Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Foaly

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 11:25

Ah, ik zie het. Maar jemig zeg, zet die dingen gewoon op de normale kaart :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:41

Weet iemand hier toevallig een lekker, volledig vegan restaurant in Eindhoven of Nijmegen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 13:56

Dat zou ik niet weten helaas. Is er op happy cow niks te vinden?

Voor mensen die ook graag met edelgist werken: bij Holland & Barrett zijn de 200 gram zakken nu te koop met 50% korting. En gratis verzenden vanaf 20 euro..
Hier komt dus binnenkort een flinke doos edelgist binnen :9

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:24

Renee, ik heb wel vegan sushi gegeten vlakbij het station van Eindhoven :j Goeie maaltijd gehad, wel geen geheel vegan restaurant.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:28

8nnemiek schreef:
Voor mensen die ook graag met edelgist werken:
is dat hetzelfde als pure baking soda. Omdat ik dit hier zo vaak voorbij heb zien komen, heb ik een pakje gekocht toen we in NL waren. Ik dacht dan vraag ik later wel in het topic waar het nu ook alweer precies voor gebruikt wordt }> := , want dat zou ik echt niet weten.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:35

pien_2010 schreef:
8nnemiek schreef:
Voor mensen die ook graag met edelgist werken:
is dat hetzelfde als pure baking soda. Omdat ik dit hier zo vaak voorbij heb zien komen, heb ik een pakje gekocht toen we in NL waren. Ik dacht dan vraag ik later wel in het topic waar het nu ook alweer precies voor gebruikt wordt }> := , want dat zou ik echt niet weten.

Hahah nee dat zou ik zeker niet gebruiken als Baking soda. Het smaakt namelijk een beetje naar kaas en het wordt ook gebruikt in sauzen om het naar kaas te laten smaken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 15:07

Edelgist zijn inderdaad uitgewerkte gistvlokken, die door het fermenteren een vergelijkbare smaak hebben als kaas. Erg lekker door sauzen en om namaak-kaas van de maken. Of door een hartige pannenkoek :9 Of over de ovenschotel.

Baking soda (ook wel zuiveringszout) kan voor tig dingen worden gebruikt, van koken en bakken tot schoonmaken en als medicijn.
Gemengd met azijn of citroenzuur ontstaat er co2, wat bv handig is om iets mee te ontkalken en om de gootsteen te ontstoppen, maar ook om cakes te laten rijzen en bubbelwater te maken.

Ik heb vanmiddag trouwens eens roer'ei' gemaakt met silken tofu in plaats van gewone tofu. Dat is echt een aanrader! Veel zachter, lijkt veel meer op echt ei :9
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:11

Happy cow site ken ik niet, ik ga eens zoeken. Thanks!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:24

Ooohhh ik ga weer eens tofu scramble maken :~

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:17

Tati en De Plak hebben beide hele goede vegan opties en zijn echt toffe tenten in Nijmegen. Tati heeft volgens mij maar één vlees optie op de kaart, de Plak heeft drie/vier opties voor iedereen (vlees/vis/vega/vegan) en daghappen, plus altijd lekkere salades, groenten en rijst/aardappelen/frietjes.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:59

Goeie tips hier weer. Vind edelgist op pasta best lekker! Of in sauzen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:38

Inmiddels de Beckers veggie oven snacks geprobeerd en ik vond ze lekker! Ik luste ze allemaal :)

Daarnaast vanochtend pannenkoekjes gemaakt met een rijpe banaan, amandelmelk, speltmeel en kaneel. Ondanks ze een beetje mislukt waren (lees - ik die voor het eerst pannenkoeken maak en veeeel te veel deeg in de pan goot :+ ) smaakten ze wel heel lekker! :D Aanradertje dus voor een lekker, maar simpel ontbijtje die we zeker nog gaan gebruiken.

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:53

Renee1991 schreef:
Weet iemand hier toevallig een lekker, volledig vegan restaurant in Eindhoven of Nijmegen?

Crudo in Nijmegen is volledig vegan. Ben er zelf helaas niet kapot van. De Plak in Nijmegen is fantastisch. Bar Cali vond ik ook leuk.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:18

Als je een beetje van sociale initiatieven houdt is de klinker in Nijmegen ook leuk!

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:39

Oh ja, de klinker ook zeker. Crudo ga ik in mee, vind ik niet zo.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:51

Afbeelding

Spicy vegan pizza van domino's mmmm. :~

Steeds meer de vegan kant aan het opgaan in plaats van enkel veggie. Let bij veel zaken op dat er geen melk of dergelijke in zit. Laatst ook vegan mayo gekocht ook lekker en maak veel dingen zelf vegan klaar maar soms zondig ik nog en blijft het bij veggie :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:56

Hier hetzelfde. Eet meeste dagen volledig vegan op 10g chocolade na of zo. Oja en wijn :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:47

Balletjes van veggiechef van jumbo. Wauw! Ik als gehaktballetjesgek zeg bijna tot niet te onderscheiden van niet-vegetarisch. Heerlijk zijn ze!
Voor diegenen die iemand eens willen "verrassen" met vega echt een aanrader.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 19:25

Lori schreef:
[ [url=m/42fljb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Steeds meer de vegan kant aan het opgaan in plaats van enkel veggie. Let bij veel zaken op dat er geen melk of dergelijke in zit. Laatst ook vegan mayo gekocht ook lekker en maak veel dingen zelf vegan klaar maar soms zondig ik nog en blijft het bij veggie :+

Ik kon de verleiding niet weerstaan! Er wordt er nu eentje voor mij gemaakt... :D Voor € 4,95 hoef je het ook niet te laten. ;)

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:03

Jessix schreef:
Lori schreef:
[ [url=m/42fljb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kon de verleiding niet weerstaan! Er wordt er nu eentje voor mij gemaakt... :D Voor € 4,95 hoef je het ook niet te laten. ;)

Ssshhhh, nu wil ik ook. Zeker voor dat geld. Is er een actie of zo?

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:33

Anoniem schreef:
Balletjes van veggiechef van jumbo. Wauw! Ik als gehaktballetjesgek zeg bijna tot niet te onderscheiden van niet-vegetarisch. Heerlijk zijn ze!
Voor diegenen die iemand eens willen "verrassen" met vega echt een aanrader.

Wat fijn dat ze je zo bevallen! Dat is nog eens makkelijk overstappen :j

Ziet er goed uit die pizza! Ik kan niet wachten tot de oven het weer doet en ik zelf weer aan de slag kan... Maar eerst moeten er nog wat andere projecten af die niet kunnen wachten.

Ik heb vandaag de laatste hand gelegd aan mijn zonnedroger (gebaseerd op dit ontwerp: https://www.lowtechmagazine.be/2011/10/een-voorraadkast-in-de-tuin-of-op-het-balkon-bouw-een-zonnedroger.html, maar dan volledig gebouwd en beschilderd met allemaal materiaal wat we hier nog hadden staan, dus het wijkt wat af en het ontwerp kreeg vorm terwijl ik bezig was. Op een oude bolderkar, dus makkelijk te verrijden. 6 rekken van 70cm breed en 84-116cm lang, dus ik als het allemaal werkt zoals ik hoop dat het werkt kan ik al m'n kruidentheeën veel makkelijker zelf drogen, inclusief fruit en andere dingen. Duimen jullie mee? Hopelijk heb ik volgende week mijn eerste resultaten (appeltjes, pruimen guldenroede en munt gaan er overmorgen in als alles droog is)! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:42

Ja dat soort dingen maakt wel dat ik weer iets vaker vega zal eten. :j
Ze waren namelijk iets minder lekker dan mijn eigengemaakte gehaktballetjes, maar wel lekkerder dan de meeste kant en klare van vlees.

Ik ben ontzettend benieuwd naar jouw thee! Duurt dat lang?

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:19

Eigengemaakt is nooit snel te evenaren, maar dit klinkt als een goed alternatief :)

Nou, ik vermoed dat kruiden met vier dagen droog genoeg zijn en fruit zal ik moeten gaan experimenteren. Eerder droogde ik altijd op een rek in de serre of in bosjes aan het plafond, maar dat is tijdrovend (de bosjes, gezien mijn hoeveelheden), hangt vaak in de weg en hapt stof. Deze is vrijwel geheel afgesloten op de lucht toe- en afvoer na en daar zit muskietengaas voor om insecten te weren. Bij de deuren zit een tochtstrip en de rest is afgekit met het laatste beetje overgebleven kit. Maar ik zal het resultaat hier eens laten zien en kan een foto plaatsen als daar interesse voor is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:23

Ik ben daar heel benieuwd naar!
Maar euhhh ja, ik ben eigenlijk maar een rare inbreker hier natuurlijk, dus dat zegt niet veel :D

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:09

Kan ik hier een vraag stellen over vegan supplementen of is daar een speciaal topic over? Ik heb net op verschillende websites naar tabletten gekeken maar het is een beetje overweldigend.

Mijn probleem is dat ik een snelle spijsvertering heb, ik kan al mijn hele leven onwijs veel eten en geen gram aankomen. Ik heb ook vrij snel honger na een grote maaltijd. Als tiener had ik geregeld bloedarmoede/ijzertekort, en toen at ik nog gewoon elke dag vlees en zuivel (!). Ik heb sinds kinds af aan een spastische dikke darm. Ik ben nu 29.

Ik ben drie jaar geleden langzaam vegetarisch gaan eten en vorig jaar cold turkey vegan gegaan nav What The Health. In het begin wat moeite met het in balans krijgen van m'n behoeften, maar inmiddels ben ik erachter dat ik dus niet zonder flink ijzertablet en B12 kan. Ik heb wat merken uitgeprobeerd, maar ik slik nu elke dag 20mg Gentle Iron van H&B, dat lijkt goed te gaan, en ook om de dag 500uq B12.

Af en toe slik ik Sea Kelp (zeewier?) tablet voor mijn iodine & spijsvertering, en een Floradix tabletje.

Mijn gevoel zegt dat ik ook Magnesium en Vitamine C moet bijnemen, maar ik word een beetje naar van het aantal tabletten op een dag dan! Wil iemand misschien met mij meedenken? Is er bijvoorbeeld een multivitamine en/of mineralen tablet die me kan helpen hiermee?
Ik ben heel bewust met mijn eten bezig en doe regelmatig onderzoek, maar mijn door familie ge-erfde snelle spijsvertering helpt hier niet echt bij en ik wil niet dag in dag uit alleen maar met eten bezig zijn en zo voelt het nu wel. Mijn eten schiet letterlijk mijn lijf door en er weer uit en ik neem er niet voldoende van op. Mijn bloed laat ik regelmatig testen en mijn ijzer zit vaak net onder of net boven de minimale waarde die je moet hebben. B12 gaat hartstikke goed.

Daarnaast ben ik bezig met een studie en straks een baan die lichamelijk wel wat van mij vraagt, vandaar de Magnesium. Ik heb regelmatig last van een stijf lijf of een zwak gevoel in mn benen. En de Vitamine C wil ik proberen om alles beter te laten opnemen.

Hoop heel erg dat jullie wat tips hebben. Bedankt!