Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:15

Ziet er wel goed uit! Als ik binnenkort verhuist ben zit ik in de buurt van een veel grotere winkel, met heel veel vega en ook zelfs een hele hoek vegan producten. Ik ben er laatst heel snel al even geweest, en heb nu al zin om al die nieuwe dingen uit te gaan proberen *\o/*

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 10:15

Ik had gisteren een 100% vegetarische bbq! Super leuk, want de andere gasten eten normaal wel vlees. Maar voor hrt gemak was alles dus vega :) erg lekker met gevulde paprikas, zoete aardappel, courgettes, gevulde champignons en gegrilde druiven (gemarineerd in balsamico en dan met een stukje brie en basilicum, erg lekker!)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:28

Wie maakt er weleens eigen hummus?

Ik krijg de smaak niet echt zoals de hummus in de winkel. De smaak is zo anders, bijna vies. Terwijl ik dol ben op hummus. Wat doen jullie erin?

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:45

ik maak vaak zelf hummus:
Als basis: Kikkererwten, tahini, teentjes knoflook, zonnebloemolie, citroensap, zout, peper. Soms een beetje paprikapoeder.
Ik vind tahini niet heel lekker, dus daar doe ik altijd een klein beetje van. Voor de smaak soms een gedeelte van de zonnebloemolie vervangen voor olijfolie. Bij mij smaakt het ook vaak anders dan in de supermarkt, maar ik vind dat juist lekker.

Voor de smaak doen we regelmatig zongedroogde tomaatjes erdoor en een pepertje. Of juist wat verse kruiden zoals koriander of basilicum.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 13:38

Ja, ik maak regelmatig hummus, en heb het winkelrecept van de Lidl geprobeerd te kopieren. Nog niet helemaal perfect, maar een stuk lekkerder dan de hummus van internetrecepten. Ik heb het ooit op bokt geplaatst, zal straks effe zoeken.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 22:13

Zou ik hier ook wat mogen vragen ivm recepten ?
Ik was normaal een grote vleeseter, maar sinds ik geopereerd ben kan ik geen vlees en vetten meer verdragen.
Echter ben ik totaal niet thuis in de vegan/vegetarische keuken.
Eveneens ben ik ook beetje beperkt in wat ik mag/kan verdragen. Dus ik hoop dat jullie wat alternatieven hebben voor dingen die ik echt graag at maar nu niet meer verdraag. En dit zonder tekorten op te lopen.
Pasta zelf gaat niet
Gewone kaas en smeltkaas niet, smeerkaas wel.
En het mag niet droog zijn, moet altijd soort sausje bij...

Het is veel gevraagd, maar hoop dat jullie leuke receptjes hebben en eventueel vervangers (zeker voor de kaas en pasta) Of sites waar ik leuke recepten kan vinden...

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 22:47

Pff, klinkt lastig zeg...
Is rijst met groentes iets met een sausje? Zou dat kunnen?
Dan kan je echt enorm variëren. Qua groentes en qua sausjes en qua kruiden.
Wat at je normaal gesproken en wat vind je (niet) lekker?

Wat betreft kaas: als je oude kaas altijd lekker vond, misschien kan je dan eens iets proberen met edelgist. Zelf nog nooit gebruikt maar hiermee kan je lekker 'kaas'sausjes maken.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 22:54

Gewone rijst gaat niet
Plakkende rijst gaat wel
Was aan overwegen bloemkoolrijst te proberen

Edelgist kan ik wel eens opzoeken.
Daarstraks groentelasanga gegeten met courgette en aubergine. Maar is toxh anders zonder kaassaus. Dank je voor de tip :j

Normaal at ik eigen beetje alles, buiten prei. At vooral graag groenten met gehakt(varianten) of kipfilet. Maar beide is nu te droog. Wel al een pastasaus gevonden waarbij ik het vlees niet mis.
Maar pasta lukt dus niet en dat mis ik wel... puree gaat ook

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 23:37

8nnemiek schreef:
Ik ben net terug van de film, The Game Changers, en hij was érg interessant! Zeker een aanrader.
De zaal was niet afgeladen vol, maar toch wel halfvol, en vooral de hoeveelheid jongere mannen viel me op. Een goede ontwikkeling :j Ik verwacht wel dat de film voor wat verandering zorgt.

Ik ben gisteren geweest, compleet volle zaal, en er werd zelfs geapplaudisseerd! Maar wel voornamelijk jonge mensen die (denk ik) al bewust leven.. Maar ik vond het heel vet!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 08:13

Gaaf Margoooo! Wat vond je van de film? Ik vond deze erg makkelijk te volgen, beter dan Forks over Knives, en leuk dat ze zo veel voorbeelden lieten zien. Bij het erectie-stukje begon iedereen te lachen en hoorde je een hoop gefluister over dat ze dat toch maar eens moesten proberen dan _O-

GUSTIxBILL, jee wat vervelend zeg! Er zijn echt heel veel lekkere vegetarische recepten te vinden die niet droog zijn, maar je moet ze natuurlijk even zien te vinden. Er wordt veel met bonen en pasta en rijst gewerkt natuurlijk, wat allemaal vrij droog is.

Gisteren had ik een pompoen uit de oven gevuld met avocadosalsa, dat is echt heerlijk, en heel zacht en makkelijk te eten.
Kun je sushi rijst eten? Dat is ook wat vochtiger. Daar kun je erg veel lekkers mee maken.
Maaltijdsoepen zijn ook prima te eten zonder vlees. Daar kunnen ook bv bonen of aardappelblokjes in voor extra vulling.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:56

Hebben jullie ook al gehoord dat vleesconsumptie is toegenomen in Nederland? -O-
Ik zat blijkbaar echt in een roze wolk, dacht echt dat we goed bezig waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:11

Niet gehoord, maar het verbaast mij inderdaad ook :?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:13

GUSTIxBILL schreef:
Gewone rijst gaat niet
Plakkende rijst gaat wel
Was aan overwegen bloemkoolrijst te proberen

Edelgist kan ik wel eens opzoeken.
Daarstraks groentelasanga gegeten met courgette en aubergine. Maar is toxh anders zonder kaassaus. Dank je voor de tip :j

Normaal at ik eigen beetje alles, buiten prei. At vooral graag groenten met gehakt(varianten) of kipfilet. Maar beide is nu te droog. Wel al een pastasaus gevonden waarbij ik het vlees niet mis.
Maar pasta lukt dus niet en dat mis ik wel... puree gaat ook

Mijn schoonmoeder had laatst linzen in rijstvorm gevonden, van bonduelle bij de Coop. Misschien is dat iets?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 13:15

De economie zit dan ook wel op een toppunt nu.. Mensen hebben zo veel te besteden, geven belachelijke bedragen uit voor huizen en kopen nieuwe auto's en gaan vaker uiteten.. Bij meer geld voor luxe komt ook meestal meer vlees kijken helaas. Ik denk dat dat de grootste oorzaak is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:23

8nnemiek schreef:
De economie zit dan ook wel op een toppunt nu.. Mensen hebben zo veel te besteden, geven belachelijke bedragen uit voor huizen en kopen nieuwe auto's en gaan vaker uiteten.. Bij meer geld voor luxe komt ook meestal meer vlees kijken helaas. Ik denk dat dat de grootste oorzaak is.

Denk ik ook. En er is ook nog wel een grote groep mensen die er gewoon totaal niet mee bezig zijn en de BBQ elke keer vol hebben met euroknallers.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:27

Jessix schreef:
Hebben jullie ook al gehoord dat vleesconsumptie is toegenomen in Nederland? -O-

Ja er werden op zich wel een aantal logische redenen genoemd
1) De economie trekt weer aan en de horeca uitgaven zijn gestegen -> nog steeds domineert vlees de gemiddelde restaurantkaart -> mensen eten meer vlees. Ook toeristen geven meer uit dus het kan ook zijn dat die toename (deels) toe te schrijven is aan toeristen.
2) Het was erg warm weer vorig jaar -> vaker BBQ -> bij uitstek nog wel een gelegenheid waar mensen vlees eten.

Positieve noot: supermarkten verkopen wel degelijk minder vlees!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 14:45

Volgens het nieuws zou het inderdaad heel goed kunnen komen doordat mensen buitenshuis meer vlees eten :j Volgens mij was de verkoop in de supermarkt inderdaad gedaald.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:18

Daarnaast beseffen veel mensen denk ook niet dat ze ontbijten, lunchen en avondeten met vlees...

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:27

Ik denk ook dat er een toename is van "luxe" vlees. Dus bij een slager of koop een koe etc. Idd door toename economie

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 18:40

Hoe het ook zit.. ik vind het wel teleurstellend. :(

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:20

Jessix schreef:

Gaat het hier over de kilo's of over wat we uitgeven aan vlees?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 22:22

Helaas de kilo's.....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 22:23

Hier nog mensen die mee willen doen aan de vegan challange in Oktober?

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 00:38

MarlindeRooz schreef:
Hier nog mensen die mee willen doen aan de vegan challange in Oktober?

Ooh ken ik niet. Tell me more :o

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:42