Prairy schreef:Wat bedoel je met stepovers? Van die lage hekjes zeg maar?
Gaaf zeg die geodome!
Ik heb mijn enten van afgelopen jaar uitgezocht, denk 40% gelukt.
Ik heb nu echt heel veel nectarine-pruim, appel Pinova en hybride pruim GEK haha, en nog een aantal leuke dingen die gelukt zijn. Helaas ook behoorlijk wat mislukt maar nog steeds goedkoper uit als boompjes kopen plus dat ik er hobby in heb.
Laten we het er maar op houden dat paarden als hobby nog steeds duurder zouden zijn
Inderdaad. Bomen die je op een cm of 50 al horizontaal laat groeien zodat je er nog overheen kunt stappen. Ik wil duidelijke afscheidingen hebben omdat ik hier wel eens rondleidingen geef en er school klasjes komen. Het is ook weer leuke inspiratie voor mensen die hier komen die zelf veel kleinere tuinen hebben. En ik had hier laatst zelfs iemand die een groot voedselbos beheerd en er wel van gecharmeerd was om mensen in het voedselbos een beetje te kunnen "sturen". En bovendien kan ik zo nog meer rassen kwijt in een relatief kleine ruimte (als je het vergelijkt met voedselbossen). De teller staat nu op 139 verschillende eetbare delen leverende bomen. Al zijn ze nog lang niet allemaal in productie.
In je pruimen (hybrides) heb ik ook wel interesse als je er te veel hebt.
Ik moet nu vooral gaan uitzoeken wat ook alweer de beste aanpak is voor het vermeerderen van abrikozen want ik heb veel wortelopschot en nieuwe groei aan mijn Kioto abrikoos en er zijn wel wat mensen die dit ras ook willen hebben.
Al die prachtige 'exotische' planten waar jullie het over hebben wil ik ook ooit. Maar dan wel in de nog te bouwen orangerie. Buiten durf ik het denk ik niet aan. Al heb ik over de granaatappel wel al meerdere positieve geluiden gehoord.