de eetbare tuin vervolg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 10:56

Malenka schreef:
Daar heb ik er dan ook al een heel aantal van staan. :)

Na jouw opmerking over de kruisbessen (waar ik er zat van heb) dacht ik er wel aan dat wat meer josta bessen wel leuk kan zijn.

En gisteravond bedacht ik dat een extra gevlochten takkenril ook wel zou kunnen. Daar kan dan een groenblijvende klimmer op bijvoorbeeld. En toevallig las ik vanmorgen op facebook dezelfde suggestie. Anders dan ik in gedachten had. Maar wel een optie die aan mijn wensen voldoet. Het enige nadeel is dat de houten palen door al het vocht (en vooral het wisselen tussen nat en droog) vrij vlot vergaan. Maar goed, kastanje staat denk ik nog steeds wel 10 jaar met een beetje mazzel.

Je kunt ook klimmers in levende bomen laten groeien

Symke

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 10:58

Goed nieuws!
De appels waarvan ik dacht dat ze melig waren( omdat ik er bij plukken zo een deukje in kneep) blijken echt super lekker!
Ze zijn perfect rijp, is gewoon een hele zachte appelsoort. Smaak fris zoetzuur

Ga even proberen t goed op fotos te krijgen misschien weet iemand wat t is. Heb de boompjes ruim tien jaar geleden besteld bij een biologische kweker maar zijn mee verhuisd en label weg en geen idee meer.

Boompjes nog steeds maar max 2 m hoog trouwens

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 15:38

Dat is altijd mooi meegenomen. Het is sowieso altijd super moeilijk om te weten wanneer je de appels moet plukken en eten. Soms maakt dat een wereld van verschil. Sommige zien er 2 maanden voordat ze klaar zijn al uit als perfect om te eten. Andere zien er nooit uit als klaar om te eten maar zijn al overrijp

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 17:39

Ik wacht als het lukt tot er eentje op de grond ligt en ze makkelijk los laten, tenzij ik zie dat de hoornaars er al los op gaan, dan pluk ik eerder, anders hou ik niks over.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 18:26

Ja maar dat trucje werkt niet met bewaarappels, want dan zijn ze al te rijp

Heeft iemand hier in het topic ervaring met kaki's trouwens?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 18:34

Helaas niet. Mijn Jiro heeft het niet overleefd. Ter vervanging heb ik een Nikita's Gift gekregen. Die groeit gestaag maar ik verwacht de komende jaren nog geen vruchten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 19:08

Nikita's gift wil ik idd ook aanschaffen
Maar ook nog wat andere

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:12

Heb uiteindelijk een mutant van Nikita's gift meegenomen die nog wat eerder afrijpt. Daarnaast nog 3 soorten. Was geweldig, heb 3 van de 4 soorten kunnen proeven vanaf de boom, zo lekker. Daarna bij de tweede kweker behoorlijk ingeslagen aan kleinfruit, oa kiwi's en kiwibessen, druiven, akebia, papiermoerbei (proberen maar), en ik ga toch ook weer blauwe bessen proberen. Deze keer een ruimer stuk afgraven, misschien zelfs wel met worteldoek tussen mijn eigen grond en de turf die ik erop ga gooien. Hopelijk werkt dat beter. Nu moet ik alles gaan aanplanten. Naast onkruid en gras weghalen is dat wel mijn minst favoriete bezigheid, maar hopelijk ben ik met een paar jaar van beide klussen zo goed als af. Het idee is om steeds alles weg te trekken wat ik niet wil, en dan bosaardbeitjes terug te zetten. De aanhouder wint, dat heb ik al gezien op plekken waar ik hier 5 jaar geleden mee ben begonnen.
Ik was gister samen met iemand die veel fotos heeft gemaakt. Ze zijn zo mooi dat het eigenlijk zonde is om niet te delen met al die geweldige herfstkleuren

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:08

Mooi zeg.

Als je er aan kunt komen, ik heb in mijn moestuin hele goede ervaringen met blad van de Amerikaanse eik om gras te onderdrukken. Nu heb ik een bijna oneindige voorraad daarvan :+ maar ik heb vorige herfst goed gemaaid en er een dikke laag opgelegd en dat heeft echt enorm goed geholpen. Heb maar een paar pollen die echt bleven groeien.

Ik ga het dit jaar ook proberen onder wat bomen/struiken in het voedselbos.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:22

Zeker prachtige kleuren. Daar wil je een boomgaard van vol!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:56

Prairy schreef:
Mooi zeg.

Als je er aan kunt komen, ik heb in mijn moestuin hele goede ervaringen met blad van de Amerikaanse eik om gras te onderdrukken. Nu heb ik een bijna oneindige voorraad daarvan :+ maar ik heb vorige herfst goed gemaaid en er een dikke laag opgelegd en dat heeft echt enorm goed geholpen. Heb maar een paar pollen die echt bleven groeien.

Ik ga het dit jaar ook proberen onder wat bomen/struiken in het voedselbos.

Ik vrees dat ik er niet aan toekom om het überhaupt bij te houden. Eik zou ik zo niet weten, ik heb hier vooral els

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:51

Ik ook niet hoor, het is gewoon niet te doen met veel bomen en gras. Ik ben vaak al blij als ik een beetje fatsoenlijk kan oogsten.

Zijn er bladkorven in de buurt te vinden? Misschien kun je kijken of je die leeg mag halen.

Die Amerikaanse eik is vooral fijn omdat het echt onwijs lang duurt voor het verteerd, maar als je ander blad dik genoeg legt (en dan echt gewoon 15-20 cm en goed aanstampen) werkt het misschien ook. Kwestie van proberen bij een paar bomen.

Els is natuurlijk wel ook heel erg mooi blad om te gebruiken qua voeding...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:06

Prairy schreef:
Ik ook niet hoor, het is gewoon niet te doen met veel bomen en gras. Ik ben vaak al blij als ik een beetje fatsoenlijk kan oogsten.

Zijn er bladkorven in de buurt te vinden? Misschien kun je kijken of je die leeg mag halen.

Die Amerikaanse eik is vooral fijn omdat het echt onwijs lang duurt voor het verteerd, maar als je ander blad dik genoeg legt (en dan echt gewoon 15-20 cm en goed aanstampen) werkt het misschien ook. Kwestie van proberen bij een paar bomen.

Els is natuurlijk wel ook heel erg mooi blad om te gebruiken qua voeding...

Ja alleen om nou even een hele boomgaard met 20 cm blad te bedekken... Dat is niet te doen. Ik probeer het gras en onkruid nu steeds zoveel mogelijk met wortel en al weg te trekken en bosaardbeien terug te planten. Ik heb wel gezien dat als je dit doet, de bosaardbeien het winnen. Duurt alleen wel een paar jaar van volhouden.
en ondertussen groeien de bramen en het riet wat ik allebei ook probeer te killen, rustig door, zodat die weer energie hebben om terug te vechten en lekker te blijven

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:08

Nee niet een hele boomgaard, maar proberen met een paar bomen en dan alleen tot je druplijn?

Bramen 8)7

Wij gaan vrijdag weer onderhoud doen in het voedselbos zie ik in de agenda staan :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:01

Als het gaat om blad wat niet verteerd zou blad van een notenboom ook moeten werken.
Hier kun je gratis heel veel blad van de amerikaanse eik en notenbomen op halen. :))

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:34

Neonlight schreef:
Als het gaat om blad wat niet verteerd zou blad van een notenboom ook moeten werken.
Hier kun je gratis heel veel blad van de amerikaanse eik en notenbomen op halen. :))

Notenboom is niet slim. Je bomen haten dat. Walnoten concurreren op die manier bijna alles weg

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:35

Prairy schreef:
Nee niet een hele boomgaard, maar proberen met een paar bomen en dan alleen tot je druplijn?

Bramen 8)7

Wij gaan vrijdag weer onderhoud doen in het voedselbos zie ik in de agenda staan :+

Ik vind bramen heerlijk, maar omdat ik nu nog in een opstartfase ipv een bijhoudfase zit, kom ik er te weinig aan toe om ze onder controle te houden