De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:14

Wat doen jullie met groentes en fruit waar je er veel te veel van hebt in één keer?

Ik geef veel weg, weet niet zo goed wat ik ermee moet. Hebben al twee keer veel tomatensoep gemaakt. Veel bonen geblancheerd en ingevroren. En de komkommers en paprika geven we bijna allemaal maar weg.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:48

Inderdaad invriezen, of inmaken/wecken.. En ooit wil ik ook nog een voedseldroger.
Komkommer kun je als augurk inmaken :9

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:04

Nou ben saus aan het maken van de tomaten maar vind de ui nogal overheersend.
Hoeveel ui op hoeveel tomaten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:00

Ik doe meestal een kleine ui per kilo ongeveer, en een teentje knoflook.
Verder doe ik er niets bij zodat ik er later nog saus of soep van kan maken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:20

Ik maak er gewoon passata van, de smaakjes etc komen wel als ik het gebruik.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 18:02

zo doe ik het ook met de tomaten. hebben nu al 80 potjes tomatensaus! ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 18:13

Ben het 1e jaar omgekomen in de tomaten.
Moet zeggen heb er nu nog geen 1 rood en ook nog geen paprika groter dan 2 mm.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:51

Zo nenac, hoe doe je dat dan := Hier heb ik nog maar weinig rode tomaten kunnen plukken..
En inderdaad, ook de paprika's zijn erg klein. Misschien door de droogte..?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:50

Ik heb 30 planten en waar ik vorig jaar halverwege juli alles al dood had aan de pfytoftra, blijft het dit jaar maar door gaan. Ze staan heerlijk beschut maar altijd in de volle zon en rijpen als de gekke, kan er iedere dag meerdere kilo's afhalen. het begint nu echt op dwangmatig inmaken te lijken haha.
Zelfde met de paprika's, heb planten die hebben er een stuk of 10-15 aanhangen en vallen dan om, omdat ze te zwaar zijn. :( Dus ook daar al meerdere kilo's van in de diepvries. Misschien is het ook omdat ik dit jaar 2 hommelnesten en 1 wespennest in de tuin heb, dat alles beter bevrucht wordt dan afgelopen jaar, geen idee. Vind het eigenlijk stiekem wel leuk. :)

Mijn komkommers daarentegen en de courgette willen dit jaar niet zo hun best doen en ook alle snijbiet wordt iedere keer door de vogels opgegeten. Beetje jammer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:43

We zouden allemaal wat dichterbij moeten wonen, dan konden we ruilen :))
Ik kom om in de komkommers en bietjes, maar tomaten kan ik haast niet genoeg van hebben!

Ik heb gisteren de eerste mais uit eigen tuin gegeten. Die was ook erg lekker.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:47

Ik wil me ook graag melden in dit topic :D

Mijn vriend en ik hebben nu ook voor het tweede jaar een kleine moestuin.
We hebben ui, knoflook, pompoen, paprika, peper, courgette, aardappels, wortels, verschillende kruiden, selderij, aardbeien, frambozen, bramen en andere vruchtjes. En volgensmij vergeet ik nog een deel :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:47

Leuk laurah! Heb je al veel kunnen oogsten? Dat is natuurlijk het leukste deel!

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:49

We hebben eerder al heel veel aardbeien geoogst en hier lekker jam van gemaakt. De courgettes gaan ook erg hard en de pepers kunnen we ondertussen ook oogsten :D

De aardappels en wortels leken boven de grond al aardig wat, maar die zijn onder de grond nog minuscuul. Wanneer is daar de goede oogsttijd voor? :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:09

Aardappels kun je gewoon oogsten zodra het loof is verdord. Die van mij zijn er al bijna allemaal uit.
En wortels, zodra je ze nodig hebt of uiterlijk voor de vorst. Ik heb er een hoop samen met mijn erwtjes ingemaakt. Dan is het niet erg dat ze nog wat kleiner zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:42

Vorig jaar kreeg ik van mijn zusje wat aparte zaden. Ze had zelf geprobeerd om er iets uit te krijgen maar dat wilde niet lukken. Dit jaar ben ik er mee aan de slag gegaan, en het resultaat:
Afbeelding
De eerste squash, aubergine en tijgertomaat. Uiteraard mag ze die zelf in de pan hakken. Benieuwd of het net zo apart smaakt als dat het er uit ziet :D

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:07

Die squash is schattig! Net zo'n pacman spookje!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 16:40

Dat is toch een groene zebra? Die tomaat? Heb ik ook 4 planten van, is heel leuk, dat kleurtje.

En die aubergine is ook gaaf!!!! :):)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 16:41

Groene zebra ja, volgens mij was dat idd de naam! Ze heeft het me gezegd maar ik was de naam alweer kwijt :o

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:06

Hijs lekker hè?! :p

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:57

Afbeelding
De druivenstruik is ook weer kaal *\o/* er was al best veel tussenuit gegeten door mieren en wespen dus dan alles er maar vanaf.

Tomaten kunnen we hier ook niet meer tegenaan eten, net als de courgettes.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 20:25

NenaC schreef:
Ik heb 30 planten en waar ik vorig jaar halverwege juli alles al dood had aan de pfytoftra, blijft het dit jaar maar door gaan. Ze staan heerlijk beschut maar altijd in de volle zon en rijpen als de gekke, kan er iedere dag meerdere kilo's afhalen. het begint nu echt op dwangmatig inmaken te lijken haha.
Zelfde met de paprika's, heb planten die hebben er een stuk of 10-15 aanhangen en vallen dan om, omdat ze te zwaar zijn. :( Dus ook daar al meerdere kilo's van in de diepvries. Misschien is het ook omdat ik dit jaar 2 hommelnesten en 1 wespennest in de tuin heb, dat alles beter bevrucht wordt dan afgelopen jaar, geen idee. Vind het eigenlijk stiekem wel leuk. :)

Mijn komkommers daarentegen en de courgette willen dit jaar niet zo hun best doen en ook alle snijbiet wordt iedere keer door de vogels opgegeten. Beetje jammer.

Hoe maak jij ze in? En hoe vries je je paprika's in?

Wat gaaf al die druiven! Ik had twee trosjes kunnen oogsten als de wespen ze niet al hadden opgegeten :P

Ik heb de rode zebra ipv de groene. :P Maar hij rijpt maar niet! Onderkant blijft groenig.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 18:48

Veel druifjes!

Hier vandaag de tomaatjes ff verder opgebonden, ze zyn zo hard gegroeid! Heb romaatjes, cherry's en een of ander groot vleestomatenras :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:17

oke, het tattoo topic wist het niet dus nu maar in het (goede) tuintopic lol

k heb mijn stok- of stamboon opgebonden maar nu verdorren ze.. wat nu? :( Er zit aan 1 een vaag rond knolletje, maar die gaat ook nu verdorren.. wat doe ik fout?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:47

ik maak mijn tomaten in als gewone tomatensaus, dan kan ik later altijd nog beslissen of het pastasaus of tomatensoep wordt. Vorig jaar had ik wel volledige sauzen gemaakt met paprika, ui, kruiden en pepers erin, maar vervolgens ben ik meerdere keren vergeten dat ik al gekruid had en toen was het zacht gezegd, heet!!!!! :P Dus nu gewone tomatensaus.

En een ander deel van de tomaten heb ik met kruiden en balsamico in de oven op de plaat gelegd, een uur erin op 200 graden, zodat ze niet te nat blijven en dan ingemaakt, dat is ook echt heerlijk voor bij de pasta! :9 :9

De paprika's maak ik schoon, en snijd ik in blokjes, dan laten drogen (dat het water eraf is) en dan in een zak in de diepvries. Kun je als je kookt iedere keer een beetje eruit schudden en de zak weer terug in de diepvries doen. Werkt perfect.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:09

Ik heb geen idee waarom ze verdorren pimaude.. Aan droogheid zal het wel niet liggen met deze natte zomer. Teveel water zou ook nog kunnen, maar ik op mijn kleigrond heb daar geen last van dus zullen anderen dan ook wel niet hebben. Kijk eens op bonen ziektes, misschien staat er iets tussen wat je herkent?

Goed plan van de paprika's in zak. Ga ik doen!

Als jullie het over 'inmaken' hebben, hebben jullie het dan over wecken? Ik las overigens dat tomatensaus/soep/etc. niet geweckt hoeft te worden, als je het maar vacuum in gesteriliseerde potten doet. Maar geweckt gaat het vast langer mee.