De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:29

Ik doe zo veel mogelijk echt wecken inderdaad. Augurken bijvoorbeeld.. Normaal inmaken doe je in 100% azijn, maar met wecken kun je 30% azijn gebruiken zonder dat de houdbaarheid korter wordt. En het is natuurlijk veiliger en meer kans van slagen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:19

Je hoeft toch niet altijd azijn te gebruiken? Zoals bij tomaat en fruit? Groentes die van zichzelf niet genoeg zuur hebben, kan je ook zonder azijn oid met een pressure canner doen had ik gister gelezen!

Had trouwens een leuke tomaat _O-
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:16

Een pressure canner ken ik niet.
Inmaken zonder dat er veel zuur, zout of zoet bij zit gaat niet altijd goed. Tomaten moet je een tijdje laten koken om alle bacteriën te doden, maar bij augurk wordt dat niet snel gedaan. Fruit wordt weer met suiker ingemaakt, dat schijnt ook conserverend te werken. In alleen water zonder te verwarmen werkt volgens mij niet.

Leuk die tomaat :))

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:56

Geryon schreef:
Je hoeft toch niet altijd azijn te gebruiken? Zoals bij tomaat en fruit? Groentes die van zichzelf niet genoeg zuur hebben, kan je ook zonder azijn oid met een pressure canner doen had ik gister gelezen!

Had trouwens een leuke tomaat _O-
[ Afbeelding ]

Geweldig! :D

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:05

Nou ik heb eindelijk groen licht van vriendlief om een stukje grond te gaan gebruiken als moestuin...

Maar dan?? Hoe begin ik??
Ik heb meer dan genoeg mest van mn ponys, dus ik dacht om nu misschien het stuk wat ik wil gaan gebruiken vast om te spitten met de mest erdoor?

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:56

Mijn tomaten oogst valt best tegen. Ik hoopte veel te kunnen wecken maar tot nu toe steeds niet genoeg :(. Volgend jaar dus meer tomatenplanten!

Weet iemand hier misschien wat ik het beste kan doen tegen zaadjes van bomen die in mijn moestuin terecht komen? Komen al die zaadjes ook uit? Want dan kan ik bezig blijven met plukken..

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:31

Ik heb ook nog niet enorm veel kunnen oogsten, maar er hangen nog kilo's tomaten aan en zo lang het niet vriest blijven ze ook gewoon door groeien, dus misschien komt er aan jouw planten ook nog wel meer.

Spottedponie, ik gooi mijn mest zelf altijd eerst op de composthoop, dan composteert het sneller en beter, en dan in het voorjaar de grond in.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:26

Wat leuk gedaan zo die twee meterbakken naast elkaar!

Die tomaat _O- !

Ik heb vandaag alles eruit gehaald, werd echt niets meer. Alleen de paprikaatjes staan nog in het minikasje en de courgetteplant staat nog want die had nog wel nette vruchten die aardig leken te groeien. Volgend jaar ga ik het anders aanpakken, nu teveel aangevreten door rupsjes en daarnaast is alles echt gigantisch verzopen door de vele regen. Zag wel een paar tuinbonen hangen aan een plantje die ik eigenlijk een maand of twee geleden had afgeschreven omdat ik dacht dat-ie totaal verbrand was door de zon _O-.

Kijk wel nog regelmatig stiekem mee in het topic, kan zo genieten van jullie oogsten!

Heb wel een grote vijgenboom met veel vruchten ontdekt op de stal waar mn oude paardje staat, dus daar ga ik volgend jaar in elk geval los _O-. Hou van vijgen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:08

Gaaf zeg, zo'n vijgenboom!

Hier heb ik gisteren de eerste herfstbloemkool geoogst. Flinke krop waar we twee dagen van kunnen eten. Heerlijk! Er staan er nog een stuk of 10, en nog een hoop romanesco's en koolrabi's. Ik zit te twijfelen of ik dit jaar ook eens winterbloemkool moet proberen. Lijkt me ook leuk als dat lukt!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 00:32

Hier wilde ik vorige week de tuin leeghalen, maar wordt volgend weekend. Ik had ook graag veel gevulde weckpotjes in de kast gehad, maar helaas valt het tegen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 08:01

Heb je nog veel erin staan?

Ik heb hier toch redelijk veel geweckt. Had ik niet gedacht. Gisteren nog perziken ingemaakt, dat ging ook heel makkelijk.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:21

Neuh, pompoenen, komkommer en courgettes hebben meeldauw, de kolen hebben luis en de rest is opgevreten door slakken. Volgend jaar pak ik het anders aan!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:13

Afrikaantjes (die bloemen dan) helpen goed tegen luis.
Vorig jaar hadden we ook veel lopen, maar nu er wat afrikaantjes door de groentetuin verspreid staan hebben we nergens last van.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:02

Whaa, die tijgertomaat en die met eehhh oren...

Eindelijk hier ook wat kunnen oogsten.
Dus zometeen macaroni met preitjes
miniuitjes die ik wel uit moest graven want beestjes hadden al het blad er al af gehaald.
Denk lenteuitjes in mini formaat
Runnerbeans en anders soort boon (wit van binnen).
En 4 bosaardbeien die meteen opgesnackt zijn uiteraard.
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:32

De peren oogst van gisteren avond wel min 1 wegens val schade gisteren gelijk geproefd en hij smaak heerlijk. :j *\o/*
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:42

Dat ziet er lekker uit :)
Mijn zielige perenboom heeft twee kleintjes hangen.
Wel gisteren een hoop perziken ingemaakt. En ik moet mijn pompoenen gaan oogsten want er zit wat meeldauw op de bladeren..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:02

Nog een fotootje van mijn oogst vandaag:
Afbeelding
En er staat nog zoveel meer :=

Een bloemkool heb ik de paarden maar blij mee gemaakt. Daar hadden wat beestjes zich op uitgeleefd :+

Vandaag een simpele nasi met prei.. Morgen komkommer-bietjes salade met vanalles en nog wat erdoor :9

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:13

Ik ga mijn peren ook maar eens oogsten denk ik.

Vanochtend een verse bietensap gemaakt van eigen bietjes. :)

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:25

Ik heb hier vanmorgen de eerste peen uit de grond gehaald, en die vallen niet tegen kwa grootte.

Appels ga ik ook maar plukken morgen, net als de laatste bonen, dan gaan de staken naar de paarden.

Gaan ook een poging doen om zaad uit de sla te halen voor volgend jaar.

Zag dat er ook weer aardbeien zijn en frambozen :P maar die zullen niet zo lekker zijn want die hebben niet zo veel zo'n gehad.

Ook beginnen de komkommers een beetje te komen.

Mais gaat ook hard, dit is eigenlijk voor de papegaaien om te slopen ;)

Verder uhmmm pompoenen doen het nog goed, af en toe nog een courgette, de tomaten beginnen ook een beetje sneu te worden, al ontdekte ik van de week een paar tomatenplantjes op de composthoop waar net bloemen in stonden dus misschien komt daar ook nog wel wat vanaf.

Als alles uitgebloeid is dan ga ik eens kijken of het gaat lukken om er met de ploeg doorheen te gaan, dan nog wat mest regelen bij de boer verderop zodat dat eroverheen kan en dan moet het zo de winter door komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:21

Bietensap, is dat lekker? Het ziet er heerlijk uit maar het klinkt nogal vies :P

De frambozen zijn hier heerlijk :9 Die bloeien al vanaf begin zomer.

Wat doen jullie met pompoenen? Ik heb er echt te veel := Heb al soep gemaakt, ingevroren en ingemaakt.. Blokjes in de oven enzo.. Maar kun je ook blokjes pompoen invriezen? Blijven ze dan lekker?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:00

Ik vries overschot gewoon in blokjes in.
Bevroren de pan in , dan is de smaak en textuur nog goed.
En soepnis sowieso nog problem.

Maar je kunt ze ook vrij lang bewaren als ze goed afgerijpt zijn aan de plant. Ik heb afgelopen voorjaar nog pompoen verwerkt die ik in september geoogst had.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:56

Ik doe appels bij de bieten en dan overheerst de zoete smaak van het fruit. Ik vond het erg lekker. Ook een stukje gember zat erdoor (slowjuicer).

Ik maak vanavond pompoencurry! Bij Albert hebben ze altijd lekkere recepten vind ik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:56

Morgen maar eens met de pompoenen aan de slag!
Vandaag was het heerlijk weer om in de tuin te werken. Alle onkruid eruit gehaald, alle tomatenbladeren eraf zodat de laatste tomaten kunnen rijpen.. morgen de aardbeien nog fatsoeneren :)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:00

Pompoen frituren! Jammie!! Of oven!

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:57

Wow!
Dat is nog een leuke opbrengst.

Hier de tomaten eruit getrokken.
Waren helemaal leeg.

Courgette planten gaan nog steeds als een speer!