De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:10

Nou ik dacht meer aan van die ophang bakken haha. Kun je gewoon haken voor kopen Maar misschien paar tubes op de grond in wat verschillende kleuren. Mijn grond oppervlak in de zon is echter beperkt als ik er ook nog wil kunnen bbq-en (en dat wil ik) met een man of 4 :D.

Maar de diepte van zo een bak moet dan ongeveer 30cm zijn? of geld dat alleen voor de diameter?

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:13

Zo wat zijn jullie al druk bezig met het opkweken! Ik wacht liever totdat ik direct de stekken in mijn 'tuintje' (1m x 1m x 0,2m) kan zetten. Ik ben geen held in het opkweken + mijn studentenkamer is daar niet zo geschikt voor, vind ik. Te veel wisseling in temp en ook in licht kwaliteit.

Mocht iemand nog rucola willen ruilen voor een wortelmix, houd ik me aanbevolen ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:15

Hallo, ik kom ook even binnenvallen :D

Ik ben onlangs gestopt met roken en ik heb nu ontiegelijk veel vrije tijd :') Ik zat er aan te denken om mijn grote balkon om te toveren tot moestuintje in modules.
Wat zijn nou simpele dingen om mee te beginnen (ben een echte leek) en wat zijn goede start benodigdheden?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 23:20

leonie87 schreef:
Nou ik dacht meer aan van die ophang bakken haha. Kun je gewoon haken voor kopen Maar misschien paar tubes op de grond in wat verschillende kleuren. Mijn grond oppervlak in de zon is echter beperkt als ik er ook nog wil kunnen bbq-en (en dat wil ik) met een man of 4 :D.

Maar de diepte van zo een bak moet dan ongeveer 30cm zijn? of geld dat alleen voor de diameter?

He nee joh :D
Je kunt best een potje van 5 cm nemen, maar ik gaf gewoon aan wat IK het minimum vind.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:27

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 00:14

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 01:47

phormicola ik zie jou ook opduiken in praktisch elk topic hhahah

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 02:23

Sorry dat ik zo maar kom binnen vallen maar ik ben al even aan het meelezen en kreeg het idee dat er hier mss wel iemand interesse had in een aluminium/glas buiten kasje van ong 1.25 x 1.25 (= L x B, bij interesse zal ik hem zeker nog eens opmeten). Zelf ben ik nl al een tijdje gestopt met met kweken van groenten e.d en het kasje staat er nu ongebruikt bij.
Hij mag weg voor een schappelijk prijsje als je hem zelf uit elkaar haalt (stuur maar een PBtje als je interesse hebt)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:17

Wat denken de meer ervaren mensen hiervan?
http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=2365
Is dit functioneel om de kleine plantjes op te kweken zonder dat ze dus binnen hoeven te staan?

Verder ben ik aan het zoeken naar balkon haken. Mijn reling is bovenop rond dus ik krijg niet echt iets geschiktst gevonden. Niet heel duidelijk, kan morgen wel een betere maken voor de beeldvorming Afbeelding
(deze foto gemaakt toen mijn bloempotten er net stonden :P)
Hij is boven op 12 cm lang en dus rond, de rand is 7 cm breed en de reling steekt 6 cm af van het glas.
Ik denk dus dat zoiets niet gaat werken:
http://webshop-retail.mertens-groep.nl/nl/product/potterie/haken-en-toebehoren/balkonhaak-special-type-2
Iemand tips waar ik kan vinden wat ik zoek om dus wel van die bakken op te kunnen hangen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 23:26

Leonie,

Dat kastje heb ik ook weleens overwogen. Maar ik lees steeds dat ze zo omwaaien en dat je ze moet verankeren. :(

Volgens mij heb je wel een lekker ruim balkon! :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:28

leonie : is een etagere geen optie ipv balkonhaken?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:41

Hmm An dan word het hem niet want het waait nogal eens op 13 hoog :D. Zag vandaag nog me ladder omwaaien en dat ding weegt toch flink wat. Zou die ook wegwaiien als je er flink want plantjes in hebt staan? Dat is toch flink wat aarde/gewicht?

Ja ik heb een heel ruim balkon. Aan beide kanten van mijn 13 meter lange woning 1,5 meter loop balkon en een ruime zithoek. Om die zithoek dus te behouden wil ik hangbakken aan 1 zijde van het loopbalkon hangen. Dit ligt 80% van de dag in de zon. De andere zijde ligt 10% van de dag in de zon dus dat is erg weinig.

Ik heb 1 dode hoek die veel in de zon ligt dus daar kan ik een etagere of kasje of iets dergelijks neerzetten. Maar voor de rest is hangende bakken dus echt veel handiger. Ik zou ze evt allemaal opde grond kunnen zetten over die lengte maar dan staan ze niet in de echte zon maar in de zon achter blauw glas. Dat lijkt me minder geschikt en ik moet dan steeds bukken. Daarbij is het een leuker gezicht als het hangt denk ik :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:16

je kunt idd wel een kweekkasje/bakje neerzetten, maar ik denk dat je wel moet kijken naar iets heel laags
zoiets
http://www.bakker-hillegom.nl/product/p ... -en-fruit/

of zoiets http://www.bakker-hillegom.nl/product/kweekkas/ op een tafel monteren

deze http://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/sh ... _tuinkasje als je er een flinke stoeptegel in legt of bakstenen in de hoeken

als de mogelijkheid hebt kun je ook met hangende plantzakken werken http://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/sh ... e_moestuin

maar een kweektafel/rekje/etagiere http://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/sh ... antenrekje die je achter je balkonhek zet kan ook een hoop op, zeker als de wind weggevangen word door je hekje, heb je een mooi beschut plekje :j alles wat in mei gezaaid zou moeten worden , staat daar prachtig

heb trouwens nog ene grappig boekje waar je eens naar uit zou kunnen kijken , groenten kweken zonder tuin van Julia voskuil
is een boekje uit 86 maar staat al een hoop leuks in en ook een hoop praktische info over kweken op balkon en dakterras , ook moestuin in potten van peter bauwens is een geweldig boekje

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:21

Bedankt voor de tips. Zal ook zeker eens mijn ogen open houden voor die boekjes.
Ik zal straks thuis eens foto's maken van de beschikbare ruimte.
Hangende zakken heb ik ook al gezien. Is dit handig?

Iemand nog tips voor mijn kromme reling en een ophang systeem daarvoor?

Is het trouwens noodzakelijk om eerst alles in een beschutte omgeving op te kweken en dan om te potten naar "open" bakken? Of kan je gewoon die bakken aan de rand hangen, zaaien en zien wat eruit komt (kort door de bocht)?

Ik wil zo min mogelijk echt op de grond hebben staan, Mijn balkon staat als het flink regent al snel onder water (ja ook op 13 hoog houd je water overlast :P) en het is geen fijne werkhoogte. Een opkweekbak op de/net van de grond kan wel, maar alles op de grond dan hou ik geen rug meer over :).

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:30

Ik wil wel een m2 tuin. Stuk of 9 vakjes erin en die dan 'volstoppen' met verschillende dingen: bieslook, basilicum, rozemarijn etc. hmm

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:20

Hallo allemaal.

Ik ben hier nog niet eerder geweest, maar heb vorig jaar een klein proeftuintje gehad. Dat ging erg goed en ik vond het super om te doen.

Nu wil ik dit jaar iets meer en andere dingen poten. Ik was al met behulp van de folder van de Welkoop bezig te kijken wat wel en niet bij elkaar kan (ligt bij de kassa), maar kwam vandaag in de folder van de Lidl een hoop zaden etc. tegen

http://www.lidl-pageflip.com/nl.html?kid=bfZale (pagina 24)

Dat kasje waar een link naar staat een paar posts hierboven staat er trouwens ook in.

Nu denk ik dat jullie dit ook leuk vinden om te weten, maar ik vroeg me ook af waar ik op moet letten bij het kopen van zaden. Zijn de zaden van de Lidl evengoed als die van b.v. de Wellkoop? Zijn er groenten waar ik specifiek op merk, ziekteresistentie of iets dergelijks moet letten?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:31

Ziekteresistentie hangt van het ras af, maar welk ras het beste werkt hangt ook van het microklimaat i jouw tuin af. Enige waar je vanaf wil blijven als je zaden voor volgend jaar wil oogsten is de F1 hybrides, omdat die flink kunnen verschillen qua eigenschappen doordat het een 1e generatie kruising is ipv echt ras.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:32

Krijg helemaal de 'moestuinkriebels' als ik jullie reacties lees :D. Ik kan pas begin maart beginnen maar ik kijk mijn zaadjes zowat uit de verpakking! Heb voor de kerst van mijn moeder een hele mooie azuurblauwe aardewerken kruidenpot gekregen. er gaat in ieder geval rozemarijn, tijm en bieslook in. Hebben jullie nog andere goede ideeen? En ik vroeg mij af, als je je kruiden afknipt en gebruikt, komen er dan weer nieuwe scheuten aan of kun je beter een nieuwe 'portie' opkweken?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:47

Ik heb vandaag basilicum en radijsjes geplant :D ben heel erg benieuwd!

Wat een fijne tip, die zaadjes van de Lidl. Ik zag dat het vanaf 11 februari ingaat, die aanbieding? :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:48

tamary schreef:
Ziekteresistentie hangt van het ras af, maar welk ras het beste werkt hangt ook van het microklimaat i jouw tuin af. Enige waar je vanaf wil blijven als je zaden voor volgend jaar wil oogsten is de F1 hybrides, omdat die flink kunnen verschillen qua eigenschappen doordat het een 1e generatie kruising is ipv echt ras.

Hoe weet je eigenlijk wanneer je een F1 hybride hebt? Ik heb het nog nooit op een pakje zien staan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:49

meestal staat het wel op het zakje als het een f1 is :j
heb hier verschillende F1tjes liggen, maar ik zaai het liefst zaadvaste dingen , heirlooms , vergeten groente etc

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:56

phormicola schreef:
Ik heb vandaag basilicum en radijsjes geplant :D ben heel erg benieuwd!

Wat een fijne tip, die zaadjes van de Lidl. Ik zag dat het vanaf 11 februari ingaat, die aanbieding? :)

week 6 is deze week toch?

die kas van de lidl is veel groter en gaat bij mij alleen in mijn zithoek passen en dat blijft echt mijn zithoek :P. Wel een nette prijs overigens

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 09:18

Dank je wel van die tip over F1 hybriden. De aanbieding gaat 11feb van start. Heb de folder namelijk ook thuis liggen :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:49

Goede tip, die kas van de lidl! Die ga ik me zeker halen :D Ik hoop wel dat de folie sterk genoeg is voor de harde wind die hier in het veld waait..

Mijn tomaten en paprika's zijn al goed aan het groeien.. alleen de aardbeien doen nog steeds niks.
Vandaag ga ik eens kijken of ik ergens een jutezak vandaan kan halen om wat aardappelen in te poten :D
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 05-02-13 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:50

Zag het ook in de folder staan. Zal het wel een stevig kasje zijn? Ben bang bij één windvlaag dat hij weg is. Zaadjes ga ik ook maar eens uitzoeken. Folder van de welkoop is erg handig!