Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:06

phormicola schreef:
Ik drink sowieso nooit tijdens de maaltijd, vind ik vies, maar die uren ervoor of erna wil ik toch echt wel water hoor := Ik drink trouwens gewoon van nature heel erg veel water.

Het gaat om 20 min ervoor en 1,5 erna. Tot je maag klaar is met je vaste voedsel, zeg maar.

Grapjasjes12

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:09

phoe zeg, dat zou ik echt niet volhouden := Tijdens de maaltijd is erg makkelijk voor me, heb het ook nooit gezond gevonden als anderen het doen, maar ik kan echt niet 1,5 u zonder water hoor...

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:17

Wat merk je tot nu toe voor voordelen sinds je dat doet?

Heeft iemand misschien de recepten van ambar albarda voor mij?

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:20

Op haar site staan wel een aantal recepten, ik zou gewoon haar boek aanschaffen , die 20 euro is echt de moeite waard.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:26

Toch zou ik zelf, als je dorst hebt, gewoon wat kleine slokjes water drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:39

MaartPaard schreef:
Oke bedankt!

Wat de chia zaden betreft: http://www.vanderaartdiervoeders.nl/zaden.html 1 kilo 7,95.. Hoe lang doe je daar dan mee als je dat aan je paard geeft? Niet gek lang toch.. En vraag me af in hoeverre mijn paard met darmproblemen er van op zou knappen. Misschien kan je net zo goed lijnzaad geven?

he wat interessant, maar hoe bestel je ze? of hebben ze een verkooppunt, weet jij waar dat zit?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:01

Geen idee! Was gewoon het eerste de beste die ik kon vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:18

_Malu_ schreef:
Op haar site staan wel een aantal recepten, ik zou gewoon haar boek aanschaffen , die 20 euro is echt de moeite waard.

Waar halen jullie die bijzondere ingrediënten?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:16

Je kan wel veel bij de bio winkels halen of bijv groenteboer of de markt ofzo. Superfoods haal ik altijd bij de vitamin store (daar kan je ook dingen bestellen).

Kijken jullie trouwens wel eens naar 24 kitchen? Ben daar echt verslaafd aan! Is alleen voor digitale tv, op 24. Daar komen soms ook hele lekkere, gezonde en makkelijke recepten op, echt een aanrader!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:36

Citaat:
Benodigdheden:
Cakevorm (liefst glazen)
475 gr. volkorentarwemeel
2 theelepels zout (mag je ook weglaten)
2 theelepels zuiverings(maag)zout - is te koop bij de betere drogist
zonnebloempitten
2 eetlepels zonnebloemolie of olijfolie
2 ons rozijnen
walnoten
3 dl. karnemelk
2 dl. water

Meng alle droge ingrediënten door elkaar in een ruime kom. Voeg dan de olie, karnemelk en water toe en meng dit met een lepel zo goed dat er geen droog meel meer is.
Smeer een cakevorm in met boter en doe dan het deeg er in.
Druk alles stevig aan en strijk de bovenzijde glad met een lepel en een beetje water. Strijk hierna de zonnebloempitten aan de bovenzijde van het deeg.

Bak het brood in circa 50 min. (2 broden samen in 55 min.) op 180 graden in een niet voorverwarmde oven.
Controleer met een breinaald. Als er geen deeg aan vast blijft plakken, is het brood gaar.

Boven- en onderwarmte combimagnetron (hete luchtoven).

Essentiële bestanddelen van het brood zijn de karnemelk en het zuiveringszout. Door de reactie die beide met elkaar aangaan rijst het deeg tijdens het bakken.

Je kunt veel variantie aanbrengen in dit brood door verschillende soorten noten te gebruiken of naast rozijnen ook eens gedroogde abrikozen te gebruiken.
Zelf voeg ik ook altijd nog gebroken lijnzaad toe.
Brood is heerlijk met een laagje roomboter :9

Eetsmakelijk
Wat is zuiveringszout? Ik wil het graag eens proberen, Maar zal niet weten hoe zuiveringszout in het Duits heet (woon in DLD)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 07:48

Dat ph verhaal klopt niet. Juist op nuchtere maag is de ph laag, kan 's morgens wel ph 1 zijn.
Juist door toevoegingen zal de ph iets stijge. Want alles wat je toevoegt bevat een hogere ph.
Water heeft een ph om nabij de 6, dus kan echt geen ph verlagen.

Het zure zorgt ervoor dat bacterien weinig kans hebben en de eerste zaken afgebroken worden.
Yakult ddrinken op nuchtere maag heeft geen zin (dit heb ik zelf experimenteel ondervonden, adh van 12 kunstmaaginhouden).

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:06

Oh, interessant Anna. Dat zou dus betekenen dat er geen redenen te bedenken zijn (als het gaat om de ph-waarde) om water te laten staan vlak na het eten? Het klonk zo logisch, maar ik ging er ook vanuit dat water een soort van neutraal was in ph-termen. Maar dat bestaat ws helemaal niet :o Ik zal straks nog een keer lezen of ik het verhaal van amber juist heb begrepen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:12

Ph van 5.5 - 7 is neutraal, dus water is idd neutraal.
Daarnaas heeft je maag een bufferende werking, je moet redelijk veel nemen om de ph te verhogen (kooekje doet t m nijet, hele maaltijd vast wel, maar water zal vooral verdunnen, niet heel veel verhogen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:30

ik dacht dat het te maken had met de manier van verteren. Ivm de peristaltiek van de maag.

Heb er een tijd geleden iets over op TV gezien. Of het nou mythbusters was of een ander programma weet ik niet meer. Daar hadden ze een groep militairen (dacht ik) genomen en die in 2-en gesplitst.
Deze groep werd in 2-en gesplitst en kreeg zelfde maaltijd, echter was er 1 ding verschillend.
De ene groep kreeg het gepureerd met een glas water er doorheen.
De andere groep kreeg het "gewoon" met een glas water ernaast.

Toen kwam er een uitleg van hoe en wat, maag peristaltiek, maagzuur etc.
Uitkomst weet ik niet meer, maar vond het wel interessant
Werd gekeken wanneer het sneller de maag uit was en verder i het vertereingsstelsel, en er werd gekeken welke groep sneller weer "trek" had

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:56

Hmm daar heb je een punt. Het eten wordt verdund en alle verterende enzymen kunnen er daardoor makkelijk bij.
Het is ook nog beweeglijker waardoor de enzymen nog sneller alle voedingsstoffen (vetten, eiwitten, enz) kunnen afbreken.
Ja, die logica geloof ik wel.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:59

F_Orumster schreef:
Ph van 5.5 - 7 is neutraal, dus water is idd neutraal.
Daarnaas heeft je maag een bufferende werking, je moet redelijk veel nemen om de ph te verhogen (kooekje doet t m nijet, hele maaltijd vast wel, maar water zal vooral verdunnen, niet heel veel verhogen.

Ik het boek er even bij gepakt en ik heb wat cijfertjes verwisselt. Amber stelt dat de maag een ph waarde heeft van 1 tot 2 en de maag zich 'opent' als een ph-waarde van 5,5 bereikt is. Dan zou het voedels voldoende verteerd ijn om verder opgenomen te worden door de dunne darm. Door een grote plons vloeistof (met een hoge ph-waarde) wordt de lage ph-waarde te snel verhoogd.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:01

Wat een geweldig leuk topic! Heb de eerste 5 pagina's nu doorgespit dus heb nog even te gaan, maar wil graag blijven volgen. Ik ben drie jaar geleden bij een natuurdietist terecht gekomen vanwege spastisch darmsyndroom. Poosje geprobeerd tarwe- suiker en melkvrij te eten. Is een hele poos goed gegaan, tot ik bij mijn vriend weg ging en ik ging emo-eten. Nu merk ik weer hoe verslavend suiker werkt. Ik neem me steeds voor weer opnieuw te beginnen maar mèn, dat valt niet zo mee. Hoop aan dit topic een steuntje te hebben. Ik had veel aan de boekjes van Annemarie Postma en op de site van de dietist staan ook lekkere recepten http://www.cibusnaturalis.nl/
Nou, vanaf vandaag ga ik er weer voor, ik weet hoeveel beter ik me voel als ik suikers laat staan en overmatig tarwegebruik achterwege laat...

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:04

Ik zal meteen een dagmenu van toen even delen :-D
Ontbijt: smoothie van 4 verschillende vruchten met sinaasappelsap of water met noten
Of: roeryoghurt met appel, noten en kaneel
Lunch: speltboterham met gebakken cherrietomaatjes (aanrader!) en zeezout
of: speltboterham met avocado/huttekase moes
Avondeten: speltpasta met saus van brocolli, rode ui, groentebouillon, pijnboompitjes en kaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:05

Ik weet niet of verdunnen van je maagzuur goed is, heb ooit gehoord van niet...Voedsel met een basegehalte kan zuurvormend werken en je eigen systeem is daarvan van hele grote invloed...

De ene mens is ook zuurder dan de andere mens. Stofwisseling is voor ieder mens net weer even anders.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:06

Mijn eetplannen voor vandaag:

O: appel-vezelmuffin van de bakparade en een groot glas spinazie, ananas, mango smoothie met 1 el chia-zaadjes
T: paar bananenkoekjes
L: quinoasalade met olijven, feta, gegerilde paprika en tomaat
T: kwark met chiazaadjes
D: broccoli met limoen/knoflookkip uit de oven

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:08

Ik zie hier veel spelt voorbij komen.
Wat is voor jullie de reden om dat te verwerken in bijv. pannekoeken?

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:12

http://www.speltwinkel.nl/ Hier vind je veel informatie over spelt, wellicht beantwoordt dat je vraag? En ik vind het naast de goede eigenschappen ook vele malen lekkerder dan gewoon (tarwe)meel.
Laatst bijgewerkt door nadina op 05-03-12 10:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:13

Mri schreef:
ik dacht dat het te maken had met de manier van verteren. Ivm de peristaltiek van de maag.

Heb er een tijd geleden iets over op TV gezien. Of het nou mythbusters was of een ander programma weet ik niet meer. Daar hadden ze een groep militairen (dacht ik) genomen en die in 2-en gesplitst.
Deze groep werd in 2-en gesplitst en kreeg zelfde maaltijd, echter was er 1 ding verschillend.
De ene groep kreeg het gepureerd met een glas water er doorheen.
De andere groep kreeg het "gewoon" met een glas water ernaast.

Toen kwam er een uitleg van hoe en wat, maag peristaltiek, maagzuur etc.
Uitkomst weet ik niet meer, maar vond het wel interessant
Werd gekeken wanneer het sneller de maag uit was en verder i het vertereingsstelsel, en er werd gekeken welke groep sneller weer "trek" had

Dat was idd Mythbusters. Het resultaat was dat de groep die het gepureerde soepje had gegeten langer voldaan was, omdat de maag langer over de vertering deed :)

Silence schreef:
Ik zie hier veel spelt voorbij komen.
Wat is voor jullie de reden om dat te verwerken in bijv. pannekoeken?

Het graan van nu is zo gemanipuleerd dat er een extra dna-keten in ons graan zit. Dit is waarschijnlijk de oorzaak voor problemen met tarwe bij veel mensen.
Spelt is een oergraan en laat zich niet cultiveren, moeilijk aan te komen dus. De theorie is dat spelt veel dichter bij onze eigen biologie staat en we er dus beter tegen kunnen.
Persoonlijk merk ik geen verschil :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:15

Ik ga eens kijken op de site :j
Bedankt.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:16

Ik merk ook geen verschil, ik kan erg goed tegen tarweproducten. Maar ik vind speltcrackers sowieso suuuperlekker := En speltbrood, tja, even lekker denk ik, dus als het dan gezonder is, kies ik daar liever voor :)

Straks ga ik voor het eerst naar Ekoplaza hier in de stad :D Zijn er nog musthaves die ik echt niet mag vergeten?