De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:24

Wat leuk, die vijg!

Jee wat een regen he! Goed voor de planten, maar ook voor het onkruid :=
Mijn oogst vandaag:
Afbeelding

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:22

Gisteren m'n eerste tomaat "vermoord" en hij smaakte erg lekker! :9 De rest hangt nog groen te zijn, dus moet ik nog even geduld voor hebben. :O

Nivada

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:20

Iemand een goed pasta recept voor al die lekkere vleestomaten??
(Zonder bouillon)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:30

Ik maak mijn pastasaus altijd met ui, knoflook, tomaten, oregano, peper en zout.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:28

Uitje fruiten, samen met knoflook en een klein blikje tomatenpuree. Dan een liter water erbij en goed roeren, vervolgens de tomaten erbij (ik doe meestal zo'n 7 grote), takje tijm en eventueel een snufje zout en peper.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:42

Een liter water erbij, krijg je dan niet eerder soep ipv saus? Zoveel water doe ik zelfs niet bij mijn soep :P

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 00:33

Tomaten in kwarten, ui, knoflook, verse kruiden naar smaak aan de kook brengen en even laten pruttelen. Dan pureren en het water eraf blijven scheppen tot je een dikke saus overhoudt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:05

Zucht jullie blijven maar oogsten.
Wat denken jullie hiervan?
Witte druiven zouden het moeten zijn? Maar nu worden ze rood achtig, blauwe zijn het zeker niet, maar wat is het dan wel?
Oh en dit is het enigste trosje dat eraan hangt!
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:24

Dat ziet er niet uit als witte druiven.

Sjolvir lust jij komkommer word hier dus niet gegeten krijgen er last van. En anders gaan ze naar paard die ze heerlijk vind.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:41

8nnemiek schreef:
Een liter water erbij, krijg je dan niet eerder soep ipv saus? Zoveel water doe ik zelfs niet bij mijn soep :P

Oeps, ik haal twee recepten door elkaar: 750 ml water. En dan heb je inderdaad voor 4 personen 2 koppen soep per persoon. Las ik eroverheen dat het om saus ging? :o

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:43

Ik doe vast iets niet goed, want mijn tomatenplant heeft na die ene van onlangs nu nog maar 2 rode (nog kleinere) tomaatjes. De rest is nog zo groen als gras en niet veel groter dan een knikker. Die van jullie jongen maar aan lijkt het, ha ha ha!
:D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:47

Hier ook een druivenstruik die niet helemaal klopte met de beschrijving.. Een mooi trosje druiven erop, maar ze waren toch echt niet pitloos :=

De tomaten doen het goed hier. Heb je de diefjes ook altijd eruit gehaald, shenavallie?

Vandaag heb ik een courgette geoogst van 3 kilo. Meteen 3 liter soep van gemaakt :D

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:57

Mij tomaten doen het op zich goed, ik heb alleen last van neus rot :( dus nu is het een beetje redden wat er te redden valt..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:00

Wat jammer zeg? Heb je wel genoeg kalk/kali gegeven? Geen idee of het zo laat op het jaar nog zin heeft om er nog wat bij te gooien..?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:23

8nnemiek schreef:
Hier ook een druivenstruik die niet helemaal klopte met de beschrijving.. Een mooi trosje druiven erop, maar ze waren toch echt niet pitloos :=

De tomaten doen het goed hier. Heb je de diefjes ook altijd eruit gehaald, shenavallie?

Vandaag heb ik een courgette geoogst van 3 kilo. Meteen 3 liter soep van gemaakt :D

Ja, die heb ik eruit gehaald. Sterker nog: ik heb zelfs (misschien teveel) hele takken met bladeren weggehaald. Alleen diegene waar geen bloemen aan groeiden. Degene met bloemen heb ik laten zitten, maar daarvan is het gros verdord (ondanks het vele water geven). Alle begin is moeilijk, denk ik dan maar! :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:24

8nnemiek schreef:
Wat jammer zeg? Heb je wel genoeg kalk/kali gegeven? Geen idee of het zo laat op het jaar nog zin heeft om er nog wat bij te gooien..?

Zou het ook kunnen dat mijn tomaatjes daarom niet zo actief groeien? Ik heb ze alleen maar water gegeven. :o

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:22

Wij hebben ook alleen maar water gegeven en hier doen ze het super, maar de grond was hier al goed (op bergen gras na) dus daar hebben we nog niet veel mee hoeven doen.

Onze druivenstruiken die er al jaren staan die hebben het dit jaar wel goed gedaan, maar de vogels houden ook van druiven dus de helft is eruit gegeten.
Volgend jaar maar inpakken met gaas.

Verder begint alles een beetje af te bouwen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:25

Vanavond ga ik even kijken of er nog wat te oogsten valt, a.s. zaterdag gaan we (beste vriendin en ik) er samen even goed door. De kolen (doorgeschoten), courgettes (meeldauw), de laatste aardappelen, etc. kunnen eruit. De bonenstaken uit de grond, rekjes weg, weer een beetje fatsoeneren. Ik heb heel lang getwijfeld of ik volgend jaar nog wel door wilde gaan... Besloten om wel door te gaan, maar om het anders aan te pakken (elk jaar leer je weer nieuwe dingen :+ ). Ik ga aan het einde van het seizoen toch gif spuiten, dan afdekken met zwart folie, van het voorjaar compost + zand erover, laten frezen en dan worteldoek erover. En dán nog maar eens kijken of ik het leuk vind :D Ik vind uiteindelijk de opbrengst erg magertjes en heb echt het gevoel gehad dat ik enkel aan het vechten was (slakken en kweekgras). Het is vooral veel werk geweest en relatief weinig plezier.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:29

Vanmiddag even de bonen geoogst :D

Afbeelding

En er komt nog meer aan.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:29

Afbeelding

Ik heb hier met veel plezier mee gelezen in dit topic. Veel uit geleerd. Echter merk ik dat ik de laatste weken gewoon amper tijd heb voor bokt en de moestuin.
Ik deed samen met mijn opa een moestuin van ruim 200m2. Mijn opa is 5 weken geleden zo eigenwijs geweest om te gaan fietsen op 89 jarige leeftijd. Inmiddels een nieuwe heup verder en morgen komt hij eindelijk thuis. De moestuin blijft nu nog even zo, met veel onkruid wegens weinig tijd (heb nog een opa meer de momenteel niet thuis woont wegens ziekte) dus alles op een hoop is het te veel. Krijg veel steun van ooms. Maar in overleg met mijn ooms en tantes en ouders en oma is er besloten dat er volgend jaar geen moestuin meer is. Opa kan dit niet, en die gaat toch te veel doen. Wij vinden het belangrijker dat hij gaat kaarten met vrienden dan gaat 'heuven' zoals wij zeggen. Ik zit op mijn piek van school en ik weet niet of ik het volgend jaar (nog) leuk vind. Ik blijf er liefde voor houden, maar het is nu te veel.

Toen opa van de winter in het ziekenhuis lag met een zware longonsteking (ja echt waar, onkruid vergaat niet) gaf ik hem een zakje pompoen/kalebas zaad. Met de woorden. Volgend jaar gaan wij deze samen oogsten. Hij geloofde dit niet, maar hoopte dit wel. Morgen komt hij thuis en heb ik 'onze' belofte geoogst en klaar gelegd. Wie weet volgend jaar een veldje met alleen pompoenen, of een moestuin op vierkante meter of in bakken. Maar zo groot als nu willen wij niet. Zowel ik niet, als mijn opa niet. Al zal die daar nog wel moeite mee gaan hebben. En wij willen volgend jaar liever feest als ze 60 jaar getrouwd zijn dan lekkere eigen oogst :D

Heel erg bedankt voor alle informatie hier. Succes voor iedereen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:35

Oh, die pompoenen, leuk voor opa!!!

En wat een bonen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:18

Zo wat een mooie oogsten weer!

Goh Jolanda, wat een pech heeft je opa. Maar inderdaad, 200m2, ik hou mijn 70m2 al niet bij :=
Misschien inderdaad wat simpele dingetjes.. Pompoen, courgette.. dat groeit toch wel. Met wat worteldoek er omheen, dan heb je ook geen last meer van onkruid.

Quellian, ik hoop dat je er volgend jaar meer plezier aan hebt! Zonde dat er zo veel slakken zitten.
Ik heb zelf vooral last gehad van emelten, dus ik ben van plan om in het najaar eens een frees te huren en het hele stuk te frezen, en hopelijk overleven de meeste larven dat niet :=

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:54

Mag ik mee kletsen :D
heb dit jaar voor het eerst myn eigen groente tuintje bij mijn paardjes, vorig jaar alleen pompoenen gehad :)

Dit jaar diverse soorten munt gekregen van een vriend: ananasmunt, aarbeienmunt, sinasappelmunt, chocalde munt en marokaanse munt.

Colaplant en een of ander kruid wat naar olijfjes smaken :p

Ik heb al een stuk of 8 reuze courgettes geoost, veel snijbonen en peultjes en mijn cherry, roma en vleestomaten beginnen nu rood te kleuren. Aardbeitjes en tuinbonen zyn al langer geleden opgegaan :D

By de andere weide groeien mijn banaanpompoenen en sierkalebasjes

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:17

Dat klinkt super, aniekepiek!
Een colaplant, wat grappig :D heb ik wel eens van gehoord maar nooit echt gezien. Wat kun je er mee?

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:08

Als wat plukt en je doet het in een kan water zit er een cola smaakje aan :)