Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:03

Hoi! Ik wil me ook wel melden! Ben begonnen met het South beach dieet, pas 1 dagje. Ik ben in korte tijd aardig wat aangekomen en wil eerst even alle suikers verbannen en daarna de khd op een gezonde manier weer toevoegen. Al mn kleding zit zo strak, ik voel me niet fijn meer. Zijn er ervaringsdeskundigen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:05

zo, vandaag gezond begonnen, mueslie met aardbeien en biogarde :9

gister ook gezond dagje gehad,
muesli met banaan en biogarde als ontbijt,volkoren boterhammetjes met rucola en zalm tussen de middag en 's avonds courgette, tomaat, knoflook, pepertjes, en aardappel uit eigen tuin en broccoli uit de winkel met buffel mozzarella uit de oven en als toetje aardbeien met vanille-yoghurt

vanavond bij schoonouders eten, dus hopelijk veel groen, schoonmoeders heeft meestal wel een lekkere groene salade extra op tafel staan :j

eigenlijk maar weer eens voor mezelf goed gaan bijhouden wat ik eet want er moet toch nog echt een maatje vanaf en ik kan de vitamientjes ook wel goed gebruiken, met bijhouden wat ik eet, kies ik voor meer betere producten merk ik :j

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:01

Maartje_M schreef:
Jep, de mango's zijn in de bonus inderdaad! ;) Ik heb altijd veel fruit, maar vandaag is wel echt een topdagje.

Die eetmeter is echt een uitvinding! Altijd al geweten dat ik een 'kleine' eter ben, maar dat bewijzen mijn kcal nu ook. Ik haal echt lang niet de dagelijks aanbevolen hoeveelheid := Enige wat ik onhandig vindt, is dat niet alles er al in staat. Sommige voedinsmiddelen kent hij nog niet, of alleen met een andere bereiding. Zo wok ik altijd groente, maar je kan ze alleen rauw of gekookt toevoegen :+ Maar goed, het is ook maar een indicatie, dus zo heel nauw komt het niet.
Ik heb grote gebrekken aan calcium, ijzer, zink, vit A, vit B1 en 2 en foliumzuur. Maar volgens mij komt het bij mij ook een beetje omdat ik minder kcal eet.. Ik zit in ieder geval ook aan de supplementen (calcium en multi-vitaminen).

Even een tip voor je suplementen: Bij calcium werd mij geadviseerd om ook vitamine d en magnesium te nemen zodat het goed opgenomen kon worden door je lijf .
Mij was aangeraden om deze te nemen (ben ook in de dertig deze helpt ook tegen botontkalking)
http://www.bodyenfitshop.nl/andere-prod ... -strength/

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:04

Appelmoes_11 schreef:
Wat vinden jullie eigenlijk van de adviezen van het voedingscentrum over het algemeen? :) Om heel eerlijk te zijn heb ik er niet zoveel vertrouwen in.

Ik vind een hoop adviezen best wel achterhaald eigenlijk . Hoe meer ik over voeding weet hoe meer ik het niet met hun eens ben...(en hoe meer ik besef dat ik nog veel meer wil weten haha)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:08

Hahaha, klinkt me bekend in de oren Hesterve. Heb mezelf maar tot Foodie gebombardeerd, alles willen weten over voedsel en wat er mee te maken heeft. :D

Ik ben weer in Groningen aangeland en ben meteen weer naar de markt gegaan om wat fruit te kopen. Heb weer bananen, perssinaasappels en een bakje blauwe bessen. Heb bij de slager ook 4 plakjes rosbief gekocht, ben zo blij dat dat mogelijk is. Bij de AH krijg je toch al snel veel te veel voor 1 persoon en op de markt kan je gewoon net zoveel kopen als je nodig bent. :)

Vanavond ga ik weer de spaanse vispan met linzen maken van de AH site, geserveerd met ciabatta. Nu al zin in. :)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:12

Appelmoes_11 schreef:
_Mara_ schreef:
De mediterane ovenschotel was echt heerlijk! Zelfs me stiefvader, chefkok vond het heerlijk! Wat hij vooral lekker vond was dat de groentes nog 'bite' hadden en je alle groentes echt goed afzonderlijk proefte. Heb ik dat toch weer mooi gedaan. :)

Wanneer kom je voor mij koken? :))

Over calorieën weet ik ook niet precies hoe het zit. Ik bedoel, een calorie is een calorie, toch, en dan maakt het niet uit waar het vandaan komt... maar om de één of andere reden kom ik niet aan van een halve kilo noten, terwijl daar toch wel zo'n 3000 calorieën inzitten -O- Hoe kan dat?
Geen commentaar op dat ik een halve kilo noten eet :')

Kan ik trouwens ff iemand uit dit topic pb-en over een probleempje waar ik tegenaan loop? Het is redelijk privé :+ heb niet echt zin om het openbaar op bokt te gooien. Dus als iemand zijn pb-box even open wil gooien voor een zeurende appelmoes, graag!

Edit: over zout gesproken, ik proef het nu echt óveral >;) zelfs in cola light. Vroegâh vond ik al die gezondheidsmensen zo vervelend met hun gezeur over dat alles zo zout en zoet was, en nu hoor ik er zelf bij := best erg eigenlijk...

Mijn mening is dat de ene calorie de andere zeker niet is! Het maakt wel degelijk uit waar die calorie vandaan komt.De calorieën uit noten komen voornamelijk uit vetten die je lichaam goed kan gebruiken in combinatie met vezels, in tegenstelling tot calorieen uit suikers(pure suiker maar ook b.v. wit brood is voor je lijf pure suiker) waarbij veel insuline vrijkomt in je bloed in een rap tempo. Insuline is een vetopslaand hormoon.
Dus als je calorieen eet waarbij je suikerspiegel snel stijgt en er insuline vrijkomt zal dat ertoe lijden dat het omgezet wordt in vet. Eet je calorieen waarbij je suikerspiegel niet/langzaam verhoogt zal het niet/veel minder omzetten in vet. Noot: er zijn meerdere hormonen die ervoor kunnen zorgen dat je lijf vet opslat oa cortisol,wat je lichaam aanmaakt bij stress.
Zelf ben ik er veel mee bezig om mn suikerspiegel zo constant mogelijk te houden. Dan voel ik mij het fitst.
Laatst bijgewerkt door hesterve op 14-08-12 16:43, in het totaal 2 keer bewerkt

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:16

_Mara_ schreef:
Hahaha, klinkt me bekend in de oren Hesterve. Heb mezelf maar tot Foodie gebombardeerd, alles willen weten over voedsel en wat er mee te maken heeft. :D

Ik ben weer in Groningen aangeland en ben meteen weer naar de markt gegaan om wat fruit te kopen. Heb weer bananen, perssinaasappels en een bakje blauwe bessen. Heb bij de slager ook 4 plakjes rosbief gekocht, ben zo blij dat dat mogelijk is. Bij de AH krijg je toch al snel veel te veel voor 1 persoon en op de markt kan je gewoon net zoveel kopen als je nodig bent. :)

Vanavond ga ik weer de spaanse vispan met linzen maken van de AH site, geserveerd met ciabatta. Nu al zin in. :)

Klinkt lekker ! Fijn dat je nu weer zelf in de hand hebt wat je eet :) Ben zelf ook fan van de markt. Je kan lekker nemen zoveel je wilt en er worden je geen aantallen opgedrongen.
Blauwe bessen kan je ook in de vriezer bewaren en als het dan warm is samen met wat (amandel,rijst,enz)melk of lekker wat kwark in de blender doen. Dan heb je een soort van gezonde milkshake :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:23

Haha, ik weet niet of de blauwe bessen het halen om bewaard te worden in de vriezer. :P Ze gaan denk de komende 2 dagen snel op denk ik, alhoewel het wel een idee is om misschien de helft in de vriezer te gooien. Maakt de smoothies/milkshakes een stuk lekkerder. :)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:32

denice schreef:
Hoi! Ik wil me ook wel melden! Ben begonnen met het South beach dieet, pas 1 dagje. Ik ben in korte tijd aardig wat aangekomen en wil eerst even alle suikers verbannen en daarna de khd op een gezonde manier weer toevoegen. Al mn kleding zit zo strak, ik voel me niet fijn meer. Zijn er ervaringsdeskundigen?

Welkom denice! Hier zal je niet veel mensen tegenkomen die een bepaald dieet volgen maar meer de mensen die gezond willen eten (en warbij sommige ook wel gewicht verliezen als leuke bijkomstigheid).

Om snel een paar kilo kwijt te raken kan je best een dieet volgen maar doe dat niet te lang :). Koolhydraten vermijden zal redelijk snel tot gewichtsverlies lijden omdat je suikerspiegel in niet piekt(dus komt er geen insuline vrij). Het nadeel van een koolhydraatarm/vrij dieet is dat je lichaam zelf een soort suiker aanmaakt die ook nadelig voor je kan zijn en doordat je bepaalde producten vermijdt kan je bepaalde voedingsstoffen tekorten oplopen.
Zoek maar eens op suikerspiegel/ insuline (vetopslaandhormoon)en cortisol(is ook een vetopslaandhormoon).Misschien dat je daar nog iets leerzaams vindt.

Tip: drink genoeg water, eet veel vezels (eet bijvoorbeeld extra tarwekiemen/haverzemelen), eet walnoten en lijnzaad en als je echt een poosje koolhydraadvrij wilt eten een zeer uitgebreide vitamine/mineralen multitablet .
Zorg dat je genoeg vitamine b en ijzer binnenkrijgt om je niet futloos te voelen op den duur.
Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust. MIsschien dat ik of iemand anders je kan helpen

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:37

Bij mij gaat er ook zo een bakje blauwe bessen door. Vind ze echt lekker!
Mn man is inmiddels ook zo ver dat ie geinteresseerd is in gezond eten . Maakt het eten koken een stuk makkelijker. Werd ik eerder scheef aangekeken als ik linzen/aduki of andere bonen at ipv aardappels nu vraagt ie wat dat ding op zn bord doet (aardappels) haha. Nu is hij een erg fanatieke sporter en heeft hij geen aanleg om dik te worden (lees hij is eigenlijk te mager,zit wel in de familie) dus hij kan wel wat koolhydraten gebruiken dus hij krijgt ze toch wel zo nu en dan.
Boodschappen doen is tegenwoordig ook zo gedaan. Meer dan de helft van de schappen in de supermarkt sla ik over...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:43

Wauw hesterve, bedankt! Ik voel me een beetje slapjes maar verder gaat het wel goed. Ik wil een weekje khd vrij eten, minstens. Zit nu op dag twee.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:13

hesterve schreef:
Even een tip voor je suplementen: Bij calcium werd mij geadviseerd om ook vitamine d en magnesium te nemen zodat het goed opgenomen kon worden door je lijf .
Mij was aangeraden om deze te nemen (ben ook in de dertig deze helpt ook tegen botontkalking)
http://www.bodyenfitshop.nl/andere-prod ... -strength/

Bedankt voor de tip! Mijne hebben wel vit. D en K erin zitten. Zou dat voldoende zijn?

Vanmorgen onder het mom van nog-altijd-niet-fit maar eens heel ongezond begonnen zonder ontbijt := Was echt voor het eerst sinds tijden weer, maar ik kreeg nog geen slok water weg := Inmiddels voel ik me wer wat beter, dus zo maar eens lekker kokkerellen. Vriendje eet iets met noodles/mie of whatever, dus ik kook voor mezelf. Moet iets met gehakt worden want ik ben weer toe aan mijn wekelijkse dosis rundvlees.
En ik heb al een lekkere quiche in de oven staan voor de lunch voor de komende weken: tonijn, paprika en tomaat :9

Welkom Denice!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:25

Nog even een voetnoot bij het insuline verhaal: voor sporters is de insuline juist nuttig, voor spier opbouw :)

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:54

Ik wil me ook graag melden hier, doe vaak tervergeefse pogingen :)

Ontbijt nu vaak met brinta, eet veel volkoren brood, volkoren ontbijtkoek en probeer iedere dag een appel en een banaan te eten. Verder drink ik veel groene thee en water met een klein beetje caravan cevitan erin

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:55

@Maartje-M weet niet zo heel goed meer wat de uitleg precies was van welke combi's wat bevorderen maar heb hier een link waar het eea uitgelegd wordt (al was het verhaal wat mij verteld werd wel uitgebreider ...vandaar dat ik het niet helemaal onthouden heb haha)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:59

Bonny_CT schreef:
Ik wil me ook graag melden hier, doe vaak tervergeefse pogingen :)

Ontbijt nu vaak met brinta, eet veel volkoren brood, volkoren ontbijtkoek en probeer iedere dag een appel en een banaan te eten. Verder drink ik veel groene thee en water met een klein beetje caravan cevitan erin

Welkom Bonny! voor wat doe je tervergeefse pogingen ? Gezond eten of gewicht verliezen?

@ Phormica Dat wist ik dan weer niet :) kan je me uitleggen hoe dat werkt? Of weet je een link waar t uitgelegd wordt? (wat ik al schreef : hoe meer je weet ,hoe meer je beseft dat je heel veel nog niet weet.... haha)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:17

Omdat de insuline ervoor zorgt dat de suikers de spieren in worden gepompt als het ware, ipv dat ze worden opgeslagen als vet. Vandaar dat veel sporters voor de training een enorme koolhydraten maaltijd nemen, of bijvoorbeeld een enorm glas vruchtensap :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 07:08

@Hesterve: ik neem aan dat ze t samen in een pilletje stoppen omdat t beter is, maar ik ben naïef ;)

Welkom Bonny!

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:57

Zo, gezond begonnen vanmorgen. Ik heb gister extra pure hagelslag van de Ruijter Specials gekocht, dat op 2 maisbroodjes en versgeperste jus. Heerlijk op het balkon in de zon, wat wil een mens nog meer! Daarna de stad weer ingegaan opzoek naar een kleine cakevorm en ook nog gevonden. Er staat nu een bananencake/brood in de oven en het ruikt al heerlijk in huis. :) Zometeen werken en als ik dan klaar ben ga ik voor een heerlijke, simpele lichte zomerpasta. Volkoren spaghetti met verse basilicum, buffelmozzarella, gegrilde kerstomaatjes en paprika, pijnboompitjes en wat creme fraîche erdoor. Ook al iets waar ik naar uit kijk. :D

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:36

Gezond eten :) Afvallen hoef ik niet, ben 1.73m weeg 67 kg en heb maatje 36/38

Wel vind ik zo nu en dan een pak koek erg verleidelijk of een zak m&m's :)

Ik ben vanmorgen begonnen met een bord brinta, met 6 chlorella tabletten.
Nu al 0,75 l water op en 0,75 l water met klein beetje caravan cevitan. Ook al een volkoren ontbijt koek en 3 volkoren boterhammen met kaas en appelstroop, pindakaas en vlokken, en chocopasta.. vooral die laatste 2 zijn niet zo best volgens mij.

Normaal rijd ik op een dag 2 a 3 paarden en mest ik 2 a 3 stallen en zet ik er 6 buiten naast mn werk. Vandaar dat ik best veel eet :D

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:42

Dat klinkt goed mara!

Ik heb gister avond een broodje gezond gegeten, stokbroodje met daarop sla, tomaat, komkommer, ei, pijnboompitjes en kaas

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:13

Ik heb vandaag suikerstroop op brood geprobeerd _O- Ik raad iedereen aan om dat vooral níet te doen.

Bonny, dat klinkt als een lekker broodje gezond! :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:14

Ik heb net echt iets heerlijks gegeten! Ik had besloten om weer eens een poging te doen tot het maken van Custard. De laatste keer was het aan de kook gegaan en eindigde ik met klontjes en een soort roerei. Dit keer nauwlettend in de gaten gehouden, precies gedaan wat wikipedia mij zei en wauwie, het lukte zowaar! Enigszins laten afkoelen, toen een handje blauwe bessen erdoor heen en man! Dat was echt hemels! Zijdezacht, nog lauw en die verse blauwe bessen die ontplofte in je mond. Heb zitten genieten op me balkon! :D

Vanavond ga ik me restje van dinsdag opwarmen, me linzenpan met ciabatta. Had natuurlijk weer veelste veel gemaakt en weggooien vind ik ook zonde. Dus een deel ingevroren, geen idee of het kan en of het lekker blijft, dat zien we de volgende keer wel. En het andere deel ga ik vanavond weer opknabbelen. Met een bosbessenmilkshake na. Ga morgen weer naar me ouders dus alles moet een beetje op, maar heb wel weer heerlijk gezond gegeten de afgelopen 4 dagen in Grun. Het is toch fijner als je helemaal zelf controle hebt over je voedsel, wat je wil eten, wanneer en vooral, wat er in huis is. Thuis ga ik toch sneller snoepen 'omdat het er toch is.' In Groningen toch minder last van.

@Bonny: broodje gezond, lekker! Maar vraag me af, vult dat wel genoeg als avondmaaltijd?

@Suikerstroop? Wassda?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:24

Bedankt voor de toelichting Pormicola!

@bonny ALs je zoveel beweegt/inspanning hebt mag je ook best wat eten. Wat je kunt doen om gezonder te eten is meer variatie aanbrengen. En een poging doen om van je suikerverslaving af te komen (suiker is eigenlijk vergif voor je lijf...)
Je kunt ipv brinta een keer afwisselen met havermout, eventueel in combi met haver/tarwe zemelen en of kiemen, diverse soorten zaden ,pitten en noten toe te voegen . Ipv aardappels diverse soorten bonen te eten (ik vervang mn broodmaaltijd er ook wel eens mee, ben niet zo'n broodliefhebber).
Je kunt om het gelijdelijk aan te doen afspreken dat je iedere week iets eet wat je nog nooit gegeten hebt. Dat heeft bij mij wel gewerkt om meer variatie in mn eetpatroon te krijgen. Het "nadeel" is wel dat mn keukenkastjes nu helemaal vol staan met verschillende produkten (zaden,bonen,pitten,noten) al is het wel fijn dat als je eenmaal vanalles in huis hebt het geen moeite meer kost om af te wisselen haha.
Pindakaas vind ik op zich geen verkeerd broodbeleg hoor zolang de ingredientenlijst maar uit max. 2 ingredienten bestaat :pinda's en eventueel zeezout. Chocopasta is voornamelijk vet en suiker is inderdaad niet zo heel goed . Als ik zin heb in chocola doe ik nog weleens wat rauwe cacao poeder op mn brood dat besmeerd is met roomboter en een theelepeltje palmsuiker. Aan het begin wel wennen omdat het niet zoet is als gewone pasta mar je went dat hele zoete wel af als je geen toegevoegde suikers meer eet.

@ Mara klinkt wel lekker zeg zo'n bananenbrood! Hoe heb je t gemaakt?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:31

Het komt uit het Hummingbird Bakboek:

Bananenbrood

270 g lichtbruine basterdsuiker (of lichte rietsuiker voor een nog smeuïger resultaat)
2 eieren
200 g gepelde rijpe bananen, fijngeprakt (ongeveer 2 stuks zijn het meestal)
280 g bloem
1 tl bakpoeder
1tl zuiveringszout (gebruik meestal gewoon zout)
1 tl kaneel
1 tl gemberpoeder
140 g gesmolten boter
En een cakevorm

1. Verwarm de oven op 170 graden/gasstand 2-3
2. Doe de suiker en de eieren in een kom en klop deze met een keukenmachine of een handmixer en klop tot ze goed vermengd zijn. Klop de bananenpuree erdoor.
3. Voeg de bloem, het bakpoeder, zout,kaneel en gemberpoeder toe aan het bananenmengsel. Meng alles tot de droge ingredienten gelijkmatig zijn opgenomen. Voeg de gesmolten boter toe en blijf kloppen tot alles goed is vermengd.
4. Giet het beslag in de vorm en strijk de bovenkant glad. Bak het bananenbrood circa 1 uur in de warme oven tot het stevig aanvoelt en een in het midden erin gestoken spies er schoon uitkomt. Laat het bananenbrood eerst kort in de vorm afkoelen, voor u het op een taartrooster zet om het helemaal koud te laten worden