Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phylos

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:10

Ik heb mijn avondeten al op. Visstoofpotje van de AH site..
Moet nu zo richting tentamen, van 18.30 tot 21.30

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:28

Phylos schreef:
Ik heb mijn avondeten al op. Visstoofpotje van de AH site..
Moet nu zo richting tentamen, van 18.30 tot 21.30

Succes!!! Ik zal even voor je duimen.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:34

Zoo weer even 3 pagina's bijgelezen..

Ik geef ook veeeeel uit aan eten momenteel, maar heb er ook een soort hobby van gemaakt en gebruik ook dure ingredienten.

Heb net ook maar eens vitamine D3 aangeschaft van solgar. Ben benieuwd, kan er in elk geval 100 dagen mee doen. Eens kijken hoe gelukkig ik ervan zal worden! :+

Heb een slechte dag.. Was bij mijn vriend dus ontbeten met 2 tarweboterhammen met pindakaas, een banaan en een gekookt ei. Verder weinig tussendoor gegeten en slecht ritme. Ik heb tot kwart voor 11 plat gelegen, was zo moe. Dus wel heerlijk lang geslapen maar mijn eetritme lijdt er nu dus onder.

Morgen ga ik zekerweten weer een goede dag hebben! Heb alles even in huis gehaald om morgen de dag te beginnen met deze smoothie: http://kyradevreeze.nl/recipe-tropical- ... -smoothie/

Vanavond kookt mama als het goed is dus hopelijk wat gezonds. Nu eerst nog even naar mijn peerdie :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:29

Heb me niet helemaal aan mn plan gehouden, heb vanmiddag een lekkere tosti erbij gesmikkeld (ham, kaas, curry) nu aan de broccoli en vis uit de oven (met een laagje van gemalen pijnboompitten, knoflook, italiaanse kruiden, peper, zout en pesto)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:51

Phormicola: nee, mn thee is detox van yogitea :) heeft ook ‘eko’ op de verpakking, is het dan het huismerk van ekoland? Of is dat een soort ‘keurmerk’?

De zalm was in de aanbieding bij c1000 :D Dus lekker zalm uit de oven in plaats van kipfilet! En het belletje gaat net van de oven, dus het is klaar! :9

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:56

lekkrrrrrrr zalm, vroeger gruwelde ik ervan...zag laatst een lekker recept met honing en pijnboompitten erop

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:48

Ohh wie had er nou nog paprikaspread die op moest? Het sausje was echt suuuperlekker! :D Eén eetlepel hete paprikaspread van ekoland en 1 eetlepel biogarde door elkaar geroerd. Echt een aanrader! Het smaakte eigenlijk als het vissausje dat je altijd bij kibbeling krijgt :P Maar dan gezond :D

Colway: dat klinkt ook lekker! Heb nog pijnboompitten liggen, maar had die er niet op gedaan, dacht dat dat raar was :+ Zalm was niet zo goed gelukt helaas. Was vergeten er iets van wijn overheen te gieten, waardoor hij een beetje droog was. Maar alsnog wel lekker hoor :j

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:52

Oh zalm heerlijk! Ik had stukje kabeljauw, maar die waren ook een beetje droog geworden, niet op de tijd gelet..
Jou vis klinkt ook erg lekker colway!

Tentamen ging voor mijn gevoel wel redelijk goed. Wilde nog als beloning pure biologische choclade gaan halen bij de eco..ging hij om 20.00 dicht en ik was er om 20.20, balen.
Daarom maak ik nu maar een smoothie van een halve banaan, kiwi en wat magere kwark (wel gezonder en vullender :P aangezien ik om 17.00 mijn avondeten al op had)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:15

Fijn dat tentamen goed ging! Ik ben vandaag naar de tandarts geweest voor de implantaat en heb nu allemaal draadjes in mijn mond. Gelukkig kan ik nog wel een beetje praten. Gek genoeg zei de tandarts dat ik zelf moest kijken wat ik wel en niet kon eten, ipv dat ik echt persé vloeibaar moet eten. Maar heel veel meer dan vloeibaar wil op 't moment toch niet, helaas. Gelukkig is de pijn met pijnstiller prima te doen.
Heb nu wel honger en zin in een stukje vlees -O-, hoewel ik wel net meerdere glazen smoothie van spinazie, banaan en tarwezemelen heb gehad..

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:28

Fijn dat je tentamen goed ging Phylos! Jammer van je chocolade, maar een smoothie is ook lekker. :)

En Century, wordt eventjes afzien. Maar hopelijk is het snel weer goed. :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:28

M'n fiets is net gestolen -O- Verder wel een goeie dag gehad wb voeding.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:52

o bah phormi! da's niet leuk!!!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:55

Streep die goeie dag ook maar door :') Ik had Quorn gekocht met saté saus erdoorheen en ik neem net een hap en het zit gewoon bomvol suiker! De winkels zijn dicht en ik heb niets anders, dus daar gaat m'n goede gedrag...

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:58

hè phormicola wat stom zeg! ga je wel aangifte doen?

mijn dag is echt niet om trots op te zijn:
o/t/l: 1 mueslibol met appelstroop + 3 crackers kaas
t; evergreen + peer
a; 3 bh met speculaas + peer (dit was op het werk, dus helaas niet uitgebreid kunnen eten)
t; Ik had honger: bord spagethi met pestokruiden gekookt met water en daarna nog 4 speculaasjes

baalbaalbaal want het is niet echt gezond ;(
maarja, morgen weer een dag

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:59

Goedenavond!

Heb niet helemaal tijd om bij te lezen, wel een aantal berichten terug gelezen!

Mijn lijstje van vandaag.
O: 2 crackers met zuivelspread en komkommer
T: kiwi
L: 2 meergragen bh met kaas en komkommer
T: -
D: rijst met balletjes en satesaus en heb er een sallade bijgemaakt van sla, tomaat, komkommer en een eitje. Als toetje heb ik een bakje biogarde met 2 schepjes muesli gehad.

Vanavond ga ik op stap omdat een collega/vriendin vannacht 16 wordt! Dus dat wordt flink aan de zuip... niet goed voor me maar af en toe mag het. Ik drink verder bijna nooit & het wordt er wel weer afgedanst!

MaartPaard, wat vervelend dat je zo heftig op stevia reageert. Dacht door dat wat ik er over las enzo dat ik het wel eens wou proberen maar omdat ik nu jouw verhaal hoor en ik zelf ook heftig kan reageren op dingen laat ik het ook liever staan.

Ooh wat vervelend Century, heb je er verder veel last van?
Ik heb zelf een grote hekel aan de tandarts, ben er echt bang voor...

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:01

Oef Century, dat klinkt niet fijn! Sterkte de komende tijd
He wat vervelend phormicola! Wat stom toch dat mensen spullen stelen!

Vreemd lijstje ja MrUlbe. Je ziet meteen dat je niet echt een ritme had en dan ga je toch snel grijpen naar snelle en dus slechtere dingen. Maar ach morgen weer een dag joh ;)

Tentamen gehaald als het goed is, de sleutel stond net online! Had 8 fout van de 40 = 80% dus de eerste is binnen

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:02

Mijn smoothie vind ik niet zo lekker..beetje bitter door de kiwi denk ik?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:33

Gefeliciteerd Phylos! En kan zijn dat kiwi de oorzaak is, weet niet of je er ook een zuivelproduct in had in je smoothie? Zuivel en kiwi gaan meestal niet goed samen.

@Karin_Mylo: ik heb gisteravond ook aardig wat op. 5 glazen rosé, 7 bier ofzo. Ach, je bent 1 keer jong en als je het niet iedere dag doet. En gewoon veel dansen inderdaad, is het ook zo weer gedaan met die buikvetjes :P

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:40

Ik had inderdaad zuivel erbij, twee schepjes magere kwark. Met wat stevia erdoor was het nog wel te eten, maar denk niet dat ik deze combi nog snel een keer maak..Heb eigenlijk nog wel trek nu, maar weet niet goed of ik nog wat moet eten en zo ja wat verstandig is

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:46

Pff ik ben echt even helemaal uit mn hummie..

Zullen de hormonen wel weer zijn!! '

Oei century, ben blij dat ik jou niet ben haah ik gruwel van alles wat medisch is. Sterkte!

Het kan me trouwens zo boos maken he dat al het voedsel wat te koop is gewoon zo nep en slecht is.. Dat maakt het zo moeilijK!! Zeker als je bij anderen bent die denken dat ze volop gezond bezig zijn! Ik moet wel zeggen dat ik er een beetje obsessief van word. Ik ben nu al bang dat als ik een keer slecht eet, aankom of er puisten of cellulitis van krijg :P Maarja er staat natuurlijk een paasweekend voor de deur, mn vaders verjaardag, dus gaan nog uit eten.. Dan zit ik me vanaf nu al zorgen te maken of hoe ik dat moet gaan doen. Stom he? Hebben jullie dat niet?

Moet ook zeggen dat het lezen van dat boek van Amber dat je dan echt overal op gaat letten. Niet meer drinken tijdens het eten, niet meer liggen na het eten etc etc.. Maarja halo ik heb geen overgewicht haha! Dit boek is voornamelijk geschreven voor mensen met overgewicht.

Vind het daardoor ook lastiger om dan meer dagen bij mijn vriend te zijn. Ze hebben in mijn ogen vrij weinig gezonds, in hun ogen wel natuurlijk. Maar ik neem geen genoegen met tarwebrood en flinke stukken (wel biologisch) vlees met weinig groenten 's avonds. Altijd ook fruit na de maaltijd waar ik vaak last van krijg.

Ben nu tijdens een off-day ook meteen wat chagrijniger en voel me meteen stukken minder fit. Vind dat echt lastig. Zal dat psychisch zijn?

Hebben jullie tips om het allemaal wel een beetje realistisch te houden?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:54

Ik herken me wel een beetje in je verhaal. Vooral beetje het obsessieve en 'bang' voor slecht eten.
Vooral ook wel bang om aan te komen ofzo. Maar voor mezelf probeer ik het dan in toom te houden dat wanneer ik een keer wat slechter eet, ik de dag erna wat meer beweeg (hardlopen). Morgen bijvoorbeeld gaan we gourmetten. Dat vind ik wel hartstikke leuk en gezellig en ik kan nog wel echt van lekker en goed eten genieten. Maar niet meer van patat met frikandellen. Als ik in Groningen ben is dat lekker makkelijk, want dan bepaal ik alles zelf. Maar in het weekend thuis wordt er toch iets anders gegeten dan doordeweeks, opzich wel logisch, maar dat vind ik nog wel eens lastig. Zondagavond gaan we uiteten, maar ook daar kan ik nog gewoon van genieten.

Wat ik vooral lastig vind aan mezelf is dat ik vaak 'te veel' eet. Vooral bij gourmetten ofzo, dan neem ik me voor 3 stukjes vlees te nemen, maar dat lukt dan nooit. Ook heb ik in Groningen veel discipline, maar thuis (waar toch wat lekkere dingen in huis zijn) kan ik me dan niet inhouden

Ik denk dat het je slecht voelen voor een deel wel psychisch is en van een off day moet je denk ik niet een te groot drama maken. Gewoon de volgende dag weer opnieuw beginnen

En dat lezen van het boek herken ik me ook in, dat had ik ook toen ik het las. Maar ik drink gewoon nog bij het eten hoor, ben ik eerder vol :P en ik vind het gewoon lekker (drink altijd water)

Als je bij je vriend bent, kun je dan niet zelf even wat kleine boodschappen halen, of woont hij nog thuis?
En tarwebrood, ach aan de ene kant kan ik me ook haast niet voorstellen dat het heeeel erg slecht is ofzo..ik bedoel ik heb er bijvoorbeeld 21 jaar gewoon normaal op gefunctioneerd..

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:00

Geen drinken bij het eten en niet liggen na het eten, dat is nieuw voor mij. Waarom?

En ik geloof niet dat ik echt tips heb. 'Loslaten' is wel erg makkelijk praten. Wat ik heb is dat ik soms honger/trek heb, maar niets gezonds kan vinden/verzinnen om te eten. Enkel dingen met veel suiker enzo. Dus dan eet ik maar niets :+ Maar dat is natuurlijk ook niet gezond. Het moet ons leven ook niet gaan overheersen, en idd, hiervoor hebben we het ook prima overleefd op 'gewoon' eten. Het is ook wel een beetje een hype van deze tijd denk ik.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:03

Nee precies dat is ook zo..

Boodschappen halen zou ik echt heel aso vinden. Z'n moede rprobeert juist altijd lekkere dingen in huis te halen als ik kom. En voor een gemiddelde nederlander hebben ze heel goed voedsel daar thuis. Maarja ik ben nu gewoon gewend om te ontbijten met iets gezonds ipv boterhammen met hagelslag.

Inderdaad volgende dag opnieuw beginnen maarja.. vind zo'n off-day dan zonde omdat ik er vaak niks aan heb kunnen doen omdat ik gewoon bij mijn vriend was. Voelt dan zo van; alsof ik de hele week voor niks heb gewerkt zeg maar.

Ik heb ook wel dat ik dan eenmaal niet kan stoppen met eten. Zoals vorige week echt 100 toastjes met franse kaas op haha. Maar hoe slecht is dat eigenlijk? Nog altijd beter dan chips toch.

Letterlijk overal zitten gewoon e-nummers in.. En iets zonder e-nummers daar moet je de hoodfprijs voor betalen of je moet er meteen voor naar een andere winkel. Vroeger was dat niet zo. Misschien had ik 80 jaar geleden geboren moeten worden toen alle vitamientjes nog in groente en fruit zaten..

Aan de andere kant denk ik; als ik straks een eigen huis heb bepaal ik mooi zelf wat er op tafel komt en zal ik altijd vers koken haha. Er zijn ten slotte ook mensen die pas een ommekeer op hun 40e hebben gemaakt en er veel profijt van hebben. Is het toch heel goed dat ik het al vanaf mijn 18e doe.

Vroeger kon ik alleen eindeloos vreten zonder ergens bewust last van te hebben. Toen ging ik eerder dagen achter elkaar naar mijn vriend omdat ze altijd zulke lekkere dingetjes in huis hadden :+

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:07

hoi, ik meld me hier ook even. Lees zo nu en dan mee. Jullie hebben al zoveel pagina's dat ik niet alles gelezen heb.
Ik volg sinds kort de Gabriel methode. Daar voel ik me erg goed bij, maar ik moet nog een beetje wennen met de gezonde voeding.
Misschien is het hier vast wel aan de orde gekomen, want ik zie het woord lijnzaad veel voorbij komen.... maar hoe verwerk je lijnzaad in je voeding?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:10

Oke hij woont dus nog thuis, nee dan zal ik me toch ook zoveel mogelijk proberen aan te passen. Zeker als ze hun best doen, je wilt je schoonouders toch ook 'te vriend' houden.
Maar hebben ze echt niks anders voor ontbijt als hagelslag? Kan het me haast niet voorstellen. Toch wel iets van kaas of vleeswaren eventueel, of jam oid. Altijd nog beter dan hagelslag

Je moet zo'n offday niet al te 'zonde' vinden, want dat vergroot de kans dat je het er de volgende dag dan ook maar bij laat zitten: 'ach nu is de hele week toch al verpest'. Nee beter 1 dag slecht dan 2!

En inderdaad, iets wat je leven gaat overheersen is nooit goed! En er zijn ook zo veel verschillende gedachten en theorieen. Een glaasje water bij het eten zal wel geen hele grote schade aanbrengen denk ik dan. Elke dag een aantal koekjes, zoet beleg, vet eten oid, dat lijkt me minder goed :P