Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Belsje

Re: Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:56

Lijnzaadcrackers :D

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:22

Is dat lekker uit de oven :P

Ga maar voor een broodje haha...

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:26

Iemand hier ervaring met rookkaascrackers? hoe maak je die het beste?

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:28

Jullie gaan inderdaad hard :j

Wat betreft drinken, hier alleen thee (ruim anderhalve liter per dag O:)), water, spa touch of, cola light. Koffie lust ik niet, en alcoholische dranken.... Tja, ik lust het zeker wel, maar moet er ook echt zin in hebben. En daar schort het vaker aan (iets halen voor mijn verjaardag, en het een half jaar later toch maar eens opdrinken, dat werk := ).
Water opleuken met Slimpie heb ik ook een poosje gedaan in het begin, inmiddels mee gestopt want ik werd helemaal misselijk van de chemische smaak na een half jaar :r

Kha brood heb ik nog niet geprobeerd, maar op de een of andere manier trekt het me ook niet echt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:35

rookkaascrackers lukte bij mij het beste van de aldi, op bakpapier in de magnetron tot ze gaan kleuren

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:36

Laura: ik maak wel eens rookkaas crackers! Héérlijk! Ik leg een plakje rookkaas op een velletje bakpapier dat op een rooster ligt, dan vouw ik het bakpapier er overheen zodat de spetters daarin trekken. Dan 1 plakje op 1 minuut op 900 watt in de magnetron. Doe ik twee plakjes, doe ik 1 minuut en 10 seconden. Heerlijk zijn die dingen

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:38

ok, ik ga het vanavond ofzo eens testen. Kan je ze even bewaren of moet je wel direct opeten. Lijkt me namelijk wel een handig tussendoortje voor mn werk.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:40

Je kan ze in een koekjestrommel best een dag of twee bewaren! :)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:57

Altijd fijn zulke makkelijk te maken tussendoortjes :D Als iemand nog andere lekkere tips heeft? O:)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:06

Iel rookkaas, ik sla over haha.

Hoe gezond zijn rijstwafels in deze?
Spoiler:
kdh arm
Ik eet namelijk met gemak een rol op :')

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:11

De rijstwafels die ik altijd voor de kinderen koop (AH) bevatten 79 gr koolhydraten per 100 gram. Die dingen zijn geloof ik 10 gram, dus 7,9 khd per wafel. Niet heel geweldig dus :')

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:13

Hallo,

ik ben sinds gisteren begonnen met het minderen van koolhydraten.

O:2 licht gewicht vezelrijk crackers (wasa) met 2 gekookte eieren.
T: stukjes droge worst
L: 75 gr veldsla, 4 cherrytomaatjes, halve komkommer en wat stukjes brie. Hierover dressing van mayonaise en Griekse yoghurt.
A: puntpaprika met gehakt en champignons.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:43

Vandaag: O: lijnzaadpap
M: 2 eieren met tomaat gebakken en op een plakje ham
T: Stukje camembert
A: Rode kool met Hachee (is het echt weer voor ;) )

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:47

Siamsmeesje schreef:
Water opleuken met Slimpie heb ik ook een poosje gedaan in het begin, inmiddels mee gestopt want ik werd helemaal misselijk van de chemische smaak na een half jaar :r

Ik heb de smaak ice tea en tot nu toe vind ik die lekker. Maar ik ben nog niet op een kwart van de fles, dus wie weet komt dat nog :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 18:30

Mooi verhaal op 1vandaag nu over suikers. Wat je nodig hebt, welke ziektes je kan krijgen door het nuttigen van teveel suikers en over suikertaxen.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:47

ItsMe2 schreef:
Laura: ik maak wel eens rookkaas crackers! Héérlijk! Ik leg een plakje rookkaas op een velletje bakpapier dat op een rooster ligt, dan vouw ik het bakpapier er overheen zodat de spetters daarin trekken. Dan 1 plakje op 1 minuut op 900 watt in de magnetron. Doe ik twee plakjes, doe ik 1 minuut en 10 seconden. Heerlijk zijn die dingen

Klinkt lekker dank je voor de tip meteen maken als ik thuis ben.
Nog meer van dit soort lekkere dingen ?

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:27

Wat gebruiken jullie als bindmiddel? Ik wil morgen tonijnburgers maken, maar ik kan nog geen geschikt bindmiddel vinden dat gewoon bij dr ah of jumbo te koop is ;). Het moet ook tarwe-vrij zijn ivm mijn overgevoeligheid voor tarwe :o

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:01

Geen idee eigenlijk, ik heb ook nog niets gevonden...

Die rookkaascrackers waren heerlijk trouwens :9

Vandaag:
O: eiwitshake, plakje kipfilet
T: Griekse yoghurt
L: salade met gerookte kip, witte kaasblokjes, tomaat
T: cherrytomaatjes
A: hamburgers met groente (die moet ik nog ff bedenken, ben een beetje vergeten gisteren boodschappen te doen haha)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:49

De eerste kilo is eraf *\o/* Zal vooral vocht geweest zijn, maar dat mag de pret niet drukken; het begin is er!

Gisteravond echt lekker gegeten! Had dus de kaasfondue zonder alcohol van Aldi, had gehaktballetjes gemaakt, champignons gekookt in bouillion, reepjes paprika, plakjes rosbief en een salade erbij. De mannen hadden er nog Turks brood bij.

Vanavond eten we in ieder geval roerbakgroenten, trok gisteren per ongeluk de verkeerde zak open (dacht dat het sla was), dus dat moet wel op. Net 125gr Griekse yoghurt met 25gr aardbeien, wat verkruimelde pecannoten en een scheutje Slimpie op, en een kop thee.

Eekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:55

Ik sluit ook graag weer aan.n beetje noodgedwongen omdat ik de afgelopen periode toch weer wat meer kh heb gegeten en mijn lijf protesteert. (Pijnlijke gewrichten, buikpijn)
Kan ook door tarwe komen dus dat moet ik nog ff uitzoeken.

Itsme ik weet niet wat voor een recept je hebt voor de tonijnburgers maar kun je niet gewoon ei gebruiken? Of anders kokosmeel of arrowroot?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:57

ItsMe2 schreef:
Wat gebruiken jullie als bindmiddel? Ik wil morgen tonijnburgers maken, maar ik kan nog geen geschikt bindmiddel vinden dat gewoon bij dr ah of jumbo te koop is ;). Het moet ook tarwe-vrij zijn ivm mijn overgevoeligheid voor tarwe :o

Val zo even binnen lang niet gelezen en nu snel alles beetje bij gelezen.
Maar ik maak altijd tonijnburgertjes van gobento en daar doen ze een ei doorheen.

Verhouding van vet/eiwit/ kh is
1,5 x je lichaamsgewicht vet
1 x lichaamsgewicht eiwit
20/30 kh per dag (tenzij je beperkt doet dan kun je hoger)

Ben nu op vakantie en doe momenteel niks maar straks weer actief bezig.
Dus kom ik eventueel hier ook weer vaker want recepten delen enz vind ik erg leuk!

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:26

Eekie en tinjersjakie: bedankt voor jullie tips/uitleg!

Ik probeer vandaag zo bewust mogelijk keuzes te maken, maar ik ben snip verkouden heb oorpijn en keelpijn. Dus ik ben vandaag niet zo heel precies met de hoeveelheden.

Ik kruip nu ff lekker in bed met een paracetamolletje. Hopelijk voel ik mij dan straks beter :)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:46

Leuk topic!! Hier nog een aanrommelaar :')
Ik let al heel lang op mijn voeding, en heb een prima gewicht maar blijf letten op gezonde voeding.
Helaas heb ik regelmatig een zwak moment waarbij ik een zak chips of een reep chocolade op eet -O- Gelijk pukkels en een zere buik daarna, maar het is zo lekker <3

Mijn meest standaard dagmenu ongeveer:
Ontbijt:
Magere biologische yoghurt (ik weet dat de volle beter is maar mijn darmen vinden dat minder leuk)
Ananas stukjes 150 gram
Blauwe bessen 100 gram
(varieer veel met fruit)
Notenmix 15 gram (heb altijd de cranberrymix van notenstore.nl)
Soms beetje kaneel
Lepel gebroken lijnzaad en/of chiazaad
392 calorieën

Lunch:
Gebakken ei 2 stuks met 150 (soep) groente
Geraspte kaas
(of 2 volkoren/spelt boterhammen met appelstroop van zonnnatura)
297 calorieën

Avondeten wisselt, ik werk bij begeleidt wonen in de gehandicaptenzorg en eet meestal wel zon 3 keer in de week mee bij cliënten. Hollandse pot, knorr gerechten, enze. Helaas wel veel uit een pakje. Laatst had ik 2 dagen achtereen roerbak mie, de tweede dag neem ik dan wel de saus met groente en kip, maar dan doe ik er geen mie bij door. Cliënten kijken me dan raar aan, maar zo kan ik de koolhydraten in name wel beperken. Helaas komt de saus dan wel uit een pakje, maargoed dat is slecht te vermijden.
Over het algemeen kom ik wel makkelijk aan de 300 gram groente per dag, ik eet zo'n 3x per week (liefst biologisch) vlees of een vleesvervanger. Aardappels niet vaak, en zo wel maar 2 kleine of de zoete variant. Ik ik eet veel en vaak salades. Gemiddelde calorieën voor avondmaaltijd zit ongeveer op 400 calorieën.

Tussendoor:
Rijstwafels 4 stuks met appelstroop van zonnatura 180 calorieën
Of
Appel met 2 mandarijnen 85 calorieën
Of
Zonnatura crunch reep
222 calorieën
Gemiddeld tussendoor zo'n 200 calorieën

Grofweg kom ik dan op 1300 calorieën per dag. Ik drink alleen 2 koppen koffie zonder iets er in in de ochtend, en de rest van de dag water of ranja (Teisseire vruchtensiroop, zonder calorieën, aspartaam enze) Heel zelden in het weekend een hugo wijntje.

Zo kijkend naar het schema eet ik voor koolhydraat arm wel veel fruit, kan ik nog iets verbeteren/aanpassen?

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:01

Hey welkom! Als ik jouw schema zie eet je niet geheel koolhydraatarm. In principe is fruit niet toegestaan (zitten veel koolhydraten in) met uitzondering van wat rood fruit.
Rijstwafels of een zonnatura reep bevatten ook veel koolhydraten.

Mijn tip: kijk eens op de achterkant van de verpakkingen. Dat heeft mijn ogen ook echt doen open :-) Ik at ongeveer gelijk aan jou en dacht ook op de juiste weg te zijn.. :P

Wbt snaai momenten los ik dat hier op met een stukje pure chocola (85%).
Het eten op de groep: is het mogelijk om van te voren al wat groenten en vlees uit de pan te vissen zonder dat al die kruiden uit zo'n zakje of sausjes of pasta's er door gaan? Weet niet wat voor niveau je cliënten hebben, maar als het hoog genoeg is kan je het ze wellicht uitleggen.

Verder is het wel echt top dat je het roer om wilt gooien! Wellicht past koolhydraat beperkt ook wel iets beter bij jou? Dan is het eten van fruit wel weer (beperkt) toegestaan. :-)

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:10

CK88 schreef:
Leuk topic!! Hier nog een aanrommelaar :')
Ik let al heel lang op mijn voeding, en heb een prima gewicht maar blijf letten op gezonde voeding.
Helaas heb ik regelmatig een zwak moment waarbij ik een zak chips of een reep chocolade op eet -O- Gelijk pukkels en een zere buik daarna, maar het is zo lekker <3

Mijn meest standaard dagmenu ongeveer:
Ontbijt:
Magere biologische yoghurt (ik weet dat de volle beter is maar mijn darmen vinden dat minder leuk)
Ananas stukjes 150 gram
Blauwe bessen 100 gram
(varieer veel met fruit)
Notenmix 15 gram (heb altijd de cranberrymix van notenstore.nl)
Soms beetje kaneel
Lepel gebroken lijnzaad en/of chiazaad
392 calorieën

Lunch:
Gebakken ei 2 stuks met 150 (soep) groente
Geraspte kaas
(of 2 volkoren/spelt boterhammen met appelstroop van zonnnatura)
297 calorieën

Avondeten wisselt, ik werk bij begeleidt wonen in de gehandicaptenzorg en eet meestal wel zon 3 keer in de week mee bij cliënten. Hollandse pot, knorr gerechten, enze. Helaas wel veel uit een pakje. Laatst had ik 2 dagen achtereen roerbak mie, de tweede dag neem ik dan wel de saus met groente en kip, maar dan doe ik er geen mie bij door. Cliënten kijken me dan raar aan, maar zo kan ik de koolhydraten in name wel beperken. Helaas komt de saus dan wel uit een pakje, maargoed dat is slecht te vermijden.
Over het algemeen kom ik wel makkelijk aan de 300 gram groente per dag, ik eet zo'n 3x per week (liefst biologisch) vlees of een vleesvervanger. Aardappels niet vaak, en zo wel maar 2 kleine of de zoete variant. Ik ik eet veel en vaak salades. Gemiddelde calorieën voor avondmaaltijd zit ongeveer op 400 calorieën.

Tussendoor:
Rijstwafels 4 stuks met appelstroop van zonnatura 180 calorieën
Of
Appel met 2 mandarijnen 85 calorieën
Of
Zonnatura crunch reep
222 calorieën
Gemiddeld tussendoor zo'n 200 calorieën

Grofweg kom ik dan op 1300 calorieën per dag. Ik drink alleen 2 koppen koffie zonder iets er in in de ochtend, en de rest van de dag water of ranja (Teisseire vruchtensiroop, zonder calorieën, aspartaam enze) Heel zelden in het weekend een hugo wijntje.

Zo kijkend naar het schema eet ik voor koolhydraat arm wel veel fruit, kan ik nog iets verbeteren/aanpassen?

Je telt calorieën geen kh. Calorieën is bij kh niet echt belangrijk en wordt ook niet geteld.
Heb ook alles doorgestreept in je tekst wat niet bij kh arm of beperkt hoort.
Je warm eten ben ik niet in gaan strepen want op de groente en vlees na is alles verkeerd.
Aardappels en ook zoete aardappels (meer kh dan normale alleen trager) zijn ook niet goed

Wil je alleen maar duidelijk laten zien wat wel en niet goed is. Verplicht je niet dat je het niet mag eten hoor maar even voor de duidelijkheid voor anderen die ook net beginnen wat wel en niet goed is.
Je moet ook op passen denk ik omdat we meer vet binnen krijgen dan normaal, omdat je op vetverbranding gaan ipv kh verbranding dat je niet en veel kh en veel vet binnen krijgt want dan gaat het aafrechts werken en kom je aan.
Ook door alle (fruit)suikers blijf je een honger gevoel krijgen of zin in wat lekkers gevoel die ben je kwijt als je echt op kh arm zit
Laatst bijgewerkt door tinkersjakie op 03-08-16 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt