Amber Albarda, gezond eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 18:35

aikon schreef:
Nee, ook niet van Schär of bioculinair. De verpakking was geheel plastic. Super de boer bestaat ook niet meer, anders kon ik het daar vragen.

Samen zoeken levert misschien meer op. :D

Ik heb ook even voor je meegezocht:
zegt ma vie sans gluten je wat?
Afbeelding
Echter echt universele bakmixen hebben hun weer niet, wel verschillende gluten en suikervrije melen en mixen.

Doves farm heeft ook een universele bakmix (witte bloem) die suikervrij is (0,1 gr suiker), daar zit rijst, aardappel, tapioca, mais en boekweit in, maar in een papieren zak en niet geel/groen (afgelopen 7 jaar ook niet veranderd lol), maar komt misschien wel in de buurt van wat je zoekt?

Verder zat ik aan LePoole te denken, gele verpakking met wit etiket met wat roods/groens in het logo vlgs mij, maar dat zijn weer geen plastic zakken maar papieren zakken.
Eipoeder heb ik niet op gezocht

Via via kwam ik in dit topic terecht (en zie wat bekende gezichten van topics waar ik meelees lol), ben niet van plan AA 'dieet' of levenswijze te volgen, maar ik zie hier verschillende glutenvrije recepten langskomen die ik wel weer erg interessant vind om uit te proberen.

Ik heb een darmziekte (coeliakie maar een aparte vorm die met dieet helaas niet geneest) en volg al zo'n 8 jaar nu glutenvrij dieet (daarnaast ook Hashimoto - trage schildklier dus), glutenvrij brood vind ik niet echt lekker.
Ik koop op zich weinig echt specifieke producten die glutenvrij zijn mede doordat de prijs gewoon erg hoog ligt en ik het verdom om 5 euro voor een pakje stroopwafels te betalen .... die ik in 2 dagen op heb lol :o omdat ik het dus nooit eet en als ik ze dan wel heb... :')
Alleen glutenvrije pannekoekenmix haal(de) ik regelmatig.

Momenteel heb ik echter glutenvrije havermout ontdekt en bestaat mijn ontbijtje dus uit een kom havermout met melk (ipv water), kaneel, banaan en een klontje (room)boter, kan de kcal nl wel gebruiken.

@moonfish, je noemde ergens (yup heb het hele topic doorgelezen ;) ), dat je onder andere geen haver, teff en rijst (of mais??)meel kon nemen omdat deze niet glutenvrij zijn, deze 3 zijn echter wel glutenvrij.
Qua haver (havermout) echter alleen degene die van het merk Provena zijn, in nederland/west europa is haver besmet met tarwe en/of andere glutenvolle granen, maar Provena komt uit Finland en wordt apart verwerkt.
Goedkope havermout uit de supermarkt heb ik geprobeerd (2 soorten zelfs) maar vielen echt niet goed, duidelijke glutenbesmetting, binnen 2 uur was ik doodziek, bij Provena echter geen greintje last.
De melen ed heb ik nog niet uitgeprobeerd maar staan nu wel op het verlanglijstje.
Teff, rijst en maismeel zijn van nature geheel glutenvrij en als je ze van een gv merk (Joannusmolen, Zizo, Doves Farm, Finax) koopt ook gegarandeerd glutenvrij, of ze ook suiker/lactose-vrij etc moet je wel even nakijken aangezien hun ook veel mixen verkopen en niet altijd puur 1 ingrediënt, maar heb je in ieder geval misschien wat meer keuze :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 18:42

Vraagje trouwens...

Ik heb hier geen keukenmachine's oid in huis behalve een staafmixer (met 4 verschillende opzetstukken)
Ik heb havermout, kan ik die met een staafmixer zo bewerken dat het iets meer richting meel gaat zodat ik van de havermout die ik hier heb makkelijker pannekoekjes kan bakken?
Heb het nl met pure havermout (koud, nacht laten weken) en 2 eieren geprobeerd maar dat was (nog) geen groot succes, smaak was prima daar niet van maar de pannekoekjes waren heel dik (en dan niet 'gaar' van binnen) en amper om te draaien want dan viel alles uiteen.
Of het beslag was te dun (nadat ik er een scheut melk bij had gegooid om te verdunnen) en liep de melk echt tussen de havermout door... geen beslag dus zegmaar.
Uiteindelijk nog een extra ei erin gemikt en het werden wat meer scrambled egg pancakes die goed smaakten maar niet echt wat ik voor ogen had :P

zoefie

Re: Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:16

Lisa_pluisje ha, fijn iemand met dezelfde "problemen", zonde hé, om dan op de bank te hangen. Maar....wie weet als ik eenmaal "aan de slag" ben met de boeken....dan ga ik als een speer!
Annemiek80, geen idee, ik heb sinds kort een blender maar heb tot nu toe alleen shakes gemaakt...en zelfs die waren niet allemaal succesvol.
Heb nu een paar shakes geprobeerd, met banaan, 3 sinaasappels, 1 peer maar het was zo dik dat het zelfs niet naar beneden kwam in het glas....
Nu dus met wat meer water geprobeerd, ging wel iets beter. Helaas wil de jongste al niet meer proberen. Zodra ik de blender aanzet zegt hij :"niet lekker" zucht....Hij is pas twee en zou echt wel wat gezonder voedsel binnen mogen krijgen....
Gisteren overigens de koekjes van Amber gemaakt (van de site, meest gezonde koekjes ter wereld). Conclusie zoontje van 2:"niet lekker" Die van 4:"zijn dat koekjes???" ach het ging, ze waren niet heel vies maar ook niet echt fantastisch. (hoop niet dat ik meteen het allerlekkerste recept heb gemaakt en dat de rest nog minder lekker is...)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:35

Annemiek, volgens mij moet dat wel lukken hoor, in principe maal je dan gewoon de vlokken tot een meligere toestand.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 07:38

zoefie schreef:
Nou, heb het meteen maar groots aangepakt, heb nu allebei de boeken van Amber in huis en koken zonder pakjes, en....een blender (nu nog druk op zoek naar een broodbakmachine ;-)

Brood bakken kan ook gewoon in de oven he :P Scheelt weer een extra apparaat in de kast.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:01

_Tara_ ja dat weet ik....maar dat is zo'n gedoe. In de praktijk komt het er op neer dat ik het nooit maak, (kids willen altijd helpen met kneden waardoor ik ook nog de hele keuken kan gaan poetsen erna zucht) Ik heb de broodbakmachine nu aanstaan, ben eens benieuwd, nog 2 uur....(moet zeggen dat het er wel heeeel klein uitziet maar ja, wie weet)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:37

Ik heb een recept van m'n vader wat kwa gedoe echt heel erg meevalt. Maar goed in vergelijking met ingredienten in de broodbakmachine gooien is 't wel wat arbeidsintensiever natuurlijk :P En kan me goed voorstellen dat dat met kinderen erbij niet altijd handig is.
Je wilt alleen echt geen brood uit de supermarkt meer als je eenmaal zelf gebakken brood geproefd hebt :P

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:47

Sonja_vR schreef:
Annemiek, volgens mij moet dat wel lukken hoor, in principe maal je dan gewoon de vlokken tot een meligere toestand.

Nee. want een staafmixer hakt nl en dat is het verschil, malen is iets anders nl fijnwrijven.
Tip, koffiemolen maalt ook, dus ruk er een van marktplaats.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:17

tuurlijk hakt de staafmixer, maar het word er wel fiijner van, ik mik het gewoon in de blender, of het blenderhulpstuk van de staafmixer en dan krijg ik dus een melige substantie
het maalt misschien niet, maar het werkt vrij goed.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:42

Sonja_vR schreef:
tuurlijk hakt de staafmixer, maar het word er wel fiijner van, ik mik het gewoon in de blender, of het blenderhulpstuk van de staafmixer en dan krijg ik dus een melige substantie
het maalt misschien niet, maar het werkt vrij goed.

Ik zal het voor morgenochtend eens gaan proberen, om met een vijzel het te gaan bewerken zie ik niet zitten lol, mocht het nu niets worden had ik al bedacht dat ik er ook wat teff ontbijt (net zoiets als brinta maar dan van teff, boekweit, rijst en mais) door kan mengen wat ik hier heb staan. Maar eerst eens met de staafmixer klooien.
Gebruik het ding alleen in de zomerperiode om smoothies te maken dus komt die ook eens wat vaker uit de kast :P

Het hoeft ook niet volledig meel te worden hoor, maar gewoon dat het iets meer beslagachtig wordt dan gewone havermout.
Ach en de vorige lading smaakte prima hoor... het zag er alleen niet uit :')

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:33

Gezien de filosofie me erg aanspreekt, Eet jezelf mooi, slank & gelukkig - Amber Albarda, besteld!
Hopelijk morgen binnen, en dan weekend inlezen en maandag beginnen!
Moet echt HOOOOOG nodig wat aan mijn eetpatroon gaan veranderen, dus hopelijk is dit het "antwoord".

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:54

Ik kom me hier ook maar eens melden als dat mag :)
Al jarenlang kamp ik met dagelijkse buikpijn en slechte stoelgang, dus besloten om maar eens een stuk gezonder te gaan eten. Ik moet alleen nog eventjes goed inlezen en nadenken over ontbijt, lunch en avondeten. Misschien dat ik haar boek ook maar eens moet gaan aanschaffen! :)

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 09:53

Ik meld me hier ook even :)

Gisteren was ik bij vrienden en die hadden het boek ''eet jezelf mooi, gezond en gelukkig'' liggen.
Ik heb echt een hele tijd in zitten bladeren en lezen! echt heel interessant!
Ben al een tijdje bezig met gezond eten, maar in dit boek kan ik denk ik wel vinden hoe ik het nog meer kan verbeteren en dus echt gezond kan eten! :)

Ik denk dat ik het zo maar even ga bestellen op bol.com. Ben vanochtend gelijk begonnen met een glas warm water, en een kleine wandeling buiten ;)

En dit topic ga ik ook even doorspitten :o

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:04

Nou, heb het ontbijt eens geprobeerd.....shake met wortelen bleekselderij en komkommer.......dat was niet echt succesvol....daarna quina met amandelmelk en ik ben alweer zowat genezen van Amber.....De vruchtenshakes zijn hier overigens wel een succes (voor mij en de oudste in ieder geval)...misschien was Amber toch iets te ambitieus, nu maar eens koken met karin (koken zonder pakjes) overigens het brood is erg "vast" en grote klomp....

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:15

Wortel, bleekselderij en komkommer bij elkaar doen vind ik ook wel erg gewaagd := Ik zou persoonlijk iets doen met banaan. Die smaak overheerst dan al snel. En dan bv een stukje komkommer erin. Klein beginnen :P

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:25

Ik heb de boeken van Amber uit en wil ze alle vier verkopen voor 50 euro.
Zijn goede boeken daar niet van maar uit is uit.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:39

zoefie schreef:
Nou, heb het ontbijt eens geprobeerd.....shake met wortelen bleekselderij en komkommer.......dat was niet echt succesvol....daarna quina met amandelmelk en ik ben alweer zowat genezen van Amber.....De vruchtenshakes zijn hier overigens wel een succes (voor mij en de oudste in ieder geval)...misschien was Amber toch iets te ambitieus, nu maar eens koken met karin (koken zonder pakjes) overigens het brood is erg "vast" en grote klomp....

Bleekselderij is ook wel heel erg overheersend van smaak! Als wortelsap, komkommer en dan ananas of een appel blendt, heb je een heel fris en zoet drankje. Ik doe altijd bevroren deelblokjes spinazie of boerenkool in mijn smoothies. Ik pers 1 sinaasappel of grapefruit uit, doe een handje verse ananas erbij en 6 blokjes groenten. Als je de machine lang genoeg laat draaien, krijg ik een prachtig groen mengsel dat vooral naar fruit smaakt. Met banaan maak je het nog zoeter, maar ik eet zelf niet dagelijks een banaan omdat daar naast veel suiker ook veel zetmeel inzit en ik wil vooral kilo's afvallen.

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:43

Kom er gewoon achter dat er een ekoplaza op 15min autorijden zit hier :o wist ik helemaal niet!

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:16

Net bij de boekhandel ''eet jezelf mooi, slank en gelukkig" gekocht :) vanavond gelijk maar even lezen! :o

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:53

lisa_pluisje schreef:
Sonja_vR schreef:

Nee. want een staafmixer hakt nl en dat is het verschil, malen is iets anders nl fijnwrijven.
Tip, koffiemolen maalt ook, dus ruk er een van marktplaats.

Het erge is dat ik mijn oudje van minimaal 30 jaar oud (in zo'n lelijke oranje jaren 70 kleur) net weggegeven heb.
Wij maakten vroeger thuis nl poedersuiker ermee, en ik kreeg hem van mams mee toen ik het huis uitging, echter nooit meer gebruikt en hij stond hier maar te staan. Een stalgenoot heeft een aantal kinderen en eet regelmatig pannekoeken (met poedersuiker dus) en ik gaf hem dus aan haar aangezien hij nog prima werkte... en tja om hem nu terug te vragen... lol

Met de staafmixer ging op zich prima, misschien niet zo fijn dat het echt bloemachtig wordt maar fijn genoeg om er een mooi beslag van te kunnen maken, met wat grovere 'stukjes' erdoor voor de bite >.<
Heb er foto's van gemaakt maar nog niet geuploaded, mocht er interesse voor zijn wil ik dat wel even doen, maar de pannekoeken zelf zagen er ip net zo uit als normale pannenkoeken, huisgenoot vond ze ook prima te versmaden, en hij is toch echt wel van pakjes/kant en klaar mixen/ongezond eten/als het maar makkelijk is zegmaar.

Omdat het wel wat omslachtig is ben ik even naar de bio/eko/gezondheidswinkel hier geweest waar ik ook de havermout zelf gehaald had en met hun volgende bestelling van de leverancier hebben ze nu ook volkoren havermeel (van Provena dus) voor mij meebesteld, heerlijk zo'n meedenkende winkelier! (ze heeft zelf een nichtje met coeliakie vertelde ze dus staat ook meer open voor dit soort dingen)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:32

Was vandaag in Duitsland bij een super markt en daar hadden ze bij verschillende producten bv bio of glutenvrij staan. Wat n service.
Dst was de neukaufmarkt.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:47

Hebben jullie ervaring met een slowjuicer?
Ik heb dr vandaag over zitten lezen en t lijkt mij wel wat!
Vooral om op die manier wat meer groenten binnen te krijgen.
Jammer alleen dat ze zo duur zijn....

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:59

Mando schreef:
Was vandaag in Duitsland bij een super markt en daar hadden ze bij verschillende producten bv bio of glutenvrij staan. Wat n service.
Dst was de neukaufmarkt.

gelukkig komt het in nederland ook op steeds meer verpakkingen te staan, deels omdat het vanuit europese wetgeving moet (allergenen info die veel strenger is geworden tegenwoordig, vroeger stond er bijv. 'gemodificeerd zetmeel', nu moet er bij staan waarvan dat zetmeel afkomstig is), deels omdat glutenvrij steeds meer in opkomst is en er dus ook meer specifiek gv producten te krijgen zijn (meer merken dus, niet meer grotendeels schär zoals een paar jaar geleden nog wel was), maar begint het langzaam aan ook door te dringen bij fabrikanten dat op de verpakking vermelden niet zo veel extra moeite is.

'Mijn' gezondheidswinkel besteld bij de volgende bestelling volkoren havermeel mee voor me *\o/*
Das toch iets handiger dan zelf havervlokken bewerken met de staafmixer :')
Wel fijn, zo'n winkelier die lekker met je meedenkt en dingen extra wil bestellen voor je (nu kan ze bij haar leverancier ook per stuk bestellen dus het is niet zo dat ze met 4 pakken blijft zitten als ik er maar 2 afneem, en ik ook niet gelijk met 6 kg havermeel opgescheept zit)

Maar ik ben misschien wat teveel offtopic met al mijn glutenvrije geneuzel.

Door dit onderwerp ben ik wel even rond gaan kijken bij de tuinen en 'mijn' gezondheidswinkel aangezien ik toch weer havermout en pasta moest hebben dus er toch was. En ik kwam inderdaad verpakkingen amandelmeel ed tegen...
Ik vond mijn gv producten al duur in aanschaf maar dit topte het toch wel lol, heb het dus (nog) niet meegenomen.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 19:59

Taartje schreef:

Ja, ik :j heb er op mijn vorige bijbaantje (broodjeszaak) vrijwel dagelijks mee gewerkt. Daar hadden we een Versapers. Een fijn ding, gaat lang mee en je kunt er heerlijke sapjes mee maken met zowel groenten als fruit! Doordat hij langzaam draait, gaan er geen vitaminen verloren door verhitting. Maar ik zou 'm voor thuis niet kopen, vind hem veel te duur. := En de onderdelen van het apparaat kunnen beter niet in de vaatwasser, dus dat was iedere keer ook wel weer 10 minuten schoonmaakwerk, omdat er veel 'prut' blijft zitten in een aantal gleufjes / hoekjes.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 23:06

Jettie schreef:
Taartje schreef:

Ja, ik :j heb er op mijn vorige bijbaantje (broodjeszaak) vrijwel dagelijks mee gewerkt. Daar hadden we een Versapers. Een fijn ding, gaat lang mee en je kunt er heerlijke sapjes mee maken met zowel groenten als fruit! Doordat hij langzaam draait, gaan er geen vitaminen verloren door verhitting. Maar ik zou 'm voor thuis niet kopen, vind hem veel te duur. := En de onderdelen van het apparaat kunnen beter niet in de vaatwasser, dus dat was iedere keer ook wel weer 10 minuten schoonmaakwerk, omdat er veel 'prut' blijft zitten in een aantal gleufjes / hoekjes.

Dankje!
Ja de prijs is inderdaad een beetje jammer...
Maar de andere slowjuicers zitten in dezelfde prijs categorie helaas...