De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 06:50

Tomatenplantwn uit zaden kweken gaat enorm goed inderdaad!
Ik doe dat meestal met snoepromaatjes. Even proeven welk soort het lekkerst is, en die gaat de grond in :D

Sjolvir, wat jammer dat er zo weinig groeit bij jou! Heb je geen idee waar het aan kan liggen?
Als de prei goed groeit dan zit er in ieder geval meer dan genoeg mest in de bodem!

Manou, als je te veel basilicum hebt; je kan er heerlijke pesto van maken!

Pmarena, het ras weet ik niet meer helaas, ik heb verschillende soorten, maar volgens mij komen ze wel van bolster. Er zaten een hoop rechte bij, en de rest heb ik gewoon klein gesneden in andere potjes.
Walnotenbomen worden echt enorm. Misschien in de wei zodat de paarden er later schaduw van hebben? Als je genoeg walnoten hebt kun je ze schillen en laten persen. Heel erg gezond, walnotenolie, maar in de winkel is het echt heel duur.

Jilleroo, dat klinkt niet verkeerd! Wat leuk dat je een voedseldroger hebt! Hier een kas van 2x3 helemaal vol tomaten, misschien wel 15 planten, maar ik vraag me af of het genoeg is om een winter mee door te komen. Ik ben er bang voor.. := Er lijkt nu wel een aantal kilo aan te hangen, maar als je dat kookt en pureert en het vocht eruit haalt dan blijft er niet zo gek veel saus meer over.
Courgettes heb ik nooit genoeg :P Vrijdag hebben we er soep van gemaakt, en die was echt héérlijk! Dus alles wat we niet op krijgen daar maak ik soep van en ga ik wecken. Zelfde geldt voor de pompoenen :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 08:45

Vroeg me af wanneer je snackkomkommers kan oogsten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:10

Daarom, omdat ze zo groot worden...wei huren we van de buurman. Hebben wel zelf een kleine 2000m2 dijkweide maar om daar nou die boom op te zetten.... je moet er toch rekening mee houden dat de paarden niet bij de walnoten kunnen die dan als het goed is ooit er vanaf zullen komen.

En gezien die strook maar een 10-15 meter breed is :P

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:24

Hier kunnen de paarden in de winter wel bij de notenbomen, maar dan doen ze er iig niets mee.
Afgelopen zomer konden ze er ook nog bij, toen hadden we zelfs de liksteen er aan gehangen maar keken ze ook niet naar de boom waar deze in hing.

(Om het dan nog maar niet over alle eiken en de grote acer te hebben)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 11:55

Wij zetten de notenbomen in de herfst gewoon af met een lintje, maar op zo'n smal stuk is dat lastig idd.

Snackkomkommers oogst ik zodra ze ongeveer zo groot zijn als die in de winkel.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:57

Mijn vader kweekt al een paar jaar zijn groenten in van die curver-bakken. Hij woont niet zo groot en heeft nauwelijks tuin, maar hij heeft een soort stellage gemaakt waarop die bakken staan. Wat hij teveel heeft, krijgen wij. Zelf heb ik wel eens wortels gekweekt, maar dan voor mijn toenmalige paard. Dit jaar is het voor het eerst dat ik weer eens zelf wat ben gaan proberen (tomaten). Veel is ook gewoon in de natuur te halen. Kreeg laatst nog een tip: de bloemen van de pispot vullen met roomkaas. De bloem zelf heeft weinig smaak, maar het ziet er wel heel leuk uit. ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:08

Hebben nog nooit snackkomkommer gehad uit de winkel. _O-

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:58

Je moet ze niet al te groot laten worden in ieder geval
Ik koop hier net buiten het dorp wekelijks tomaten em konkommers, maar als die kleintjes te groot worden dan krijgen ze een erg dikke schil en worden de zaadjes wat hardm
Prima op te lossen door te schillen en de zaadlijst er uit te schrapen. Maar om zo van de plant weg happen is het niet fijn

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:58

8nnemiek schreef:
Jilleroo, dat klinkt niet verkeerd! Wat leuk dat je een voedseldroger hebt! Hier een kas van 2x3 helemaal vol tomaten, misschien wel 15 planten, maar ik vraag me af of het genoeg is om een winter mee door te komen. Ik ben er bang voor.. := Er lijkt nu wel een aantal kilo aan te hangen, maar als je dat kookt en pureert en het vocht eruit haalt dan blijft er niet zo gek veel saus meer over.
Courgettes heb ik nooit genoeg :P Vrijdag hebben we er soep van gemaakt, en die was echt héérlijk! Dus alles wat we niet op krijgen daar maak ik soep van en ga ik wecken. Zelfde geldt voor de pompoenen :)

Ik droog geen saus hoor, enkel tomaten voor op olie.

En tsja, ik woon alleen, dus heb niet veel nodig haha

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 22:05

Nee saus droog ik ook niet, ik haal alleen het overtollige vocht eruit zodat de saus wat dikker is, gewoon met kaasdoek :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 22:42

Nou snackkomkommer eraf gehaald en smaak heerlijk dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:11

Wow! Mijn eerste oogst! :D Had al een poosje niet gekeken, en keek net ff in de regen in mijn bak en WOW dikke courgettes eraan! :D Suuuper leuk!! Ik ga sowieso kijken of ik volgend jaar een stuk van de tuin als echt zandvlakte kan maken om mijn 2e jaar beter in te gaan, haha. Meer ruimte en meer googlen naar het houden van bepaalde planten. :) Mag ik het recept voor courgettesoep van iemand die dat had gemaakt? De rest is ook bijna zo groot dus wou het graag eens proberen te maken!

Afbeelding

Afbeelding

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:14

Mijn recept ;) Even geknipt en geplakt van mijn FB.

2 courgettes
1 aardappel (achteraf was 2 misschien beter dan is het wat steviger)
1 ui
4 tenen knoflook (houden we van ;) )
Flinke scheut room
Peper, zout, paprikapoeder
700ml water
2 bouillon blokjes (groente)
Optioneel hamreepjes
Gehaktballetjes (ik heb de vegetarische variant gemaakt)

Courgette en aardappels in blokjes snijden, ui snipperen. Klont boter in de pan, bovenstaande in de pan mikken, knoflook erbij en 15 minuten laten smoren. Dan alles pureren met de staafmixer. Bouillon toevoegen en goed doorroeren. Hamreepjes/Gehaktballetjes, room er doorheen. Aan de kook brengen en ca 5 minuutjes zachtjes door laten koken. Op smaak brengen met peper en zout en evt wat paprika poeder er doorheen (vond ik zelf erg lekker). Oh ja en een beetje bieslook, ziet er zo gezellig uit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:16

Wauw klinkt niet heel moeilijk! :) Bedankt, ga het zeker eens proberen! Hoe ziet dat eruit? Lijkt me er wel erg vies uitzien namelijk haha

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:20

Mooie oogst!

Mijn courgettesoep maak ik zo:
Courgettes in blokjes snijden (ik had drie courgettes)
Een grote ui kleinsnijden
Een of twee teentjes knoflook kleinsnijden
Dat doe je samen in een pan en laat je even bakken
Zodra de courgette zacht is doe je hem pureren met de staafmixer
Dan doe je er een halve liter water bij, en bouillonblokjes/poeder erbij voor een liter soep.
Kruiden naar smaak erbij (ik doe er peper, basilicum en bieslook bij)
En dan nog een paar flinke lepels creme fraiche.
En dan nog even rustig laten koken.
Dan krijg je een heerlijk dikke, romige soep.
Volgende keer wil ik er nog wat aardappelblokjes bij doen om er een echte maaltijdsoep van te maken :)

Deze zag er echt heerlijk uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:21

Ah bijna hetzelfde recept! De aardappel kijk ik een beetje van op maar lijkt me wel lekkerder voor de vulling, ik hou wel van een stevige soep! :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 17:01

De aardappel bind het wat extra :)

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:18

pimaude schreef:
Wauw klinkt niet heel moeilijk! :) Bedankt, ga het zeker eens proberen! Hoe ziet dat eruit? Lijkt me er wel erg vies uitzien namelijk haha

Zeker niet moeilijk! Oh ja een extra courgette is wel aan te raden inderdaad! Al had ik twee vrij grote.

Zo:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:25

Ohhh ziet er gewoon netjes uit! Ben benieuwd, als ik vrij ben maar de keuken in duiken!

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:10

Voor nog meer smaak zou je er een lepeltje pesto in kunnen doen :-)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:05

Hier een grote ui met spekjes (150gr) en teentje knoflook fruiten.
Dit even in een schaaltje.
Courgette bakken (2 stuks)
Dit in 1,5 l groente bouillon met de staafmixer mixen. Hierna ui en spekjes erbij. Crème fraiche kan er ook nog bij net wat je lekker vind. Hier moeten de ook soepballen in anders is het geen soep volgens ons pap :p

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:38

Ik ga hier ook weet een vriezer voorraadje maken! Leuk dat iedereen er een eigen draai aan geeft!

De oogst van vandaag! Eindelijk eens wat te plukken <3

Afbeelding

De bonen ga ik vanavond wokken. De courgette ga ik weer soep van maken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:17

Ik ben net met het oogsten van de pruimen begonnen. Door de wind waren er al een hoop gevallen en er zijn er ook best wat aangegeten door wespen, maar de eerste 15 liter emmer heb ik al vol en ben net op de helft. Dit is dus maar naar de buren gegaan want daar hebben we vorig jaar veel van gehad en hun hebben dit haar bijna geen pruimen.

Straks dus verder als het wat koeler is want het is inmiddels weer 35 graden buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:22

Wat een oogsten :oo

Mijn eerste hand gelegd aan de potentiële moestuin :

Afbeelding

Bezorgd over het zand := , morgen de konijnen hokken schoonmaken en alles de grond in. Grond is arm , kwam geen worm tegen , bij ouders had ik al een hand vol gehad na deze rijen tegels

Misschien dat hij nog groter worden kan

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:29

Is het zandgrond? Als ik jou was zou ik een dikke 10 tot 20 cm afgraven en mooie grond met compost onderscheppen. Is even wat werk, maar daar krijg je wel een mooie oogst voor terug!