De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 22:00

Vandaag appels tot sap gekookt. Een halve emmer appelen levert twee glaasjes appelsap _O-. En een hele emmer druiven levert je één fles druivensap. :+
Morgen de vlierbessen :-)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 22:07

Da's niet veel dan.. appelmoes of compote dan geen betere optie?
Heb geen appels uit eigen tuin, maar ben ze in het bos wezen rapen..
De kleintjes voor de paarden de iets grotere moeten nog een appeltaart worden (met walnoten).

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 09:51

Hoe pers je de druiven, arabesk? In mijn wijnboekjes staat dat je zo'n 8 kilo druiven nodig hebt voor 5 liter wijn, dus je zou verwachten dat er wel iets meer sap uit moet komen.
Ik was toevallig ook van plan om vandaag de druiven te plukken en persen.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:31

Afbeelding
Afbeelding
Vandaag de sierkalabasjes geoogst en vast 2 (eetbare) bananenpompoenen :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:05

Die sierpompoenetjes zien er altijd zo leuk uit! Hoe lang blijven die nu goed?
En de pink banana pompoen heb ik ook. Heb em nog niet geproefd, dat wil ik vandaag gaan doen.

De afgelopen dagen heb ik echt veel in de keuken gestaan := veel groente verwerkt.. Quiches ingevroren, aardappelschotels ingevroren, salade gemaakt, brood gebakken voor in de vriezer, en vandaag nog courgettesoep maken, pompoensoep invriezen, en dan wat maïs en gevulde tomaten en aardappels voorbereiden om te barbecuen :D
Pfoe wat een werk, maar dan ben ik er wel grotendeels doorheen :)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:36

Sow goed bezig!!

klinkt allemaal heel lekker.
Mooie voorraad :D

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 19:16

Quiches invriezen is ook een goed idee! Dat ga ik misschien doen. Hoe gaat het met je kipjes Annemiek?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:13

Met de kippies gaat het prima :D Ze zijn allemaal lekker levendig, enorm tam en ze leggen met z'n vieren zo'n twee tot drie eitjes per dag.
Ze zijn zelfs zo tam dat ze zich gewoon laten oppakken. Erg leuk :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:52

NenaC schreef:
Quiches invriezen is ook een goed idee! Dat ga ik misschien doen. Hoe gaat het met je kipjes Annemiek?

Quiche uit de vriezer wordt bij mij een soppige bende. Ik ben dus op zoek gegaan naar een 1 portie bakblik ervoor, want dit was niks.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 21:08

Bij de hema heb ik een paar jaar geleden kleine springvormen gekocht. Ideaal voor 1-persoons maaltijden, maar ik maak er ook altijd appeltaartjes enzo in. Erg fijne maat om in te vriezen.

Quiche uit de vriezer doe ik een beetje laten ontdooien en dan een half uur in de oven. Dan smaakt ie prima vind ik :) De korst wordt dan ook weer wat knapperig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:42

Hoe gaat het inmiddels met jullie tuintjes?
Nog iets erin staan?
En zijn jullie al bezig met plannen voor volgend jaar?
Heeft er nog iemand winterkool/knoflook/ui/tuinbonen ofzo gezaaid of geplant?

Ik had eigenlijk winterbloemkool willen proberen dit jaar, maar dat is er niet meer van gekomen. Knoflook wil ik wel nog in de grond stoppen dit jaar :)

Gisteren zijn we naar een grote tweedehands kas gaan kijken.. bijna 3 bij 5 meter.. Maar het ding bleek helemaal uit een stuk ijzer te bestaan, dus dat was haast onmogelijk hier te krijgen :=
Maar ik houd marktplaats in de gaten, want ik wil volgend jaar toch graag een échte kas :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:06

Hier heb ik alles afgedekt, 2 of 3 weken geleden, was er helemaal klaar mee. Dus de tenten opgerold en uit elkaar gehaald, alle stokken uit de grond, ik kijk volgend jaar weer verder!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:17

Hier is het meeste ook wel klaar. Moeten nog wel wat dingen uit de grond zoals de peen.

Courgette is ook eindelijk klaar *\o/* de pompoen zitten nog bloemen in dus die mag nog ff. Ook hier en daar een verdwaalde tomaat.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:48

Wij hebben knoflook staan. Die had ik alleen in het voorjaar al in de grond gestopt (wist ik veel...) Maar die beginnen nu ineens uit te schieten. Dus we zien wel wat dat doet. Als de sprieten dor worden zijn ze 'klaar' toch?

En we hebben wintersla zaadjes gekregen, dus die gaan we zetten op het stuk waar we laatst alle zomerplantjes uitgetrokken hebben. Dat ligt namelijk in de zon en uit te wind, dus hoop dat het daar dan een beetje wil.

Is het nu te laat voor winterbloemkool al? Zou je ze niet binnen kunnen voortrekken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:27

Je hebt ook een hoop pech gehad Quellian! Hopelijk gaat het volgend jaar beter :)

Bloemen in de pompoen, dat zal vast niet veel meer worden, al kun je de bloemen wel nog gebruiken voor in de salade natuurlijk :D

Mijn voorjaarsknoflook heb ik ondertussen al geoogst, die was vorige maand al goed (als het blad dor is dan zijn ze goed inderdaad).
Winterbloemkool kan nu volgens mij nog wel.

Ik heb nog vanalles in de tuin staan := Spruiten, boerenkool, prei, bietjes, pastinaak, aardpeer, romanesco, koolrabi.. En nog een aantal tomatenplanten, pepers, paprika.. hopelijk rijpen die nog even door.. En nog wat pompoenen inderdaad, die moet ik maar eens oogsten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:23

De groentetuin heeft gisteren even een terugslag gehad door een nacht vorst.
Alle tomaat, pompoen, rabarber, courgette en komkommer is weinig meer van over, op een sneu hoopje dood blad na.

Dus alle pompoenen die er aan zaten maar binnen gehaald en de rest was de moeite niet meer.
Het is best nog wel een berg geworden :)Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:35

Ik heb ze ook na de eerste nachtvorst allemaal binnen gehaald.

Voor een courgette helaas te laat. Die was helemaal blubberig geworden door die vorst :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 14:17

Nou, net de druiven geoogst. Anderhalve kilo, en dat is een dikke liter sap geworden. Wel een hoop moeite voor een enkel flesje vol :P maar wel lekker!
Volgend jaar hangt er hopelijk wat meer aan :)

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:02

Zou ik de pitten uit een biologische oranje pompoen uit de winkel kunnen drogen en planten van het voorjaar?
En de overige pitten die ik niet wol planten, drogen en dan in salades gebruiken? Dan hoef ik ze daar niet apart voor te kopen of zijn dat andere pitten? En hoe dan? Beetje toasten in een droge koekenpan?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:38

Is het winter.. Krijg ik zin om zaadjes te gaan planten en een moestuin te beginnen :')
Aankomend jaar wil ik een stuk moestuin maken, maar eerst moet het huis af (heb een kluswoning gekocht). Daarna pas de tuin, alvast wel aan het nadenken en verdiepen wat ik in mijn tuin wil.

Dus ik zet hier lekker een stip! Kan ik alvast met jullie meelezen en kijken hoe andere het doen met een moestuin.

Gisteren wel de ontdekking gedaan dat er een soort tuinboon idee in een mango zit! :oo
Er ging een wereld voor me open, ik heb op de land en tuinbouw school gezeten maar dit wist ik echt niet :o

Die heb ik dus nu geplant, in een potje uiteraard en hij mag lekker binnen staan.

Afbeelding

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:52

Op naar die mango boom!!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:10

Ik zag gister dat de inmiddels afgestorven afrikaantjes van onderuit gewoon weer groen beginnen te worden..

Ook de peen maar uit de grond getrokken.

Ploegen staat nogsteeds op de planning :+ maar ik kom er niet aan toe. Moet eigenlijk wel gebeuren voordat het echt koud gaat worden.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:23

Ja hier moeten we ook nog alles eruit trekken en omploegen.

Inmiddels krijg ik hoop koffieprut mee! Dat gaan we mooi door de bodem mengen.
Denk ook maar wat paardenmest meenemen.

Zijn we voor volgend jaar helemaal voorbereid haha.

Iemand daar nog meer ervaring mee? Met gemalen koffiebonen?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:01

Wij laten gewoon de mest een jaar liggen, dan kan het ook zo door de grond heen zonder dat je last krijgt van het stro.
Het is wel zo dat er hier en daar wat graan op komt, maar als je dat er meteen uit trekt heb je er weinig last van.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:50

Jullie bemesten de tuin met paardenmest?
Dat mengen jullie gewoon door de grond heen? Mijn pony staat niet op stro ect, dus dan kan de mest er gelijk doorheen of moet dat eerst nog even "rijpen"?
Kan me namelijk vaag herinneren dat ik ook de drollen van mijn pony in de tuin had gegooid en een paar maanden later waren die nog steeds in tact.

Maar de planten zijn toch zeker wel in de war met deze zachte weersomstandigheden? Pasgeleden werd ik bijna aangevallen door een meerkoet ^) Het arme dier is vast bezig met een nestje te bouwen en te beschermen.