Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 08:43

Wipher, ik wil een foto! :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 09:21

Gaaf Wipher!

Dit jaar heb ik helaas geen grote rassen geplant.
Een paar jaar geleden had ik een heel groot ras.
Deze hebben we geschat op zo'n 70 kilo.
Afbeelding

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 09:51

:wow: die is flink 8nnemiek! Ben benieuwd hoe die van jou eruit ziet Wipher!

Goed nieuws, mijn zonnedroger werkt :D de appeltjes zijn half droog (hij moet nog naar een betere plek met de hele dag zon ipv halve dag schaduw), munt lag bovenin op de warmste plek en was met één dag droog. Daarin merk ik wel verschil, onderin gaat langzamer. Jammer dat ik 'm niet eerder af had met al dat warme weer deze zomer, maar dat is ook wel mijn eigen schuld want ik ging iets anders doen :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:25

Jeetje eet je dat ook op zo’n gevaarte? :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 11:33

Die zijn perfect voor in de soep! En de pompoenpitten zijn heerlijk groot. Die roosteren we, en kun je 's avonds op de bank lekker als pistache nootjes uit hun schil halen en oppeuzelen :9

Ik verdeel die grote pompoenen wel altijd tussen ons, mijn ouders en mijn tante, en evt mijn zusje. Hebben we allemaal een flinke pan vol soep :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:04

Oh pompoenpitten eetbaar krijgen is me nog nooit gelukt.
De beestjes eten die dus maar op (behalve wat we bewaren voor volgend jaar natuurlijk)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 13:18

Ik doe ze in een schaal afgedekt met aluminiumfolie in de oven op 200 graden. En dan wachten totdat ze beginnen te knallen :D Heel even door laten knallen, en dan eruit halen en laten afkoelen.
De pitten zijn dan gepoft, en de schilletjes zijn dan heel hard waardoor je ze makkelijk open kan bijten.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 11:52

Hier vandaag mijn bloeduitslag gehad en ik ben goed bezig! Ijzer en B12 helemaal goed. De rest ook uiteraard. Erg blij mee als grotendeels veggie eter (beetje flexi in de zin van af en toe vis/kip, maar dat is niet meer dan 1x per week) *D

Dus nu lekker verder genieten :) Eergisteren heerlijke veggie noedels gegeten bij Citron Vert in Brussel. Ideaal gelegen als je naar een concert gaat in Cirque Royale.

Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 12:27

Ziet er lekker uit! Hoe was Hozier?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:08

Heeeeeel goed!!! Dikke aanrader om eens live te gaan kijken. Hele publiek wordt meegesleurd, zijn zang is feilloos en echt gaaf ook hoe de muziek allemaal live gespeeld wordt. Voorprogramma David Keenan was ook heel goed.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 22:45

Ja hij kan wel echt zingen en ook erg goede teksten denk ik?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 14:26

Jackytje ziet er lekker uit :9

Hier weinig gereageerd de laatste tijd, maar wel heel veel gekookt en potten chutney cq tomaten saus gemaakt van verse tomaten.

Vanochtend weer 10 kg ongeveer weggewerkt en 22 grote potten saus van onze eigen vleestomaten gemaakt. Dit keer basilicum saus met knoflook, uien en peper.

Trots op onze keuken die we vorige week helemaal af hebben gemaakt. Het is nu zo lekker werken want ik heb mijn aanrechtblad helemaal vrij.

Afbeelding

Dus tomatensaus maken

Afbeelding

na pureren met de staaf mixer ging het al ergens op lijken

Afbeelding

en toen alles in de potten gedaan. Later heb ik er nog 10 bij gemaakt met de laatste lichting.

Afbeelding

Wij hebben ook pompoenen in de tuin en ik denk dat ik er toch iets van chutney van ga maken, want wij zijn geen soep eters. Ze zijn niet zo groot als die van Annemiek, maar dat hoeft ook niet.
Lekkere recepten zijn natuurlijk altijd welkom!

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 14:36

Oh heerlijk pien!

Kleine pompoenen (als ze lekker zoet zijn) zijn héérlijk om in de oven te laten garen en dan te vullen met een lekker pittige avocadosalsa met bonen en maïs. Dat is mijn favoriete kleine-pompoenen recept :9

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 14:45

O zo lekker die saus. Dat smaakt altijd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 14:47

Dat klopt Annemiek en Poes, het is echt zo lekker op de pizza of in een pasta gerecht, maar mijn saus is oranje en dus niet rood zoals in de winkel. Maar wij gooien er ook geen kleurstoffen bij.

Annemiek jouw gerecht in de pompoen klinkt heel lekker. Kan dat in die rode pompoenen die wij hebben→ zie foto?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 14:48

En je kunt er ook een soort rijstprutje in maken, met vanalles en nog wat. Bijvoorbeeld met kaas, ui, restjes kleingesneden groenten.. Het is het lekkerst als het een smeuïg prutje is :P

Wel moet je het rijstprutje voorkoken en de pompoen van tevoren even uitgehold voorbakken in de oven is ook een goed idee :) . En dan bak je het gevuld samen af in de oven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 14:57

pien_2010 schreef:
Annemiek jouw gerecht in de pompoen klinkt heel lekker. Kan dat in die rode pompoenen die wij hebben→ zie foto?

Ja, ik gebruik daar ook altijd die soort voor :j
Ik pak de volledige pompoen in aluminiumfolie in, dan prik ik er een paar gaatjes in met een satéprikker en dan gaat ie zo de oven in. Maar mag ook in twee helften. Afhankelijk van de grootte moet ie wel vrij lang. Meestal anderhalf uur, maar de grotere ook wel eens 2 uur.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 16:27

Hoeveel vulling van de pompoen haal je er dan uit? Alleen de pitten? En ik neem aan dat je dan ook nog iets van de pompoen zelf op eet of zie ik dat fout?
Ik ga het in ieder geval wel allemaal proberen. Want soep is gewoon niet ons eten (af en toe lekker tomaten soepje of courgette soepje)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 16:40

Ja gewoon die pittenbrij eruit :) De rest eet je op met de vulling.
Maar dit doe ik alleen met kleine pompoentjes met dikke laag vruchtvlees, anders wordt de gaartijd zo lang en ploffen ze in enzo..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 16:48

Onze pompoenen vind ik niet zo heel erg klein.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 17:08

Alleen de pitten eruit inderdaad (en die later poffen :9 ) en de rest eet je samen met de vulling.
Volleybal-maatjes zijn het meest ideaal, maar voetbal-maatjes gaan ook prima. Daar eten we dan soms twee dagen van, maar soms gaat die ook wel in een keer op.
Helaas kan ik zo gauw geen foto vinden. Maar ik wil er toch komende week nog eentje maken, dus hopelijk denk ik er dan aan :D

Edit, beetje dit idee, maar dan zijn die van mij een stuk groter en gevuld met salsa of een andere lekkere vulling:
https://smplskin.com/wp-content/uploads ... umkin1.jpg

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 17:20

Dat ziet er heel lekker uit. Na onze vakantie kom ik er zeker op terug. Lijkt me heel erg lekker.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 17:22

Er is ook een kookboekje 'smullen met pompoen' of zo. Alles met pompoen; hartig, zoet... echt van alles. Mogelijk kun je dat op het internet vinden voor ideeën? Alleen ben je natuurlijk net weer terug in Frankrijk, dat is waarschijnlijk onhandig. Ik zal eens kijken of ik er een paar kan fotograferen en kan delen hier.
Onze pompoenen zijn belabberd, wij hebben er dus dit jaar om precies te zijn 0 :(

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:39

Hoezo zet je die potten ondersteboven :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:56

Dan zuigt de deksel vacuüm en blijft het wat langer houdbaar. :+