Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mara_

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:23

Ik had een blikje vlaaivulling gekocht aangezien de potten met kersen niet leverbaar waren. Maar hij is toch wel erg mierzoet geworden, zal wel komen door die toevoegingen aan die vlaaivulling. Helaas, gelukkig heb ik er maar 5 gemaakt en zit er al eentje in mijn buik. Neem de rest wel mee naar vriendin vanavond en dan met een bak ijs erbij komt het vast wel op. Haha. En jep, alleen kersen, wat ei en suiker op de top en hop de oven in. Heb ook al een paar keer ananasflappen gemaakt, ook errug lekker!

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:35

ik heb nog een pot amarena kersen staan,
dacht zelf om er bakvaste chocodrops bij te doen en wat suikerchips

Roomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:51

Even een snelle vraag. We moeten 400 ml water hebben. Alleen op onze meetding staat alleen liter en ccm. Tot waar moet hij dan? Bij de ccm tot de 400?

Ik ben nu bezig met een vanille roomtaart

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 09:33

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:53

Dat is nog best een idee Mara, om eens kersenflappen te maken :j Meestal maak ik alleen appel, doe je heel simpel stukjes appel in, maar dan idd ook wel eens proberen met kersen. Gewone kersen uit pot, op sap zegmaar gebruik je dan? En verder niets? Kan me voorstellen dat die vlaaivullen te veel gelei/jam bevat waardoor het snel te veel/zoet is.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:29

Ik he gisteren woopie pies gemaakt van hummingbird, maar ik vond ze niet zo lekker. De cake was niet zo zoet terwijl ik al al te veel suiker in had gedaan.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:42

FuGeLiCu schreef:
Dat is nog best een idee Mara, om eens kersenflappen te maken :j Meestal maak ik alleen appel, doe je heel simpel stukjes appel in, maar dan idd ook wel eens proberen met kersen. Gewone kersen uit pot, op sap zegmaar gebruik je dan? En verder niets? Kan me voorstellen dat die vlaaivullen te veel gelei/jam bevat waardoor het snel te veel/zoet is.

Ja, ik zou ze uit pot proberen te maken en dan goed laten uitlekken! Misschien even proeven of ze zoet genoeg zijn, anders kan je ze nog even in een pannetje doen met wat suiker. Maar geen vlaaivulling! Ik heb ze maar weggegooid want zelfs voor een zoetekauw als mij was het echt TE zoet.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:51

Dan ga ik ze binnenkort proberen met kersen uit pot. Misschien maak ik dan wel een mix, paar appel, paar kers en nog iets.. *-) Misschien abrikozen ook uit pot of chocola... nog eens even over denken.
(en misschien moeten we eerst alles wat ik nog heb van kerst even opeten, haha!)

Vlaaivulling lijkt me ook moeilijk te doseren. Die jam/gelei is een beetje wel lekker van, maar voor de rest moeten het toch kersen zijn. Had je niet meer flappen kunnen maken met de vulling, dat het dan minder zoet was geweest?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:56

Ja dat had inderdaad gekund, maar dan was ik weer bang dat er te weinig vulling in zou zitten. :P En het was ook veel te nat geworden waardoor de onderkant ook al bijna uit elkaar viel en de kersen op me broek zaten. Zucht. :P Het was een beetje een mislukking, gelukkig kostte het niet veel geld alleen maar 1/2 euro voor die vlaaivulling.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:04

Ik doe de kersenflappen ook wel eens met diepvries kersen. Bij AH hebben ze in de diepvries allerlei doosjes met ingevroren vruchten. Die waren vorige keer prima gelukt :j .

Jammer van je whoopies Arans.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:09

Die diepvriesvruchten moet je ook laten ontdooien eerst zeker? Anders wordt het miss ook te nat. Zal eens nadenken welke vruchten ik nog meer wil proberen, maar in elk geval uit potje/diepvries dus ;)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:17

Hmm.... volgens mij had ik ze er gewoon zo ingestopt hoor. Ze zijn ook niet zo nat, ze zitten natuurlijk niet in vocht.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:24

Naja, ze zijn wel ingevroren dus als ze ontdooien/warm worden zal er toch wel enigszins vocht vanaf komen lijkt me?

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:33

ik heb een recept voor stoofperentaart,
gewoon soort cakebeslag met daar stoofperen in meegebakken
(die zijn eerst gekookt/afgekoeld)

Zou ik die taart kunnen invriezen? of zou het dan een zompige hap worden na ontdooien..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:36

Als het cakebeslag is wordt het denk ik lastiger omdat daar veel vocht in trekt, maar als het meer richting (appel)taart bodem gaat denk ik dat t wel lukt?

En misschien in een diepvriesdoos invriezen?

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:38

Ik denk dat je het wel kunt invriezen hoor. Gewone cake is ook in te vriezen en poffert ook, dat wordt ook niet zompig. Denk dat het wel meevalt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:40

Ook met die stoofperen die ze erin wil doen? Denk dat die aardig vocht vasthouden? (Ik heb geen ervaring met cake etc invriezen, maar dat is t eerste waar ik dan aan denk)

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:45

De aldi verkoopt ook appelcakepunten uit de vriezer en heb ze ook wel eens van ikea gehad. Daar was beiden niets raar aan geworden.
Maar iets met peren invriezen heb ik zelf nog nooit gedaan.
Wil je trouwens de hele taart invriezen of wat over is? Het zou zonde zijn als je de taart op tijd maakt en invriest en als je m uiteindelijk nodig hebt dat het dan toch raar geworden is in de vriezer. Als je alleen wat over is bewaard is de ramp minder groot denk ik.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:52

ik heb hem zaterdag nodig en wilde hem nu vast bakken..

Maar ik denk dat ik hem alsnog gewoon vrijdagavond bak
en dan gelijk er 2 maak, 1 invries en 1 vd visite bewaar,
dan kan ik tzt bekijken hoe die ingevroren taart zich gehouden heeft
Dan weet ik zeker dat ik zaterdag iets bij de koffie heb :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:53

Dat lijkt me idd het meest veilige...

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:07

Dat is denk ik wel het veiligst BelgenGek. Hij klinkt wel heerlijk trouwens :9 .

Mara, er komt inderdaad wel wat vocht uit, maar de flappen waren goed knapperig. Er zit toch minder vocht in volgens mij dan wanneer je ze op sap hebt.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:21

kersenflappen, goed idee!

BelgenGek, ik zou ook niet weten hoe dat met invriezen gaat! Klinkt wel lekker :j

Ik ga vandaag een dadelcake maken, recept gekregen van vriendin.
Zij had 'm een keer gemaakt, was erg lekker, eens zien of die bij mij ook zo lekker wordt!

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:20

Oe, als die geslaagd is wil ik het recept ook wel nexthorse!

Ik heb brownies in de oven staan. Had er zo'n zin in dus meteen toen ik weer thuis was ze gemaakt. :)

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:10

Ik ga strakjes frambozenmuffins maken, al lijkt het me eerder dat het cheesecakejes zijn in muffinvorm als ik het recept zo lees. Ook lekker denk ik!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:16

Klinkt goed hahahanneke.

Ik heb hartige taart gemaakt met bladerdeeg. Vulling van prei, champignonmix en pecorinokaas. Smaak was goed, model wat minder :D . Maar goed, dat mag de pret niet drukken.

Van de overgebleven stukjes bladerdeeg snel appelflapjes gemaakt voor het toetje, lekker met ijs :9 .