De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:32

Ahh lief!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:35

Nassie, bij veel andere planten is een rood steeltje een teken van dat ze het koud hebben.
Nunheb ik heen flauw idee hoe dat bij mango's zit , maar zou de warmste plek in huis opzoeken voor het kind ;)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:41

Ah nee echt! Wat sneu..
Sinds hij beneden staat heeft hij een bruine steel, maar blaadjes wel heel sip plat naar beneden. Misschien helpt het om er een vaas over te zetten?
Ik heb hem trouwens Teun genoemd :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:28

Ik weet trouwens niet waar een mango van nature groeit?
Maar wat ook kan is te veel of te weinig water, daar willen blaadjes ook van gaan hangen.
Mmm... ik zou bijna gaan googlen wat de natuurlijk omstandigheden van de mangoboom zijn(word toch een boom... of is het een struik :? )

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:02

Wij hebben een truffel boom in de groentetuin staan tegenwoordig. Al is boom nog een groot woord, nu is het nog maar een klein stekje.
Maar volgens de beschrijving die er bij zat zouden we over 6 jaar (ja het duurt best lang) onze eerste eigen truffels kunnen "oogsten".
Maar aangezien die dingen bij de wortels van de boom groeien is dit een beetje lastig inschatten wanneer het nou precies zo ver is.

Verder is alles van slag door de temperaturen. Afgelopen 3 dagen was het gewoon nog 16 graden. Zo hebben we ook af en toe nog een verdwaalde aardbei en komt er sla op zetten.
Maar volgende week hebben we weer nachtvorst zeggen ze dus dan gaat alles weer dood ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 08:45

Een truffelboom? Wat apart! Truffels zijn paddestoelen, toch?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:02

Ja dat zijn een soort paddestoelen die onder de grond groeien.
Het idee van die boom is ook meer dat je een stek hebt met een beetje grond waar die bacterie/schimmel in zit.
In de tijd dat de boom groeit (in ons geval een hazelaar) heeft die schimmel/bacterie tijd om zich te gaan ontwikkelen en uiteindelijk truffels te "produceren".

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:01

Als je echt zo makkelijke echte truffels kon kweken, zouden ze dat dan niet op veel grotere schaal doen?

Danwel smaken deze echt hetzelfde? Denk het niet, aarde smaak zal wel voor deel uit de grond moeten komen denk ik? (geen idee he! Heb ooit een chocoladetruffel gegeten en dat is het dichtst bij dat ik ook ben geweest bij iets truffeligs)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:57

Het is echt zo makkelijk ;) je hoeft er bijna niets voor te doen, alleen zorgen dat de grond goed is.
De reden dat het niet overal op grote schaal gedaan word is omdat het erg lang duurt voordat die truffels er zijn, daarbij geeft een boom ook geen kilo's per week zoals een courgette plant bijvoorbeeld :+

Daarbij is het zoeken naar de truffels ook veel werk, je zie ze boven de grond namelijk niet. Bij bedrijven hebben ze daar dan een hond of varken voor lopen die er op getraind zijn om die dingen te zoeken en ze vervolgens niet op te eten ;)

Dat maakt dat spul ook zo duur. En eenmaal uit de grond moet het voor het mooie zo snel mogelijk gegeten worden.

Er zijn wel wat streken hier in de buurt die er om bekend staan goede truffels te hebben, maar daar staan hele boomgaarden met bomen van soms wel 100 jaar of ouder, en dat gaat van generatie op generatie.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:23

Sonja_vR schreef:
Ik weet trouwens niet waar een mango van nature groeit?
Maar wat ook kan is te veel of te weinig water, daar willen blaadjes ook van gaan hangen.
Mmm... ik zou bijna gaan googlen wat de natuurlijk omstandigheden van de mangoboom zijn(word toch een boom... of is het een struik :? )

Oorspronkelijk uit de tropen, dus in dit koude kikkerlandje zal het onwaarschijnlijk zijn dat hij tot boom gaat uitgroeien laat staan vruchten gaan afgeven.
Jammer maar heb zn vermoeden dat hij het niet gaat redden. Kan er op internet ook niet veel over vinden hoe en wat. Beste is denk ik toch waar het altijd +30 graden is. Wellicht als ik ooit naar Aruba verhuis ofzo :')

Leuk een truffelboom!
Dan moet je ook zn truffel hond zoeker hebben :') Zag er pasgeleden een documentaire over, dat een hond de truffels opzocht en het de baas veel geld opleverde. En dat het nog best een gevaarlijk beroep is, die man vertelde dat eerder een hond van hem was neergeschoten door een andere truffeljager.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:06

Ik ben benieuwd of je inderdaad truffels onder je truffelboom gaat vinden!

Hier vandaag nog een romanesco uit eigen tuin gegeten :9 Ze groeien nog steeds hard door! En een aantal paprika's en pepers uit mijn kas gehaald, ook die planten leven nog een beetje :=

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:48

Net een verrassingspakket zaden gekocht! :) Leuke aanbieding, 25 soorten voor 5 euro bij Zaden en Zo, ik heb daar eerder besteld, prima levering. Alhoewel ik bij 1 zakje ik per ongeluk de verkeerde tomaatjes geleverd kreeg.

En ik mocht ook nog een gratis zakje uitkiezen, dat zijn de Yellow pear tomaatjes geworden, die wilde ik altijd al eens kopen :p

Kijken wat ik allemaal zelf ga gebruiken en ik ga denk ik ook wat ruilen en weggeven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:59

Leuk!
Ik heb afgelopen zomer een zadenpakket gewonnen.. allemaal oude zaden, dus ik ben benieuwd of ze nog kiemen!
En dan is het alweer bijna tijd om de nieuwe zaden te gaan bestellen inderdaad! Ruilen vind ik ook leuk!
Ik had dit jaar enorm veel paarse aardappeltjes, en heb een voorraadje opzij gelegd om volgend jaar te poten.. Maar denk dat ik toch wat meer nicola wil volgend jaar dus ik heb komend voorjaar een hoop paarse aardappeltjes om te ruilen :D

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:16

Die Yellow pear heb ik ook gehad! Gaf veel tomaatjes die erg smakelijk waren!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:52

Dagmar80 schreef:
En ik mocht ook nog een gratis zakje uitkiezen, dat zijn de Yellow pear tomaatjes geworden, die wilde ik altijd al eens kopen :p

Die had vorig jaar ook erbij gekregen en viel erg in de smaak hier. :j *\o/*

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:45

Ah, goede keuze gemaakt dus! :) Ik vond ze er sowieso al zo leuk uitzien :p

Paarse aardappeltjes klinkt wel leuk en lekker!

Ik heb sowieso wel erg veel zaden al voor het volgende (moes)tuinseizoen... Zeker met mijn nieuwe pakket erbij :)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:57

oeh wat leuk!!
ik heb ook meteen zaadjes besteld whaha

Ook de aardbeitjes, ben heel benieuwd!!

Moestuinpakket en een winterpakket en een pakketje voor mn zus voor kerst cadeautje!
Hoop dat ze het leuk vind :)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:45

\o/ Pakketje is binnen :) Erg leuk! Er zitten veel groentes bij die ik al eens wilde proberen. Ook groentes die voor mijn beperkte ruimte niet zo handig zijn, zoals boerenkool, maar ik ga ook uitdelen en ruilen.

@Nivada: Leuk! :) Ik dacht al, misschien zijn meer mensen geïnteresseerd!

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:00

@Dagmar, wat zat er zoal in dan? Ik weet dat het kan verschillen per pakket maar wil een beetje inschatten of het de moeite waard is

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:26

Even zo uit mijn hoofd, boerenkool, bloemkool, witte paprika, van die mini-klim komkommertjes :) , bepaalde soort rode cherry tomaatjes, grote soort tomaat met aparte vorm, nog een andere tomatensoort...(je kunt niet genoeg tomaten hebben...) lavas, koriander, prei, uien (grote witte soort) Chrystal lemon komkommer (aanrader, heb ik eerder gehad), aubergine (langwerpige soort) courgette, ronde soort, koolsoort, .... en nu weet ik het zo even niet meer, maar wel een mooi gevarieerd pakket.

Op de website kun je een kleine greep van het verrassingspakket zien op een foto.

Ik vind het zeker de moeite voor die prijs en wat ik niet gebruik, zoals boerenkool (lust ik wel, maar ruimte...) ga ik weggeven/ruilen :)

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:20

Ja zitten ook wel dingetjes in die ik wil proberen dus denk dat ik hem ook maar bestel, thanks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:24

Wat leuk! Ik heb hem ook besteld omdat ik ook wat andere kruiden nog wou hebben! Ze zijn niet duur, kende de webshop nog helemaal niet! Bedankt voor de tip!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:26

Het fijne van zadenenzo is dat je beschaafde hoeveelheden kan bestellen... een zakje zaad van normaal formaat daar kun je een akker boerenkool(bij wijze van spreken) mee volgooien.... vind dat altijd zo zonde :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:39

Ik koop zo veel mogelijk biologische zaden. Vorig jaar al groot ingeslagen bij Bolster, dus ik heb nog een enorme doos vol :=
Van de kolen enzo heb ik inderdaad ook altijd enorm veel over.
Van de bonen heb ik niks over, daar heb ik vorig jaar zelfs moeten bij halen := Maar dat ga ik dit jaar anders doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:47

ik ben nu een inieminie opzetje aan het maken voor de moestuin! Eerst even gekeken wat we graag willen proberen te zaaien en dan straks maar alle zakjes uitzoeken en kijken wat we daadwerkelijk gaan gebruiken en wat we bij willen kopen! ben benieuwd! Hoop ook dat we het kasje kunnen improviseren!

Afbeelding