De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmar80

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:23

@Pmarena: Sneaky slakken dan! :P Hier ook wat bonenplantjes opgegeten door slakken dan wel aangevreten door mijn katten/ de buurkatten. In de voortuin zetten zorgt wel dat mijn eigen katten eraf blijven, maar ja, die buurkatten houden ook van bonenplantjes geloof ik...

Hihi, die hond met zijn nieuwe 'speelgoed' :P

Ik heb de eerste zelfgekweekte courgette al gehad, was lekker door de macaroni, heel veel courgettes in de maak nu... Dus veel recepten verzinnen met courgette :P (uit de oven met mozzarella, tomaat en paprika is erg lekker...)

Gevulde courgette wil ik ook gaan proberen, nog nooit gemaakt, maar klinkt wel erg lekker :)

Mooi die grote bonenplanten hierboven! Mijn paarse bonen doen het nu wel aardig, ze staan wat hoger zodat mijn katten eraf blijven en er hangen bonen aan die al wel geoogst kunnen worden. Heb je het wel over een mini-oogst haha, maar ik heb dan ook alleen maar 1 pot met paarse bonen en een pot met gele bonen. Die gele gaan nog niet erg best (die slakken en katten dus...).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 19:15

Mijn stokbonen doen het echt super! De meeste stambonen dan weer niet echt. Het begint met een mini oogst, maar daarna :oo

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 19:23

Mijn stambonen ging ook ineens erg hard na beetje vloeibare paardenmest. :+

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 20:55

Wij aten vanavond courgettesoep van courgette en knoflook uit eigen tuin :9 :Y)
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 22:10

Die ziet er heerlijk uit!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:38

Vandaag een grote watertank in de groentetuin gezet met een zweetslang om te testen of dat wat is.
Afbeelding
Afbeelding
Voor nu is het alleen voor de tomaten en de komkommers die toevallig tussen de tank en de tomaten staan ;)

Verder vandaag de sjalotjes eruit gehaald, dat viel niet tegen :)
En weer een bak vol tomaten *\o/*
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:58

Zo, hoe gaat het inmiddels met jullie tuintjes? Kunnen jullie ook al zo veel oogsten?
Wij kunnen al elke dag pruimen en frambozen eten, heerlijk! En de komkommers en courgettes gaan ook lekker.
De uien kan ik nog niet oogsten helaas. Wel al het groen plat gelegd, maar dat begint nog niet echt te drogen, en er is te veel kans op regen om de uien uit te doen en in de zon een dag te laten drogen.
Vandaag wel een hoop koolrabi's en sperzieboontjes geoogst. Die ga ik vandaag inmaken en invriezen.
Ik had eerder al een hoop erwtjes ingemaakt, maar dat is niet goed gegaan helaas.. De deksels lieten na een weekje los, erwtjes zijn dus weggegooid -O- Vandaag poging 2. Ik heb gelukkig nog een litermaat vol kunnen plukken.
Maar de sperzieboontjes, dat zijn er echt enorm veel := en ook een hoop pronkbonen. Er zitten er nog een hoop aan de struik, maar de mand was vol :Y)
Afbeelding

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:14

Oh ik word zo jaloers als ik jullie foto's zie!
Komende weken vakantie, eens kijken of ik mn vriend dan toch zover krijg om een stukje grond voor me af te zetten zodat ik volgend jaar ook kan moestuinieren

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:56

Wauw Annemiek wat een berg bonen!

Hier zijn de stokbonen half de grond uit gewaaid helaas. De snijbonen gaan wel super. De courgettes hebben ergens een tik van gehad en de helft is verkleurd en gaan rotten. De kolen hebben denk te warm gestaan en zijn al gaan bloeien voordat er een kool in kwam zowat. De sugarsnaps doen het goed, de komkommertjes doen het matig, de tomaten blijven groen dus nog even geduld.

Volgend jaar weer nieuwe kansen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:01

Spottedponie, gewoon een mooie schets maken van hoe je het graag zou hebben :D Dat helpt hier meestal ook wel.

Pfoe het regent echt enorm hard hier! Goed voor de tuin natuurlijk :) was wel nodig! Toch blijft de grond erg droog.

Kaygee, wat jammer van je stokbonen! Maar het heeft dan ook wel enorm hard gestormd he :=
Courgettes heb ik er ook een paar van weg moeten gooien. Komkommers ook. Soms staat de plant gewoon een paar dagen te droog en beginnen ze de vruchten af te stoten om te overleven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:10

Nou, ik heb weer een aantal potten geweckt, en ik hoop dat het deze keer goed is gegaan!
Straks nog een hoop snackkomkommers en augurken inmaken, ook leuk :) Afbeelding

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:04

Oh lekker !!! Ziet er goed uit

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:48

Er staat hier nu een bak van ongeveer 20 courgettes klaar om verwerkt te worden tot soep, en ze blijven komen. Ik heb er ook al een paar weggegeven :)

Bonen daar komen de eerste tekenen van nu dus die doen het goed.

Tomaten gaan ook hard nu, daar hebben we ook bakken van vol die staan te wachten om verwerkt te worden.

Verder staat er nog wat mais dat voor onze papegaai is, dat komt in de voliere te staan die we aan het bouwen zijn.

Aardappels zijn klein maar wel lekker, die plukken we uit de grond als het nodig is (tot het goed gaat, daarna halen we de rest er gewoon uit.

Wortel etc komt langzaam aan ook maar dat waren wat resten oud zaad dus alles dat op komt is mooi meegenomen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:58

Wat doe je met de soep? Invriezen, of ook inmaken?
Ik heb een aantal grote weckpotten klaar staan voor soep. Lijkt me ideaal :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:02

Soep dat gaat in ijsbakken (want dat is een mooi maatje) in de vriezer. Dat blijft daar meestal tot de winter want dan eten we vaak soep savonds na het werk om lekker op te warmen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:17

Dat vind ik dan weer wat groot, ijsbakken. Ik deed ze vaak in siliconen muffin-vormpjes. Dan kon ik ze de volgende dag uit de vorm halen en allemaal samen in een zak doen. Twee vormpjes is precies een portie, maar ik ben nog steeds op zoek naar siliconen vormen die beter te stapelen zijn en met zo'n 300 ml inhoud.

Nu met spierpijn van het frietjes-snijden op de bank aan t liggen haha. Kilo's koolrabi hebben we :=
Wel erg lekker! En gelukkig nog genoeg ruimte in de vriezer :)
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 16:11

Onthouden voor volgend jaar: de Action kratten zijn niet sterk genoeg voor aardappels.. :=
Afbeelding

Kunnen jullie ook al zo veel oogsten? Het gaat hier echt hard nu!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:49

Mijn peren die pas in september/oktober geoogst kunnen worden zijn volgens de kraaien erg lekker. -O- _-:( _-:( _-:(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:59

Ah dat is zonde zeg! Kun je er geen net overheen doen?

Ik zie hier en daar vliegers in de vorm van een roofvogel, dat vind ik ook een briljant idee! Alleen ben ik ze nog nooit in een winkel tegengekomen..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 18:02

OH, jullie allemaal super oogsten..
Hier niets te melden.. groeit niets... |(
Op paar perziken na die nog niet rijp zijn en de prei...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 18:58

Net over gedaan, maar nu een soort van tent gemaakt zelfs door het net heen nog 3 peren opgevreten.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 20:58

Ik ga morgen mijn broccoli oogsten en opeten. Het is niet veel, want ik heb de planten te weinig ruimte gegeven.

Vandaag al een lente-uitje geoogst. Mijn basilicumplant doet het heel goed, ik moet echt zorgen dat ik vaak genoeg basilicum gebruik.

Het is niet veel wat ik op mijn balkon heb staan, maar ik heb er wel plezier in om het te zien groeien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:13

Wat voor soort sperziebonen zijn dat? Ziet er goed uit +:)+

Ik heb een walnotenboompje gekregen maar weet eigenlijk niet zo goed wat ik er mee moet, geen idee waar ik hem moet laten :o

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:19

Mijn vriezer puilt uit van de broccoli, de courgettes blijven maar komen (sta echt te twijfelen om ze er maar uit te trekken nu :') ) de mail groeit goed en de tomaten starten met rijpen. Ik heb besloten niet echt iets te laten groeien voor de winter, ik heb nu al moeite met bijhouden (lichamelijke problemen, en ik heb maar een klein tuintje) wel moet ik nog uit zoeken hoe het met ui en knoflook zit voor volgend jaar. (eerste jaar dit, kon pas in voorjaar beginnen na de verhuizing) ik geniet er wel heel erg van. En ik krijg zo te zien Mega veel tomaten :p die ga ik deels tot basissaus maken en deels drogen voor op olie (ik heb een voedseldroger)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 22:56

Leuk topic! Heb van het voorjaar een tomaat gekocht in de supermarkt en een 4 tal zaadjes daarvan voor de grap in een pot gedaan. Geen idee of het wat zou worden, maar zie daar: 4 grote lange planten met inmiddels 11 tomaatjes eraan (en nog vele bloemetjes)! Nu weet ik helemaal niet meer welk ras het is geweest, maar dat maakt me verder niet uit.
Verder drinken we hier momenteel elke ochtend en avond een kop paardenbloementhee, ook zo lekker. :9