alleen hebben veel dingen niets met "kunnen" maar met "willen" te maken. Wat ook oké is :-)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:24

Ik mis kaas ook het meest hoor van alles wat ik van mezelf niet meer mag eten. En dat is niet om zielig te doen en ook niet dat ik er niets aan kan doen, ik vind kaas gewoon super lekker en mis dat in mijn dieet. Dus ik trakteer mezelf daar soms op. Dan koop ik een stukje biologische kaas, van koeien die hun kalfje gewoon bij zich hebben lopen en dat smul ik dan lekker op.

Daarnaast houd ik me wel eens niet aan mijn eigen dieet voorschriften als ik uiteten ben. Als er geen vegan optie is dan eet ik vegetarisch. Komt niet veel voor, maar als het voorkomt wil ik me daar niet schuldig over voelen.

En juist in dit topic vind ik het fijn dat we onszelf niet tegenover elkaar hoeven te verantwoorden. Dat moeten we namelijk al zo vaak...

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:28

Jessix, dat doen wij ook, helaas is hier op het platteland in de restaurants erg weinig keuze aan vegan gerechten. Als we zelf het restaurant kunnen uitkiezen, doen we dat en kijken dan op voorhand op de kaart. Maar soms is het niet anders... Moet zeggen dat ik kaas absoluut niet mis en na het eten van kaas zelfs last heb: slijmen in mijn keel, zwaar gevoel in de maag etc.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:38

Zoals Berdien schrijft heeft het vaak te maken dat we dingen gewoon ontzettend lekker vinden en dat formuleren als "ik kan niet zonder, of ik ben verslaafd aan".

In mijn leven heb ik al heel veel zaken vanwege voortschrijdend inzicht geschrapt of zo goed als geschrapt, zoals roken, onbeperkt koffie drinken, suiker, kleurstoffen, vlees, kaas al veel minder etc etc.
Ik ben "verslaafd "aan kamille thee (dat mag gelukkig nog), biologische witte wijn (mag alleen met mate), kaas (is niet gezond voor mij) en zo zullen er nog wel dingen te vinden zijn die ik erg lekker vind.

Jessix schreef:
En juist in dit topic vind ik het fijn dat we onszelf niet tegenover elkaar hoeven te verantwoorden. Dat moeten we namelijk al zo vaak...
Dat heb ik dus ook. Ik hoef nergens bij te horen hoor, ik kan het goed alleen, maar het is wel zo dat ik hier waar ik leef, een enorme uitzondering ben. Ik ken niemand die vrijwel vegetarisch cq veganistisch eet en in de winkels begint het in de schappen te verschijnen de vervangers en bio producten. Dus dit topic is voor mij erg leuk en fijn.

Iemand die volledig veganistisch is, heb ik veel respect voor. Maar ik wil me niet verdedigen dat ik kaas echt heel erg lekker vind en dus ook nog steeds af en toe eet. Alleen als je het vergelijkt met een jaar geleden, dan is het wel een luxe product geworden.
Idem vlees dat ik vele male minder eet of zelfs vrijwel nooit meer. Maar bepaald vlees vind IK gewoon heel erg lekker. Dus als mijn zoon hier komt of ik bij hem, dan eet ik af en toe een stukje (hij is slager).
Vis, eet ik weinig, maar als ik uit eten ga, eet ik dat wel. Vind ik ook heel erg lekker. Maar ben er niet verslaafd aan en ik vind de verontreiniging en de manier van visserij niet goed. Sta er gewoon niet achter. Maar als ik dat niet zou doen, kan ik bijna niet meer uit eten om maar niet te spreken van veganistisch gaan eten als ik in een restaurant eet.

Dus ik zal zelf niet veroordelen, maar wil ook niet veroordeelt worden. In mijn ogen schieten we dan ook het doel van dit topic voorbij. Hier koken we immers met elkaar voor ons plezier en proberen dat zo bewust mogelijk te doen. De een is bewust op het veganistische, de ander vegetarisch af en toe, de derde combineert en de vierde vindt gezond eten erg belangrijk. Dat vind ik dan net zo leuk. De gezellige sfeer, de acceptatie van elk individu.

Voor mij is er verder niets aan de hand hoor. Ik heb het veels te goed naar mijn zin in dit topic en Margaretha heb ik te hoog in het vaandel om boos te zijn of zo. Maar omdat het al vaker bij ene of gene is langs gekomen dacht ik : "nu zeg ik er toch iets van, namelijk dat ik er op af knap".

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:48

tess_84 schreef:
Jessix, dat doen wij ook, helaas is hier op het platteland in de restaurants erg weinig keuze aan vegan gerechten. Als we zelf het restaurant kunnen uitkiezen, doen we dat en kijken dan op voorhand op de kaart. Maar soms is het niet anders... Moet zeggen dat ik kaas absoluut niet mis en na het eten van kaas zelfs last heb: slijmen in mijn keel, zwaar gevoel in de maag etc.

Hier in de restaurants ook, je hebt vaak maar één of twee vegetarische opties. Ik ga een paar keer per jaar uiteten, dus wil daar dan niet te moeilijk over doen.

Slijm in de keel herken ik nu ook ja. En een ijsje of milkshake maakt dat ik kort daarna gewoon leegloop. Dus dat helpt mij goed om daar van af te blijven! :D Kaas vind ik nog wel eens lekker in de meest simpele vorm, op een bruine boterham. En dan wel de extra belegen ofzo. Ik heb daar nog geen goede vegan variant voor gevonden. Maar ik blijf er wel naar zoeken.

Ach weet je, ik wil gewoon geen politieagent zijn in mijn eigen regels. En natuurlijk kan ik best zonder, maar tot nu toe doe ik dat nog steeds niet. En ik ben trouwens best trots op mezelf. Ik maak mijn keuzes echt in het belang voor de dieren, niet omdat ik het niet lust.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:53

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:11

Ik heb inderdaad ook nog geen vegan variant van extra belegen kaas gevonden. Zodra dat er is stap ik direct over :D

Het niet veroordelen en in je waarde laten is inderdaad iets wat ik enorm waardeer in dit topic. Dat is zo fijn! Of je nu volledig vegan bent of maar heel weinig vlees eet vanwege gezondheidsredenen, alles is goed en alles mag. Echt heel erg fijn in een wereld waarin het meerendeel van de mensen nog zucht als je zegt dat je vegetariër bent..

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 17:27

Na 15km door de stromende regen te fietsen naar het station, compleet doorweekt tot op mn ondergoed en sokken aan te komen en nog een kwartier in de koude eind te moeten wachten op mn trein kwam de ontdekking dat de Kiosk vega satébroodjes heeft (warm!!) als een geschenk uit de hemel <3 . Nu nog even in het reine komen met de verpakking... maar lekker was het echt, zeker nu :9