De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:29

Hoe groot is je "moestuin" nu? Leuk hoor.

Ik ben (al jaren :D ) een stille meelezer. Nu heb ik een vraag waarvan ik het antwoord niet op google kan vinden, maar waar ik van baal :P Elk jaar probeer ik pompoenen te kweken. Ik krijg mooie plantjes, worden ook joekels van planten. Er komen bloemen aan en bij sommigen zelfs een pompoen. Maar groter dan een manderijn wordt de pompoen niet, hij blijft heel licht geel en dan gaat hij rotten/inkrimpen en is het einde pompoen -O- Weet iemand hoe dat komt? :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:32

Hoeveel mest je, en waarmee? Pompoenen hebben heel veel mest nodig, echt veel, en doen het ook goed als je later in het jaar wat bijmest. En verder veel water, elke dag de sproeier erop :)
Edit, en veel zon en warmte, daar houden ze ook van. In een schaduwplekje worden ze minder groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:37

Even gemeten hij is 2,10 bij 1,80 :) , maar hier staat vol de zon vaak op

Afbeelding

Andere deel komt de konijnenren , meest rechtse grind ligt de moestuin straks heb wat extra tegels eruit gevist :)

Geen werk is teveel , wat moet dat moet stomme zandgrond >< . Liefst had ik nog wat koeien of paardenmest ,maar ik wil de buren te vriend houden :P . Dan maar konijnenmest!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:39

8nnemiek schreef:
Hoeveel mest je, en waarmee? Pompoenen hebben heel veel mest nodig, echt veel, en doen het ook goed als je later in het jaar wat bijmest. En verder veel water, elke dag de sproeier erop :)
Edit, en veel zon en warmte, daar houden ze ook van. In een schaduwplekje worden ze minder groot.

:o Veel water en veel zon hebben ze, maar mest niet :o Ik ga het ze morgen meteen geven. Een plant is al 3 a 4 meter lang geworden *D Kan ik die ook "toppen/afknippen"?

Bedankt voor de mesttip!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:41

Je kan wel wat paardenmest bij een stal/wei opzij leggen op een hoopje en een winter laten liggen. Dat composteert voor een groot deel, en volgend voorjaar heb je dan een mooie mest die niet meer stinkt :)

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:44

Toppen kan zeker, maar dan moet je wel zeker weten dat er genoeg bloemen met vruchtbeginsels aan zitten zodat je niet straks met een plant zit waar geen vruchten aan zitten en die niet meer verder kan groeien :Y) Maar de meeste soorten maken dan vanaf de plant weer nieuwe scheuten volgens mij.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:13

Rebecca schreef:
Geen werk is teveel , wat moet dat moet stomme zandgrond >< . Liefst had ik nog wat koeien of paardenmest ,maar ik wil de buren te vriend houden :P . Dan maar konijnenmest!

Als je toch een stuk afgraaft kan je met opvullen eerst laag mest aanbrengen en daarover de grond. Ruik je niks meer van. ;)

Alleen wel rekening houden dat de laag grond nog wel gaat inzakken.

En ik gebruik ook gewoon paardenmest in een woonwijk hoor. :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:20

Rebecca, via marktplaats is vaak gratis grond te halen. Misschien kun je iets richting veen/leem/klei vinden, of een grond waar veel compost in is gegaan? Laag zand weg halen en de grond van mp erop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:23

Mijn ouders hebben trouwens nog een hoop grond liggen , ze hebben verbouwing en voor fundering is grond afgeschept. Even zien hoe rijk die grond is , buurman heeft wel een kruiwagen.

Ga marktplaats eerst even afsnuffelen , niet snuffelen even sneupen :+

Edit : Gevonden paardenpoep *\o/* , hopelijk willen ze het tegen vergoeding even brengen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:39

Bij ons in de gemeente en bij gemeentes in de buurt kun je twee keer per jaar gratis compost ophalen bij het milieupark. Misschien bij jullie in de buurt ook.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 13:02

Heeft iemand hier nog lekkere recepten met bietjes? Ik kom er echt in om dit jaar, en ze zijn heel gezond, maar vriendlief vindt ze niet heel lekker :roll: Dus ik zoek manieren om ze lekker te maken :D
Ik heb al bietjes-aardappel salade gemaakt. Die is goed te eten, al had ik de bietjes net niet lang genoeg laten koken..

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 13:08

Wij hebben ze gisteren gegeten met gekookte aardappelen, klein stukje vlees en in de jus op het laatst pas een uitje er door doen, zodat de ui pietsie rauw blijft. Bietjes koken en door de aardappelen met de jus stampen :9

Ik heb mijn courgette plant weg moeten gooien -O- deed niks meer door denk ik meeldauw oid.. De plant stond in een speciekuip. Kan ik nu beter alle aarde ook weggooien?

Ik blijkt toch nog 1 pompoen te hebben die groter is dan een tennisbal en wat donkerder. Dus heb de plant snel mest gegeven :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 15:57

Mijn vriend en ik houden ook niet van bietjes, maar ik heb ze een keer gemaakt in een couscoussalade met o.a. feta, ui en peterselie en dat vonden we allebei erg lekker. De andere ingrediënten wisten de bietjessmaak aardig te onderdrukken, ik denk dat jij ook zoiets zoekt 8nnemiek? :)) Toevallig net van mijn moeder bietjes uit eigen tuin gekregen, dus ik zal het recept weer eens opduiken. :Y)

Edit, gevonden: http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R8 ... peterselie

Overigens, als je bij mijn berichten op bietjes zoekt vind je zelfs nog een topic over recepten met bietjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 16:54

Taart met bietjes kon ook toch?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 20:42

Net wat mini preitjes in mijn bonenschotel gestopt! Heb ik toch wat uit eigen tuin!

Bietjes best lekker ook in pot te doen volgens mij..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:06

De couscous salade heb ik idd ook eens gemaakt. Erg lekker :)

Prei uit eigen tuin, heerlijk! Hoe groot is jullie prei? Die van mij hebben de dikte van een vinger, stelt nog niet zo veel voor := maar idd prima voor in een roerbakschotel of in de soep.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:11

Hier ook maar net pinkie dik, maar in de bonenschotel prima!!
En stond te janken bij het snijden, is flink pittige prei, was lekker overigens!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:16

Ja hahaha, hier ook al snotterend prei zitten snijden :') Wat een verschil met die uit de winkel.. Sowieso smaakt alles uit eigen tuin beter. Meer smaak, en hopelijk ook meer vitamines :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:51

Grof gesneden (gekookte) bietjes (dus niet raspen of hele kleine stukjes) met kruiden-philedelphia, echt heerlijk! :9

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:12

Heel veel pagina's terug heb ik al een keer *hallo* gezegd, maar verder ben ik vooral een stille.meelezer.
Ik zag de vraag over de bietjes voorbij komen en wilde even reageren. Een tijdje terug heb ik pizza met rode biet gemaakt. Erg lekker. Weet niet exact meer wat er op zat, maar in ieder geval fetA, mozzarella, pijnboom pitten, pesto.. Misschien kan je het vinden via Google..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 10:55

Ik ga het allemaal eens proberen. We hebben er toch meer dan genoeg :D
Die pizza klinkt lekker!

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:19

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:01

Ik heb em opgeslagen :D
Heeft er ook wel eens iemand borsjt geprobeerd? Het kan nooit zo vies zijn als dat het klinkt :')

Heeft het bij jullie ook zo lekker hard geregend de afgelopen paar nachten? Vooral de pompoenen zijn daar blij mee :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:13

8nnemiek schreef:
Ik heb em opgeslagen :D
Heeft er ook wel eens iemand borsjt geprobeerd? Het kan nooit zo vies zijn als dat het klinkt :')

Heeft het bij jullie ook zo lekker hard geregend de afgelopen paar nachten? Vooral de pompoenen zijn daar blij mee :D

Ik ga even Googlen wat het überhaupt is, ha ha ha! Dus nee, ik heb het nog nooit geprobeerd. :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:42

Wij maken regelmatig bietenburgers van de bietjes: http://www.yellowlemontreeblog.com/epic ... -en-mango/ Héérlijk!!

Mijn eerste fatsoenlijke bolcourgette is aangevreten door slakken -O- Máár gelukkig zitten er nog een heleboel aan te komen, en ook veel tomaten en hopelijk nog wat pompoenen..