de eetbare tuin vervolg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 16:00

Tama, niitaka als wat grotere.

Enten van vorig jaar die aangeslagen zijn
Kosui en tsu li zo even uit mijn hoofd. Maar als je die ook hebt staan, mogen die ook als je kwijt wil, als reserve.

De rest heb ik niet.

JustMe8484

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 19:31

Ik lees hier nog steeds stilletjes mee. Maar was nu even benieuwd wat jullie met walnoten doen. Wij hebben een huis gekocht waar 2 grote walnootbomen in staan. Super leuk maar ben benieuwd hoe ik zoveel walnoten moet gaan verwerken en bewaren. Gebruiken jullie ook meer dan de noten zelf? Las dat de schil bijvoorbeeld in de moestuin te gebruiken is, die hebben wij straks ook...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 20:23

Wij houden nauwelijks noten over, de eekhoorns zijn wel blij met de notenbomen. :))

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 20:55

Ik moet de mijne nog kraken, maar ik gebruik ze gewoon in het eten. En voor taart, in lasagne, op andere pasta. En de rest idd voor de eekhoorns! Samen met de hazelnoten en amandelen :P

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 04:42

Je kunt er ook nog olie van persen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 08:11

Of naar een eekhoorn opvang brengen,die zijn er heel blij mee!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 11:01

Prairy schreef:
Tama, niitaka als wat grotere.

Enten van vorig jaar die aangeslagen zijn
Kosui en tsu li zo even uit mijn hoofd. Maar als je die ook hebt staan, mogen die ook als je kwijt wil, als reserve.

De rest heb ik niet.

Wanneer kan ik ze het beste knippen?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 12:47

Nu :) Ik moet ook nog knippen. November en december zijn knip tijden, en dan koel (maar niet in de koelkast als je daar ook appels (hebt) bewaart, het gas tast het hout aan) bewaren of gelijk opsturen in nat keukenpapier.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 10:18

Ik heb afgelopen zondag met mijn gevriesdroogde fruit en andere dingen (grotendeels uit ons voedselbos) op de kerstmarkt bij het Eynder Pieck Festeyn in Nederweert gestaan :D

Het blijft leuk om die gezichten te zien als ze voor het eerst iets gevriesdroogd in handen krijgen en opeten :))

Afbeelding

Komende zaterdag nog op de Midwinter markt in Soerendonk bij onze eigen Herenboeren.

En dan is het wachten op de oogst van volgend jaar :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 10:40

Ik ga straks even enthout voor je knippen. Hou whatsapp even in de gaten dan kan ik vragen welke je wel en niet wilt

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 10:07

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 10:32

Oh wat een leuk idee Zolala, ik was enthousiast maar ik las dat het ongeveer 4m2 in beslag neemt en dat heb ik helaas niet over in mijn kleine tuintje. Ik ben benieuwd of iemand in dit topic het gaat proberen en ons een beetje mee wil nemen in de vorderingen

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 10:34

Ik heb me aangemeld, zet toch elk jaar tuinbonen neer. Met wisselend succes, vorig jaar werden ze helemaal opgevroten door de luizen, die zaten echt alleen daarin -O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 10:36

Buurman doet tuinbonen opkweken tot 20/30 hoog en zet ze eind februari/maart in de grond.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 10:44

JustMe8484 schreef:
Ik lees hier nog steeds stilletjes mee. Maar was nu even benieuwd wat jullie met walnoten doen. Wij hebben een huis gekocht waar 2 grote walnootbomen in staan. Super leuk maar ben benieuwd hoe ik zoveel walnoten moet gaan verwerken en bewaren. Gebruiken jullie ook meer dan de noten zelf? Las dat de schil bijvoorbeeld in de moestuin te gebruiken is, die hebben wij straks ook...

Ik heb inmiddels een pers gekocht en wil olie en pasta gaan maken. De rest opknabbelen en weggeven. Ik had dit jaar rond de 100 kilo van een boom

Ik ga de link even doorlezen.

Prairy mooie stand zo

Tuinbonen brrr sorry :') ik heb ze alleen commercieel geplukt. Ik zie nu de link met tuinbonen :') gv lust ze wel. Het ziet er wel interessant uit
Laatst bijgewerkt door karuna op 09-01-26 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 10:46

Kaka schreef:
Ik heb me aangemeld, zet toch elk jaar tuinbonen neer. Met wisselend succes, vorig jaar werden ze helemaal opgevroten door de luizen, die zaten echt alleen daarin -O-

Bij mij afgelopen jaar ook helemaal vol. Ik dacht ik koop een potje met een paar plantjes bij de welkoop maar het enige wat ik ermee heb gedaan is luizen aangetrokken die zijn overgelopen naar mijn spruitjes en zelfs boerenkool. Er komen dus geen tuinbonen meer in hier helaas

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 10:56

Wat leuk, ik heb me ook aangemeld. Ben helemaal geen moestuinierder, ik doe niet aan eenjarigen, dus dit is een mooie manier om dat toch eens te moeten doen. Ik heb altijd het idee dat ik het niet kan, zaaien. Planten is veel makkelijker

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 11:08

Marcella schreef:
Buurman doet tuinbonen opkweken tot 20/30 hoog en zet ze eind februari/maart in de grond.

Doe ik ook, maar zodra het warmer werd was het alsnog een luizenfeestje. Luizen vonden de tuinbonen wel zo lekker dat ze van de rest redelijk afbleven, waren de tuinbonen toch nog ergens goed voor :')

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 11:22

Maar vriezen ze dan niet dood?
En wanneer ga je zaaien dan

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 11:34

Nee, tuinbonen kunnen heel goed tegen kou, hebben het juist graag niet te warm bij het kiemen. Eigenlijk zou ik ongeveer nu beginnen met zaaien in de kas (zou ook al in december kunnen), maar nu wacht ik even op het pakketje van Moestuinmix.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 11:44

Ik ga mij dit jaar bezig houden met opruimen.

Die artsen kunnen zo leuk zeggen dat ik door moet blijven gaan, maar afstand is ook een probleem.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 12:48

Wat leuk dat jullie ook weer op gang aan het komen zijn!

Dit gaat het eerste jaar zijn dat ik geen paarden in de tuin heb staan. Ik heb dus veel meer ruimte. En bovendien een geodese kas en bewatering systeem gekocht. Dus dit jaar ga ik echt proberen om meer productie te hebben.

Ik heb ook besloten om meer ruimte te maken voor Tayberry. Van alle bessen is dat degene die het meest geliefd is bij iedereen die jam wil hebben. Dus dat mag een echte productie plant worden hier.

Verder maar eens rustig observeren in de tuin om te bepalen waar ik precies heen wil zonder de paarden. En eindelijk niet vergeten in de zomer mijn steenfruit te snoeien...

Alle zaden zijn in ieder geval besteld dus ik weet wat ik wil gaan kweken aan eenjarigen. En ik heb nog allemaal jonge appelboompjes die een plek mogen gaan krijgen. Ik wilde er eerst allemaal stepovers van maken. Maar ik denk dat ze nu, in ieder geval deels, toch wat hoger mogen worden. Want ik hoef geen rekening meer te houden met paarden tanden. O:) Dus dan is wat meer productie wel fijn.

Mijn grootste voornemen is echter om voorde grotere klussen hulp te vragen... :=

Al met al gaat het denk ik een vol tuinjaar worden. Ik heb er zin in!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 13:05

Wat gaaf een geodome, ik vind die vorm ook heel mooi.

Ik ga met een aantal mensen zaad ruilen (Budel) in januari of begin februari, mocht je mee willen doen stuur me even een pb.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 13:07

Ik heb dit jaar niet voldoende compost van eigen land, vorig jaar alle bakken helemaal leeg gemaakt en ik vind wat er nu in ligt nog niet voldoende gecomposteerd. Waar halen jullie je compost vandaan? Gemeente komt hier pas in april met compost en ik vond dat eerdere jaren niet van heel denderende kwaliteit, veel onkruidzaad (bovendien wil ik biologisch en van de gemeente heb ik geen idee van de herkomst). Ik heb het 1e jaar dat ik hier kwam wonen compost van Biokultura gebruikt, dat was echt fantastisch, maar zo duur om te laten bezorgen (in big bags).

Ik heb 250m2 moestuin/boomgaardbed aan te vullen, dus heb niet zoveel aan losse zakken.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 13:19

Hier kun je bij de lokale biodynamische boerderij compost bestellen. Dat gaat alleen wel per 5 kuub als ik het me goed herinner. Mogelijk zit er bij jou in de omgeving ook zo'n boerderij?