De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:09

Wat jammer van je courgette! Maar gelukkig groeien die als kool :D

Ik heb hetzelfde met mijn watermeloen.. Zat er net één meloentje aan, formaat knikker, blijkt ie helemaal leeggevreten te zijn -O- En die meloen groeit zooo langzaam, en heeft haast geen bloemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:12

Pff slakken >< , bij ouders zijn de sperziebonen minder aangevreten en flinke oogst. De tomaten beginnen rood te worden, zonnebloemen zijn voor de hamster die komen ook eindelijk

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:57

Frustrerend hè Annemiek -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 13:49

Best wel ja :=
Ach, we hebben nog een aantal maanden, vorig jaar was het in november nog haast zomer he :=

Mijn tomaten beginnen nu langzaamaan goed te kleuren.
Sperziebonen doen het ook goed. En het eerste jaar dat mijn maïs hoog wordt!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:17

Bietenburgers, hmm, heb geen bietjes maar klinkt grappig!
Bietjes in de couscous salade en de ehh, hoe heten die zaadjes salade is ook heel lekker.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:58

Restant snack komkommer is goed gekeurd door fjorden monster en vandaag een grote normale komkommer geoogst. Selderij is ook heerlijk volgens paard. :')

De peren die nog hangen worden ook heel erg groot en zouden pas september/oktober geoogst moeten worden. De tent van net werkt goed tegen de kraaien. :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 22:35

Sjolvir schreef:
Bietenburgers, hmm, heb geen bietjes maar klinkt grappig!
Bietjes in de couscous salade en de ehh, hoe heten die zaadjes salade is ook heel lekker.

Quinoa? Bietjes met couscous is ook n goede combi idd!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:23

8nnemiek schreef:
Best wel ja :=
Ach, we hebben nog een aantal maanden, vorig jaar was het in november nog haast zomer he :=

Mijn tomaten beginnen nu langzaamaan goed te kleuren.
Sperziebonen doen het ook goed. En het eerste jaar dat mijn maïs hoog wordt!

Vandaag zag ik dat de eerste tomaat een rode vlaag krijgt, leuk!!!! *\o/* En er komen nog steeds kleintjes bij. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:33

Hier heb ik al tomatensoep gemaakt met een flinke kilo tomaten, en er hangen er nog een hoop. En inderdaad ook nog een aantal bloemetjes. Wel heb ik inmiddels te toppen eruit gehaald. De planten zijn nu zo'n twee meter, dus nu mogen ze verder alle energie in de tomaten gaan stoppen :)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:47

Woehoe hier ook al rode vlees tomaten! *\o/*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:50

Hier gaat het ook goed met de tomaten :)

Mijn oogst van vandaag:
Afbeelding

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:21

Gaat goed hier, leuk om te lezen!

Bij mij gaat het aardig in de tuin, maar de slakken hebben eerder in het jaar echt veel kapot gemaakt.
Afgelopen weekend 6kg rode tomaten geplukt, saus van gemaakt en geweckt, staan nu 7 potten saus in de kast. Ik kom óm in de courgettes, heb een deel ingemaakt in zoet-zuur, maar ik denk dat ik meeldauw heb op mijn planten... iemand tips?
3 weken geleden heb ik de aardappelen uit de grond gehaald, ze hadden nog wel langer kunnen blijven zitten, maar we gingen op vakantie, denk dat het zo'n 10kg was (vooral kleintjes). De pompoenen groeien goed, maar zijn nog niet heel groot (ongeveer 15cm doorsnede), wel heel veel. Aardbeien loopt een beetje af en meer heb ik niet... De paksoi, sla, andijvie, wortelen, sperziebonen, kapucijners en peultjes waren eerder in het seizoen om zeep geholpen door de slakken, heb 3 bonenplantjes overgehouden. Aan de meloenen groeit nog niets, heb 2 kleine paprika's en 1 pepertje gehad. Meer dan de helft van mijn tuin heeft leeg gestaan dit jaar, ben alleen maar bezig geweest met slakken en onkruid bestrijden. Oh en ik schijn 4 grote ratten in m'n tuin te hebben, achter m'n compostbak :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:39

Ah wat zonde zeg! Sja, tips tegen slakken heb ik niet.. Ik gooi er zo nu en dan een het maïsveld in, verder haast geen last van..
Maar tomaten en courgettes zijn ook al lekker toch? 6 kilo, zo, dat doe je goed! En dan die pompoenen nog, dat wordt een hoop soep eten komende winter :Y)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:41

Ik heb nog steeds een konijn in de tuin ??
Hoewel.. nu even niet want de hond loopt in de tuin, als nijntje zijn/haar leven lief heeft blijft ze bij de buren :=
Weekend weg heeft me een paar courgettes en twee peperplanten gekost

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:47

Hier verdenk ik ook een konijn/haas van het verdwijnen van mijn spitskolen :=
Heel vreemd.. Ik had een hoop spitskolen onder vitragegordijn staan, en ineens begonnen er gaten in te komen. Geen slakkensporen, geen andere insecten, en duiven of andere vogels komen er niet bij.. Dus waarschijnlijk zijn het konijnen of ratten. Gekke is dat de spitskolen naast de wortels staan, die staan niet afgedekt.. En ik maar denken dat konijnen van wortels hielden..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:43

Hier gaat het ook goed! Véél komkommers uit de drie planten die buiten staan. De planten in pot in en voor het kasje doen het niet..
Ook veel tomaten! Maar zal niet zo lang duren, want er zijn maar een paar planten die een goeie hoogte hebben gehaald. De rest klein en dus maar 1 of 2 trosjes. De paprika's zijn ook rijp aan het worden, al twee geoogst. :D

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:08

Is dat de ponderosa pink, annemiek? Heb hier ook de eerste vleestomaten die aan het kleuren zijn. Heb vanmorgen 16 potjes tomatensaus kunnen vullen, lekkerrrrr...
Verder groeit hier alle goed, alleen de kool wordt aangetast door de koolwitjes. Misschien was een vlinderstruik in de groentetuin toch niet zo'n goed idee ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 19:56

Ik heb drie bekende soorten vleestomaten, maar uiteraard ben ik van eentje de naam kwijt :+ de andere twee zijn de roma en de marmande.
Hier ook een hoop koolwitjes, maar nog geen rupsen gelukkig. Ik moet mijn laatste koolplanten eens snel met vitragegordijn afzetten..

Wat zijn jullie paprika's vroeg zeg! Hier zijn ze nog maar heel klein. De pepers gaan een stuk beter.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 19:58

Hier gaan de vleestomaten niet goed, krijg er allemaal gaten in.. Alsof ze te groot worden lijkt het (terwijl ze van gewoon formaat zijn).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:26

Soort van scheuren?
Dan zijn ze net even te snel gegroeid(te veel water in 1 keer)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:23

Dat heb ik ook bij een plant, ach ja. Al doende leert men ;) is eerste jaar dat ik vleestomaten heb.

Ik heb de eerste paprika's ook al in de diepvries zitten.
Mijn pepers vallen nog wat tegen, heb dit jaar wat verschillende soorten geprobeerd maar vooral de hetere soorten zijn nog geen succes.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:59

Het ziet er anders uit dan het scheuren door water dat ik ken. Maar zou best kunnen! Wel onwijs zonde..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:14

Maar van gescheurde tomaten kun je nog prima soep maken hoor ;) die scheuren zie je dan toch niet meer.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:26

Jazeker, maar dit zijn tomaten met gaten onderop, die er na een tijdje erg onsmakelijk uit zien (donker). Maar neusrot is het ook niet.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 16:42

Gisteren de eerste vijg. :D

Afbeelding