De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:01

Ik laat de mest een jaar composteren, anders vind je een jaar later inderdaad nog steeds hele drollen in je tuin :=
Gewoon op een composthoop, met wat groenafval, gras, oud hooi, droge bladeren, eierschalen, koffiedik.. Die berg zakt helemaal in en na een jaar heb je mooie, zwarte compost die helemaal niet stinkt. Half jaartje is ook al goed hoor. Maar vers op het land werkt bij mij niet..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:01

Ik heb vrij verse mest gebruikt, maar dan wel met veel water erbij (soort van soepje maken). Met een hele mesthoop heb ik de voortuin thuis gedaan. Heb doordat ik het verdund heb met water ook geen last van drollen in de tuin en word ook vrij snel opgenomen door de grond.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:24

Nassie schreef:
Jullie bemesten de tuin met paardenmest?
Dat mengen jullie gewoon door de grond heen? Mijn pony staat niet op stro ect, dus dan kan de mest er gelijk doorheen of moet dat eerst nog even "rijpen"?
Kan me namelijk vaag herinneren dat ik ook de drollen van mijn pony in de tuin had gegooid en een paar maanden later waren die nog steeds in tact.

Maar de planten zijn toch zeker wel in de war met deze zachte weersomstandigheden? Pasgeleden werd ik bijna aangevallen door een meerkoet ^) Het arme dier is vast bezig met een nestje te bouwen en te beschermen.

De beste optie is om het te composteren. Als je het op een hoop gooit en er verder niets mee doet (wel een beetje afdekken) is het na een jaar ongeveer gecomposteerd. Als je het bijvoorbeeld om de week even omzet, dan is het binnen een paar maanden klaar. Maar je kunt het al gebruiken als het iets verouderd is. Helemaal vers kan het een beetje verbranden in grote hoeveelheden.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:43

Bedankt voor de uitleg over compost! Handig functioneert de mest van mijn pony ook nog ergens voor :+

Sannanasje schreef:
Zou ik de pitten uit een biologische oranje pompoen uit de winkel kunnen drogen en planten van het voorjaar?
En de overige pitten die ik niet wol planten, drogen en dan in salades gebruiken? Dan hoef ik ze daar niet apart voor te kopen of zijn dat andere pitten? En hoe dan? Beetje toasten in een droge koekenpan?

Iemand hier het antwoord op?
Zou ik ook wel willen weten :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:55

Ja die biopompoen uit de winkel geeft volgend jaar plantjes. De pompoenzaden die daaruit kwamen echter zijn niet opgekomen schijnt (zelf niet gezaaid).

Pompoenzaden zijn eetbaar, maar die witte schil moet er wel af. Truc daarvoor geen idee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:59

Ik zou het ook niet weten.
Ik heb wat pompoenzaden laten drogen, maar die verschrompelen helemaal. Dus ik betwijfel of daar iets uit komt.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:50

Oh ik ga het ook eens proberen :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:59

Dit staat op de mooie moestuin site:
Citaat:
Zaadteelt

Pompoenen kruisen zeer gemakkelijk. Volgens het Ecologisch Handboek van Velt kruisen alle pompoenrassen en ook pompoenspecies met elkaar, maar kruisen ze ook nog met andere komkommerachtigen. Volgens het boek “Seed to Seed” van Suzanne Ashworth kruisen pompoenrassen binnen een species heel gemakkelijk met elkaar maar kruisen species onderling niet, en kruisen ze dus ook niet met andere komkommerachtigen. Onze ervaring is echter dat alle pompoenen en courgettes heel gemakkelijk kruisen, zowel de rassen onderling als ook de verschillende species met elkaar, en ook over grotere afstanden van meer dan 100 meter.

Om raszuiver zaad te kweken moet je dus kruisbestuiving voorkomen: houd minmaal 750 meter ruimte tussen 2 rassen/species aan of bevrucht met de hand: bind rond de vrouwelijk bloemen wat fijn gaas. Als de bloem open gaat, neem je het gaas weg en wrijf je de meeldraden van een mannelijke bloem over de stamper van de vrouwelijke bloem. Hierna breng je het gaas weer terug rond de bloem tot deze verwelkt is.

Doe dit met meerdere bloemen tot je merkt dat 2 of 3 vruchten zich beginnen te ontwikkelen. Laat deze pompoenen volledig afrijpen. Haal bij het opensnijden van de pompoen de zaden er uit, was en droog ze en laat ze daarna nog een week op een bordje nadrogen. Oogst alleen de bolle volgroeide zaden, gooi de platte en kleine zaden weg, die zijn “loos”.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:03

Dit staat op internet over pompoenpitten laten drogen;

Pompoenpitten
Het is een hele klus om pompoenpitten uit hun omhulsels te krijgen. Ideaal werkje voor je partner, als die goeie punten moet verdienen. Maar goed, neem je partner heeft al genoeg goeie punten? Dan begin je er maar zelf aan.
Die pitten zitten, om te beginnen, in een dikke, vette massa. Pluk ze eruit en was ze. Droog ze goed af en leg ze op een stukje keukenrol in een kartonnen deksel. Laat ze drogen op de verwarming. Je kan ze ook in de oven drogen op 40 graden. En dan komt een geduldig werkje. Elk zaadje snij je met een klein schaartje open. De witte omhulsels gooi je weg en de groen-grijze kernen gebruik je voor de verschillende mogelijkheden.
Mocht je van dit gepruts een depressie krijgen, dan gebruik je kruiden tegen depressie.

Wat doe ik met de pompoenpitten?

Gooi de pompoenpitten niet weg. Was en droog ze. Je kunt ze pellen en daarna de kernen oppeuzelen, terwijl je voor tv zit te zappen bijvoorbeeld.
In een natuurwinkel zijn natuurlijk ook gepelde pompoenpitten te koop. Deze pitten kunnen helpen tegen incontinentie en prostaatklachten. Ze werken vochtafdrijvend en ondersteunen daarom je dieet.

Attentie: eet zeker niet meer dan 20 pitten per dag. Als je er meer dan 20 eet, verlies je misschien te veel vocht en dan verdwijnen er ook waardevolle mineralen.

Beetje bijzonder beschreven :')

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:45

Note to self: Deze pitten eventueel drogen om volgend jaar te planten en om te eten gewoon lekker online gepelde bestellen... klinkt als een monnikenwerkje :+

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:59

Hahah :')
Ik mag geen tomaat, dus maak alles met pompoen. Vind het altijd zo zonde om de pitten weg te gooien.

Dit is nu de pompoenen tijd, dus nu maak ik van pompoen puree dat ik invries. Zo kan ik lekker het hele jaar pasta, pizza maken van pompoen. #nomnomnom

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 17:34

Als je pitten om te knabbelen wil zou ik gewoon naaktzadige pompoenen zaaien volgend jaar.
Lady godiva is er zo 1.
Dan hoef je ze niet te pellen :D

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:40

Yes! De mangopit is uitgekomen <3

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:46

Wat leuk :D

Met een avocadopit schijnt dat ook goed te kunnen, maar ik heb het nooit geprobeerd.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:48

Een avocado pit heb ik gisteren geplant. Maar dat schijnt wat langer te duren.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:00

Ik heb 3 pogingen gewaagd maar alle 3 niet gelukt, terwijl ze bij mijn vriendin uit de grond schieten :') Dus die heeft nu een plantje voor mij opgekweekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:19

Ik heb een go voor een stuk grond in de tuin en het kippenhok mag ik verbouwen tot kas! :-) dan na dit oefenjaar maar eens groter beginnen! :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:48

Afbeelding

Begonnen met omspitten! Het kippenhok willen we gaan ombouwen tot kas!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:51

Dat is een mooi stukje grond!
Ik hoop dat het omspitten te doen is! Bij ons was de grond zo enorm hard dat ik het gras uiteindelijk maar heb afgedekt met donkere folie/zeil. Dat werkte trouwens ook vrij goed. Alle gras is dood gegaan, er bleef alleen nog wat onkruid uitkomen het jaar erna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:35

Gistet was erg zwaar maar vanmiddag, na de miezerregen de hele ochtend was het goed te doen! Maar het blijft zwaar haha

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:36

Ik heb in de hele tuin paardenmest gestrooid en een groenbemester erop, dit doe ik volgend jaar omspitten.
Leuk lapje grond! Kipjes zijn ook zeer aan te raden hoor! :):)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:48

Ik ben ook heel blij met mijn ex-legbatterij kipjes :D Ze pluizen de compostberg helemaal uit, en maken er nog wat extra compost bij ook haha :D En we hebben meer eitjes dan we ooit op kunnen :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:14

Die mangopit! mazzelaar heb ik al jaren geprobeerd nooit gelukt!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:22

Hij groeit ook echt hard! Maar de laatste dagen kijkt hij sip met de blaadjes naar beneden.
Ik had wat grond in een klein plastic bakje gedaan, mangopit wat onder de grond en toen zn keuken folie erover heen. En hem in de badkamer onder de verwarming gezet, drie weken later kwam hij uit en hem gelijk over geplant. Maar ben bang dat hij het toch niet gaat redden, heb hem van badkamer naar huiskamer verplaatst. Badkamer is twee keer per dag heel warm en huiskamer wat constanter warm. Wellicht moet hij toch terug naar de badkamer.
Wat denken jullie?

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... JpIjoidCJ9

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:29

Ik heb geen idee, ben nooit verder gekomen dan de pit.
Wel stoer zo!

Oh.. heb nog iets uit mijn moestuin, ha ha, de laatste, gisteren 7 december en hij was heerlijk! (Maar wel klein, maar ja, het is nou eenmaal een bosaarbeitje)
Afbeelding